Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.6° 17.8°
3 BF
60%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
19.0° 16.0°
3 BF
58%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
18°C
19.0° 16.6°
3 BF
63%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
94%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
3 BF
82%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.8° 13.5°
2 BF
67%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
13°C
13.4° 12.9°
3 BF
44%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
3 BF
69%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
18.6° 17.1°
3 BF
62%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.8° 15.9°
4 BF
67%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.4° 17.7°
4 BF
68%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 17.3°
2 BF
60%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
4 BF
77%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.4°
2 BF
48%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 16.5°
1 BF
64%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.8°
2 BF
59%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.8° 18.0°
4 BF
45%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
16.3° 14.9°
2 BF
80%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
17.2° 14.2°
3 BF
83%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
1 BF
61%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου, 2024
navagio-lesvos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μεταφορά της σορού του νεκρού ναυτικού στο λιμάνι της Μυτιλήνης μετά τη βύθιση του φορτηγού πλοίου «RAPTOR» με σημαία των νήσων Κομόρες, ανοιχτά της Λέσβου | EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
Ναυάγιο στη Λέσβο: Ερωτήματα για τη στάση του πλοιάρχου, το φορτίο του πλοίου, την αξιοπλοΐα του και τα πιστοποιητικά του

Η επιχείρηση συνεχίζεται σε θολά νερά

Κανένα ίχνος μέχρι χθες από τους 12 αγνοούμενους ναυτικούς. ● Συνεχίζονται και σήμερα οι έρευνες στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή. ● Νέα κατάθεση έδωσε χθες ο μοναδικός επιζών του ναυαγίου. ● Στη Μυτιλήνη κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων.

Απαντήσεις στα αίτια του ναυαγίου του μικρού φορτηγού πλοίου «Raptor» με σημαία Κομόρες, που συνέβη νοτιοδυτικά της Λέσβου, ανοιχτά της Ερεσού, το πρωί της Κυριακής, αναζητούν οι ελληνικές λιμενικές αρχές. Από χθες βρίσκεται στη Μυτιλήνη κλιμάκιο της ΕΛΥΔΝΑ (Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων) προκειμένου να διερευνήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες προκλήθηκε η βύθιση του ηλικίας 39 ετών μικρού φορτηγού πλοίου, που είχε αποτέλεσμα από το 14μελές πλήρωμά του να αγνοούνται 12 ναυτικοί, ένας να έχει εντοπιστεί νεκρός και ένας να έχει διασωθεί.

Στο μεταξύ συνεχίστηκαν και χθες για τρίτη ημέρα οι έρευνες στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή, εν μέσω δυσμενών καιρικών συνθηκών, καθώς έπνεαν ισχυροί άνεμοι έντασης 7-8 Μποφόρ, χωρίς όμως να εντοπιστεί κανένα ίχνος από τους αγνοούμενους ναυτικούς, με αποτέλεσμα να λιγοστεύουν οι ελπίδες για την ανεύρεση άλλου επιζώντος. Στις έρευνες συμμετέχουν μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, πέντε παραπλέοντα εμπορικά πλοία, ένα αεροσκάφος της Frontex, ένα πλωτό του Λιμενικού και ένα γερμανικό πλοίο του ΝΑΤΟ.

Χθες ο μοναδικός επιζών του ναυαγίου, ο 40χρονος Αιγύπτιος ναυτικός, έδωσε εκ νέου κατάθεση στους λιμενικούς του Λιμεναρχείου Μυτιλήνης που διεξάγουν την προανάκριση. Υπενθυμίζεται ότι το βράδυ της Κυριακής φέρεται να είχε δηλώσει στους λιμενικούς, που τον επισκέφτηκαν στο νοσοκομείο λίγες ώρες μετά το ναυάγιο και τη διάσωσή του, ότι το πλοίο «έμπαζε νερά από το βράδυ του Σαββάτου», ωστόσο «οι εντολές που είχαν από την εταιρεία ήταν να προσπαθήσουν να τα αντλήσουν μόνοι τους». Ετσι, όταν το πρωί της Κυριακής το πλοίο έλαβε πλέον μεγάλη κλίση από εισροή υδάτων, ο 40χρονος λιπαντής βούτηξε στη θάλασσα, βρήκε ένα βαρέλι και πάνω σε αυτό έμεινε τέσσερις ολόκληρες ώρες μέχρι που τον εντόπισε ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού. Εάν ισχύουν τα όσα υποστήριξε ο Αιγύπτιος ναυτικός, επιβεβαιώνεται πλήρως η απάνθρωπη αντιμετώπιση της λιβανέζικης διαχειρίστριας εταιρείας, που προκειμένου να γλιτώσει ένα κόστος της τάξης των 60.000 ευρώ για τη στεγανοποίηση και ρυμούλκηση του πλοίου, θυσίασε 13 ανθρώπους.

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο των εν εξελίξει ερευνών φαίνεται ότι δύο στοιχεία έχουν κινήσει την προσοχή των λιμενικών αρχών, ώστε να εξετάζουν εάν υπήρχε εμπλοκή του «Raptor» σε μη νόμιμες μεταφορές. Το ένα, όπως μεταδίδουν ξένα ναυτιλιακά sites, είναι μια σειρά προσεγγίσεων που έκανε εν πλω το «Raptor» σε άλλα πλοία, πράγμα ασυνήθιστο για ένα φορτηγό πλοίο.Το δεύτερο στοιχείο είναι τα συχνά ταξίδια του σε λιμάνια της Ουκρανίας την περίοδο του πολέμου. Σύμφωνα με το ιστορικό των ταξιδιών του, όπως καταγράφεται στην ευρωπαϊκή βάση δεδομένων equasis, μόνο τον τελευταίο χρόνο προσέγγισε τουλάχιστον τέσσερις φορές σε ουκρανικά λιμάνια. Εκεί πιστεύεται ότι θα πήγαινε και σε αυτό το τελευταίο ταξίδι και όχι στην Κωνσταντινούπολη, όπως είχε αρχικά δηλωθεί ως προορισμός του φορτίου αλατιού, που επισήμως μετέφερε. Αυτή η εκδοχή ενισχύεται από το γεγονός ότι ναυτιλιακοί και εμπορικοί κύκλοι της Τουρκίας δηλώνουν άγνοια για την ύπαρξη συμβολαίων προμήθειας αλατιού από την Αίγυπτο.

Ετσι, έχουν αρχίσει να διακινούνται από πολλές πλευρές διάφορα «σενάρια» εμπλέκοντας το πλοίο σε μεταφόρτωση λαθραίου πετρελαίου, σε μεταφορά όπλων και εκρηκτικών για τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων της Ουκρανίας, ακόμα και σε μεταφορά ναρκωτικών για λογαριασμό Ουκρανών. Τα τελευταία «σενάρια» αναπαράγονται και από ρωσικά ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης για προφανείς λόγους.

Ωστόσο, πλέον, καθώς είναι δύσκολο να αποδειχτεί εάν στο βυθισμένο πλοίο υπήρχε κάποιο μη νόμιμο φορτίο, όλα αυτά θα παραμείνουν «σενάρια», διανθισμένα με φανταστικές «μαύρες λίστες», καθώς οι μόνες «μαύρες λίστες» των ναυτιλιακών οργανισμών αφορούν την ποιότητα των σημαιών σε σχέση με τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεών τους και όχι παράνομες πράξεις.

Τέλος, στα αξιοσημείωτα, όπως επισήμανε από την πρώτη ημέρα η «Εφ.Συν.», είναι η «περίεργη» συμπεριφορά του πλοιάρχου να μη ζητήσει βοήθεια αμέσως μετά την εμφάνιση της βλάβης στο πλοίο, τα ξημερώματα της Κυριακής (περίπου στις 3), αλλά ανέφερε την ύπαρξη προβλήματος μόλις στις 7 το πρωί, ενώ η βύθιση επήλθε τελικά στις 8.20.

Στο μεταξύ το πολύνεκρο ναυάγιο φέρνει και πάλι στην επικαιρότητα το θέμα της αξιοπιστίας των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των πλοίων. Ναυτιλιακές πηγές επισημαίνουν τις σοβαρές ελλείψεις (65, από τις οποίες οι 45 κρίθηκαν ιδιαίτερα σοβαρές) που διαπιστώθηκαν στο «Raptor» στην τελευταία επιθεώρηση, η οποία έγινε τον περασμένο Αύγουστο στο λιμάνι Τουλτσέα της Ρουμανίας, στο πλαίσιο του Μνημονίου των Παρισίων (Paris MOU) και σημειώνουν ότι σε συνδυασμό με την ηλικία του (κατασκευής 1984) ήταν ένα πλοίο ιδιαίτερα επικίνδυνο. Παρ’ όλα αυτά εμφανιζόταν να έχει σε ισχύ όλα τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά, που είχαν εκδοθεί από τον παρακολουθούντα νηογνώμονα, έναν μικρό νηογνώμονα που δεν είναι μέλος της Διεθνούς Ενωσης Νηογνωμόνων (IACS), και τις αρχές του νηολογίου σημαίας (Κομόρες). Μάλιστα, όπως αναφέρουν ξένα ναυτιλιακά sites, το πλοίο αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένη περίπτωση. Θεωρούν ότι υπάρχουν και άλλα πλοία που κυκλοφορούν στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, στο «τέλος της ζωής τους», τα οποία ενώ έπρεπε να έχουν αποσυρθεί εδώ και καιρό, συνεχίζουν να βρίσκονται σε λειτουργία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η επιχείρηση συνεχίζεται σε θολά νερά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας