Εναν χρόνο μετά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης ότι ολοκληρώθηκε η παραλαβή των συστημάτων ελέγχου της κυκλοφορίας των συρμών (συμβάσεις 717/2014 και 10005/2007), που δεν λειτουργούσαν για να αποτρέψουν το έγκλημα των Τεμπών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έρχεται και απορρίπτει ως «εντελώς ανεπαρκή» την αίτηση του ΟΣΕ για θέση σε λειτουργία των ίδιων αυτών συστημάτων στο τμήμα Αχαρνές (ΣΚΑ) - Οινόη.
Την απόφαση έλαβε η Ολομέλεια της ΡΑΣ την 1η Νοεμβρίου 2024, ενώ η κυβέρνηση διά του αρμοδίου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα υποστήριζε ότι τα συστήματα αυτά έχουν παραληφθεί τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2023. Η απόφαση της ΡΑΣ καταλογίζει βαριές αμέλειες στον ΟΣΕ που είχε καταθέσει την αίτηση ώστε να δοθεί έγκριση λειτουργίας του συστήματος ETCS (European Train Control System) στο τμήμα ΣΚΑ - Οινόη, μήκους 52 χιλιομέτρων, που είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα και ταλαιπωρημένα τμήματα του δικτύου.
Το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών ETCS είναι εκείνο που, παρακάμπτοντας τους χειρισμούς του μηχανοδηγού, επιβάλλει φρενάρισμα στο τρένο που είναι συνδεδεμένο από τη στιγμή που έχει μπει σε λάθος γραμμή, κινείται αντικανονικά, με υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ή άλλο τρόπο που θέτει ζήτημα ασφάλειας. Για την εγκατάσταση του συστήματος ETCS, η πρώτη σύμβαση (10005) είχε ανατεθεί στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GTS, το μακρινό 2007, με προϋπολογισμό 17,2 εκατομμύρια ευρώ. Ομως, προκειμένου να αποδίδει το ETCS, θα έπρεπε να λειτουργούν πλήρως τα συστήματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης που υποτίθεται πως είχαν εγκατασταθεί με προηγούμενες συμβάσεις. Ολες οι αναθέσεις γίνονταν από την ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ.
Η αδιαφορία των κυβερνήσεων για τη σωστή λειτουργία του σιδηρόδρομου προς όφελος των αυτοκινητόδρομων, σε συνδυασμό με τις περικοπές των μνημονίων, κατέληξε σε εργολαβίες που δεν οδηγούσαν σε αποτέλεσμα. Μέχρι να κατασκευαστεί το ένα σύστημα, απαξιωνόταν το προηγούμενο και έτσι προκηρύχτηκε το 2014 άλλη εργολαβία, η διαβόητη 717, η οποία υποτίθεται πως θα έκλεινε όλα τα κενά των αλληλοσυμπλεκόμενων συστημάτων. Το μοιραίο βράδυ των Τεμπών κανένα από τα συστήματα δεν λειτουργούσε για να αποτρέψει το έγκλημα, ενώ η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είχε ξεκινήσει έρευνα για τους χειρισμούς της Ελλάδας στην εργολαβία 717.
Μετά τα Τέμπη, υποτίθεται πως η ελληνική πλευρά ανασκουμπώθηκε προκειμένου να φτιάξει όσα δεν είχαν γίνει επί σειρά ετών. Ετσι, τον Σεπτέμβριο παρελήφθη το εργολαβικό αντικείμενο της σύμβασης 717 (αν και στο μεταξύ είχαν προκύψει οι καταστροφές από τις πλημμύρες του «Daniel») και λίγο αργότερα η σύμβαση 10005, με καθυστέρηση 16 ετών. Στις 19/12/2023, ο Χρ. Σταϊκούρας δηλώνει: «Με την ολοκλήρωση, από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού “ETCS” επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ - Τιθορέα (σ.σ. το τμήμα ΣΚΑ - Οινόη περιλαμβάνεται σε αυτό), Δομοκός - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας και Οινόη - Χαλκίδα, εκπληρώνεται, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που έχει θέσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την υλοποίηση των έργων που αναβαθμίζουν ουσιαστικά το επίπεδο ασφάλειας του ελληνικού σιδηρόδρομου». Ο κ. Σταϊκούρας συνέχισε να αναφέρεται με κάθε αφορμή στην «ολοκλήρωση των συμβάσεων».
«Ηδη τα βασικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, που ανήκουν και στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους, καλύπτονται από συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με χρήση ETCS», έλεγε στη Βουλή τον Ιανουάριο του 2024. «Και επίσης, στις 19 Δεκεμβρίου 2023, με την ολοκλήρωση από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού “ETCS” επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ - Τιθορέα, Δομοκός - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας και Οινόη - Χαλκίδα, εκπληρώθηκε, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που είχε τεθεί». Στην ίδια ομιλία υποσχόταν ότι έως τον Ιούνιο του 2024 θα είχαν υπογραφεί και οι συμβάσεις για την αποκατάσταση και ενίσχυση των τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου που είχαν καταστραφεί από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία. Για τα έργα αυτά, δεν υπάρχει ακόμη καν προκήρυξη... Ας γυρίσουμε όμως στο σύστημα ETCS με δεδομένο ότι, όποιος άκουγε τις ομιλίες Σταϊκούρα εδώ και έναν χρόνο, θα θεωρούσε ότι πλέον λειτουργεί και προστατεύει τους συρμούς από κάθε κακό.
Ο ΟΣΕ ήρθε και κατέθεσε αίτηση προς τη ΡΑΣ στις 27.9.2023, δηλαδή πριν ακόμη την παραλαβή από την ΤΕΡΝΑ, για να εγκρίνει η Αρχή τη λειτουργία του ETCS για το υποτμήμα ΣΚΑ - Οινόη. Υπενθυμίζεται ότι το ΣΚΑ στις Αχαρνές είναι κομβικό σημείο του δικτύου όπου συναντιούνται οι γραμμές προς Θεσσαλονίκη με εκείνες του Προαστιακού προς Αεροδρόμιο και Κιάτο. Επίσης, η Οινόη είναι ο πρώτος κόμβος στη γραμμή προς Βορρά όπου διακλαδώνονται οι συρμοί προς Χαλκίδα. Η αίτηση αυτή περνά από σαράντα κύματα καθώς στον φάκελο που καταθέτει ο ΟΣΕ υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις. Λόγω των ελλείψεων αυτών και αφού μεσολαβήσουν διάφορα έγγραφα, δίνεται παράταση αρχικά έως τις 30/9/2024 και μετά σιωπηρώς έως τις 31/10/2024 προκειμένου να ληφθεί οριστική απόφαση.
Ετσι, φτάνουμε στην απόφαση 81, με την οποία η Ολομέλεια της ΡΑΣ (1/11/2024) απορρίπτει την αίτηση του ΟΣΕ ως «εντελώς ανεπαρκή»! Στο σκεπτικό της απόφασης χρησιμοποιείται εξαιρετικά περίπλοκη τεχνική ορολογία, αλλά προκύπτει εμφανώς ότι η ΡΑΣ ζητούσε «συμπληρωματικές πληροφορίες» για κρίσιμα ζητήματα λειτουργίας («κατηγοριοποίηση τύπος 4») καθώς δεν είχε καλυφθεί από τα έγγραφα που είχε καταθέσει ο ΟΣΕ.
Η επιμονή της ΡΑΣ στηρίζεται πάνω και στις αξιώσεις που έχει εγείρει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Η «Εφ.Συν.» έχει πολλές φορές αναφερθεί στην Εκθεση του ERA σχετικά με τη λανθασμένη εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανόνων σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Ομως, ο ERA έχει συντάξει και δεύτερη Εκθεση που αφορά ειδικότερα την (μη) λειτουργία στην Ελλάδα του ETCS και του συστήματος ραδιοκάλυψης σιδηροδρόμων GSM-R (ETCS και GSM-R συναποτελούν το σύστημα ERTMS) για τα οποία η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει διαθέσει κονδύλια δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς αποτέλεσμα.
Με βάση, λοιπόν, και τις επισημάνσεις του ERA, η ΡΑΣ ζήτησε από τον ΟΣΕ να υποβάλει συμπληρωματικές πληροφορίες για συγκεκριμένα «προβληματικά σημεία». Ζητούσε, δηλαδή, «επικαιροποιημένα έγγραφα του φακέλου της αίτησης» καθώς είχε μεσολαβήσει τροποποίηση των όρων χρήσης αλλά και «συμπληρωματικές πληροφορίες» ως προς σημεία που «ξανάνοιξαν» μετά την έκθεση του ERA για το ERTMS. «O ΟΣΕ κλήθηκε να αποδείξει την αποτελεσματική παραγωγή και την ορθή εφαρμογή των εξαγόμενων περιορισμών (SRACs) πριν από την έγκριση θέσης σε λειτουργία από τη ΡΑΣ», λέει η απόφαση τονίζοντας ότι μόνο έτσι «το παραδοθέν υποσύστημα ενσωματώνεται σωστά και με ασφάλεια στο σιδηροδρομικό περιβάλλον». Επίσης η ΡΑΣ επισημαίνει ότι από την εξέταση της αίτησης δεν αποδείχτηκε η συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά τεχνικά πρότυπα (CENELEC). Επιπρόσθετα, εντοπίζονται κενά «στη συνεργασία του ΟΣΕ με τη ΡΑΣ για την απόδειξη της αποτελεσματικής παραγωγής και ορθής εφαρμογής των εξαγόμενων περιορισμών (SRACs) και στην έγκαιρη πρόσκληση της Αρχής για τη συμμετοχή της σε οποιεσδήποτε επιτόπιες δοκιμές διεξαχθούν από τον ΟΣΕ σε συνεργασία με τους αρμόδιους εμπλεκόμενους φορείς». «Συνεπώς, ο φάκελος της υποβληθείσας αίτησης κρίνεται εντελώς ανεπαρκής, καθώς δεν περιέχει σημαντικές πληροφορίες που απαιτούνται για τη χορήγηση έγκρισης θέσης σε λειτουργία».
Με βάση την απόφαση της ΡΑΣ, προκύπτει ότι ο ΟΣΕ δείχνει μεγάλη δυσκολία για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα της παραγωγής έργων στον σιδηρόδρομο. Παλαιότερα, υπήρχαν έργα που τα ανέθετε η ΕΡΓΟΣΕ, τα παρέδιδε στον ΟΣΕ και εκείνος τα έθετε σε λειτουργία χωρίς την έγκριση από κάποια ανεξάρτητη αρχή. Αρκούσε δηλαδή το χαρτί του εργολάβου που έλεγε πως όλα έχουν καλώς και η άποψη της υπηρεσίας που συμφωνούσε με αυτό, ενώ η ίδια είχε αναθέσει το έργο. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, και στην περίπτωση του ETCS, ο ΟΣΕ προσπάθησε να καλύψει τα αιτήματα της ΡΑΣ στέλνοντας απλώς χαρτιά με την υπογραφή της ΤΕΡΝΑ - GTS, τα οποία όμως δεν έγιναν δεκτά.
Τα μελανά σημεία που υποδεικνύει ο ERA σε έκθεσή του
Εντεκα διαφορετικές συμβάσεις που κατέληξαν στην προμήθεια συστημάτων ETCS από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές για ένα μικρό δίκτυο όπως αυτό της Ελλάδας διαπιστώνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) σε έκθεσή του.
Η έκθεση αυτή του ERA, η δεύτερη που αφορά τον ελληνικό σιδηρόδρομο μετά τα Τέμπη, συντάχθηκε τον Μάρτιο του 2024 και αφού ήδη η ελληνική κυβέρνηση είχε βγει και πανηγύριζε πως είχε παραλάβει κανονικά τα συστήματα ETCS.
Ο ERA αξιολόγησε την κατάσταση ανάπτυξης στην Ελλάδα του συστήματος ERTMS, το οποίο συναποτελούν τα συστήματα ETCS (αυτόματη προστασία συρμών) και GSM-R (ραδιοκάλυψη-τηλεφωνία). Για το GSM-R και τις περιπέτειες της σύμβασής του που έμπλεξε με τα «μαύρα ταμεία» της κατασκευάστριας Siemens, η «Εφ.Συν.» έχει ασχοληθεί εκτενώς στο παρελθόν. Ακόμη και σήμερα, το GSM-R δεν λειτουργεί και ο ΟΣΕ ετοιμάζεται να πληρώσει νέα σύμβαση, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο το συγκεκριμένο σύστημα πρόκειται σύντομα να αντικατασταθεί από άλλο.
Ο ERA συνέστησε ειδική ομάδα εμπειρογνωμόνων για να συντάξει την έκθεσή του και την έστειλε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2023, ενώ μέλη της συμμετείχαν και σε δοκιμαστική διαδρομή. Για να λειτουργεί το ETCS, πρέπει να είναι εγκατεστημένο δίπλα στη γραμμή (παρατρόχιο) αλλά και μέσα σε κάθε συρμό που διέρχεται οπότε η δοκιμή έγινε σε τμήμα της γραμμής όπου το σύστημα υποτίθεται πως λειτουργεί και με τρένο που φέρει σχετικό εξοπλισμό. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην έκθεση διαπιστώνεται ότι:
● Τα συστήματα που έχουν εγκατασταθεί δεν συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά τεχνικά πρότυπα CENELEC.
● Το εγκατεστημένο σύστημα δεν χρησιμοποιείται για λόγους τόσο τεχνικούς όσο και διοικητικούς, ενώ επίσης δεν συντηρείται, κυρίως λόγω περιορισμένων πόρων.
● Το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα πρέπει να αντιμετωπίσει το συντομότερο αυτές τις ελλείψεις προκειμένου να μειωθεί η συνολική εξάρτηση του συστήματος από τον ανθρώπινο παράγοντα και να διασφαλιστεί ότι η ευθύνη της διαχείρισης των αμαξοστοιχιών μεταφέρεται από τον μηχανοδηγό στο σύστημα ελέγχου των τρένων.
● Ο ERA διαπιστώνει δυσκολία να αποκομίσει μια καλή εικόνα της εγκατάστασης και λειτουργίας του ETCS. Αλλού είναι εγκατεστημένο, αλλού εκκρεμεί η έγκριση από τη ΡΑΣ και αλλού είναι υπό κατασκευή.
● Υπάρχουν τμήματα όπου έχει δοθεί έγκριση θέσης σε λειτουργία αλλά και πάλι το ETCS δεν λειτουργεί διότι δεν έχει εγκατασταθεί ο απαραίτητος εξοπλισμός σε όλο το τροχαίο υλικό που περνά από εκεί. Ολα αυτά γράφονται τον Μάρτιο του 2024 και ενώ η ελληνική κυβέρνηση έχει διατυμπανίσει ότι η εργολαβία 10005 για το ETCS παρελήφθη οριστικά.
● Από το τροχαίο υλικό που χρησιμοποιεί η Hellenic Train, περίπου το μισό, 82 οχήματα, είναι εξοπλισμένα με ETCS αλλά πολύ λιγότερα έχουν αδειοδοτηθεί. Λιγότερα είναι και τα οχήματα που εξοπλίστηκαν με GSM-R από τη Siemens και ακόμη λιγότερα, κάτω από 40, όσα έχουν αδειοδοτηθεί.
● Ακόμη και στα οχήματα που εξοπλίστηκαν με ETCS και GSM-R η έλλειψη χρήσης και προβλεπόμενης συντήρησης τα καθιστά μη λειτουργικά. Τα επιτρόχια συστήματα πρέπει να τεθούν εκ νέου σε λειτουργία πριν χρησιμοποιηθούν.
Εντεκα διαφορετικές συμβάσεις!
Ο ERA διαπιστώνει ότι για να εγκατασταθεί πατατρόχιο σύστημα ETCS σε ένα σχετικά μικρό δίκτυο, όπως είναι αυτό της Ελλάδας, συνάφθηκαν 11 διαφορετικές συμβάσεις με τρεις διαφορετικούς προμηθευτές. Ολο αυτό δημιουργεί πολυπλοκότητα στη λειτουργία και στις εργασίες συντήρησης ενώ για τις απαραίτητες εργασίες θα πρέπει να υπάρχουν ενεργές συμβάσεις με 3 προμηθευτές και η αντίστοιχη εκπαίδευση του προσωπικού. Εντύπωση κάνει ότι αυτό δεν το γνώριζαν ήδη οι Ευρωπαίοι αρμόδιοι που επί χρόνια έδιναν κονδύλια για αυτές τις συμβάσεις.
Διαπιστώνεται επίσης απουσία συγκεκριμένων στόχων ασφαλείας. Δηλαδή, οι αρμόδιοι που παρήγγειλαν τα συστήματα ETCS δεν μπορούσαν να εξηγήσουν ποιους κινδύνους ήθελαν να μειώσουν και σε ποιον βαθμό. Σαν να έκαναν μια προμήθεια για την... προμήθεια.
Χωρίς προδιαγραφές
Οι Ευρωπαίοι δίνουν μεγάλη έμφαση στην περιγραφή συγκεκριμένων στόχων και θεωρούν ότι εάν δεν υπάρχουν αυτοί, λείπει και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, δηλαδή οι λειτουργικές απαιτήσεις. Κατά πληροφορίες, μάλιστα, η ομάδα αξιολόγησης του ERA δεν εντόπισε κάποιο έγγραφο που να αποτελεί προδιαγραφή των απαιτήσεων.
Οταν υπάρχουν τόσο πολλοί διαφορετικοί προμηθευτές (Alstom, Siemens, Thales) για ένα σύστημα, το ETCS, προκύπτει μια ετερογένεια διαφορετικών προϊόντων που μπορεί να μη συνεργάζονται μεταξύ τους. Το προσωπικό συντήρησης πρέπει να εκπαιδευτεί σε όλες τις ιδιαιτερότητες των εξαρτημάτων και τις οδηγίες συντήρησης που διαφέρει από σύστημα σε σύστημα, ενώ οι προθεσμίες προληπτικής συντήρησης μπορεί να διαφέρει από προμηθευτή σε προμηθευτή.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας