• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    40°C 37.8°C / 42.9°C
    1 BF
    21%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    38°C 34.1°C / 39.9°C
    2 BF
    33%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    41°C 36.2°C / 42.7°C
    2 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.9°C / 39.2°C
    3 BF
    17%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.9°C / 35.9°C
    3 BF
    41%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    38°C 33.5°C / 40.8°C
    2 BF
    27%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.6°C / 37.2°C
    3 BF
    12%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    39°C 33.6°C / 42.4°C
    3 BF
    12%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 37.7°C
    3 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.9°C / 35.9°C
    1 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.9°C / 37.1°C
    4 BF
    31%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.6°C / 33.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 35.9°C
    0 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    41°C 37.5°C / 40.9°C
    0 BF
    14%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    40°C 36.7°C / 41.0°C
    2 BF
    16%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.0°C / 38.8°C
    2 BF
    31%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    41°C 38.0°C / 42.1°C
    2 BF
    11%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 33.3°C
    0 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.2°C / 42.2°C
    4 BF
    46%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    37°C 36.8°C / 36.8°C
    4 BF
    13%

Το παλαιό Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στην οδό Δόμπολη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εδωσε ζωή στην πόλη, περιμένει να διασωθεί

  • A-
  • A+
Μια νέα πνοή στην ταυτότητα των Ιωαννίνων μπορεί να δώσει η πρόταση για προστασία και ανάδειξη του παλιού Πανεπιστημίου με τη δημιουργία ενός Κέντρου Μοντέρνας Τέχνης.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενα πνευματικό, δημόσιο κτίριο σε παραίτηση και αχρηστία: το παλιό Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στην οδό Δομπόλη, στέκει ρημαγμένο από τον χρόνο και τους βανδαλισμούς. Χαίνουσα πληγή στον αστικό ιστό της πόλης, προκαλεί απορία στα επάλληλα, κυριολεκτικά, κύματα των πολιτών που πολλά χρόνια τώρα προσπαθούν να παρασύρουν την Πολιτεία στο να το διασώσει και να το επαναχρησιμοποιήσει.

Τόσο οι ενεργοί πολίτες των Ιωαννίνων, κάτοικοι που ενδιαφέρονται για τα κοινά και τον δημόσιο χώρο, πανεπιστημιακές σχολές, καλλιτέχνες, όσο και οι φοιτητές της φιλολογίας, του φυσικού και του μαθηματικού τμήματος που φοίτησαν στα έδρανά του από τα μέσα του 1960 ώς τα μέσα του 1990, χρησιμοποιώντας το και ως βάση για τον αντιδικτατορικό αγώνα, διαρκώς και με κάθε τρόπο, όπως οι δημόσιες εκκλήσεις ή η συλλογή υπογραφών, υπενθυμίζουν στις Αρχές ότι υπάρχει μια εκκρεμότητα που δεν μπορούν να παρακάμψουν άλλο.

Τα τελευταία 25 χρόνια μετά τη μετεγκατάσταση του Πανεπιστημίου εκτός πόλης, ένα κτίριο που αποτέλεσε έναν από τους πυλώνες της ανάπτυξης των Ιωαννίνων και ανήκει στη δικαιοδοσία του κράτους παραμένει ανεξήγητα αναξιοποίητο σε εποχές που από πολλές πλευρές διατυπώνεται το αίτημα για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος της κοινωνίας και ως διέξοδος στην κρίση που περνά η χώρα. Μέρος μόνο του κτιρίου ανακαινίστηκε τα προηγούμενα χρόνια και φιλοξενεί δημόσιες υπηρεσίες.

Η πρόταση Κολοκυθά

Αλλά το παλιό Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα περίβλημα και ένα άδειο κέλυφος. Επειδή είναι μία από τις εν ενεργεία «ψυχές» της πόλης, αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς της, μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης για τη νέα ταυτότητά της στο μέλλον.

Αυτό το σημείο εκκίνησης μπορεί να αποτελέσει η πιο ολοκληρωμένη και οραματική πρόταση που έχει κατατεθεί ώς σήμερα, η πρόταση του Εμμανουήλ Κολοκυθά, αρχιτέκτονα ΕΜΠ και απόφοιτου του Φυσικού Τμήματος Ιωαννίνων. Η πρόταση για τη δημιουργία ενός σύγχρονου Κέντρου Μοντέρνας Τέχνης –ΚΕΜΟΝΤΕ, προσωρινή ονομασία- είναι ένας ολοκληρωμένος φάκελος για ένα έργο που άμεσα μπορεί να προχωρήσει από τον δήμο, αποδίδοντας νέα ταυτότητα στο κτίσμα η οποία όχι μόνο δεν αλλοιώνει το υψηλό πνευματικό βάρος του παρελθόντος, αλλά το διατηρεί και το ανανεώνει.

Η κεντρική ιδέα της μετατροπής του παλιού κτιρίου προβλέπει: το γειτονικό Πρότυπο Γυμνάσιο της Ζωσιμαίας, οι Υπηρεσίες και το Κέντρο Μοντέρνας Τέχνης να έχουν κτιριακή συνέχεια και μορφολογία ενιαίου συνόλου, με όμοιες πόρτες και παράθυρα, κοινή σήμανση, κοινά αίθρια και αυλές, παρόμοιους χρωματισμούς και διακριτές εισόδους.

Η κρυφή δύναμη του όλου εγχειρήματος είναι, αφενός, η λειτουργία του παρακείμενου Πρότυπου Γυμνασίου και, αφετέρου, η σταθερή έλευση και παρουσία όλες τις εργάσιμες ημέρες του δυναμικού σώματος της πόλεως που έρχεται εκεί για γραφειοκρατικές υποθέσεις. Κατά την πρόταση, οι υπάρχουσες Υπηρεσίες όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά πολλαπλασιάζονται και ανανεώνονται.

Το κτίριο δεν έχει υποστεί καμιά αλλοίωση και καμιά ρωγμή. Τόσο οι εργασίες στατικής επάρκειας όσο και η συνολική του ανακατασκευή θα αποφέρουν, σύμφωνα με το σχέδιο, ένα λαμπερό κτίριο: οικολογικό, γεω-κλιματικό, ενεργειακά επαρκές, ένα κτίριο-παράδειγμα που, αυθόρμητα, θα διδάσκει την ηθική της ευφυούς σύγχρονης τεχνολογίας. Στο ισόγειο, η Αίθουσα Τελετών με τη σκηνή, μοναδική στην πόλη, και το υπάρχον αμφιθέατρο. Δεξιά της μεγαλοπρεπούς εισόδου με τους κίονες, στην πρώτη από τις τέσσερις όμοιες αίθουσες με τα πλατιά ανοίγματα, διαρκώς εφήμερες και δωρεάν εκθέσεις. Στους τρεις υπερκείμενους ορόφους, εκθέσεις. Στον 1ο και τον 2ο η διοίκηση, μαθήματα, η συντήρηση, τα εργαστήρια. Στον 3ο, αίθουσα café με εκπληκτική θέα, και στον 4ο, βιβλιοθήκη-αναγνωστήριο και πωλητήριο. Οχι μικρής συμβολικής εμβέλειας, η πρόβλεψη για έναν Τόπο Μνήμης της προσφοράς των φοιτητών του Πανεπιστημίου την περίοδο 1967-1974 στον αγώνα κατά της δικτατορίας.

Η πρόταση ξεπερνάει τα όρια της δημιουργίας ενός πολυχώρου πολιτισμού διεθνούς απήχησης, τον οποίο, έτσι κι αλλιώς, δεν διαθέτει σήμερα η πόλη και δημιουργεί ένα νέο τοπόσημο.

«Γεφυρώνοντας παρόν, παρελθόν και μέλλον, τη χώρα με την Αδριατική, τα Βαλκάνια και τις παραδουνάβιες χώρες, το ΚΕΜΟΝΤΕ μπορεί να γίνει ο καταλύτης ώστε η πόλις, πρώτη στ’ άρματα, στα γρόσια και στα γράμματα, να γίνει, ξανά, διεθνές κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού», αναφέρει η μελέτη του αρχιτέκτονα. Μαζί του περπατήσαμε το παλιό Πανεπιστήμιο πριν από την καραντίνα παρατηρώντας πόσο «ζωντανοί» και εντυπωσιακοί παραμένουν οι χώροι του.

Ψήφισμα αποφοίτων

Τον Ιούνιο του 2018, απόφοιτοι της φιλολογίας του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων οι οποίοι εισήχθησαν στο ίδρυμα το 1972 επισκέφθηκαν τον τότε δήμαρχο Θωμά Μπέγκα και κατέθεσαν ψήφισμα και για τη διάσωση και για τη μετατροπή του κτιρίου σε ένα σύγχρονο, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο. Παράλληλα, παρουσιάστηκε και η πρόταση.

Εκτοτε, παρά τη θετική υποδοχή του ψηφίσματος, δεν έχουν γίνει καθοριστικά βήματα προς την κατεύθυνση της σωτηρίας.

Ο σημερινός δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ δηλώνει ανοιχτός στη συζήτηση. Μιλώντας στην «Εφ.Συν.» αναφέρει:

«Για τον δήμο το πρώτο και βασικό ζητούμενο είναι η διάσωση και η αξιοποίηση του κτιρίου του παλιού Πανεπιστημίου. Οπως είναι γνωστό το ακίνητο δεν ανήκει στον δήμο, αλλά στο κεντρικό κράτος. Ο δήμος μας με επίσημο υπόμνημα στον πρωθυπουργό ζήτησε την παρέμβασή του ώστε να βρεθεί τρόπος για να πάρει τέλος το καθεστώς της εγκατάλειψης.

Επιθυμία του δήμου θα ήταν να αξιοποιηθεί από τον ίδιο στην κατεύθυνση ενίσχυσης των εκπαιδευτικών υποδομών της περιοχής. Είναι προφανές ότι η πρόταση που έχει κατατεθεί για την αξιοποίηση του παλιού Πανεπιστημίου ως Κέντρου Μοντέρνας Τέχνης είναι ιδιαίτερα ελκυστική και θα μας απασχολήσει όταν η πολιτεία προχωρήσει στην παραχώρηση».

Προαπαιτούμενο όλων είναι συνεπώς το Δημόσιο να παραχωρήσει το κτίριο στον Δήμο Ιωαννιτών και ο δήμος να σχεδιάσει στη συνέχεια την αξιοποίησή του.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η «Εφ.Συν.» ενεργά στον διάλογο για το παλιό Πανεπιστήμιο
Εντονη συζήτηση έχει ανάψει στα Γιάννενα για την αξιοποίηση του κτιρίου του παλιού Πανεπιστημίου, το οποίο έχει μείνει κενό από το 1996 και δεν αξιοποιείται από τους φορείς της πόλης.
Η «Εφ.Συν.» ενεργά στον διάλογο για το παλιό Πανεπιστήμιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ελευθερία της πρόσβασης και το άνοιγμα των αρχείων
Μια επιστημονική συνάντηση στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στις 14-15 Μαΐου θέτει τις προκλήσεις σήμερα για την ανάδειξη και την αξιοποίηση των αρχειακών συλλογών της χώρας.
Η ελευθερία της πρόσβασης και το άνοιγμα των αρχείων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ενα διαρκές «παρών» στα ελληνικά Γράμματα και την Παιδεία
​Απώλεια για τα ελληνικά γράμματα, ο θάνατος του Φάνη Κακριδή, που απεβίωσε την Τρίτη σε ηλικία 86 ετών. Ενας από τους σημαντικότερους φιλολόγους της χώρας μας μεταπολεμικά, αφήνει πίσω του σημαντικό...
Ενα διαρκές «παρών» στα ελληνικά Γράμματα και την Παιδεία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παράθυρο στη γνώση για τα προσφυγόπουλα
Ένα πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης προωθεί το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων για τα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων της Ηπείρου ● Ολοκληρώθηκε με μεγάλη συμμετοχή το πρώτο σεμινάριο εκπαίδευσης εθελοντών
Παράθυρο στη γνώση για τα προσφυγόπουλα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανοιγμα στην Ιστορία με το βλέμμα στο σήμερα
Το χθες, το σήμερα και το αύριο των εβραϊκών κοινοτήτων θα συζητηθούν στο διεθνές επιστημονικό συνέδριο, που ξεκινάει στα Ιωάννινα σήμερα και θα διαρκέσει τρεις μέρες. Ιστορικοί, ερευνητές και συγγραφείς θα...
Ανοιγμα στην Ιστορία με το βλέμμα στο σήμερα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γέφυρα... ανάπτυξης στην κοιλάδα του Αχελώου
Το αίτημα για αναστήλωση της γέφυρας Κοράκου, που καταστράφηκε κατά τον Εμφύλιο, 500 ακριβώς χρόνια μετά την κατασκευή της αποτελεί το εφαλτήριο για τους κατοίκους της ορεινής περιοχής προς ένα άλλο...
Γέφυρα... ανάπτυξης στην κοιλάδα του Αχελώου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας