Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πιλάτες, Πιλάτος και πιλατεύω
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πιλάτες, Πιλάτος και πιλατεύω

  • A-
  • A+

Πρόσφατα το Γραφείο επί των Αιρέσεων της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος, σε συνεργασία με την «Πανελλήνια Ενωση Γονέων για την προστασία του ελληνορθόδοξου πολιτισμού, της οικογένειας και του ατόμου», γνωστοποίησαν πως θα διοργάνωναν τον προηγούμενο μήνα εκδήλωση για τις «επικίνδυνες μόδες: γιόγκα, διαλογισμός, πιλάτες και εναλλακτικές πρακτικές».

Ο χαρακτηρισμός της μεθόδου γυμναστικής «πιλάτες» ως αίρεση φυσικό είναι να ξένισε πολλούς, κάτι που δεν πτόησε τον Μητροπολίτη Αργολίδας. Ετσι, ο κύριος Νεκτάριος, απευθυνόμενος στο χριστεπώνυμο πλήρωμα ναού στο Αργος, είχε δηλώσει τα εξής, εννοώντας τη γιόγκα και τις πιλάτες: «Αυτά τα πράγματα είναι ασυμβίβαστα με τη χριστιανική πίστη... Οποιος θέλει έρχεται ακούει και ενημερώνεται. Οποιος θέλει είναι με τον Χριστό, όποιος θέλει με τον διάβολο... Η εκδήλωση θα γίνει και σας καλώ να είσαστε όλοι εκεί».

Σατανιστική αίρεση ή επικίνδυνη μόδα oι πιλάτες; Μάλλον δεν ήταν η πρόθεσή του να γίνει αιρεσιάρχης, του Γιόζεφ Χουμπέρτους Πιλάτες, Γερμανού ελληνικής καταγωγής, που γεννήθηκε στο Μένχενγκλάντμπαχ το 1880. Η ανάγκη του να ξεπεράσει την προσωπική του αδυναμία, που επιδεινωνόταν από το άσθμα και τη ραχίτιδα που τον ταλαιπωρούσαν, τον έσπρωξαν στη μελέτη της ανατομίας και της ανθρώπινης φυσιολογίας.

Ο Πιλάτες άρχισε να εκπαιδεύεται σε δυτικές και ανατολικές πρακτικές εκγύμνασης, όπως η γιόγκα και οι πολεμικές τέχνες. Στη Βρετανία ασχολήθηκε ακόμα και με το μποξ, μέχρι που έγινε και ακροβάτης σε τσίρκο!

Το 1914, με το που ξέσπασε ο A΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Πιλάτες ήταν κλεισμένος σε ένα στρατόπεδο ανεπιθυμήτων στην Αγγλία μαζί με άλλους Γερμανούς πολίτες. Εκεί άρχισε να αναπτύσσει την «contrology», ένα σύστημα ασκήσεων, το οποίο άρχισε να διδάσκει στους συγκρατούμενούς του, ώστε να διατηρούν μια καλή φυσική κατάσταση. Ο ίδιος επινόησε και τα απαραίτητα όργανα γυμναστικής για τη μέθοδό του, αυτοσχεδιάζοντας με τις σούστες των κρεβατιών – αυτά τα ελατήρια που τεντώνει κάποιος για την ενδυνάμωση των μυών του, που γνώρισαν ευρεία διάδοση. Η Μέθοδος Ελέγχου, που επινόησε ο νεαρός Γερμανός, γρήγορα πήρε το όνομά του (Pilates).

Μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου, ο Πιλάτες επέστρεψε στη πατρίδα του, όπου άρχισε να ασκεί τη μέθοδό του. Δίδαξε αυτοάμυνα στη Στρατονομία του Αμβούργου, αλλά πιο σημαντική ήταν η συνεργασία του με διάσημους χορογράφους της εποχής του, οι οποίοι ενσωμάτωσαν στοιχεία της μεθόδου του στις χορογραφίες τους, όπως ο Ρούντολφ φον Λάμπαν και η Μέρι Βίγκμαν.

Ο Πιλάτες αρνήθηκε την πρόταση του Γερμανικού Στρατού να διδάξει γυμναστική και αυτοάμυνα, γιατί ήδη ο Γιόζεφ έβλεπε προς τα πού πηγαίνει η χώρα του και δεν ήθελε να έχει ανάμειξη στην προετοιμασία του Β´ Παγκοσμίου...

Ετσι, στα τέλη της δεκαετία του ’20, ο Πιλάτες μετανάστευσε στην Αμερική, όπου και άνοιξε το πρώτο του στούντιο – πελάτες και μαθητές του ήταν και γνωστοί άνθρωποι του χορού, όπως ο Μπαλανσίν και η Μάρθα Γκρέιαμ, εκτός βέβαια από τους απλούς ανθρώπους, που όλο και περισσότερο εφάρμοζαν την μέθοδο της ήπιας γυμναστικής του Γιόζεφ Χουμπέρτους, που πέθανε το 1967.

Οι πιλάτες, όπως έχουμε συνηθίσει να λέμε τη μέθοδο του Pilates, και μάλιστα σε πληθυντικό αριθμό, λες και υπάρχει και μια πιλάτα και εμείς εννοούμε τις πολλές, έχουν ονομαστεί «εναλλακτική γυμναστική χωρίς κόπωση», «κινησιολογική προσέγγιση ενεργειακής εκγύμνασης μέσω χαλάρωσης», αλλά και «δίδυμη μέθοδος της γιόγκα».

Μάλλον γι’ αυτό το τελευταίο, που παραπέμπει σε ανατολικές φιλοσοφίες και τεχνικές, η ελληνική Ορθοδοξία αντιδρά σθεναρά, μάλλον επειδή φοβάται μήπως χάσει την πελατεία της, ειδικά όταν οι ιεράρχες βλέπουν την απήχηση που έχουν όλες αυτές οι «μόδες» στον κόσμο. Αυτό που δεν μπορούν με τίποτα να αποδεχτούν είναι το ότι υπάρχουν σήμερα πολλοί χριστιανοί που κάνουν πιλάτες ή ακόμα και γιόγκα, χωρίς να νιώθουν ότι έτσι προσχωρούν σε κάποια αίρεση... Ο αυταρχισμός κάποιων ιεραρχών, που ακόμα θεωρούν τους πιστούς πρόβατα, εφόσον αυτοί αυτοχαρακτηρίζονται ως ποιμένες, θα ήταν όντως ξεκαρδιστικός, εάν δεν ήταν προσβλητικός.

Ολες αυτές οι ανόητες, φανατικές αντιδράσεις κάποιων εκκλησιαστικών κέντρων θα μπορούσαμε να πούμε πως μας στενοχωρούν, μας ταλαιπωρούν, μας βασανίζουν. Δηλαδή, μας πιλατεύουν!

Φυσικά, ουδεμία ετυμολογική σχέση υπάρχει μεταξύ της μεθόδου πιλάτες και το ρήματος «πιλατεύω», παρόλη τη φαινομενική συγγένειά τους. Δεν είναι βέβαιη η ετυμολογία του «πιλατεύω». Οπως λέει το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, το ρήμα πιθανώς προέρχεται από το όνομα του Πόντιου Πιλάτου, του Επιτρόπου της Ρωμαϊκής Επαρχίας της Ιουδαίας, επί Τιβερίου, που «παίδεψε», που ταλαιπώρησε τον Ιησού Χριστό.

Το «Πιλάτος» προέρχεται από τον λατινικό όρο «pilum», που σημαίνει το βαρύ ακόντιο, τον «γρόσφο», αλλά χρησιμοποιούνταν και ως διακριτικό βαθμού – «primus pilus» ήταν ο ανώτερος εκατόνταρχος από τους 60 που υπήρχαν μέσα σε μια ρωμαϊκή λεγεώνα. Αυτό δείχνει πως ο Πιλάτος ίσως ήταν απόγονος Ρωμαίου αξιωματικού. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, το «Πιλάτος» προέρχεται από το «Pilaetus», ένα όνομα που χαρακτήριζε τον απελεύθερο πολίτη.

Και για να ξαναγυρίσουμε στον Αγιο Αργολίδος και στους γονείς που ανησυχούν για τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό, την οικογένεια και το άτομο, θα ήταν προς το συμφέρον το δικό τους, αλλά και της Εκκλησίας, να σταματήσουν όλο αυτό το πιλάτεμα, όλον αυτό τον βασανισμό της κοινής λογικής, και να νίψουν τα χέρια τους σαν τον Πιλάτο, αφήνοντας τις πιλάτες ήσυχες, στην κρίση του κόσμου.

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Λουίς Μπουνιουέλ και Μητροπολίτης Αμβρόσιος: Μία συνάντηση
«Δόξα τον Θεό είμαι ακόμη άθεος» έλεγε ο Λουίς Μπουνιουέλ σε μία συνέντευξή του το 1960, προσφέροντας μια υπέροχη ατάκα για τους άθεους αιώνες μας. Πράγματι ο μεγάλος Ισπανός έχει καταγραφεί στην ιστορία των...
Λουίς Μπουνιουέλ και Μητροπολίτης Αμβρόσιος: Μία συνάντηση
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Σατανική γιόγκα
Η είδηση είναι πραγματική και... ανατρέπει αυτά που ξέραμε ώς σήμερα. Σύμφωνα με το Γραφείο επί των Αιρέσεων(!) της Ιεράς Μονής Αργολίδος, επικίνδυνη μόδα δεν είναι μόνο η γιόγκα, όπως μας προειδοποιούσε...
Σατανική γιόγκα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: Η κ. Κεραμέως να μη σκεφτεί τις επόμενες εκλογές αλλά την επόμενη γενιά
Για ακόμη μία φορά ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος αποτελεί μια ψύχραιμη φωνή στον χώρο της ιεραρχίας και τοποθετείται για τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με το μάθημα των...
Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: Η κ. Κεραμέως να μη σκεφτεί τις επόμενες εκλογές αλλά την επόμενη γενιά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διευκρινίσεις από την ομάδα σύνταξης της επιστολής υπέρ του μητροπολίτη Μόρφου
Η ομάδα σύνταξης της ανοικτής επιστολής επιστημόνων και άλλων προσωπικοτήτων υπέρ Νεοφύτου Μόρφου μάς έστειλε και δεύτερη επιστολή, την οποία δημοσιεύουμε, με τη σχετική απάντηση
Διευκρινίσεις από την ομάδα σύνταξης της επιστολής υπέρ του μητροπολίτη Μόρφου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ατμιστές, προσοχή!
Ο πρώτος θάνατος που οι επιστήμονες πιθανολογούν ότι συνδέεται με το ηλεκτρονικό τσιγάρο σημειώθηκε στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ατμιστή που νοσηλεύτηκε με σοβαρές αναπνευστικές επιπλοκές στο Ιλινόις και κατέληξε.
Ατμιστές, προσοχή!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το ασυγχώρητο αμάρτημα της μισαλλοδοξίας!
Αμετανόητος και προκλητικός εμφανίστηκε στην επιστολή παραίτησής του προς τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο ο μητροπολίτης Αιγιαλείας και Καλαβρύτων Αμβρόσιος, παρουσιάζοντας τον εαυτό του σαν… μάρτυρα.
Το ασυγχώρητο αμάρτημα της μισαλλοδοξίας!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας