• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.6°C / 19.7°C
    3 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 20.2°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 17.7°C / 21.0°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 18.8°C
    1 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 20.7°C
    4 BF
    59%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 17.6°C
    2 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 14.2°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    1 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 21.5°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 19.9°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    6 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 18.7°C
    2 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    39%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 19.9°C
    0 BF
    48%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.2°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 19.9°C
    3 BF
    42%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.3°C / 18.8°C
    0 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.3°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    46%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προφορική ιστορία: πηγή γνώσης

  • A-
  • A+
Τα τελευταία 10-15 χρόνια η προφορική ιστορία απέκτησε σημαντική δημόσια αναγνώριση στην Ελλάδα.

Ξεκινώντας από τα πραγματολογικά στοιχεία, μια πολύ ενδιαφέρουσα (για ποικίλους λόγους) «στρογγυλή τράπεζα» πραγματοποιείται σήμερα Σάββατο, 24/4, 19.00-21.00, με τίτλο «Η προφορική ιστορία ως πηγή γνώσης» και οργανωτικό φορέα την ΕΠΙ (Ενωση Προφορικής Ιστορίας).

Συνομιλούν οι Τασούλα Βερβενιώτη, Εφη Βουτυρά, Δήμητρα Λαμπροπούλου, Πάρις Ποτηρόπουλος, Γιώργος Τσιώλης, Ποθητή Χαντζαρούλα. Συντονίζει η Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν.

Περνώντας στην ουσία τώρα, η αλήθεια είναι πως τα τελευταία 10-15 χρόνια η προφορική ιστορία απέκτησε σημαντική δημόσια αναγνώριση στην Ελλάδα και άργησε και πολύ. Αυτό το λέμε, ακριβώς γιατί λόγω του πώς τελείωσε ο Εμφύλιος και του τι επακολούθησε, οι προφορικές μαρτυρίες ήταν που μπορούσαν να βγάλουν κάποια αλήθεια στο φως, καθώς οι «νικητές» ήταν που έγραψαν την Ιστορία για χρόνια (και τώρα επιστρέφουν δριμύτεροι...).

Τα τελευταία χρόνια, λοιπόν, μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια, συνέδρια, εκπαιδευτικές δράσεις και δημόσιες εκδηλώσεις, το ευρύτερο κοινό εξοικειώθηκε με τη μεθοδολογία της προφορικής ιστορίας και με τη σημασία που έχει η προφορική μνήμη για την ιστορική και κοινωνική γνώση.

Ωστόσο, όπως και τα περισσότερα επιστημονικά προσεγγίσιμα ζητήματα, έτσι και η μέθοδος αυτή και η δημοτικότητά της έχουν προκαλέσει δύο διαφορετικές τάσεις: από τη μια, οι επιστήμονες διαπιστώνουν μια αμφισβήτηση της αξιοπιστίας της προφορικής μαρτυρίας εκ μέρους ορισμένων ιστορικών και από την άλλη, τη φετιχοποίηση της προφορικής μαρτυρίας ως «αδιαμεσολάβητης» και «αυθεντικής» φωνής του παρελθόντος.

Απαντήσεις σε αυτά έχουν δοθεί από ξένους ερευνητές, ήδη από τη δεκαετία του '80. Στην Ελλάδα, όμως, φαίνεται ότι η συζήτηση αυτή ανοίγει ξανά. Ακριβώς ως συμβολή σε αυτή τη δημόσια συζήτηση, η ΕΠΙ οργανώνει αυτή τη στρογγυλή τράπεζα.

Συγκεκριμένα, οι ομιλίες θα εστιαστούν σε μεθοδολογικά και ερευνητικά ζητήματα. Στο επίκεντρο θα τεθούν οι προφορικές μαρτυρίες και οι βιογραφικές αφηγήσεις. Θα συζητηθούν οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να αξιοποιηθούν ως «υλικό» επιστημονικής έρευνας.

Θα εξεταστούν η σχέση των προφορικών αφηγήσεων με την προσωπική εμπειρία καθώς και η διαμεσολαβητική λειτουργία της μνήμης. Θα υποστηριχθεί ότι οι προφορικές μνήμες/αφηγήσεις συμβάλλουν στη μελέτη ενός πολύφωνου παρελθόντος.

Θα καταδειχθεί το τι κομίζει η προφορική ιστορία στην Ιστορία κ.ά. Εν κατακλείδι, θα διατυπωθούν προτάσεις σχετικά με το ευρύ φάσμα των ερευνητικών στόχων και των ερωτημάτων, ζητήματα που θέτουν τόσο η προφορική ιστορία όσο και η βιογραφική έρευνα στην ιστορική τους εξέλιξη.

Ούτε εξειδικευμένα ούτε απρόσιτα προς όλους μας είναι όλα τούτα. Βιωμένο παρελθόν είναι, ατομική και συλλογική μνήμη, διαμόρφωση ταυτότητας συνιστούν - έστω ένα κομμάτι αυτής. Να μη μάθουμε πώς να το προσεγγίσουμε;

Την εκδήλωση μπορείτε να παρακολουθήσετε μέσω του συνδέσμου: https://zoom.us/j/94643735938?pwd=SkxNcVkvcGhvdVBkeHl5amtkeUxLUT09

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μία απ’ όλα - με ή χωρίς;
Ως ρεύμα ο μεταμοντερνισμός ξεκίνησε ήδη γύρω στο 1920 κυρίως μέσα από τη μουσική, για να φτάσει στην πλήρη δόμησή του μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μία απ’ όλα - με ή χωρίς;
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είμαστε όλοι Αφρικανοί και... μετανάστες!»
Ο Γάλλος καθηγητής Μισέλ Μπρινέ (Μichel Brunet), εξαιρετικά ευγενής και φιλικός, αυτοχαρακτηρίζεται «νομάς» και «οστεοθήρας» - και όχι άδικα. Εχει διασχίσει τον κόσμο αναζητώντας τους προγόνους μας και έχει...
«Είμαστε όλοι Αφρικανοί και... μετανάστες!»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τερατογένεση
Το «τέρας» συνδέεται ετυμολογικά με το ομηρικό «πέλωρ», από το οποίο προκύπτει και το επίθετο «πελώριος», συνώνυμο με το ομόρριζο «τεράστιος».
Τερατογένεση
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εχθρός της δημοκρατίας πάντοτε ήταν ο φασισμός της Δεξιάς»
Ο Γιώργος Πάντζας έχοντας εκλεγεί τρεις φορές βουλευτής (2012-2019) περιγράφει την πορεία του, που είναι και η πορεία της χώρας, αναδεικνύοντας κυρίως πόσα δεν έχουν αλλάξει.
«Εχθρός της δημοκρατίας πάντοτε ήταν ο φασισμός της Δεξιάς»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια μαρτυρία απ’ τη λήξη του Εμφυλίου Πολέμου (29.8.1949)
Η Ελλη Παπαδημητρίου στο βιβλίο της «Κοινός Λόγος» περιγράφει μια αγρότισσα μάνα και το πώς ψάχνει το δικό της παιδί, που δολοφονήθηκε κατά τη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου.
Μια μαρτυρία απ’ τη λήξη του Εμφυλίου Πολέμου (29.8.1949)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας