Υπάρχει χώρος στο μιντιακό τοπίο για να πουν οι πρόσφυγες τις δικές τους ιστορίες; Ισως μόνο όταν παίρνουν μια κάμερα στο χέρι ή όταν γράφουν με τη δική τους πένα για να αλλάξουν το κυρίαρχο αφήγημα.
Αυτή ακριβώς την ανάγκη αποτύπωσε το Speak UP-Festival που διοργάνωσε το περασμένο Σάββατο το Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας «Καρπός» στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» και στο οποίο συμμετείχαν κινηματογραφιστές και δημοσιογράφοι.
Ο «Καρπός» είναι ένας από τους έξι οργανισμούς που τον τελευταίο χρόνο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Speak Up-Media For Inclusion συγκρότησε Οδηγό για τα ΜΜΕ σε 5 χώρες της Ευρώπης, με συμβουλές για τη συμπερίληψη των προσφύγων: «Και στις 5 χώρες οι Οδηγοί που εκδόθηκαν συσχετίζουν αναπόφευκτα την αναπαράσταση των προσφύγων στα κυρίαρχα Μέσα με την κυβέρνηση που βρίσκεται κάθε φορά στην εξουσία και τη μεταναστευτική πολιτική που ακολουθεί» σημείωσε η σκηνοθέτρια Μαρία Πεσλή, που παρουσίασε τον Οδηγό μαζί με τη Μαρία Λεωνίδα, διευθύντρια και συνιδρύτρια του «Καρπού».
«Αξίζει να μελετάμε τους τρόπους που εμφανίζονται οι πρόσφυγες στα Μέσα, γιατί σχεδόν ποτέ δεν αντικατοπτρίζουν τους ίδιους τους πρόσφυγες, όταν δεν μιλούν οι ίδιοι για τις εμπειρίες τους», ανέφερε η δημοσιογράφος Ελβίρα Κρίθαρη, που συντόνισε την εκδήλωση.
Η αρχισυντάκτρια των «Αποδημητικών Πουλιών», Μυρτώ Συμεωνίδου, υπογράμμισε τη σημασία του εντύπου που δίνεται δωρεάν με την «Εφ.Συν.»: «Στα “Αποδημητικά Πουλιά” δίνεται η ορατότητα που οι πρόσφυγες δεν λαμβάνουν ποτέ. Οταν αγοράσει κάποιος την “Εφημερίδα των Συντακτών” από οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας και βρει το έντυπο μέσα, αυτό είναι μια διαρκής υπενθύμιση, με τους πρόσφυγες να λένε “είμαι ακόμη εδώ”». «Αυτό που λείπει είναι η εγγύτητα με τα προβλήματα των προσφύγων» ανέφερε η δημοσιογράφος των «Αποδημητικών», Μαχντιά Χοσαϊνί, που τόνισε την ανάγκη πρόσληψης δημοσιογράφων με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Η ρητορική για τους πρόσφυγες ακροβατεί μεταξύ θυματοποίησης και παρουσίασης success stories, σημείωσε ο δημοσιογράφος Σταύρος Μαλιχούδης: «Ο κυρίαρχος μιντιακός λόγος αντιμετωπίζει τους πρόσφυγες είτε ως “καημένα παιδάκια” είτε ως έναν άλλο Γιάννη Αντετοκούνμπο, γιατί μόνο τότε αξίζουν».
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε και η έκθεση φωτογραφίας #LivingTogether, που καταγράφει την καθημερινότητα των προσφυγικών και μεταναστευτικών πληθυσμών στην Ευρώπη. Οι φωτογράφοι είναι νέες και νέοι μετανάστες και πρόσφυγες που βρίσκονται τα τελευταία 5 χρόνια σε Ουγγαρία, Ιταλία, Ελλάδα, Γαλλία και Ολλανδία.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας