• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.0°C / 25.1°C
    2 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 23.2°C
    1 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 22.1°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.2°C / 21.9°C
    0 BF
    56%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 21.5°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.9°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    1 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.7°C
    1 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 20.1°C / 24.9°C
    1 BF
    38%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 22.8°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    1 BF
    83%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.5°C
    0 BF
    84%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 19.5°C / 24.9°C
    1 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 24.8°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.8°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    1 BF
    77%
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τόσο κοντά, τόσο μακριά – Οι νέοι, η Εκκλησία και οι προοδευτικές αξίες

  • A-
  • A+
Ερευνα καταγράφει μεν τη σαφή τάση εκκοσμίκευσης της νεολαίας, την ίδια ώρα όμως καταγράφονται και ισχυρές αντιστάσεις στο πεδίο της εθνο-θρησκευτικής ταυτότητας.

Ποια άποψη έχουν οι νέοι για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας; Πώς κρίνουν τον δημόσιο λόγο της σε μια σειρά από θέματα, όπως η μετανάστευση, η θέση της γυναίκας στην κοινωνία και η ομοφυλοφιλία; Ποιες είναι οι θέσεις τους για τις σχέσεις κράτους και Εκκλησίας; Πόσο κοντά ή μακριά βρίσκονται στην Ορθόδοξη Εκκλησία; Πόσο θρησκευόμενοι είναι;

Βασικός σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει αφενός τη στάση των νέων έναντι της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας και του δημόσιου λόγου της επί μιας σειράς ζητημάτων, τα οποία άπτονται των ανθρώπινων δικαιωμάτων, των θρησκευτικών και κοινωνικών προκαταλήψεων, του ρατσισμού και του εθνικισμού, και αφετέρου την ενδεχόμενη επίδραση του εκκλησιαστικού λόγου στους νέους και τις νέες.

Η έρευνα κατέληξε σε μια σειρά από συμπεράσματα τα οποία εκ πρώτης όψεως θα μπορούσαν να θεωρηθούν αντιφατικά, αλλά με μια πιο ενδελεχή ματιά μπορούν να εξηγηθούν και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι καταγράφεται μια σαφής τάση εκκοσμίκευσης των νέων (το 57% αυτοχαρακτηρίστηκαν χριστιανοί ορθόδοξοι και το 24% άθεοι) και μια σημαντική ενίσχυση στάσεων και αντιλήψεων ανάμεσά τους υπέρ της εκκοσμίκευσης του κράτους (το 45% τάχθηκε υπέρ της προαιρετικότητας των θρησκευτικών στο σχολείο και το 41% υπέρ του να καταργηθεί ο αγιασμός στο σχολείο).

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι, παρά τα παραπάνω, καταγράφονται ισχυρές αντιστάσεις στο πεδίο της εθνο-θρησκευτικής ταυτότητας (το 53% συμφωνεί με την άποψη ότι η παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελεί στοιχείο της ταυτότητας των Ελλήνων). Αν σε ό,τι αφορά το αμιγώς θρησκευτικό πεδίο οι νέοι και οι νέες εμφανίζουν μεγαλύτερη ανοικτότητα και ανεκτικότητα, όταν γίνεται η σύνδεση έθνους και θρησκείας στο ταυτοτικό επίπεδο παρατηρούνται ακόμα αντιστάσεις και εμπόδια προς κάποια, έστω μικρής έκτασης, κοινωνική μεταβολή.

Το τρίτο συμπέρασμα είναι ότι καταγράφεται ένας ισχυρός κοινωνικός φιλελευθερισμός μεταξύ των νέων ιδίως σε ό,τι έχει να κάνει με δικαιώματα και ζητήματα φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού (το 76% υποστήριξε ότι η ομοφυλοφιλία πρέπει να γίνεται αποδεκτή). Συνεπώς, ενώ σε επίπεδο εθνικής ταυτότητας οι αντιστάσεις παραμένουν, στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται ότι η κοινωνική μεταβολή βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει προχωρήσει.

Το τέταρτο συμπέρασμα διατρέχει όλα τα παραπάνω και είναι η εντυπωσιακή στάση των νέων γυναικών που υπερέχουν των αντρών σχεδόν σε όλα τα σχετικά ερωτήματα και εμφανίζουν μεγαλύτερη ανεκτικότητα, ενώ οι άντρες, χωρίς να θεωρούνται συνολικά συντηρητικοί, υστερούν άλλοτε λιγότερο και άλλοτε κατά πολύ των γυναικών σε θέματα κοινωνικού φιλελευθερισμού (π.χ. το 61% των γυναικών υποστήριξε ότι οι μετανάστες δεν αποτελούν κίνδυνο αλλοίωσης του ελληνικού πολιτισμού, εν αντιθέσει με το 46% των αντρών), αλλά ακόμα και σε θέματα μεταβολής της εθνο-θρησκευτικής ταυτότητας.

Το εν λόγω εύρημα μπορεί να έχει πολλαπλές χρήσιμες αναγνώσεις και να συνεισφέρει στη γενικότερη συζήτηση περί φύλου, σεξουαλικότητας και πατριαρχίας, η οποία διεξάγεται στην ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Μπορεί δηλαδή να υποστηριχθεί ότι έχουν ήδη αρχίσει να συμβαίνουν κοινωνικές διεργασίες και να καταγράφονται ρήξεις με κυρίαρχες και διαχρονικές αντιλήψεις με οδηγό τη νεολαία και κυρίως τις νέες γυναίκες, παρά τις δεδομένες κοινωνικές αλλά και θεσμικές αντιστάσεις.

Ενα τελευταίο ζήτημα που έχει συζητηθεί εκτενώς στη δημόσια σφαίρα είναι οι σχέσεις της Εκκλησίας με την Ακροδεξιά και η υιοθέτηση από μέρους της μιας ρητορικής που κατ’ εξοχήν εγγράφεται σε αυτόν τον χώρο. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, καταγράφεται ένα μειοψηφικό μεν, αλλά σημαντικό μέρος των νέων το οποίο επηρεάζεται από την Εκκλησία και υιοθετεί τις απόψεις της.

Παρά ταύτα, ο λόγος της Εκκλησίας θεωρείται αρκετά οπισθοδρομικός (60%) και αξιολογήθηκε ως αρνητικός για τους ομοφυλόφιλους (77%), τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία (60%) και τους πρόσφυγες και μετανάστες (58%). Αξίζει να σημειωθεί πως ένα ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι ένα 18% απάντησε ότι μάλλον ή σίγουρα θα ψήφιζε ένα κόμμα σαν τη Χρυσή Αυγή αν δεν προέβαινε σε πράξεις βίας, ποσοστό που ανέβαινε στο 34% μεταξύ όσων δήλωσαν ότι είχαν στενή σχέση με κάποια θρησκεία, που εν προκειμένω ήταν η ορθόδοξη χριστιανική. Από την άλλη μεριά, όπως προέκυψε, αν και δεν θεωρείται αυτονόητο, μπορούν νέοι που αυτοχαρακτηρίζονται ως χριστιανοί ορθόδοξοι να διατηρήσουν την πίστη τους χωρίς να υιοθετούν εθνικιστικές, ρατσιστικές και μη ανεκτικές θέσεις και ιδέες, ακόμα και αν αυτές προέρχονται από την Εκκλησία.

Ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα «Στάση και αντιλήψεις των νέων σχετικά με τον λόγο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος σε θέματα δικαιωμάτων και διακρίσεων» διενεργήθηκε από την ProRata για λογαριασμό του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς, με την επιστημονική συμβολή του Αλέξανδρου Σακελλαρίου, το χρονικό διάστημα 22-27 Οκτωβρίου 2021 σε δείγμα 451 νέων (ηλικίας 17-34 ετών) στο σύνολο της επικράτειας μέσω online δομημένου ερωτηματολογίου.

*Δρ Κοινωνιολογίας της Θρησκείας, διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ερευνητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο


Αφορμή για διάλογο χωρίς φόβο

Οι αναλύσεις της έρευνας θα βοηθήσουν περαιτέρω ώστε η Εκκλησία να διαδραματίσει τον ιστορικό της ρόλο ως φορέας του αγώνα για ανθρώπινη αξιοπρέπεια

Η συγκεκριμένη προσπάθεια μας έδωσε μια σημαντική ανάλυση. Γίνεται αφορμή για διάλογο των εκκλησιαστικών ηγετών-εκπροσώπων με τα δικαιώματα του ανθρώπου, την κοινωνία, τις νέες και τους νέους μέσα στο πλαίσιο εκκοσμίκευσης ενός ήδη κοσμικού κράτους στην πολιτική έννοια, ή αντιστοίχως, εκκοσμίκευσης μιας πολυθρησκευτικής-διαπολιτισμικής κοινωνίας στην κοινωνιολογική της διάσταση, ή ακόμα και αυτο-εκκοσμίκευσης των θρησκευτικών εκφράσεων στον εκκλησιαστικό-θεολογικό χώρο.

Εκπαίδευση είναι η μοναδική απάντηση σε θέματα ρατσισμού, μισαλλοδοξίας, αλλά και εργαλείο δημιουργίας γόνιμου διαλόγου και δημιουργικού λόγου.

Αυτός ο διάλογος αποτελεί ευκαιρία για μια εκ νέου έκθεση της αλήθειας ως ελευθερίας, αλλά και πρόκληση ώστε να επαναδιατυπωθεί η θεολογική παράδοση ως εποικοδομητικός δημόσιος λόγος.

Σε καμία περίπτωση έρευνες τέτοιου τύπου δεν αποτελούν μητρώα αποχριστιανισμού ή data providers προσηλυτισμού.

Για κάθε περιεχόμενο που δεν κατανοείται ή παρερμηνεύεται, χρειάζεται επαναδιατύπωση. Και εδώ προκύπτει η ανάγκη για συνεχιζόμενη κοινωνική εκπαίδευση των εκπροσώπων, των στελεχών και της ηγεσίας της Εκκλησίας.

Επιμορφωτικά σεμινάρια, καινούργιες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, ενημέρωση για θέματα ισότητας των φύλων, αντιμετώπιση της ρητορικής του μίσους, ενασχόληση με καλές πρακτικές πάνω σε θέματα φύλου και θρησκείας είναι εργαλεία που μπορούν να ενισχύσουν τον δημόσιο λόγο της Εκκλησίας, ειδικά σε ό,τι αφορά τη νεολαία.

Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει η σχέση των νέων με διαφορετικές θρησκευτικές κοινότητες και παραδόσεις, ειδικότερα για το ζήτημα του αντισημιτισμού και του Ολοκαυτώματος. Συζήτηση έχουν προκαλέσει τα ποσοστά αντισημιτισμού στη χώρα μας – σχετικές μετρήσεις παρουσιάζουν την Ελλάδα ως μια από τις πλέον αντισημιτικές ευρωπαϊκές χώρες. Η παρούσα έρευνα μας δίνει διαφορετική εικόνα, που αξίζει προσοχή και ανάλυση.

Θα ήταν πολύτιμο αν στο μέλλον μπορούσαν να υπάρχουν ερωτήματα για τη στάση της Εκκλησίας στον πόλεμο της Ουκρανίας και ποιοτικό φιλτράρισμα των απαντήσεων σε σχέση με τη νεολαία. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα ευρήματα για την αξία και την αναγκαιότητα του μαθήματος των θρησκευτικών.

Τα αποτελέσματα και οι αναλύσεις της έρευνας πιστεύω θα βοηθήσουν περαιτέρω, ώστε η Εκκλησία να διαδραματίσει τον ιστορικό της ρόλο ως φορέας του αγώνα για ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Σέργιος Βοΐλας, μόνιμος επιστημονικός συνεργάτης του Διορθόδοξου Κέντρου της Εκκλησίας της Ελλάδος

Κοντά αλλά με πολύ κριτική ματιά

Η έρευνα τεκμηριώνει μια διάχυτη αίσθηση: ενώ νέες ταυτότητες συγκροτούνται, οι παλιές ακόμα αντέχουν. Συνυπάρχουν οι ισχυρές τάσεις εκκοσμίκευσης αλλά και οι αντιστάσεις της εθνο-θρησκευτικής ταυτότητας. Ενδιαφέρον έχουν ο κοινωνικός φιλελευθερισμός σε θέματα δικαιωμάτων καθώς και η βαρύνουσα έμφυλη διάσταση των απόψεων.

Πολλοί νέοι αναγνωρίζουν στην Εκκλησία έναν σταθερό αξιακό πυλώνα, συγκροτητικό της εθνικής ταυτότητας. Ωστόσο, στέκονται κριτικά απέναντι στην Εκκλησία: θέλουν βέβαια να συγκροτεί τη συλλογική μας ταυτότητα αλλά ταυτόχρονα τη θεωρούν εν ολίγοις οπισθοδρομική. Υποστηρίζουν την εκκοσμίκευση στην εκπαίδευση, ιδίως στο μάθημα των θρησκευτικών, ενώ είναι πιο συγκρατημένοι στα συμβολικά, τον αγιασμό και το άρθρο του Συντάγματος περί επικρατούσας θρησκείας.

Οι νέοι, επίσης, σπάνε τον παραδοσιακό στιγματισμό της αθεΐας, ενώ οι γυναίκες φαίνονται πιο προοδευτικές από τους άνδρες. Συνοπτικά, πολλοί είναι «κατ’ όνομα» ή πολιτισμικά χριστιανοί, ενώ διατηρούν σε δευτερεύοντα ρόλο το δογματικό στοιχείο.

Και τι γίνεται με το ιδεολογικό οπλοστάσιο της Ακροδεξιάς; Ο αντισημιτισμός φαίνεται πιο ασθενής, η ισλαμοφοβία καλά κρατεί και το προσφυγικό αποτελεί σημείο αιχμής (καθώς εμπλέκεται η πολιτισμική και θρησκευτική ταυτότητα). Τέλος, όσοι αυτοπροσδιορίζονται πιο κοντά στην Εκκλησία, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι θετικοί σε ένα εθνικιστικό ακροδεξιό κόμμα. Εδώ αναδεικνύεται ο καθοριστικός ρόλος των θρησκευτικών λειτουργών: ο λόγος τους μπορεί να απομονώσει τις μισαλλόδοξες ιδέες, μπορεί όμως και να τις κανονικοποιήσει.

Υπάρχουν στους κόλπους της Εκκλησίας άνθρωποι έτοιμοι να υποδεχτούν τα συμπεράσματα της έρευνάς μας, να αναστοχαστούν, να μην απορρίψουν την πρόκληση των καιρών. Τι λένε οι νέοι στην Εκκλησία; Να τους ακούσει και να αρθρώσει λόγο ελεύθερο και ανοιχτό. Της λένε να απλώσει στους πιστούς το φως της αγάπης και όχι τα σκοτάδια της μισαλλοδοξίας.

Τα σημερινά σχόλια εκπροσώπων της Εκκλησίας που συνοδεύουν την έρευνα αποτελούν μια αισιόδοξη μεν αντίδραση, αλλά και αφορμή για μια αυτοκριτική στους κόλπους της Εκκλησίας, απαραίτητη για να οικοδομήσουμε ευρείες συμμαχίες. Δείχνουν ότι αν η Εκκλησία επιδείξει αυτοκριτική γενναιότητα, μπορεί να αποτελέσει αντίβαρο στο μίσος, στον φόβο, στη μνησικακία, σε όλα όσα δηλαδή επενδύει η Ακροδεξιά.

Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς

Ο λόγος της Εκκλησίας και η νεολαία

Τα αποτελέσματα της έρευνας στα σύγχρονα θέματα θα μπορούσαν να είχαν διαφορετικό πρόσημο, εάν οι ερωτηθέντες είχαν σαφή αντίληψη των θέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος όπως αποδίδονται από την Ιερά Σύνοδο

Η έρευνα αναδεικνύει ότι η πλειοψηφία των νέων θεωρούν ότι η ορθόδοξη παράδοση και η Ορθόδοξη Εκκλησία αποτελούν βασικό συστατικό χαρακτηριστικό αυτοπροσδιορισμού των Ελλήνων σήμερα.

Εκτιμάται, με βάση τα αποτελέσματα ως προς τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις σχέσεις φύλου, το μεταναστευτικό και άλλες προκλήσεις της εποχής, η μη ολοκληρωμένη κατανόηση του ευαγγελικού κηρύγματος όπως εκφράζεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Στο γεγονός αυτό, σύμφωνα και με άλλες έρευνες, συμβάλλει η ελλιπής κατανόηση ότι οι επίσημες θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας εκφράζονται από το επίσημο συλλογικό όργανό της, που είναι η Ιερά Σύνοδος1.

Ομως στη σύγχρονη εποχή, ιδιαίτερα με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχει ένας πλουραλισμός ενημέρωσης και έκφρασης απόψεων που διατυπώνονται σε προσωπικό επίπεδο τόσο από πιστούς όσο και από κληρικούς. Κληρικοί ή λαϊκά μέλη της Εκκλησίας πολλές φορές μπορεί να διατυπώνουν ή να ερμηνεύουν τις συνοδικές αποφάσεις σύμφωνα με τις προσωπικές τους ερμηνευτικές ή επιδιώξεις.

Κατά συνέπεια, τα αποτελέσματα της έρευνας στα σύγχρονα θέματα θα μπορούσαν να είχαν διαφορετικό πρόσημο, εάν οι ερωτηθέντες είχαν σαφή αντίληψη των θέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος όπως αποδίδονται από την Ιερά Σύνοδο.

Οι προσωπικές απόψεις κληρικών ή πιστών, που πολλές φορές ρέπουν είτε σε ακραίες συντηρητικές είτε σε «φιλελεύθερες» ρητορικές, δημιουργούν μια εσφαλμένη εντύπωση για τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τις απαντήσεις της σε σύγχρονα θέματα. Η ορθόδοξη παράδοση όπως εκφράζεται από την Εκκλησία έχει καθαρά σωτηριολογικό προσανατολισμό, κατανοεί τις προκλήσεις της εποχής, την τρεπτότητα του ανθρώπου, τη δυνατότητα της μετάνοιας, τη διακονία του ανθρώπου με αγάπη και κατανόηση.

Συγχρόνως, στο πλαίσιο του σωτηριώδους έργου της Εκκλησίας εντάσσεται και η υπόμνηση του ευαγγελικού μηνύματος, με την οριοθέτηση των πνευματικών κριτηρίων, με σκοπό τη θεραπεία και τη σωτηρία του ανθρώπου. Αρα, στα σύγχρονα ανθρωποκεντρικά διλήμματα ή τις προκλήσεις, η Ορθόδοξη Εκκλησία απαντά με γνώμονα την παράδοσή της, που εκφράζεται από έναν θεοκεντρικό-χριστοκεντρικό ανθρωπισμό, με αναφορά στο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση Θεού, του εν Χριστώ ανακαινισμένου ανθρώπου.

Αρχιμανδρίτης Αρίσταρχος Γκρέκας, επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών


1. «Τονίζει ότι την επίσημη θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζει το συλλογικό Της όργανο, δηλαδή η Ιερά Σύνοδος των Μητροπολιτών Αυτής, το οποίο αποφασίζει συνοδικώς, δηλαδή δημοκρατικώς, με βάση την αρχή της πλειοψηφίας, και όχι η ατομική άποψη οποιουδήποτε κληρικού, που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και οδηγεί σε παραχάραξη του Ευαγγελικού μηνύματος, δημιουργία φατριών και διάσπαση της εκκλησιαστικής ενότητος», Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, Δελτίο Τύπου, 13/1/2022 (πρόσβαση 11/3/2022).
Διαβάστε την πλήρη έρευνα στο site του Σημείου:
Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι νέοι, η Εκκλησία, η κοινωνία και η πολιτική
Σύμφωνα με έρευνα οι περισσότεροι αναφέρθηκαν εμφατικά στην αναγκαιότητα μη ανάμειξης της Εκκλησίας στα πολιτικά πράγματα και στον διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας.
Οι νέοι, η Εκκλησία, η κοινωνία και η πολιτική
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελληνες χριστιανοί ορθόδοξοι με αυξημένο δείκτη ανεκτικότητας
Σε συγκριτική έρευνα που έγινε σε 18 χώρες της Ανατολικής Ευρώπης από τον έγκριτο επιστημονικό φορέα Pew Research Centre το 90% των πολιτών της χώρας μας δηλώνει ορθόδοξο, αντιμετωπίζει όμως με ανοχή άλλα...
Ελληνες χριστιανοί ορθόδοξοι με αυξημένο δείκτη ανεκτικότητας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σε αργία έξι ιερείς στη Μυτιλήνη επειδή αρνούνται να εμβολιαστούν
Με απόφαση της Μητρόπολης Μυτιλήνης, σε αργία βγήκαν έξι ιερείς, οι οποίοι δεν έχουν εμβολιασθεί μέχρι τώρα, επικαλούμενοι «θρησκευτικούς και συνειδησιακούς λόγους», καθώς και «λόγους υγείας».
Σε αργία έξι ιερείς στη Μυτιλήνη επειδή αρνούνται να εμβολιαστούν
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέο «χτύπημα» Αμβρόσιου που αφόρισε Μόσιαλο και Χωμενίδη
Σε νέο παραλήρημα προέβη σήμερα ο πρώην Μητροπολίτης Αιγιαλείας και Καλαβρύτων Αμβρόσιος, ο οποίος κατά καιρούς έχει ξεσηκώσει θύελλα με τις φασίζουσες και ρατσιστικές τοποθετήσεις του.
Νέο «χτύπημα» Αμβρόσιου που αφόρισε Μόσιαλο και Χωμενίδη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια ανάρτηση του Μόσιαλου για την Παναγία προκάλεσε αντιδράσεις
Ο καθηγητής Πολιτικής της Υγείας Ηλίας Μόσιαλος ανάρτησε στο Facebook, προφανώς με χιουμοριστική διάθεση, μια φωτογραφία με την Παναγία και τον Ιωσήφ.
Μια ανάρτηση του Μόσιαλου για την Παναγία προκάλεσε αντιδράσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έρευνα ΕΚΚΕ: Οι νέοι γυρίζουν την πλάτη στο παραδοσιακό πολιτικό σκηνικό
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι νέοι μπορεί να επιλέξουν τη φυγή και τη μετανάστευση από το να διατυπώσουν ένα αίτημα, αφήνοντας αυτό, ως ένα μεγάλο χαστούκι να ηχεί στα αυτιά των μεγαλύτερων και της πολιτικής...
Έρευνα ΕΚΚΕ: Οι νέοι γυρίζουν την πλάτη στο παραδοσιακό πολιτικό σκηνικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας