Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 14.2°
2 BF
61%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.7° 12.0°
2 BF
73%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 15.5°
1 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
2 BF
62%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 11.8°
2 BF
75%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
10.1° 9.4°
0 BF
71%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
65%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.8° 13.8°
3 BF
67%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.9° 12.1°
2 BF
55%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.4° 13.8°
4 BF
63%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.0° 12.0°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.1° 12.9°
1 BF
68%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.5° 13.5°
1 BF
74%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.8°
2 BF
65%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 14.3°
1 BF
58%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
10°C
10.5° 10.3°
0 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.4° 12.5°
3 BF
90%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
73%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 26 Ιανουαρίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ

Η φθήνια τρώει τον παρά στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Μόνο για τις καθυστερήσεις στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης από το 2019 μέχρι το καλοκαίρι του 2022 η Αττικό Μετρό (Α.Μ.) κατέβαλε στην ανάδοχο κοινοπραξία ως αποζημιώσεις 65 εκατομμύρια που έλεγαν ότι θα κόστιζε η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία στη θέση τους (in situ). Η Α.Μ. κατέβαλε στην ανάδοχο κοινοπραξία σχεδόν 20 εκατομμύρια μόνο για τη διετία 2020-2022, κι έτσι το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων από το 2019 μέχρι το καλοκαίρι του 2022 ξεπερνά τα 65 εκατομμύρια.

Η κοινοπραξία σε δέκα αιτήματά της ζητούσε συνολικά 102.005.455,29 ευρώ και είναι άγνωστο αν θα καταφύγει στα διαιτητικά δικαστήρια διεκδικώντας το υπόλοιπο ποσό που αιτήθηκε, όπως έκανε τον Δεκέμβρη, όταν κέρδισε στη διαιτησία 45 εκατομμύρια ευρώ. Αγνωστο επίσης αν μετά το καλοκαίρι του 2022 υπέβαλε και άλλα αιτήματα για επιπλέον αποζημιώσεις.

Η «Εφ.Συν.» αποκαλύπτει σήμερα τα ποσά που έχει αποδεχθεί και έχει καταβάλει στην κοινοπραξία η Α.Μ. και τα οποία είναι περίπου όσα είχαμε υπολογίσει με βάση την αποκάλυψή μας (4.12.2021, «Δεκάδες εκατομμύρια στην “Ακτωρ” για τις καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης»). Τα ποσά εκτοξεύονται αν συνυπολογίσει κανείς και τα 45,2 εκατομμύρια που η κοινοπραξία κέρδισε στα διαιτητικά δικαστήρια για την περίοδο μέχρι και το 2019 («Εφ.Συν.», 18.12.2022, «Πόσο μας κόστισε το... μάρμαρο»).

Την προηγούμενη διετία λοιπόν και επί εννέα αιτημάτων (ημερομηνίες και ακριβή ποσά στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου, το πρώτο στις 10.9.2020) συνολικού ποσού 27.445.174 ευρώ, η κοινοπραξία έλαβε από την Α.Μ., χωρίς καν να καταφύγει στη διαιτησία, 19.275.132 ευρώ για το διάστημα μέχρι 31.7.2022. Είναι άγνωστο αν η ανάδοχος κοινοπραξία θα διεκδικήσει και τα υπόλοιπα σχεδόν 8 εκατομμύρια.

Το ποσό μόνο ευκαταφρόνητο δεν είναι και με βάση τη μέχρι τώρα πρακτική της κοινοπραξίας λογικό είναι να αναμένουμε μια προσφυγή στα διαιτητικά δικαστήρια. Θυμίζουμε εξάλλου ότι η κοινοπραξία είχε καταθέσει στις 20.3.2020 αίτημα για 74,56 εκατ. ευρώ «προς ανόρθωση της ζημίας της λόγω καθυστερήσεων στο έργο με αποκλειστική υπαιτιότητα της “Αττικό Μετρό”» για το διάστημα από 21 Ιουνίου 2017 έως 31 Δεκεμβρίου 2019. Τότε η Α.Μ. είχε αναγνωρίσει και καταβάλει τα 8,1 εκατομμύρια, όμως η κοινοπραξία κατέφυγε στη διαιτησία με αποτέλεσμα να εισπράξει τελικά τον Δεκέμβριο του 2022 συνολικά 45,2 εκατομμύρια ευρώ.

Οι αριθμοί που σήμερα πλέον γνωρίζουμε, μέχρι το χρονικό διάστημα που επίσης γνωρίζουμε, κόβουν την ανάσα. Συνολικά μέσα σε μία τριετία η ανάδοχος κοινοπραξία έχει λάβει από το ελληνικό Δημόσιο για αποζημιώσεις πάνω από 65 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό πρέπει να προστεθεί φυσικά στο τελικό κόστος του σταθμού Βενιζέλου με τη λύση που έχει επιλεγεί -δηλαδή το «έγκλημα στη Βενιζέλου»- και με την προσθήκη του κόστους τεμαχισμού και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Τούτων δοθέντων, η Α.Μ. και ο πρόεδρός της Νίκος Ταχιάος έχουν αποδυθεί σε επικοινωνιακή επίθεση, προσπαθώντας να σπείρουν «αισιοδοξία» ότι στο τέλος του 2023 θα έχει τελειώσει το έργο. Ας αφήσουμε προσωρινά κατά μέρος ακόμη και το γεγονός ότι ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις αναφέρθηκε σε τέλος του έργου «αρχές του 2024» (σημ.: άλλο τέλος του έργου, άλλο λειτουργία του μετρό).

Το ερώτημα γιατί οι υπεύθυνοι της Α.Μ. επιμένουν τόσο στο τέλος του 2023 έχει μια πολύ εύκολη απάντηση, την οποία τόσοι άνθρωποι καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες να ξεχάσουν: από τις 31.12.2023 και μετά, η χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Ενωση σταματά και όλες οι εργασίες θα γίνουν με έξοδα του Δημοσίου!

Οπότε οι φωτογραφίες που δημοσίευσε προσφάτως η Α.Μ. με τα σκάμματα των ανασκαφών σε διάφορους σταθμούς του μετρό και οι πομπώδεις εκφράσεις για τον αρχαιολογικό πλούτο της πόλης μόνο οργή ή γέλωτα προκαλούν, χώρια που μπορεί κάποιος καλοπροαίρετος πολίτης να ψάχνει να βρει τα σημεία των φωτογραφιών και θα πρέπει να του εξηγήσουν ότι από αυτά απέμειναν μόνο… οι φωτογραφίες.

Μπορεί ο κ. Ταχιάος και οι συν αυτώ να προσπαθούν φιλότιμα να καταστήσουν τον σταθμό «Αγίας Σοφίας» «νέο τοπόσημο», μόνο που νέο δεν είναι, κι αν πράγματι ενδιαφέρονται, ας επαναφέρουν στο βάθος που βρέθηκαν τις έρημες κολόνες που τις στύλωσαν στο ύψος του πεζοδρομίου. Νισάφι πια, δεν θα υποδυθούν κι από πάνω τον Φώτη Πέτσα…

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η φθήνια τρώει τον παρά στο Μετρό Θεσσαλονίκης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας