Ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, χθες τα ξημερώματα ένας 38χρονος λιμενεργάτης έπεσε από ύψος 12 μέτρων στο κατάστρωμα πλοίου, την ώρα που εκτελούσε εργασίες φορτοεκφόρτωσης κοντέινερ σε ελλιμενισμένο πλοίο στην προβλήτα ΙΙΙ της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Κυριολεκτικά σώθηκε από θαύμα και δεν είχε την τύχη του 46χρονου συναδέλφου του, Δημήτρη Δαγκλή, που σκοτώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο στην προβλήτα ΙΙ εν ώρα εργασίας. Ο λιμενεργάτης νοσηλεύεται σε ιδιωτικό νοσοκομείο με πολλά κατάγματα σε όλο του το σώμα και κάποια τραύματα, ευτυχώς όχι σοβαρά, στο κεφάλι, ωστόσο δεν διατρέχει κανέναν κίνδυνο η ζωή του.
Το νέο αυτό εργατικό ατύχημα, που συμβαίνει έξι μήνες μετά το δυστύχημα του Δημήτρη Δαγκλή, σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας περίπου στις 5 τα ξημερώματα, όταν ο λιμενεργάτης προσπαθούσε να λύσει κάποια κοντέινερ και να ξεκινήσει την εκφόρτωσή τους. Την ώρα εκείνη έσπασε το προστατευτικό κιγκλίδωμα (ρέλι) του πλοίου, με συνέπεια ο 38χρονος λιμενεργάτης να πέσει από ύψος 12 μέτρων και να βρεθεί στο κατάστρωμα. Το φορτηγό πλοίο ανήκει στην εταιρεία Cosco Shipp, με σημαία Χονγκ Κονγκ. Η κατάσταση που βρίσκονταν τα ρέλια του πλοίου απεικονίζεται ξεκάθαρα στις αποκαλυπτικές φωτογραφίες που δημοσίευσε χθες η ιστοσελίδα 902.gr.
Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα πάγια αιτήματα του σωματείου των εργαζομένων ΕΝΕΔΕΠ είναι να γίνεται προληπτικός έλεγχος στα πλοία για το αν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας, πριν ανέβουν σε αυτά για να δουλέψουν οι λιμενεργάτες.
Αμέσως μετά την είδηση του ατυχήματος, η ΕΝΕΔΕΠ, το σωματείο των εργαζομένων στις δύο προβλήτες, κήρυξε στάση εργασίας μέχρι τις 12 χθες το βράδυ, ενώ στις 7 το απόγευμα είχε προγραμματιστεί γενική συνέλευση, προκειμένου να επανεκτιμηθούν όλες οι εξελίξεις και οι εργαζόμενοι να αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους.
Στο μεταξύ την Κυριακή 1η Μαΐου πραγματοποιούν 24ωρη απεργία, δράση η οποία είχε προγραμματιστεί και αναγγελθεί πριν από το ατύχημα και εντάσσεται στις κινητοποιήσεις που κάνουν από τον περασμένο Νοέμβριο οι εργαζόμενοι με κύριο αίτημα την υπογραφή ικανοποιητικής ΣΣΕ. Επίσης χθες το πρωί με μηχανοκίνητη πορεία που ξεκίνησε από το ΣΕΜΠΟ έφτασαν έξω από το υπουργείο Ναυτιλίας και αντιπροσωπεία των εργαζομένων συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη, τον οποίο ενημέρωσαν και για το ατύχημα αλλά και για τον αγώνα που δίνουν όλο αυτόν τον καιρό για την υπογραφή της ΣΣΕ.
Η ΕΝΕΔΕΠ σε σχετική ανακοίνωσή της για το ατύχημα ανέφερε ότι «σήμερα (σ.σ. χτες) που είναι Παγκόσμια Ημέρα Υγιεινής και Ασφάλειας τη «γιορτάζουμε» μ’ έναν συνάδελφό μας να έχει σακατευτεί μετά από πτώση από 12 μέτρα ύψος, γιατί το καράβι που εργαζόταν είχε σάπια ρέλια (προστατευτικά κάγκελα)». Επέρριπτε ευθύνες στην εργοδοσία, λέγοντας ότι είναι ευθύνη της να γίνεται έλεγχος στα καράβια, κάτι που όμως δεν συμβαίνει ποτέ, και έκανε λόγο για «νέο έγκλημα» που δεν θα είχε συμβεί αν η Cosco-Dport τηρούσε τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και δεν έστελνε τους εργαζομένους σαν πρόβατα σε σφαγή.
«Δεν ήταν ούτε η κακιά στιγμή ούτε παιχνίδι της μοίρας. Οι υπεύθυνοι έχουν ονοματεπώνυμο», σημείωνε και υπενθύμιζε τα αιτήματά της τα οποία διεκδικεί εδώ και μήνες και βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την εργοδοσία:
■ Να υπογραφεί εδώ και τώρα ΣΣΕ που να συμπεριλαμβάνει τις προσαυξήσεις των νυχτερινών, αργιών και Σαββατοκύριακων.
■ Να ενταχθούν όλοι οι εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα.
■ Να γίνουν όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης.
Η Dport
Η Dport από την πλευρά της εξηγούσε σε ανακοίνωσή της ότι σύμφωνα με τη γνωμάτευση των θεραπόντων ιατρών, η κατάσταση του εργαζομένου είναι εκτός κινδύνου και η παραμονή του στο νοσοκομείο συνεχίζεται προληπτικά και ότι δίπλα του από την πρώτη στιγμή βρίσκεται η ίδια αλλά και όλες οι συνεργαζόμενες εταιρείες. Τόνιζε επίσης ότι έχουν ήδη ξεκινήσει από τις αρχές οι διαδικασίες για τη πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών του συμβάντος, ώστε να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια που οδήγησαν στο ατύχημα.
Στη συνέχεια άφηνε αιχμές, λέγοντας πως «κάθε προσπάθεια να εργαλειοποιηθεί το περιστατικό έχει στόχο μόνο τη διατάραξη της εργασιακής ειρήνης, για την οποία η εταιρεία έχει δεσμευθεί και έχει υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις και χρονοδιαγράμματα εν μέσω ενός ανοιχτού και εποικοδομητικού διαλόγου».
Τέλος, ξεκαθάριζε ότι ίδια και οι συνεργαζόμενες εταιρείες θα προστατέψουν με κάθε τρόπο την εργασιακή ειρήνη και την αξιοπρέπεια των εργαζομένων, δεν θα παρεκκλίνουν από τα αρχικώς συμφωνηθέντα και θα τηρήσουν όλες τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων.
Πολιτικά κόμματα και εργατικά σωματεία καταγγέλλουν το εργατικό ατύχημα
ΣΥΡΙΖΑ: Κοινή δήλωση των τομεαρχών Εργασίας και Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου και Νεκτάριου Σαντορινιού: «Το νέο σοβαρό εργατικό ατύχημα στο container terminal της ΣΕΠ/Cosco στο λιμάνι του Πειραιά ανήμερα της “Διεθνούς ημέρας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία” αναδεικνύει τις μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Υποβάθμισε την Επιθεώρηση Εργασίας και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Κατάργησε την προστασία των εργολαβικών εργαζομένων με την κατάργηση της συνευθύνης αναθέτοντος και εργολάβου της εταιρείας σε περίπτωση υπεργολαβίας. Υπονόμευσε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και ενθαρρύνει την εργοδοτική ασυδοσία. Προωθεί τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων. Υποβάθμισε και απαξίωσε την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας, κατά παράβαση της νομοθεσίας για την άσκηση της ιατρικής σε μία μόνο ειδικότητα. Δεν εφαρμόζει τη νομοθεσία για την προστασία της υγείας και την διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας των εργαζομένων, ενώ αδιαφορεί για την ακριβή καταγραφή των επαγγελματικών ασθενειών και των εργατικών ατυχημάτων».
ΚΚΕ: «Αυτό το νέο εργατικό “ατύχημα” έρχεται να επιβεβαιώσει ότι πίσω από τις μεγάλες ελλείψεις μέτρων προστασίας στους χώρους δουλειάς βρίσκονται τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, αφού τα μέτρα προστασίας θεωρούνται κόστος για τους επιχειρηματίες. Στην ίδια κατεύθυνση όλες οι κυβερνήσεις έχουν συρρικνώσει τους κρατικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς ενώ με τον “νόμο Χατζηδάκη” η ήδη αποδυναμωμένη Επιθεώρηση Εργασίας μετατράπηκε σε “ανεξάρτητη αρχή” ώστε το αστικό κράτος να αποποιείται ακόμα και την ευθύνη του. Το ΚΚΕ απαιτεί να αποδοθούν άμεσα οι ευθύνες για το νέο εργατικό “ατύχημα” και να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των λιμενεργατών που απαιτούν εδώ και χρόνια το αυτονόητο, να υπάρχουν μέτρα υγείας και ασφάλειας, καθώς και συλλογική σύμβαση».
ΠΕΝΕΝ (ναυτεργατικό σωματείο): «Καταγγέλλουμε το σοβαρότατο αυτό δυστύχημα και θεωρούμε υπεύθυνη την εφοπλιστική εταιρεία που επέδειξε εγκληματική αμέλεια στην τήρηση των κανόνων για την ασφαλή εργασία των εργαζομένων. Βαρύτατες ευθύνες έχει και ο υπουργός Ναυτιλίας αλλά και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου οι οποίες δυστυχώς όπως αποδεικνύεται και με αυτό το δυστύχημα οι έλεγχοι που υποτίθεται κάνουν είναι εικονικοί έως ανύπαρκτοι θέτοντας με αυτόν τον τρόπο σε θανάσιμο κίνδυνο την ασφάλεια και την ζωή των εργαζομένων».
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ, ΠΕΣ-ΝΑΤ (ναυτεργατικά σωματεία): «Δεν είχε προηγηθεί κανένας έλεγχος ασφαλείας στο πλοίο. Το συγκεκριμένο πλοίο είχε περάσει από έλεγχο στις 12/4/2021 στο Rotterdam, με στοιχεία του Paris MoU και δεν του έγινε καμία παρατήρηση, επιβεβαιώνοντας για άλλη μία φορά, ότι τα πιστοποιητικά και οι επιθεωρήσεις των πλοίων, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στα πλοία, με αποτέλεσμα να σακατεύονται και να σκοτώνονται οι εργάτες που δουλεύουν σ’ αυτά».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας