• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 31.6°C / 36.3°C
    2 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.4°C / 29.1°C
    1 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 33.2°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.0°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    4 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.5°C
    5 BF
    29%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 26.7°C
    3 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.6°C / 31.8°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.5°C / 28.2°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    35%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.9°C / 31.4°C
    4 BF
    33%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.6°C / 34.7°C
    2 BF
    36%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 34.5°C
    4 BF
    22%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 33.4°C / 34.5°C
    4 BF
    25%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 28.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 33.1°C / 36.5°C
    5 BF
    19%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 23.8°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 27.5°C / 29.2°C
    5 BF
    22%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    5 BF
    37%
EUROKINISSI/ΙΣΜΗΝΗ ΚΑΡΛΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με πήλινα πόδια η συμφωνία με τα ΚΤΕΛ Αττικής

  • A-
  • A+
Το σχέδιο εκχώρησης λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες αδυνατεί να «πάρει μπρος», οι προμήθειες που ετοιμάζουν είναι ευάλωτες σε προσφυγές και η κυβέρνηση ήδη επεξεργάζεται εναλλακτικό plan B σε συνεργασία με ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στον αέρα οι επίγειες συγκοινωνίες της Αττικής και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι θα αυξήσει τα δρομολόγια των λεωφορείων για να μη στριμώχνονται οι επιβάτες. Το σχέδιο εκχώρησης λεωφορειακών γραμμών από τον ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ αδυνατεί να «πάρει μπρος», οι προμήθειες που ετοιμάζουν είναι ευάλωτες σε προσφυγές και η κυβέρνηση ήδη επεξεργάζεται εναλλακτικό plan B σε συνεργασία με ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ για τη θέση σε κυκλοφορία 200 οχημάτων ήδη πέρασε από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η σύμβαση που έως τώρα έμενε επτασφράγιστο μυστικό αναμένεται να δημοσιοποιηθεί, αλλά όσο γίνονται γνωστές οι λεπτομέρειες τόσο αυξάνονται τα ερωτήματα και πυκνώνουν οι ενδείξεις ότι το όλο σύστημα στηρίζεται σε πήλινα πόδια. Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια σκοτεινά σημεία:

Παραιτήσεις οδηγών: Για να λειτουργήσει το σύστημα και να αποδώσει συγκοινωνιακό έργο χρειάζεται πρωτίστως λεωφορεία και οδηγούς. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής είχε εξαγγείλει ότι αυτή την εβδομάδα θα είχαν φτάσει 50 λεωφορεία, όμως στους δρόμους βρίσκονται μόλις 24. Και από αυτά όμως λειτουργεί ένα μέρος, καθώς δεν έχει προσληφθεί προσωπικό, ενώ ήδη ξεκίνησαν οι παραιτήσεις οδηγών λόγω των συνθηκών που αντιμετωπίζουν.

Προμήθειες ΚΤΕΛ: Σύμφωνα με τις εξαγγελίες, τα ΚΤΕΛ θα πρέπει να προμηθευτούν συνολικά 200 λεωφορεία. Κατά πληροφορίες, οι διοικήσεις των ΚΤΕΛ που εμπλέκονται έχουν ήδη κλείσει συμφωνίες σε κόστος που δεν δημοσιοποιείται. Υποτίθεται πως η κυβέρνηση ανέθεσε το έργο στα ΚΤΕΛ ώστε η προμήθεια να γίνει χωρίς διαγωνισμό και τις παρεπόμενες καθυστερήσεις.

Μπορούν όμως τα ΚΤΕΛ να λειτουργήσουν ως μια οποιαδήποτε επιχείρηση και να κάνουν προμήθειες κατά το δοκούν; Σύμφωνα με παλαιότερες γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις που αφορούν προμήθειες των κατά τόπους ΚΤΕΛ, αυτά αποτελούν «αναθέτουσες αρχές» ως «οργανισμοί δημοσίου δικαίου». Αυτό συνέβη το 2014, όταν τα ΚΤΕΛ ξεκίνησαν διαγωνισμούς για τηλεματικές υπηρεσίες που προκάλεσαν πλήθος καταγγελιών από τις εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.

Τα ΚΤΕΛ ασκούν δημόσια υπηρεσία κατά κρατική παραχώρηση, λαμβάνουν επιχορηγήσεις και διαχειρίζονται ειδικούς λογαριασμούς, ενώ η ευρωπαϊκή οδηγία 2004/17 έχει αποφανθεί ότι τα ΚΤΕΛ είναι αναθέτοντες φορείς στον τομέα των μεταφορών. Εξαιρούνται λοιπόν τα ΚΤΕΛ από τις διαδικασίες των διαγωνισμών λόγω πανδημίας;

Στο σχετικό ερώτημα που υποβάλαμε στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, η απάντηση ήταν πως δεν τίθεται θέμα καθώς η σύμβαση ΟΑΣΑ-ΚΤΕΛ πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ομως, η σύμβαση δεν φαίνεται να αγγίζει το πώς και με ποιους όρους θα προμηθευτούν εκείνα τα λεωφορεία. Τι θα συμβεί, λοιπόν, εάν τα ΚΤΕΛ μισθώσουν λεωφορεία από την Α εταιρεία, αλλά η Β προσφύγει στα δικαστήρια και ακυρώσει την προμήθεια επειδή δεν έγινε διαγωνισμός;

Εριδες υπεργολάβων: Η σύμβαση, σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών, υπεγράφη με το ΚΤΕΛ Αττικής, όμως είναι γνωστό ότι θα λειτουργήσουν ως «υπεργολάβοι» τρία ακόμη ΚΤΕΛ (Κορινθίας, Εύβοιας, Θηβών). Οσο περνούν οι ώρες και γίνονται γνωστοί οι όροι της σύμβασης, όλο και περισσότεροι αναρωτιούνται πώς θα βγει το έργο με το τίμημα του 1,41 ευρώ/χιλιόμετρο, ενώ απειλούνται καβγάδες καθώς ορισμένα ΚΤΕΛ αντιλαμβάνονται πως κάποια άλλα εξασφάλισαν μεγαλύτερο έργο και θα εισπράξουν μεγαλύτερα ποσά.

Απώλειες εσόδων: Τα λεωφορεία που έρχονται με ρυθμό χελώνας δεν διαθέτουν σύστημα ακύρωσης εισιτηρίων και οι επιβάτες κινούνται δωρεάν. Αυτό σημαίνει πρόσθετες απώλειες εσόδων για τον ΟΑΣΑ που ξηλώνει ήδη ακυρωτικά από 120 δικά του λεωφορεία. Θα πρέπει όμως, εκτός από μηχανήματα, να συνδεθούν και με το σύστημα τηλεματικής που συντηρούν συγκεκριμένες εταιρείες έναντι αμοιβής. Εάν την αμοιβή αυτή αναλάβει ο ΟΑΣΑ, μαζί με εκείνη για την προμήθεια των χάρτινων εισιτηρίων, αυτό θα οδηγήσει σε πρόσθετο κόστος για το Δημόσιο. Πάντως, τα ΚΤΕΛ προτίθενται να αποφύγουν το πλήρες κόστος για την τηλεματική και αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε προσφυγές από εταιρείες πληροφορικής.

Ως εταιρικές οντότητες, τα ΚΤΕΛ έχουν ένα βαρύ παρελθόν από προβληματική οικονομική διαχείριση και κρατική παρέμβαση για να μην καταρρεύσει το σύστημα, ενώ η Δικαιοσύνη έχει πολλάκις ασχοληθεί με υποθέσεις (αλληλο)καταγγελιών. Από την άλλη πλευρά, τα ΚΤΕΛ έχουν συνηθίσει να λειτουργούν από τους μετόχους που είναι οι ίδιοι οδηγοί των οχημάτων ή μπορεί να απασχολούν και κάποιον υπάλληλο.

Πώς θα μπορέσουν τώρα να διαχειριστούν τους 550 εργαζομένους για να κινηθούν τα 200 λεωφορεία; Για την τήρηση των βαρδιών σύμφωνα με τον ΚΟΚ και να μην κοιμούνται οι οδηγοί στο τιμόνι λόγω υπερωριών, οι συγκοινωνιακοί φορείς απασχολούν ολόκληρες υπηρεσίες. Θα καταφέρουν να στήσουν κάτι αντίστοιχο τα ΚΤΕΛ ή θα το αναθέσουν και αυτό στο Δημόσιο;

Στον χορό και τα τουριστικά λεωφορεία

Διαγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων που ναυλώνουν τουριστικά λεωφορεία επεξεργάζεται η κυβέρνηση, έχοντας ήδη φτάσει σε συμφωνία με τη Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ). Το ερώτημα είναι εάν αυτό θα λειτουργήσει ως plan B εν όψει κατάρρευσης της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ. Διότι υπάρχει και η περίπτωση να κρατηθεί πάση θυσία η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ αφού το Δημόσιο αναλάβει πρόσθετο κόστος και εκείνη με τα τουριστικά να έρθει να αφαιρέσει ένα ακόμη κομμάτι από τους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς.

Η ΓΕΠΟΕΤ είχε κινηθεί από κοινού με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, όταν ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών ανακοίνωσε τη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ. Εστειλε επιστολή στον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς, δηλώνοντας «έκπληξη και αγανάκτηση» για την «απαράδεκτη ενέργεια απευθείας ανάθεσης του αστικού συγκοινωνιακού έργου της Αττικής στα ΚΤΕΛ».

Σύμφωνα με ασφαλέστατες πληροφορίες, η διαμαρτυρία των τουριστικών επιχειρήσεων έπιασε τόπο και ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή να ετοιμαστεί ο διαγωνισμός για ακόμη 200-250 λεωφορεία που θα αναλάβουν και εκείνα έργο από τον ΟΑΣΑ. Η διαφορά είναι ότι αυτό δεν θα γίνει με απευθείας ανάθεση, αλλά με διαγωνιστική διαδικασία, ενδεχομένως φαστ τρακ με επίκληση της πανδημίας.

Οι επιχειρήσεις των τουριστικών πούλμαν διψούν λόγω πτώσης του τουρισμού για συγκοινωνιακό έργο, αλλά πρέπει να μισθώσουν λεωφορεία αστικού τύπου καθώς αυτά που διαθέτουν δεν είναι κατάλληλα. Επιχειρηματίες του χώρου, πάντως, εκτιμούν ότι θα εξασφαλίσουν τιμές υψηλότερες από το 1,41 ευρώ/χιλιόμετρο των ΚΤΕΛ.

Α.Χ.

Η σύμβαση του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ

Σύμφωνα με παλαιότερες γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις που αφορούν προμήθειες των κατά τόπους ΚΤΕΛ, αυτά αποτελούν «αναθέτουσες αρχές» ως «οργανισμοί δημοσίου δικαίου»

EUROKINISSI/ΙΣΜΗΝΗ ΚΑΡΛΗ

Στα πατήματα της σύμβασης που υπέγραψαν την περασμένη άνοιξη ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ Α.Ε.) και ο ΟΑΣΘ, με κύριο ανάδοχο τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και συνεργάτες τα ΚΤΕΛ Κιλκίς, Σερρών και Χαλκιδικής, κινείται σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες η σύμβαση παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα από τον ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής για τα επόμενα δύο χρόνια. Πρακτικά, ο ΟΑΣΑ παραχωρεί το 19,97% του συγκοινωνιακού του έργου (συνολικά 17,1 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα) από το σύνολο των 258 λεωφορειακών γραμμών και 20 γραμμών τρόλεϊ, με μειωμένα δρομολόγια στο καλοκαιρινό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου.

Εναντι της υπηρεσίας, τα ΚΤΕΛ θα λαμβάνουν ετησίως 24,131 εκατ. ευρώ (1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο, με ρήτρα κόστους καυσίμων και απασχόλησης εργαζομένων) εφόσον πραγματοποιήσουν το 100% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με μηνιαίες προκαταβολές για το 90% του προϋπολογιζόμενου έργου στο πρώτο δεκαήμερο και εκκαθάριση κάθε τρίμηνο. Επίσης, υποχρεούνται να προμηθευτούν συνολικά 164 αστικά λεωφορεία μήκους 12 μέτρων, 30 αρθρωτά λεωφορεία 18 μέτρων και 6 μεσαία αστικά λεωφορεία μήκους 8 μέτρων, εντάσσοντας και 550 πρόσθετους οδηγούς σε ημερήσια βάση στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών αρμοδιότητας ΟΑΣΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ΚΤΕΛ Αττικής προχωρούν άμεσα σε συμφωνία leasing για 100 λεωφορεία, έναντι μηνιαίου κόστους ανά όχημα μόλις... 1.650 ευρώ για την επόμενη τριετία (από τον γνωστό ανάδοχο), δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για το σχεδόν διπλάσιο κόστος μίσθωσης μεταχειρισμένων λεωφορείων από ΟΑΣΘ και ΟΣΥ.

Οπως μαθαίνουμε, τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ θα πρέπει να εφοδιαστούν με συμβατό σύστημα τηλεματικής και μηχανήματα επικύρωσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με έξοδα των ΚΤΕΛ (το κόστος θα συμψηφιστεί με οφειλόμενες δόσεις αποζημίωσης), ενδιαφέρον όμως έχει ότι... «οι συμβαλλόμενοι αποδέχονται να χρησιμοποιηθεί εξοπλισμός από παροπλισμένα (μη κυκλοφορούντα και μη επισκευάσιμα) οχήματα» υπό «την έννοια της εγκατάστασης εξοπλισμού ιδιοκτησίας του Οργανισμού σε λεωφορεία που θα εξυπηρετούν περιοχές και επιβάτες ευθύνης του». Ομως η ιδιοκτησία αυτών των ηλεκτρονικών συστημάτων δεν ανήκει ακόμη στον ΟΑΣΑ, αφού έχουν αγοραστεί μέσω ΣΔΙΤ από τρίτο ανάδοχο, έχουν χρηματοδοτηθεί από ΕΣΠΑ (Jessica) και θα περιέλθουν στον ΟΑΣΑ ύστερα από μερικά χρόνια...

Οι 60 γραμμές που παραχωρούνται

Η σύμβαση του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής (ως κύριος ανάδοχος) προβλέπει την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου σε συνολικά 60 γραμμές σταδιακά και υπεκμίσθωση μέρους των γραμμών στα ΚΤΕΛ Εύβοιας, Θήβας και Κορίνθου, χωρίς να αποκλείονται και διορθωτικές αλλαγές.

ΚΤΕΛ Αττικής: 29 γραμμές στα νότια της Αθήνας και στον άξονα Νομισματοκοπείο - Μεσόγεια, τοπικά από Δουκ. Πλακεντίας - Ανθούσα - Πεντέλη (κυκλική), τοπικά στο Κορωπί, την κυκλική Μαραθώνα - Ραφήνα και δρομολόγια γύρω από Αχαρνές, Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Ζεφύρι.

ΚΤΕΛ Ευβοίας: 9 γραμμές, δηλαδή τα τοπικά «Αχαρναί» (537, 728 και 752, εκτός του 733), δύο κυκλικές Σταθμού Κηφισιάς - Νοσ. Αγ. Ανάργυροι (543 και 543Α), την τοπική κυκλική Δροσούπολης (709) και τις 712 (Αχαρναί - Εργ. πολυκατοικίες - Α. Λιόσια), 721 (Αχαρναί - Κηφισιά) και 727 (κυκλική Μεσονύχι - Αγ. Κωνσταντίνος - Αγ. Παρασκευή).

ΚΤΕΛ Θήβας: 4 κυκλικές γραμμές 504 (Θρακομακεδόνες - σιδηρ. σταθμός Δεκελείας - Κηφισιά), 724 (Αχαρναί /Μεσονύχι - Ν. Ιωνία), 725 (Αχαρναί /Μεσονύχι - Θρακομακεδόνες πλ. Αριστοτέλους) και 726 (Αχαρναί /Μεσονύχι - Θρακομακεδόνες βουνό).

ΚΤΕΛ Κορίνθου: 19 γραμμές, από τα τοπικά του Ζηρίνειου (503, 507, 509, 535/Α και 536), Φυλή (723) και Ολυμπιακό Χωριό (740), Οικισμός Γεννηματά (749), τοπικά Θριασίου, σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, Μάνδρα και Ψάρι (805, 817, 855, 861, 862, 863, 864, 876, 881 και 890).

Γ.Μ.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στον διορισμό... δεν κολλάει
Πού κολλάει, πού δεν κολλάει; Δεν κολλάει όταν αφορά διορισμό στο Δημόσιο! Ο λόγος για την περίεργη, σε περίοδο μαζικών απαγορεύσεων, απόφαση να μη διακοπούν οι εξετάσεις υποψηφίων οδηγών μόνο για φορτηγά και...
Στον διορισμό... δεν κολλάει
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δρομολόγια στα τυφλά
Τα πρώτα επαρχιακά ΚΤΕΛ έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους της πρωτεύουσας με βασικές ελλείψεις για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Δρομολόγια στα τυφλά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δώστε και... σώστε τα ΚΤΕΛ
Τη σταδιακή παραχώρηση δρομολογίων σε ιδιώτες, ανάλογα με τον ρυθμό που θα μπορούν να ενσωματώσουν τις λειτουργίες ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μεταχειρισμένα αστικά λεωφορεία τα οποία θα ενταχθούν στη...
Δώστε και... σώστε τα ΚΤΕΛ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετακομίζουν τα ΚΤΕΛ Αττικής
Μέσα στο προσεχές δίμηνο θα αρχίσουν να μετεγκαθίστανται οι αφετηρίες των γραμμών του ΚΤΕΛ Νομού Αττικής. Η απόφαση του υπουργού Υποδομών & Μεταφορών (ΑΔΑ 6Θ8Η465ΧΘΞ-ΛΙΖ) με την έγκριση των 39 τακτικών...
Μετακομίζουν τα ΚΤΕΛ Αττικής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Δεν είστε δημόσιοι υπάλληλοι»
Η διοίκηση της ΟΣΥ απαίτησε από το προσωπικό λεωφορείων και τρόλεϊ να μην υποβάλλουν τα self tests με τη διαδικασία του Δημοσίου διότι «δεν αφορά τους εργαζομένους της εταιρείας» ● Ανησυχία για τη σκοπιμότητα.
«Δεν είστε δημόσιοι υπάλληλοι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας