Ορίζοντας για την εμπορική λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι τα μέσα του... 2025!!! Κι αυτή τη φορά δεν το λένε όσοι το είχαν προϋπολογίσει ήδη δύο τουλάχιστον χρόνια νωρίτερα, όταν μαινόταν η σύγκρουση για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Το ανέφερε με κάθε επισημότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη χθεσινή παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο.
Το power point που παρουσίασε ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας είναι αποκαλυπτικό. Ο υπουργός, αναφερόμενος στη σύμβαση ανάθεσης της λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία θα υπογραφεί με κάθε επισημότητα την ερχόμενη Τετάρτη 3 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, είναι σαφής στην περιγραφή της προπαρασκευαστικής περιόδου: «Προπαρασκευαστική περίοδος (Περίοδος Α’): Εκπλήρωση εκατέρωθεν υποχρεώσεων για έναρξη περιόδου εμπορικής λειτουργίας του βασικού έργου (12-18 μήνες)».
Η είδηση είναι φυσικά στην παρένθεση. Ο χρόνος προπαρασκευής -των εργασιών και κάθε είδους ετοιμασιών, δηλαδή, που πρέπει να γίνουν- από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης χρειάζεται έως και 18 μήνες. Φυσικά, κάποιος θα πει ότι μπορεί να απαιτηθούν μόνο 12 μήνες, οπότε φτάνουμε στο τέλος του 2024, αλλά πράγματι αξίζει να δει κανείς τι πρέπει να γίνει, όπως το ίδιο το υπουργείο αναφέρει, και μετά μπορούμε να κάνουμε καλύτερα τους υπολογισμούς.
Τι υποχρεώσεις θα έχει ο ανάδοχος; Καταγράφουμε μόνο τους τίτλους του ίδιου του υπουργείου: «Προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος IT-ERP, κάλυψη απαιτούμενων θέσεων προσωπικού, πιστοποίηση –μέσω ανεξάρτητου αξιολογητή ασφαλείας– της διαδικασίας λειτουργίας και συντήρησης και έκδοση αδειών και πιστοποιήσεων για έναρξη λειτουργίας του Μετρό».
Δεν χρειάζεται καν να εξηγηθεί η σοβαρότητα του ζητήματος της ασφάλειας, του συντονισμού των απαραίτητων πολύπλοκων ηλεκτρονικών συνδυασμών και αυτοματισμών στο Μετρό Θεσσαλονίκης που θα λειτουργεί ως γνωστόν χωρίς οδηγούς. Οσοι ειρωνεύονταν αυτούς (κυρίως τον Γιάννη Μυλόπουλο και τη Δέσποινα Κουτσούμπα) που μιλούσαν για το αναγκαίο 18μηνο θα πρέπει τώρα να ζητήσουν συγγνώμη, αλλά και... τα ρέστα του χρόνου (από τον Απρίλιο του 2023 που υποτίθεται θα κυκλοφορούσε το Μετρό, όπως έλεγε ο κ. Μητσοτάκης το 2019) από αυτούς που παραπλάνησαν. Και δεν έχουμε προσμετρήσει -το αποδίδουμε μόνοι μας σε αβλεψία- στο γεγονός ότι στην επίσημη σελίδα της «Ελληνικό Μετρό» αναφέρεται ότι το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό μόνο... 87%! Μιλάμε για κανονική «εκδίκηση της γυφτιάς»...
Υπενθυμίζουμε ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη σύμβαση ανάθεσης -προϋπολογισμού 292 εκατομμυρίων ευρώ πλέον ΦΠΑ!!!- της λειτουργίας και συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης στην υπό σύσταση ιδιωτική «ΤΗΕΜΑ», για περίοδο 11 ετών, μόλις στις 11 Σεπτεμβρίου. Να σημειωθεί ότι τη σχετική σύμβαση θα υπογράψουν η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και η THEMA (κοινοπραξία της ιταλικής ΑΤΜ και της γαλλικής EGIS) παρουσία και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Οι υπογραφές, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πέσουν στο στέγαστρο του σταθμού «Αγία Σοφία». Το στέγαστρο αυτό ήδη δέχεται τη μήνη των Θεσσαλονικέων, καθώς το φαραωνικό του μέγεθος πλήγωσε την περιοχή και θα αναφερθούμε στο θέμα εκτενώς σε άλλο ρεπορτάζ.
«Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα για το Μετρό»
● Τον Σεπτέμβριο 2019, όταν ο νέος, τότε, πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από βήματος ΔΕΘ εξήγγειλε αντιδεοντολογικά, χωρίς τεχνική τεκμηρίωση ή εισήγηση, την αλλαγή σχεδιασμού του Μετρό προκειμένου να ξεριζώσουν τον Decumanus Maximus από τη Βενιζέλου, ισχυριζόμενος ότι αυτή η λύση ήταν, δήθεν, πιο φτηνή και πιο σύντομη, είχαμε προβλέψει ότι θα «τρίβουν τα χέρια τους οι εργολάβοι». Τέσσερα χρόνια μετά δικαιωνόμαστε, μια και το μεν Μετρό είναι ακόμη μαγική εικόνα, οι εργολάβοι όμως κέρδισαν από τις αποζημιώσεις για την καθυστέρηση που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε, περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ.
● Οταν η κυβέρνηση εξήγγειλε στην αρχή ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο 2023 και μετά τέλος 2023 και μετά αρχές 2024 και αργότερα στο τέλος του 2024, και πάλι υποστηρίζαμε ότι αυτό ήταν αδύνατον, καθώς η δοκιμαστική λειτουργία του Μετρό, αφ’ ης στιγμής ανατεθεί η λειτουργία, απαιτεί για λόγους ασφαλείας 18μηνο διάστημα ελέγχων και δοκιμών. Δικαιωνόμαστε για μια ακόμη φορά.
Σήμερα αποκαλύπτονται σε όλο τους το μεγαλείο «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα» της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι μόνοι που «τρίβουν τα χέρια τους» είναι οι εργολάβοι. Αφού, αν δεν ήταν ο κ. Μητσοτάκης, το Μετρό θα λειτουργούσε από τις αρχές του 2021, χωρίς τα τουλάχιστον 90 εκατομμύρια ευρώ που κόστισαν εν τω μεταξύ μόνο οι αποζημιώσεις!
* Υποψήφιος περιφερειάρχης Μακεδονίας και τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας