• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.1°C / 24.7°C
    4 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 23.9°C
    3 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.9°C / 23.8°C
    2 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    46%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 23.2°C
    3 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 19.8°C
    2 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    33%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 26.5°C
    3 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 24.0°C
    3 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 24.8°C
    5 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 19.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.2°C / 23.9°C
    2 BF
    25%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 25.5°C
    2 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    4 BF
    32%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 24.9°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.3°C
    3 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 23.9°C
    3 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    2 BF
    41%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα τρένα της οργής με εκατοντάδες εγκλωβισμένους

  • A-
  • A+
Συγκλονιστικές οι μαρτυρίες από τον πολύωρο Γολγοθά των επιβατών σε τουλάχιστον πέντε διαφορετικές αμαξοστοιχίες που κόλλησαν στο χιόνι: «Η θέρμανση άρχισε να σβήνει κατά διαστήματα. Κάποιοι πεινούσαν και ψάχναμε να μαζέψουμε τρόφιμα. Αλλοι έπεφταν σε πανικό. Κλάματα, φωνές» ● Εκτροχιάζεται... η προοπτική για την ανανέωση της σύμβασης με την κρατική ιταλική FSI (ιδιοκτήτρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που λήγει σε έναν μήνα.

Δεν ήταν στο Οριάν Εξπρές αλλά σε τουλάχιστον πέντε διαφορετικές αμαξοστοιχίες τα σιδηροδρομικά «εγκλήματα» που τελέστηκαν από το μεσημέρι της Δευτέρας έως χθες καθώς επί ώρες, εκατοντάδες επιβάτες έμειναν εγκλωβισμένοι σε βαγόνια χωρίς ενημέρωση, διατροφή και συνεχή θέρμανση.

Τουλάχιστον 700 επιβάτες έζησαν έναν πολύωρο εφιάλτη, ορισμένοι δε και ένα ατύχημα με τραυματισμούς, την ίδια ώρα που η ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρείχε ενημέρωση με το σταγονόμετρο, ενώ η αρμόδια πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήταν εξαφανισμένη και όλοι οι προβολείς είχαν πέσει στην Αττική Οδό.

Ανάμεσα όμως στις περιπτώσεις της Αττικής Οδού και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει μια μεγάλη διαφορά. Η σύμβαση παραχώρησης με την Αττική Οδό, διά της οποίας η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ έχει εισπράξει δισεκατομμύρια ευρώ μέσω των διοδίων, λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και η κυβέρνηση προκήρυξε ήδη διαγωνισμό για το ποιος θα την αναλάβει, στην οποία φαίνεται να έχουν τον πρώτο λόγο τα διεθνή funds. Αντιθέτως, η σύμβαση με την κρατική ιταλική FSI (ιδιοκτήτρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) λήγει σε έναν μήνα, στο τέλος Φεβρουαρίου. Και αν η κυβέρνηση θέλει μία φορά να ανανεώσει τη σύμβαση, οι Ιταλοί θέλουν δύο, διότι εκτός από τα έσοδα των εισιτηρίων θα εισπράξουν ως επιδότηση από το ελληνικό κράτος 750 εκατομμύρια ευρώ στην ερχόμενη 15ετία.

Τα όσα συνέβησαν όμως την περασμένη Δευτέρα και αρχίζουν σιγά σιγά να βλέπουν το φως της δημοσιότητας προκαλούν σοβαρό πλήγμα στην προοπτική αυτής της συμφωνίας. Σύμφωνα με τις λακωνικές ανακοινώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα προβλήματα ξεκίνησαν γύρω στις 2.00 το μεσημέρι προχθές, όταν η αμαξοστοιχία 54 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) εγκλωβίστηκε από χιόνι κοντά στη Λιβαδειά. Ανακοινώνεται τότε ότι θα μεταβεί εφεδρική μηχανή, αλλά σχεδόν 7 ώρες αργότερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενημερώνει ότι στην προσπάθεια ρυμούλκησης προκλήθηκε σύγκρουση με τραυματισμούς (αργότερα μαθαίνουμε ότι είναι 11 άτομα).

Εισιτήρια

Παρά το σοβαρό αυτό συμβάν, όμως, η εταιρεία συνεχίζει να δρομολογεί τρένα και οι επιβάτες να πληρώνουν εισιτήρια για να ταξιδέψουν. Εκτός από τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας 54, εγκλωβίζονται στον σταθμό της Οινόης ακόμη τρεις συρμοί, ο 55 (Θεσσαλονίκη-Αθήνα), ο 56 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) και ο 885 (Καλαμπάκα-Αθήνα). Το βράδυ εγκλωβίζεται στον σταθμό Τιθορέας και η αμαξοστοιχία 57 από Θεσσαλονίκη. Επιβάτης της ο Νικήτας Κανάκης, ιστορικό στέλεχος των Γιατρών του Κόσμου. «Είμαστε παρατημένοι σε έναν έρημο σταθμό, χωρίς τροφή και νερό επί πέντε ώρες», μας λέει όταν επικοινωνούμε μετά τα μεσάνυχτα προς Τρίτη. «Κανείς δεν ενημερώνει, και ο σταθμάρχης που ρωτήσαμε μας έβαλε τις φωνές κι από πάνω».

Ο Κώστας Παπαδημητρίου είναι ένας από τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας 56: «Φτάσαμε στις 16.30 στην Οινόη. Μας είπαν πως θα μείνουμε εκεί για μία ώρα. Μέχρι τις 22.30 το κυλικείο του τρένου είχε αδειάσει από φαγώσιμα που ψωνίζαμε περιμένοντας να δούμε πότε θα φύγουμε. Μόνο τότε μας είπαν πως όσοι θέλουν μπορούν να πάρουν δωρεάν νερό ή αναψυκτικό. Οι ώρες συνέχισαν να περνούν χωρίς εξέλιξη. Η θέρμανση άρχισε να σβήνει κατά διαστήματα. Κάποιοι πεινούσαν και ψάχναμε να μαζέψουμε τρόφιμα. Αλλοι έπεφταν σε πανικό. Κλάματα, φωνές. Κατά τις 4 τα ξημερώματα εμφανίστηκαν κάποιες προμήθειες ξηράς τροφής».

Τα λεωφορεία απεγκλωβισμού προς Αθήνα εμφανίστηκαν γύρω στις 9.30 το πρωί της Τρίτης. Επιβάτες καταγγέλλουν ότι πρώτοι έσπευσαν να ανεβούν σε αυτά οι εργαζόμενοι στα τρένα. Κάποιοι επιβάτες μίσθωσαν λεωφορείο για να τους πάει στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα, άλλο μπάχαλο. Αλλος νιώθει άρρωστος, άλλοι ηλικιωμένοι, το μόνο που θέλουν είναι να φύγουν. Κάποιοι ελάχιστοι μένουν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Καλούν αστυνομία να καταγράψει το συμβάν. Η οικονομολόγος Χαρά Μαρτζούκου, επιβάτις τής 56 επίσης, μας λέει: «Δεν είναι δυνατόν να περάσει αυτό έτσι. Είναι απαράδεκτο ότι χθες στις 3.00 μ.μ. μού έκοψαν εισιτήριο να ταξιδέψω την ώρα που συνέβαιναν όλα αυτά».

Γύρω στις 2 χθες το μεσημέρι, εμφανίζεται ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Μιλά για «μεγάλη ταλαιπωρία», χωρίς να ζητήσει κάποια συγγνώμη. Δηλώνει όμως ότι εκείνος ζήτησε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δέχθηκε να καταβάλει αποζημίωση 1.000 ευρώ στους επιβάτες των πέντε αμαξοστοιχιών. Οταν ρωτούμε πόσοι είναι αυτοί οι επιβάτες, το υπουργείο απαντά «όσα τα εισιτήρια». Ομως τα εισιτήρια που αγοράστηκαν στους σταθμούς δεν έχουν τα στοιχεία των επιβατών. Επίσης, στις ώρες που πέρασαν, πολλοί επιβάτες δέχθηκαν να εισπράξουν το αντίτιμο, να τους επιστραφούν τα χρήματα και αποχώρησαν. Πώς ακριβώς θα βρεθεί άκρη;

Ισως, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας που ξεκίνησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και ανακοίνωσε το απόγευμα. Η ΡΑΣ ζητά να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα «αποκατάστασης κάθε ζημίας έναντι των επιβατών», διαφορετικά απειλεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με πρόστιμο 100.000 ευρώ για κάθε μία ημέρα μη συμμόρφωσης.

Κλειστόν λόγω χιονιά

Αναστέλλεται και σήμερα η λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών στις πληττόμενες από την κακοκαιρία Περιφέρειες Αττικής, Κρήτης, Νοτίου Αιγαίου και στους νομούς Βοιωτίας και Ευβοίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οδυνηρή έκπληξη για το χάος στα τρένα
Τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που καταγράφηκαν στα τρένα και τα μέσα σταθερής τροχιάς γενικότερα με την κακοκαιρία επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου.
Οδυνηρή έκπληξη για το χάος στα τρένα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
Η «Ελπίδα» απέδειξε το επικίνδυνο ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, καθώς τα συμφέροντα λειτουργούν χωρίς κανέναν έλεγχο και με προσωπικό και αρμοδιότητες που αποδυναμώνονται.
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στήριξη με δύο μέτρα και δύο σταθμά
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητά από τους επιβάτες που ταλαιπωρήθηκαν κατά τον πρόσφατο χιονιά να δηλώσουν πως δεν θα διεκδικήσουν άλλη αποζημίωση, αντίθετα με όσα ισχύουν για την Αττική Οδό.
Στήριξη με δύο μέτρα και δύο σταθμά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρόστιμα 2 εκατ. ευρώ στην Αττική Οδό εν αναμονή κρίσιμων πορισμάτων
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε χθες δύο πρόστιμα του 1 εκατ. ευρώ στην παραχωρησιούχο εταιρεία και στην Αττικές Διαδρομές Α.Ε.
Πρόστιμα 2 εκατ. ευρώ στην Αττική Οδό εν αναμονή κρίσιμων πορισμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας