• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.2°C / 27.4°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.3°C / 24.0°C
    3 BF
    66%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.0°C / 25.9°C
    2 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 23.0°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    22°C 20.7°C / 25.0°C
    3 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    2 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 23.3°C
    0 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.8°C / 24.9°C
    0 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    1 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.9°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    56%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.4°C / 25.5°C
    3 BF
    59%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 21.5°C / 26.6°C
    1 BF
    60%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 24.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.3°C / 27.1°C
    2 BF
    55%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.3°C / 22.7°C
    3 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 21.4°C / 22.7°C
    4 BF
    86%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    84%

Δυνάμεις του στρατού επιχειρούν σε απεγκλωβισμό οχημάτων κατά τη διάρκεια ισχυρής χιονόπτωσης της κακοκαιρίας «Ελπίς», Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022

ΑΠΕ- ΜΠΕ/ΓΕΕΘΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Πολιτική Προστασία στο σκαμνί;

  • A-
  • A+
Εκτός από τις έρευνες για το αδίκημα του πλημμελήματος της παρακώλυσης συγκοινωνιών, ο εισαγγελέας έλαβε την εντολή να διερευνήσει και το ενδεχόμενο του κακουργήματος της έκθεσης σε κίνδυνο ζωής ● Στο κέντρο επιχειρήσεων της παραχωρησιούχου εταιρείας ο νόμος προβλέπει να τοποθετούνται εκπρόσωποι της Π.Υ. και της ΕΛ.ΑΣ. και τον συντονισμό για την ομαλή ροή μεταξύ παραχωρημένων οδών και κεντρικών οδικών αξόνων, που είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας, τον έχει η Π.Π.

«Είναι στοχευμένη η παραγγελία της έρευνας γιατί στρέφεται κατά συγκεκριμένου υπευθύνου. Οχι ότι δεν έχει ευθύνη η Αττική Οδός. Είναι όμως ο στρατιώτης. Τον στρατηγό δεν θα τον ερευνήσουν εάν έχει ευθύνες;»

Αδριανός Γκουρμπάτσης, απόστρατος αντιστράτηγος της Π.Υ

Στο σκαμνί των κατηγορούμενων με την κατηγορία του κακουργήματος της έκθεσης σε κίνδυνο ζωής κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο πιθανότατα θα βρεθούν οι υπεύθυνοι της Πολιτικής Προστασίας μετά τη διεύρυνση της έρευνας που διατάχθηκε από την προϊσταμένη της Εισαγγελίας για όσα συνέβησαν στην Αττική Οδό κατά την επέλαση της κακοκαιρίας «Ελπίδα».

Εκτός από τις έρευνες για το αδίκημα του πλημμελήματος της παρακώλυσης συγκοινωνιών, ο εισαγγελέας Αντώνης Ελευθεριάνος έλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, την εντολή να διερευνήσει και το ενδεχόμενο του ανωτέρω αδικήματος. Με δεδομένα όσα δήλωσαν στην «Εφ.Συν.» τόσο ο πρώην γ.γ. Πολιτικής Προστασίας επί ΣΥΡΙΖΑ μετά την τραγωδία στο Μάτι, Γιάννης Ταφύλλης, όσο και ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, νυν νομικός και ειδικός πραγματογνώμονας Αδριανός Γκουρμπάτσης, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να αποκλειστεί.

Παρ’ όλο που ο πρώην γ.γ. και σμήναρχος εν αποστρατεία διαφωνεί με την προσωποποίηση των ευθυνών και θεωρεί ότι κατ’ εξοχήν η ευθύνη είναι πολιτική, αφού η κυβέρνηση εξακολουθεί να παρέχει στη Γραμματεία ένα σύστημα χωρίς τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία για να εκπληρώσει το έργο της, στη συζήτηση που έγινε προκειμένου να εντοπίσουμε απαντήσεις για τα αίτια της παταγώδους αποτυχίας του κρατικού μηχανισμού -για άλλη μία φορά- δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επιρριφθούν ευθύνες στον μηχανισμό της Πολιτικής Προστασίας.

«Αυτό που έχει αποτυπωθεί σε νόμο για την Π.Π. (Πολιτική Προστασία) από την κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι ένα υποτυπώδες σύστημα που δεν έχει την ικανότητα με τις προβλέψεις του να ανταποκριθεί σε πολύπλοκα συμβάντα με ιδιαίτερες απαιτήσεις», μας είπε ο Γιάννης Ταφύλλης, προσθέτοντας ότι στους υπηρεσιακούς παράγοντες της γενικής γραμματείας δεν παρέχονται τα μέσα που απαιτούνται για ένα σύγχρονο σύστημα διεθνών προδιαγραφών.

Αναφερόμενος στο θέμα των ευθυνών είπε ότι δεν υπάρχει περίπτωση σύγχυσης και να μην ξέρει κανείς τι κάνει, πού και πώς, αφού ήδη από το 2017 έχει εκδοθεί χάρτης με τις αρμοδιότητες που έχει κάθε φορέας στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας. Στο νομικό μάλιστα πλαίσιο προβλέπεται ότι ο φορέας που παρακολουθεί την κατάσταση στο οδικό δίκτυο είναι η ΕΛ.ΑΣ. και ότι οι παραχωρησιούχες εταιρείες παρακολουθούν -με περίπολα, με κάμερες- την κατάστασή του, ώστε ο δρόμος να λειτουργεί. «Αυτό όμως δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση», τόνισε, «ότι η συνολική ευθύνη παραμένει στην ΕΛ.ΑΣ. που αποφασίζει πότε να κλείσει ή να ανοίξει έναν δρόμο».

Στο κέντρο επιχειρήσεων της παραχωρησιούχου εταιρείας εξάλλου ο νόμος προβλέπει να τοποθετούνται εκπρόσωποι της Π.Υ. και της ΕΛ.ΑΣ. και τον συντονισμό για την ομαλή ροή μεταξύ παραχωρημένων οδών και κεντρικών οδικών αξόνων, που είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας, τον έχει η Π.Π. «Το πρόβλημα ξεκινά διότι δεν υπάρχει η “καρδιά” του συστήματος: η Π.Π. που έχει τον συντονισμό. Την αρμοδιότητα αποχιονισμού στους οδικούς άξονες όπου παροχετεύεται η κίνηση της Αττικής Οδού την έχει η Περιφέρεια. Ακόμη και αν ήταν ανοιχτή, πού θα πήγαιναν τα αυτοκίνητα, αφού οι κεντρικές αρτηρίες ήταν κλειστές; Τι έκανε η Π.Π. που έχει τη συνολική εποπτεία; Ο κ. Στυλιανίδης, μη γνωρίζοντας πιθανώς την ύπαρξη του χάρτη, πήγε να “πετάξει το μπαλάκι” προς την Αττική Οδό. Θα πρέπει να διερευνηθεί όλο το νήμα των ευθυνών. Αυτό όμως που φταίει είναι, τονίζω, ότι έχουμε ένα υποτυπώδες σύστημα».

Πιο οξύς ήταν ο απόστρατος αντιστράτηγος της Π.Υ., που δεν δίστασε κατ’ αρχάς να χαρακτηρίσει την αρχική δίωξη για το πλημμέλημα της παρακώλυσης συγκοινωνιών «στοχευμένη». Μετά όμως την επέκτασή της στο κακούργημα της έκθεσης με δόλο, εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί έτσι μπορούν να διερευνηθούν τα λάθη και οι παραλείψεις του μηχανισμού της Πολιτικής Προστασίας.

«Είναι στοχευμένη η παραγγελία της έρευνας γιατί στρέφεται κατά συγκεκριμένου υπευθύνου. Οχι ότι δεν έχει ευθύνη η Αττική Οδός. Είναι όμως ο στρατιώτης. Τον στρατηγό δεν θα τον ερευνήσουν εάν έχει ευθύνες;» μας είχε πει αρχικά, επισημαίνοντας ότι με το σχέδιο «Βορέας» για τις χιονοπτώσεις και τον παγετό, που συντάχθηκε πριν από την κακοκαιρία «Μήδεια» τον Δεκέμβριο του 2020, οριζόταν επακριβώς τι πρέπει να κάνει ο κάθε φορέας. «Για μένα την κύρια ευθύνη την έχει η γ.γ. Πολιτικής Προστασίας και μετά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κατά το μέρος που τους αναλογεί. Οταν ψάχνεις παρακώλυση συγκοινωνιών, ψάχνεις ευθύνες μόνο της Αττικής Οδού. Υπάρχουν λάθη και παραλείψεις σε επίπεδο διοίκησης και τα διοικητικά λάθη θα έπρεπε να ερευνηθούν από την Αρχή Διαφάνειας. Γιατί δεν δόθηκε τέτοια εντολή;» μας είπε χαρακτηριστικά.

● Την παραίτησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου υπέβαλε χθες στο Δ.Σ. της «Αττικές Διαδρομές», που διαχειρίζεται την Αττική Οδό, ο Βασίλης Χαλκιάς αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα όσα διαδραματίστηκαν. Ο παραιτηθείς ήταν μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας από το 1999.

ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΒΑΤΕΡΛΟ

Η εισαγγελική έρευνα, οι αποζημιώσεις και η σύμβαση που λήγει το 2024

Η Αττική Οδός υπήρξε το εμβληματικότερο έργο κυριαρχίας των εργολάβων, οι οποίοι πέτυχαν στη δεκαετία του ‘90 να επιβάλουν την παρουσία τους με συμβάσεις παραχώρησης που τους επέτρεπαν όχι μόνο να εισπράττουν δισεκατομμύρια ευρώ από τα διόδια, αλλά και παχυλές αποζημιώσεις όποτε η κυκλοφορία σταματούσε «ανωτέρα βία».

Η εικόνα απόλυτης σύγχυσης που επικράτησε το τελευταίο διήμερο όμως πέτυχε την κοινοπραξία που τη διαχειρίζεται σε ώρα δύσκολη. Η άλλοτε κυριαρχία του ομίλου ΑΚΤΩΡ αμφισβητείται πολλαπλώς, καθώς η ιδιοκτησία του πάσχει ακόμη από έλλειψη σταθερότητας και εσωτερικές έριδες μετόχων. Η σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και η κυβέρνηση ήδη ξεκίνησε διαγωνισμό για να βρει νέους παραχωρησιούχους, με τις διαρροές στον Τύπο να ευνοούν την επικράτηση διεθνών funds.

Με τα δεδομένα αυτά η κυβέρνηση δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να στρέψει όλη της την κριτική προς την Αττική Οδό. Οι πρώτες ανακοινώσεις της εταιρείας τη Δευτέρα, που έλεγε ότι διαθέτει 35 εκχιονιστικά (ένα ανά κάθε 2 χιλιόμετρα δρόμου!) και ότι «η εταιρεία θα τοποθετηθεί αναλυτικά για τις αποφάσεις και τις συνθήκες που οδήγησαν στα πρωτοφανή αυτά γεγονότα» μετά τους απεγκλωβισμούς, ουδόλως βοήθησαν.

Μετά την ανακοίνωση του πρωθυπουργού για την καταβολή αποζημίωσης 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο όχημα την επόμενη μέρα, ακολούθησε ανακοίνωση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, που θέλησε να δείξει ότι δεν υπολείπεται σε αυστηρότητα. Συγκρότησε Επιτροπή Διερεύνησης (δύο στελέχη του υπουργείου του και έναν εκπρόσωπο του Προστασίας του Πολίτη) για να του εισηγηθεί «αυστηρές κυρώσεις», οι οποίες μάλιστα «είναι ανεξάρτητες της αποζημίωσης που απαίτησε ο πρωθυπουργός».

Κήρυξε λοιπόν η κυβέρνηση Μητσοτάκη «πόλεμο στους εργολάβους»; Οσοι το πίστεψαν θα πρέπει να περιμένουν λίγο για να δουν όχι μόνο αν θα επιβληθούν οι «αυστηρές κυρώσεις», εφόσον το επιτρέψει αυτό η ισχύουσα σύμβαση με την Αττική Οδό, αλλά και το αν θα δοθούν κρατικές αποζημιώσεις στη «Νέα Οδό» που διαχειρίζεται τμήματα της Αθηνών-Θεσσαλονίκης για τη διακοπή κυκλοφορίας. Τέτοιες αποζημιώσεις υπήρξαν ο κανόνας επί πολλά χρόνια για τους παραχωρησιούχους, που πετύχαιναν έξτρα έσοδα την ίδια στιγμή που έμεναν εκτός ενός -ούτως ή άλλως- χαλαρού κρατικού ελέγχου στο πλαίσιο των κανόνων της Πολιτικής Προστασίας.

ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Απίστευτη ταλαιπωρία χθες στον Κηφισό
«Καήκαν» στην κακοκαιρία της «Ελπίδας» και χθες οι επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας, αντιδρώντας για άλλη μία φορά σπασμωδικά, έκλεισαν την Αθηνών-Λαμίας για τα φορτηγά.
Απίστευτη ταλαιπωρία χθες στον Κηφισό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
Η «Ελπίδα» απέδειξε το επικίνδυνο ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, καθώς τα συμφέροντα λειτουργούν χωρίς κανέναν έλεγχο και με προσωπικό και αρμοδιότητες που αποδυναμώνονται.
H κατάρρευση των ιδιωτικοποιημένων υποδομών και η ευθύνη του Δημοσίου
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ
Ξαναζεσταμένες εξαγγελίες...
Το Μαξίμου εφευρίσκει καινούργιες ετικέτες και τις κολλά σε μηχανισμούς που έπρεπε να δημιουργηθούν με τον νόμο για την Πολιτική Προστασία που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020.
Ξαναζεσταμένες εξαγγελίες...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δηλώσεις για τα 2.000 ευρώ χωρίς δικαίωμα άλλης διεκδίκησης
Στο... χιόνι γράφει η «Αττική Οδός» τις δημόσιες υποσχέσεις του πρωθυπουργού για χωρίς όρους αποζημίωση των εγκλωβισμένων της κακοκαιρίας «Ελπίς» με 2.000 ευρώ κατόπιν ενεργειών του.
Δηλώσεις για τα 2.000 ευρώ χωρίς δικαίωμα άλλης διεκδίκησης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας