• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.2°C / 32.5°C
    3 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 24.6°C / 31.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    78%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 28.2°C
    1 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.5°C / 24.5°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    1 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 29.3°C
    4 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.0°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.0°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    1 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    1 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.4°C / 31.0°C
    3 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.1°C / 32.7°C
    2 BF
    39%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.3°C / 29.9°C
    2 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.7°C / 28.9°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    69%
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τάζουν αποζημιώσεις, πετσοκόβουν δικαιώματα

  • A-
  • A+
Η κυβέρνηση τώρα υπόσχεται 1.000 ευρώ για κάθε επιβάτη του ΟΣΕ που ταλαιπωρήθηκε, αλλά είναι η ίδια που πριν από δύο χρόνια εξαίρεσε την ιδιωτικοποιημένη επιχείρηση από την τήρηση βασικών υποχρεώσεων που προβλέπονται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό του 2007 ● «Θολό τοπίο» και για τις αποζημιώσεις από την Αττική Οδό.

Οψιμο αποδεικνύεται το ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των τουλάχιστον χιλίων επιβατών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ταλαιπωρήθηκαν λόγω «επιτελικής κακοκαιρίας». Η κυβέρνηση που τώρα τάζει 1.000 ευρώ σε κάθε επιβάτη είναι η ίδια που πριν από δύο χρόνια εξαίρεσε την ιδιωτικοποιημένη επιχείρηση από την τήρηση βασικών υποχρεώσεων που προβλέπονται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό του 2007.

Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1371/2007 είναι η «βίβλος» που περιλαμβάνει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών. Ομως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη λίγους μήνες μετά την ανάρρησή της στην εξουσία, τον Δεκέμβριο του 2019, ήρθε και με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξαίρεσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την εφαρμογή συγκεκριμένων άρθρων για διάστημα 5 ετών. Τα άρθρα που εξαιρούνται αφήνοντας απροστάτευτους τους επιβάτες αφορούν μεταξύ άλλων:

● Προκαταβολές (άρθρο 13): Καταβολή εντός το πολύ 15 ημερών ποσού τουλάχιστον 21.000 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα τραυματισθεί ή θα χάσει τη ζωή του. Το ποσό αυτό δίδεται ασχέτως του αποτελέσματος στο οποίο θα οδηγήσουν έρευνες και δικαστικές προσφυγές.

● Καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης, ακυρώσεις (άρθρο 15): Προβλέπει αποζημιώσεις για έξοδα καταλύματος και ειδοποίησης προσώπων που αναμένουν τον επιβάτη αν συγκεκριμένο δρομολόγιο καθυστέρησε υπέρμετρα, ακυρώθηκε ή χάθηκε ανταπόκριση με άλλο συρμό.

● Επιστροφή χρημάτων (αρθρο 16): Εάν υπάρχει καθυστέρηση πάνω από 60 λεπτά οι επιβάτες έχουν δικαίωμα επιστροφής κομίστρου ή συνέχισης ταξιδιού-επαναδρομολόγησης υπό συγκεκριμένες συνθήκες μεταφοράς.

● Αποζημίωση κομίστρου (άρθρο 17): Ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωσης (χωρίς να χάνει το εισιτήριό του) που κλιμακώνεται έως το 50% του κομίστρου για καθυστέρηση άνω των 120 λεπτών.

● Συνδρομή (άρθρο 18): Ο επιβάτης δικαιούται δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά, ξενοδοχείο και μεταφορά σε αυτό, σε περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά. Επίσης δικαιούται πιστοποίηση επί του εισιτηρίου για την καθυστέρηση, την απώλεια ανταπόκρισης ή την ακύρωση δρομολογίου.

Από όλα τα παραπάνω δικαιώματα εξαιρούνται ώς το 2024 οι επιβάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (υπογράφων ο τότε υφυπουργός Ι. Κεφαλογιάννης λόγω αρμοδιότητας) για να μην έχει τις σχετικές ευθύνες το ιταλικό Δημόσιο που μέσω της Ferrovia dello Stato διαχειρίζεται πλέον την «ιδιωτικοποιημένη» ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό συνεχίζουν να ισχύουν μόνον κάποιες υποπαράγραφοι του άρθρου 18. Βάσει αυτών, η σιδηροδρομική επιχείρηση υποχρεούται να ενημερώνει για την καθυστέρηση και να μεταφέρει τους επιβάτες με εναλλακτικούς τρόπους στον προορισμό τους εάν το δρομολόγιο δεν μπορεί να συνεχισθεί.

Μάλιστα, πάνω σε αυτά τα εναπομείναντα δικαιώματα στηρίζεται και η αυτεπάγγελτη έρευνα που αποφάσισε η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), απειλώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με πρόστιμο 100.000 ευρώ για κάθε μέρα μη συμμόρφωσης με τα προβλεπόμενα. Η έρευνα της ΡΑΣ έχει ξεκινήσει και καλείται κάθε επιβάτης που υπέστη ταλαιπωρία να προβεί σε επώνυμη καταγγελία.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα, τουλάχιστον 700 επιβάτες πέντε διαφορετικών αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έζησαν πολύωρο εφιάλτη καθώς έμειναν εγκλωβισμένοι μέσα στους συρμούς από το απόγευμα έως το ερχόμενο πρωί στους σταθμούς Οινόης, Τιθορέας και Δαύλειας χωρίς ενημέρωση, συχνά χωρίς θέρμανση και με φαγητό που τις πρώτες ώρες πλήρωναν από την τσέπη τους, όπως καταγγέλλουν. Το πρωί της Τρίτης οι περισσότεροι μεταφέρθηκαν στην Αθήνα με λεωφορείο, άλλοι πήραν επιστροφή κομίστρου, άλλοι ξαναπλήρωσαν εισιτήριο για να φύγουν με επόμενα δρομολόγια και λίγοι έμειναν σε πληρωμένο κατάλυμα. Ταυτόχρονα, όμως, εκείνο το πρωί, εκατοντάδες ακόμη επιβάτες είχαν εκδώσει εισιτήρια για δρομολόγια που ακυρώθηκαν και ορισμένοι έχουν κινηθεί κατά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικώντας τα δικαιώματά τους.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής εξήγγειλε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δέχθηκε να πληρώσει 1.000 ευρώ για κάθε επιβάτη, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστές οι προϋποθέσεις και ο τρόπος με τον οποίο θα κριθούν οι δικαιούχοι. Τι θα γίνει με όσους επέστρεψαν τα εισιτήρια και πήραν χρήματα ή κουπόνια; Τι θα γίνει με όσους έβγαλαν εισιτήριο στο γκισέ και δεν έδωσαν στοιχεία επικοινωνίας στην εταιρεία; Τι θα γίνει με όσους μίσθωσαν λεωφορείο μόνοι τους για να συνεχίσουν το ταξίδι τους; Τι θα γίνει, επίσης, με άλλους επιβάτες ακυρωμένων δρομολογίων (όπως το καλοκαίρι με τις μεγάλες πυρκαγιές), θα πάρουν και εκείνοι 1.000 ευρώ ή η ταλαιπωρία τους ήταν μικρότερη;

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ρωτώντας εάν υπάρχουν σκέψεις κατάργησης των εξαιρέσεων από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό δικαιωμάτων των επιβατών. Θα αξιολογηθεί όταν περάσει η πενταετία, ήταν η απάντηση.

Αττική Οδός

«Τοπίο στη χιονοθύελλα» επικρατεί και για την καταβολή των 2.000 ευρώ που ανήγγειλε πανηγυρικά ο πρωθυπουργός ότι θα καταβληθούν από την Αττική Οδό στα θύματα της εκεί «επιτελικής κακοκαιρίας». Δεν έχουν ακόμη διευκρινισθεί βασικά ζητήματα για το ποιοι θα είναι οι τελικοί δικαιούχοι. Εάν είναι ο οδηγός κάθε οχήματος, αυτό σημαίνει ότι ταλαιπωρήθηκε διπλά από τον επιβάτη του τρένου; Ο απλός επιβάτης οχήματος στην Αττική Οδό δεν ταλαιπωρήθηκε; Ο ηλικιωμένος καρδιοπαθής δεν υπέστη καμία βλάβη παρά μόνον ο οδηγός του ταξί που τον μετέφερε; Οι οδηγοί των εκατοντάδων οχημάτων που παραμένουν στην Κατεχάκη και τη Μεσογείων δεν υπέστησαν ζημία που να αποτιμάται; Ολα τα παραπάνω ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, αλλά η Αττική Οδός έχει ήδη ξεκινήσει να παραλαμβάνει αιτήσεις αποζημίωσης.

Οι αιτήσεις αυτές δεν ακολουθούν κάποια ειδική διαδικασία, αλλά καταγράφουν μόνο τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, τον τύπο του οχήματος και τις πινακίδες του. Καταχωρίζονται κανονικά με αριθμό πρωτοκόλλου, αλλά παραμένει άγνωστο πώς και αν θα εξετασθούν εάν δεν υπάρξει πιστοποιημένη καταγραφή κάθε εγκλωβισμένου οχήματος ξεχωριστά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οδυνηρή έκπληξη για το χάος στα τρένα
Τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που καταγράφηκαν στα τρένα και τα μέσα σταθερής τροχιάς γενικότερα με την κακοκαιρία επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου.
Οδυνηρή έκπληξη για το χάος στα τρένα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
Η «Ελπίδα» απέδειξε το επικίνδυνο ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, καθώς τα συμφέροντα λειτουργούν χωρίς κανέναν έλεγχο και με προσωπικό και αρμοδιότητες που αποδυναμώνονται.
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα τρένα της οργής με εκατοντάδες εγκλωβισμένους
Δεν ήταν στο Οριάν Εξπρές αλλά σε τουλάχιστον πέντε διαφορετικές αμαξοστοιχίες τα σιδηροδρομικά «εγκλήματα» που τελέστηκαν από το μεσημέρι της Δευτέρας έως χθες καθώς επί ώρες, εκατοντάδες επιβάτες έμειναν...
Τα τρένα της οργής με εκατοντάδες εγκλωβισμένους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Τρένο» πάει η σύμβαση των 930 εκατ. ευρώ
Η κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει σε νόμο τη σύμβαση με τους Ιταλούς ιδιοκτήτες των σιδηροδρόμων, προκειμένου να εκτελούν τα δρομολόγια προς το Αεροδρόμιο και το Αθήνα-Θεσσαλονίκη που χαρακτηρίζονται «άγονα».
«Τρένο» πάει η σύμβαση των 930 εκατ. ευρώ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
Η αμαξοστοιχία 1631 που είχε ξεκινήσει από τη Δράμα για τη Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε μερικώς, καθώς βγήκαν από τις σιδηροτροχιές οι τροχοί του πρώτου βαγονιού.
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα «γρήγορα» τρένα αργούνε να φτάσουνε
Τον πρώτο μήνα της λειτουργίας τους οι πολυδιαφημισμένοι συρμοί ETR της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταγράφουν σημαντικές καθυστερήσεις με ανάλογη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.
Τα «γρήγορα» τρένα αργούνε να φτάσουνε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας