• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    43°C 40.0°C / 45.1°C
    1 BF
    14%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    40°C 37.5°C / 42.7°C
    2 BF
    20%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    41°C 37.0°C / 43.7°C
    2 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.9°C / 39.7°C
    3 BF
    15%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 38.0°C
    2 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    40°C 36.9°C / 41.0°C
    4 BF
    9%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.7°C / 37.4°C
    3 BF
    10%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    40°C 31.6°C / 41.3°C
    3 BF
    10%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    37°C 35.8°C / 40.4°C
    3 BF
    41%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 33.9°C
    1 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    37°C 35.1°C / 37.4°C
    3 BF
    26%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.7°C / 35.7°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 35.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    42°C 38.5°C / 41.9°C
    0 BF
    12%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    42°C 38.5°C / 43.3°C
    3 BF
    11%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.8°C / 40.8°C
    4 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    43°C 40.4°C / 45.4°C
    3 BF
    9%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 35.3°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    40°C 37.6°C / 42.8°C
    3 BF
    12%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.8°C / 37.8°C
    4 BF
    10%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προφορική ιστορία: πηγή γνώσης

  • A-
  • A+
Τα τελευταία 10-15 χρόνια η προφορική ιστορία απέκτησε σημαντική δημόσια αναγνώριση στην Ελλάδα.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ξεκινώντας από τα πραγματολογικά στοιχεία, μια πολύ ενδιαφέρουσα (για ποικίλους λόγους) «στρογγυλή τράπεζα» πραγματοποιείται σήμερα Σάββατο, 24/4, 19.00-21.00, με τίτλο «Η προφορική ιστορία ως πηγή γνώσης» και οργανωτικό φορέα την ΕΠΙ (Ενωση Προφορικής Ιστορίας).

Συνομιλούν οι Τασούλα Βερβενιώτη, Εφη Βουτυρά, Δήμητρα Λαμπροπούλου, Πάρις Ποτηρόπουλος, Γιώργος Τσιώλης, Ποθητή Χαντζαρούλα. Συντονίζει η Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν.

Περνώντας στην ουσία τώρα, η αλήθεια είναι πως τα τελευταία 10-15 χρόνια η προφορική ιστορία απέκτησε σημαντική δημόσια αναγνώριση στην Ελλάδα και άργησε και πολύ. Αυτό το λέμε, ακριβώς γιατί λόγω του πώς τελείωσε ο Εμφύλιος και του τι επακολούθησε, οι προφορικές μαρτυρίες ήταν που μπορούσαν να βγάλουν κάποια αλήθεια στο φως, καθώς οι «νικητές» ήταν που έγραψαν την Ιστορία για χρόνια (και τώρα επιστρέφουν δριμύτεροι...).

Τα τελευταία χρόνια, λοιπόν, μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια, συνέδρια, εκπαιδευτικές δράσεις και δημόσιες εκδηλώσεις, το ευρύτερο κοινό εξοικειώθηκε με τη μεθοδολογία της προφορικής ιστορίας και με τη σημασία που έχει η προφορική μνήμη για την ιστορική και κοινωνική γνώση.

Ωστόσο, όπως και τα περισσότερα επιστημονικά προσεγγίσιμα ζητήματα, έτσι και η μέθοδος αυτή και η δημοτικότητά της έχουν προκαλέσει δύο διαφορετικές τάσεις: από τη μια, οι επιστήμονες διαπιστώνουν μια αμφισβήτηση της αξιοπιστίας της προφορικής μαρτυρίας εκ μέρους ορισμένων ιστορικών και από την άλλη, τη φετιχοποίηση της προφορικής μαρτυρίας ως «αδιαμεσολάβητης» και «αυθεντικής» φωνής του παρελθόντος.

Απαντήσεις σε αυτά έχουν δοθεί από ξένους ερευνητές, ήδη από τη δεκαετία του '80. Στην Ελλάδα, όμως, φαίνεται ότι η συζήτηση αυτή ανοίγει ξανά. Ακριβώς ως συμβολή σε αυτή τη δημόσια συζήτηση, η ΕΠΙ οργανώνει αυτή τη στρογγυλή τράπεζα.

Συγκεκριμένα, οι ομιλίες θα εστιαστούν σε μεθοδολογικά και ερευνητικά ζητήματα. Στο επίκεντρο θα τεθούν οι προφορικές μαρτυρίες και οι βιογραφικές αφηγήσεις. Θα συζητηθούν οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να αξιοποιηθούν ως «υλικό» επιστημονικής έρευνας.

Θα εξεταστούν η σχέση των προφορικών αφηγήσεων με την προσωπική εμπειρία καθώς και η διαμεσολαβητική λειτουργία της μνήμης. Θα υποστηριχθεί ότι οι προφορικές μνήμες/αφηγήσεις συμβάλλουν στη μελέτη ενός πολύφωνου παρελθόντος.

Θα καταδειχθεί το τι κομίζει η προφορική ιστορία στην Ιστορία κ.ά. Εν κατακλείδι, θα διατυπωθούν προτάσεις σχετικά με το ευρύ φάσμα των ερευνητικών στόχων και των ερωτημάτων, ζητήματα που θέτουν τόσο η προφορική ιστορία όσο και η βιογραφική έρευνα στην ιστορική τους εξέλιξη.

Ούτε εξειδικευμένα ούτε απρόσιτα προς όλους μας είναι όλα τούτα. Βιωμένο παρελθόν είναι, ατομική και συλλογική μνήμη, διαμόρφωση ταυτότητας συνιστούν - έστω ένα κομμάτι αυτής. Να μη μάθουμε πώς να το προσεγγίσουμε;

Την εκδήλωση μπορείτε να παρακολουθήσετε μέσω του συνδέσμου: https://zoom.us/j/94643735938?pwd=SkxNcVkvcGhvdVBkeHl5amtkeUxLUT09

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είμαστε όλοι Αφρικανοί και... μετανάστες!»
Ο Γάλλος καθηγητής Μισέλ Μπρινέ (Μichel Brunet), εξαιρετικά ευγενής και φιλικός, αυτοχαρακτηρίζεται «νομάς» και «οστεοθήρας» - και όχι άδικα. Εχει διασχίσει τον κόσμο αναζητώντας τους προγόνους μας και έχει...
«Είμαστε όλοι Αφρικανοί και... μετανάστες!»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κομμούνα του Παρισιού 1871-2021: 150 χρόνια μετά
Η εξέγερση του Παρισιού κατοχυρώθηκε ήδη ως μέτρο σύγκρισης των επαναστάσεων... Η Κομμούνα άντεξε μόλις 71 μέρες. Ωστόσο θεωρείται –και ορθώς– μία από τις σπουδαιότερες και ωραιότερες στιγμές της ανθρωπότητας.
Κομμούνα του Παρισιού 1871-2021: 150 χρόνια μετά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Mathesis για πάντα!
Η φιλοσοφική προσέγγιση του κακού και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων οι δύο νέες θεματικές από το Κέντρο Ανοιχτών Διαδικτυακών Μαθημάτων.
Mathesis για πάντα!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εμφύλιος
Ο εμφύλιος πόλεμος είναι αυτός που εντοπίζεται ή διεξάγεται μεταξύ ομοφύλων ή ομοεθνών, που αναφέρεται σε (ή αφορά) μέλη κοινής φυλής.
Εμφύλιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας