• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 20.9°C
    1 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 19.4°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.0°C / 17.7°C
    2 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 14.4°C
    1 BF
    89%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.0°C / 18.2°C
    0 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 14.5°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 17.7°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 18.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.5°C
    2 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    0 BF
    75%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.5°C / 17.8°C
    1 BF
    78%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.9°C
    2 BF
    89%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.2°C / 21.0°C
    1 BF
    72%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.3°C / 18.8°C
    0 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 18.9°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    0 BF
    85%
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασυμβίβαστα με ελεγκτές και ελεγχόμενους

  • A-
  • A+
Η κυβέρνηση όρισε πρώην εξωτερικούς συμβούλους του ΟΣΕ σε καίριες θέσεις στη διαχείριση της κρίσης στους σιδηροδρόμους μετά την τραγωδία στα Τέμπη ● Ο νέος διευθύνων σύμβουλος Π. Τερεζάκης εμφανίζεται ακόμη και σήμερα ως εξωτερικός σύμβουλος που αμείβεται μέσω της εταιρείας LDK ● Ο ίδιος λέει ότι έχει παραιτηθεί ● Ο «ελεγκτής» του ΟΣΕ, Χρ. Πυργίδης, είχε συνάψει στο πρόσφατο παρελθόν 2 συμβάσεις με τον ελεγχόμενο ΟΣΕ.

Την ώρα που η κυβέρνηση ξιφουλκεί ενάντια στις «παθογένειες του Δημοσίου», εκθέτοντας την ακαταλληλότητα υπαλλήλων του σιδηροδρόμου η οποία οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών, η ίδια κυβέρνηση έχει βαλθεί να παραβιάσει κάθε έννοια ασυμβίβαστου και κάθε κανόνα δεοντολογίας, ορίζοντας πρόσωπα σε καίριες θέσεις για τη διερεύνηση του δυστυχήματος και τη διαχείριση της κρίσης τα οποία μέχρι πριν από λίγο καιρό αμείβονταν από τον ελεγχόμενο ΟΣΕ.

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης μιλάει στους δημοσιογράφους στον σταθμό Λαρίσης, με αφορμή τη χτεσινή πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας των σιδηροδρόμων μετά την τραγωδία στα Τέμπη

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος που όρισε η κυβέρνηση στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος, Παναγιώτης Τερεζάκης, εμφανίζεται ακόμη στις επίσημες βάσεις δεδομένων του κράτους να αμείβεται από τον ίδιο τον ΟΣΕ ως εξωτερικός σύμβουλος μέσω ιδιωτικής εταιρείας.

Ο καθηγητής του ΑΠΘ Χρίστος Πυργίδης, που ορίστηκε μέλος της Ειδικής Επιτροπής Διερεύνησης μετά την εντός 24ώρου παραίτηση του άλλοτε επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train) Αθ. Ζηλιασκόπουλου, λάμβανε μέχρι πριν από λίγους μήνες αμοιβή από τον ΟΣΕ για παροχή συμβουλών. Θεωρητικά, ο κ. Πυργίδης θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να καλέσει ως ελεγχόμενο και τον κ. Τερεζάκη καθώς εκείνος ήταν από τον Απρίλιο του 2022 τεχνικός σύμβουλος του ΟΣΕ ακριβώς για θέματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης, δηλαδή για τα συστήματα που εάν υπήρχαν θα είχαν αποτρέψει την απώλεια τόσων ανθρώπινων ζωών. Ας δούμε όμως τα πράγματα με τη σειρά:

● Ο Παναγιώτης Τερεζάκης άρχισε να γίνεται γνωστός στο ευρύ κοινό από την επομένη του δυστυχήματος στα Τέμπη. Εμφανίστηκε μιλώντας ως τεχνικός σύμβουλος του ΟΣΕ την ώρα που γίνονταν γνωστές ανατριχιαστικές λεπτομέρειες από τις συνομιλίες με τον προφυλακισμένο πλέον σταθμάρχη Λάρισας. Την επομένη του δυστυχήματος, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε από τον τόπο της καταστροφής την παραίτηση του τότε προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Σπ. Πατέρα. Ωστόσο, ο κ. Πατέρας παρέμεινε στον ΟΣΕ και συνέχιζε να αναρτά 120 αποφάσεις στη Διαύγεια του Οργανισμού μέχρι τις 21 Μαρτίου 2023.

● Πέρασαν μέρες μέχρι να ανακοινωθεί ότι τη θέση του κ. Πατέρα αναλαμβάνει ο Π. Τερεζάκης. Στη Διαύγεια του ΟΣΕ είναι αναρτημένη η σχετική απόφαση συγκρότησης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ στις 17 Μαρτίου. Δεν αναφέρεται όμως πουθενά η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με την οποία οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών-Μεταφορών τον ορίζουν επικεφαλής. Φαίνεται όμως ότι η παραίτηση Πατέρα έχει γίνει δεκτή από την 1η Μαρτίου!

● Ομως η «Εφ.Συν.» εντόπισε ακόμη μία σοβαρή παρατυπία και ρώτησε σχετικά χθες τον κ. Τερεζάκη. Ο κ. Τερεζάκης, συνταξιούχος και πρώην εργαζόμενος της Αττικό Μετρό, εργαζόταν ως σύμβουλος του ΟΣΕ με ετήσια σύμβαση από τις 20/4/2022. Για την ακρίβεια, ο ΟΣΕ είχε συνάψει σύμβαση με την εταιρεία συμβούλων LDK, η οποία, όπως σχετικά αναφέρεται, «προτείνει για εξειδικευμένο στέλεχός του Τεχνικό Σύμβουλο τον κ. Τερεζάκη Παναγιώτη ο οποίος έγινε δεκτός από τον ΟΣΕ Α.Ε.». Ομως, το Καταστατικό του ΟΣΕ ορίζει ότι «τα καθήκοντα του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου είναι ασυμβίβαστα προς την ιδιότητα του Βουλευτή και του συναλλασσόμενου με τον Οργανισμό όπως, ενδεικτικώς, του προμηθευτή, του εργολάβου ή αναδόχου του ΟΣΕ». Οταν ρωτήσαμε χθες τον κ. Τερεζάκη σχετικά με το ασυμβίβαστο αυτό, μας ενημέρωσε μέσω εκπροσώπου του ότι παραιτήθηκε την 1η Μαρτίου 2023, δηλαδή λίγες ώρες μετά το δυστύχημα. Προσφέρθηκε, μάλιστα, να μας κοινοποιήσει την παραίτησή του, αλλά μας διεμήνυσε ότι αυτό δεν μπορούσε να συμβεί χθες...

● Ταυτόχρονα, δεν εντοπίσαμε πουθενά στις αναρτημένες αποφάσεις του ΟΣΕ κάποια ενημέρωση από την LDK για τη σύμβαση ύψους 28.000 ευρώ που προφανώς παραμένει ενεργή. Στην αρχική σύμβαση αναφέρεται ότι «στην περίπτωση που αυτό απαιτηθεί, το παραπάνω εξειδικευμένο στέλεχος θα αντικαθίσταται με άλλο στέλεχος αντιστοίχων προσόντων». Ομως δεν βρήκαμε κάπου απόφαση για ορισμό άλλου στελέχους αντιστοίχων προσόντων. Ισως πλέον τον ρόλο αυτό να έχει αναλάβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, για τον οποίο μάθαμε ότι συνομίλησε με τον πρόεδρο της ALSTOM σχετικά με την επιτάχυνση της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης.

● Ο κ. Τερεζάκης καλείται αυτές τις μέρες να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Από εκείνον ζητούν γραπτές διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια του δικτύου και ειδικά των σηράγγων οι μηχανοδηγοί. Ο ίδιος υποστήριξε χθες ότι ενημέρωσε σχετικά όχι τους μηχανοδηγούς αλλά τη διοίκηση των Ιταλών της Hellenic Train. Ομως οι εργαζόμενοι μας ενημερώνουν πως δεν έλαβαν από πουθενά γραπτές διαβεβαιώσεις και έτσι δεν θα ξεκινούσαν χθες, όπως είχε αρχικώς ανακοινωθεί, τα εμπορευματικά δρομολόγια στον άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης.

● Το δεύτερο πεδίο στο οποίο οι αποφάσεις της κυβέρνησης εγείρουν πλήθος ερωτημάτων για ασυμβίβαστα είναι η Ειδική Επιτροπή Διερεύνησης που συνεστήθη ad hoc με υπογραφή του γραμματέα Μεταφορών Ι. Ξιφαρά. Για την ελλιπή ανεξαρτησία της επιτροπής αυτής εγείρει ερωτήματα τις τελευταίες μέρες και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ η «Εφ.Συν.» είχε θέσει στις 8/3 το θέμα και στον Γ. Γεραπετρίτη, θυμίζοντάς του ότι ο νόμος 5014 προβλέπει άλλη διαδικασία. Αρχικά στην τριμελή της σύνθεση είχε περιληφθεί ο Αθ. Ζηλιασκόπουλος, ο οποίος παραιτήθηκε την επόμενη μέρα μετά τη σφοδρή κριτική που ασκήθηκε για το γεγονός ότι διοικούσε την πάλαι ποτέ ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταξύ 2010-2015.

● Στη θέση του τοποθετήθηκε ο καθηγητής Χρ. Πυργίδης, το όνομα του οποίου ακουγόταν από πριν, χωρίς να περιληφθεί στην αρχική σύνθεση. Η «Εφ.Συν.» εντόπισε δύο συμβάσεις μέσω των οποίων ο κ. Πυργίδης αμειβόταν για παροχή συμβουλών στον ΟΣΕ – τον οποίο τώρα καλείται να ελέγξει. Η μία εμφανίζεται στη βάση προκηρύξεων (ΚΗΜΔΗΣ) να υπογράφεται στις 29/6/2021, με κόστος 20.000 ευρώ και εννεάμηνη διάρκεια. Ο κ. Πυργίδης αναλαμβάνει επιστημονικός υπεύθυνος με αντικείμενο την «Ασφάλεια στις Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου». Η Επιτροπή για την παραλαβή της σύμβασης αυτής, μάλιστα, ορίζεται με απόφαση στη Διαύγεια λίγες μέρες νωρίτερα, στις 14/5/2021.

● Το όνομα του κ. Πυργίδη εμφανίζεται σε ακόμα μία σύμβαση για τη «Μελέτη της Εγκάρσιας Δυναμικής Συμπεριφοράς των συρμών Desiro 460 Siemens και Railbus 4400-Stadler» για την οποία δεν βρέθηκαν ίχνη στο ΚΗΜΔΗΣ και κόστος, αλλά μόνον ο ορισμός Επιτροπής Παραλαβής στις 7/6/2021. Είναι συμβατό να ασκήσει τέτοιον κρίσιμο έλεγχο στον ΟΣΕ κάποιος που μέχρι πριν λίγο καιρό αμειβόταν από τον Οργανισμό; Παρά τις προσπάθειες και τα μηνύματα που στείλαμε, δυστυχώς δεν εντοπίσαμε τον κ. Πυργίδη για να έχουμε κάποια σχετική απάντηση.

«Είδαμε τις παθογένειες και αυτό το οποίο με βαραίνει και θα με βαραίνει πάντα είναι ότι δεν πρόφτασα επί ημερών μου να ολοκληρώσω ένα έργο το οποίο σίγουρα, αν είχε ολοκληρωθεί, οι πιθανότητες θα ήταν με το μέρος μας ότι δεν θα συνέβαινε το ατύχημα», είπε ο κ. Μητσοτάκης στη συνέντευξή του προς τον Στ. Θεοδωράκη. Μήπως τελικά φταίει η έλλειψη... αρίστων για την ανακύκλωση των ίδιων προσώπων σε θέσεις κλειδιά;

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ποια λάθη και παραβάσεις στη λειτουργία των τρένων εντόπισε η Ρυθμιστική Αρχή
Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να κλείσει το θέμα, η ΡΑΣ στην απόφασή της εντοπίζει συγκεκριμένες ελλείψεις που δείχνουν ότι λειτουργούσε ένα περίπλοκο σύστημα «στα χαρτιά».
Ποια λάθη και παραβάσεις στη λειτουργία των τρένων εντόπισε η Ρυθμιστική Αρχή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τροχαίο-πλήγμα στη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών
Ενα ακόμη πλήγμα δέχθηκε η διαδικασία διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών. Ο διευθυντής Κυκλοφορίας του ΟΣΕ έχασε τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα.
Τροχαίο-πλήγμα στη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ύποπτη κινητικότητα στους καταστροφείς εγγράφων σε ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ
Ελάχιστη μέριμνα για έγκαιρη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων, όταν η κυβέρνηση υπόσχεται πως θα τηρήσει τον νόμο, αλλά... μακροπρόθεσμα.
Ύποπτη κινητικότητα στους καταστροφείς εγγράφων σε ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα «επιτελικά» παράδοξα των κυβερνητικών χειρισμών
Οι παραιτήσεις επί παραιτήσεων που υπογράφουν ήδη παραιτημένα στελέχη αποκαλύπτουν την απόλυτη σύγχυση του Μαξίμου στην πολυδιαφημισμένη διαδικασία διερεύνησης των ευθυνών του τραγικού δυστυχήματος.
Τα «επιτελικά» παράδοξα των κυβερνητικών χειρισμών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας