3°C -1.1°C / 2.7°C
    -2°C -1.6°C / -1.6°C
AP Photo/Gerry Broome

Συναντιέται ξανά με τη Γη 50.000 χρόνια μετά ο πράσινος κομήτης

Ένας «εξωτικός» πράσινος κομήτης, με ονομασία C/2022 E3 (ZTF), ο οποίος έχει να έρθει κοντά στη Γη από την εποχή των Νεάντερταλ πριν περίπου 50.000 χρόνια, πλησιάζει γρήγορα τον πλανήτη μας και αναμένεται την 1η ή τη 2α Φεβρουαρίου να φθάσει στην κοντινότερη απόσταση (περίγειο), περίπου στα 42 εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Ο κομήτης είχε ανακαλυφθεί από αστρονόμους του παρατηρητηρίου Zwicky Transient Facility (ZTF) στην Καλιφόρνια τον Μάρτιο του 2022. Προέρχεται από το μακρινό Νέφος Όορτ στις εσχατιές του ηλιακού μας συστήματος και εκτιμάται ότι διαγράφει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο κάθε περίπου 50.000 χρόνια.

Οι κομήτες, που αποτελούνται κυρίως από πάγο, σκόνη και αέρια, διαγράφουν συνήθως μεγάλες ελλειπτικές τροχιές γύρω από το άστρο μας. Καθώς προσεγγίζουν τον Ήλιο, η θερμότητα του μετατρέπει τον πάγο του κομήτη σε αέρια και σκόνη, δημιουργώντας την “κόμη” του που περιβάλλει τον σκληρό πυρήνα του, καθώς και την τεράστια θεαματική “ουρά” του.

Οι εικόνες έως τώρα του C/2022 E3 αποκαλύπτουν ότι έχει μια πρασινωπή απόχρωση, που πιστεύεται ότι οφείλεται στη χημική σύσταση του, κυρίως στην παρουσία διατομικού άνθρακα, το μόριο του οποίου εκπέμπει πράσινο φως όταν πέφτει πάνω του η υπεριώδης ηλιακή ακτινοβολία.

Από τα μέσα Ιανουαρίου ο κομήτης – που κερδίζει συνεχώς φωτεινότητα από πέρυσι τον Νοέμβριο – έχει γίνει ευκολότερο να παρατηρηθεί με τηλεσκόπια ή ισχυρά κιάλια, ενώ τελευταία έχει γίνει αρκετά φωτεινός για να είναι ορατός ακόμη και με γυμνό μάτι, τουλάχιστον από περιοχές με ανέφελο σκοτεινό ουρανό και χωρίς φωτορύπανση. Οι ερασιτέχνες αστροφωτογράφοι κατάφεραν τον Ιανουάριο να φωτογραφήσουν τον ισχυρό ηλιακό “άνεμο” να διασπά ένα μέρος της ουράς του κομήτη.

Ο C/2022 E3 κινείται στον ουρανό του βορείου ημισφαιρίου με κατεύθυνση τον πολικό αστέρα, το φωτεινότερο άστρο της Μικρής Άρκτου, δίπλα στον οποίο θα εμφανιστεί στις 26 Ιανουαρίου. Έως τις 10 Φεβρουαρίου θα εμφανιστεί κοντά στον Άρη, ενώ έως τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να έχει γίνει πια αρκετά αχνός, καθώς απομακρύνεται από τη Γη.

Η NASA σκοπεύει να πάει τη διαστημική περιπλάνηση ένα βήμα παραπέρα με νέο τηλεσκόπιο
Πρόκειται για τον «διάδοχο» του James Webb, το Habitable World Observatory (HWO), αξίας πολλών δισεκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί για την αναζήτηση και εξέταση εξωπλανητών, που μοιάζουν με τη Γη.
Εξωπλανήτη παρόμοιο με τη Γη εντόπισε για πρώτη φορά το James Webb
Έχει σχεδόν ίδιο μέγεθος με τη Γη και απέχει 41 έτη φωτός από τον πλανήτη μας. Χρειάζεται μόλις δύο γήινες μέρες για να κάνει πλήρη περιστροφή γύρω από το αστέρι του, δηλαδή για να περάσει ένα έτος.
Εξωπλανήτη παρόμοιο με τη Γη εντόπισε για πρώτη φορά το James Webb
Επίσκεψη κομήτη ξανά στη Γη μετά από 50.000 χρόνια - Ορατός και με γυμνό μάτι
Τελευταία φορά που ο C/2022 E3 (ΖΤF) είχε πλησιάσει τη γη ήταν όταν ζούσαν ακόμη οι Νεάντερταλ, ενώ είχαν κάνει την εμφάνισή τους και οι πρόγονοι μας Homo sapiens. 1 ή 2 Φεβρουαρίου πιο κοντά μας.
Επίσκεψη κομήτη ξανά στη Γη μετά από 50.000 χρόνια - Ορατός και με γυμνό μάτι
Μάτια ψηλά: Έρχεται βροχή από «πεφταστέρια»
Το νέο αστρονομικό έτος ξεκινά, όπως κάθε χρονιά, με μια βροχή διαττόντων αστέρων, τις Τεταρτίδες (Quadrantids), που για φέτος θα κορυφωθούν απόψε στην Ελλάδα και στο υπόλοιπο βόρειο ημισφαίριο.
Μάτια ψηλά: Έρχεται βροχή από «πεφταστέρια»
Ανακάλυψαν την πιο κοντινή μαύρη τρύπα στη Γη
Ο εντοπισμός της έγινε πρόσφατα χάρη στη συνεργασία δύο ερευνητικών ομάδων αστροφυσικών, η πρώτη του αμερικανικού ινστιτούτου Harvard & Smithsonian και η δεύτερη του ευρωπαϊκού ινστιτούτου Max Planck.
Ανακάλυψαν την πιο κοντινή μαύρη τρύπα στη Γη
Ένας... αφράτος γίγαντας εξωπλανήτης με πυκνότητα ζαχαρωτού
Αμερικανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν αέριο γιγάντιο εξωπλανήτη, ο οποίος βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα άστρο ερυθρό νάνο και έχει την πυκνότητα μόλις ενός ζαχαρωτού γλυκίσματος (μαρσμέλοου).
Ένας... αφράτος γίγαντας εξωπλανήτης με πυκνότητα ζαχαρωτού