Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το ποδήλατο κάνει τους ανθρώπους στην πόλη ευτυχισμένους»

Ποδηλατοπορία στους δρόμους της Τουρκίας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το ποδήλατο κάνει τους ανθρώπους στην πόλη ευτυχισμένους»

  • A-
  • A+
Από την Πόλη στην Κηφισιά. Η Σετσίλ Οζνούρ Γιακάρ, μία από τις διοργανώτριες της ποδηλατοπορίας Fancy Women Bike Ride που θα γίνει στις 22 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης πορείας, αλλά κάνει και τις παρατηρήσεις της για τους δρόμους και την κουλτούρα του ποδηλάτου στην Αθήνα.

Η Σετσίλ Οζνούρ Γιακάρ είναι από τη γειτονική Τουρκία, το υπέροχο Καντίκιοϊ της Πόλης, την παλιά Χαλκηδόνα. Τώρα μένει στη δροσερή Κηφισιά, αλλά της λείπει καμιά φορά η θάλασσα της Πόλης, που τη βλέπεις από παντού, ακόμη και από το κέντρο της.

Πηγαίνει σχεδόν παντού με το ποδήλατο και δεν φαίνεται να πτοείται ιδιαίτερα από τις ανηφόρες της λεωφόρου Κηφισίας μέχρι το σπίτι της. Είναι δεινή ποδηλάτισσα και έχει πάει με το ποδήλατο σε πολλά μέρη τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία.

Είναι από τις διοργανώτριες της ποδηλατοπορίας Fancy Women Bike Ride που θα γίνει στις 22 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Μιλήσαμε μαζί της για τη συγκεκριμένη ποδηλατάδα, την ποδηλασία αλλά και τις παρατηρήσεις της για τους δρόμους και το ποδήλατο στην Αθήνα, παρατηρήσεις που προέρχονται από μια συγκριτική ματιά που αποκόμισε από την ταξιδιωτική της εμπειρία.

GIZEM KENDIK

Η Σετσίλ μάς είπε ότι η ποδηλατάδα πρωτοδιοργανώθηκε από μια δασκάλα από τη Σμύρνη, τη Σεμά Γκιουρ. Η Σεμά θέλησε να αμφισβητήσει τον ανδροκρατούμενο κόσμο της ποδηλασίας στην Τουρκία.

Εμαθε ποδήλατο στα 39 της και μετά προσπαθούσε να πάρει μέρος σε ομάδες ποδηλατών αλλά τους έβρισκε υπερβολικά ανταγωνιστικούς, οι ταχύτητες που πήγαιναν οι ποδηλάτες ήταν πολύ γρήγορες και γενικά ήταν πάντα οι άντρες της παρέας που της έλεγαν τι εξοπλισμό να φοράει, πώς να πηγαίνει με το ποδήλατο κ.λπ.

Η Σεμά ήθελε απλώς να ευχαριστηθεί μια απλή βόλτα με το ποδήλατο και έτσι οργάνωσε μέσω φέισμπουκ μια ποδηλατοδρομία με γυναίκες, που ίσως δεν έχουν ιδιαίτερη πείρα με ποδήλατα, αλλά από την άλλη δεν θέλουν άλλους πάνω από το κεφάλι τους που να τους λένε συνέχεια πώς να πηγαίνουν και τι να κάνουν με το ποδήλατο.

Οι ποδηλάτισσες στη Σμύρνη διεκδικούσαν ορατότητα και ασφαλή ποδηλατικά μονοπάτια. Το εγχείρημα είχε απήχηση και τα επόμενα χρόνια εξαπλώθηκε σε άλλες πόλεις της Τουρκίας και μετά επεκτάθηκε σε ευρωπαϊκές πόλεις.

Οπως φαίνεται, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτισσες στην Τουρκία δεν έχουν εξαλειφθεί ούτε στις ευρωπαϊκές πόλεις. Μια ματιά αν ρίξει κανείς στις στατιστικές, βλέπει ότι οι θάνατοι γυναικών ποδηλατισσών στο Λονδίνο είναι πολύ περισσότεροι από τους άντρες.

Στη Γαλλία, ποδηλάτισσες διεκδικούν μια θέση στο Τουρ ντε Φρανς από το οποίο είναι αποκλεισμένες, χωρίς να υπάρχει και αντίστοιχος αγώνας για γυναίκες. Βέβαια, ας μην πάμε πολύ μακριά, και οι Ελληνίδες πολλές φορές έχουν «λουστεί» αρκετούς σεξιστικούς χαρακτηρισμούς, ανεξάρτητα αν οδηγούν δίκυκλο ή αυτοκίνητο.

• Πόσο συχνά κάνεις ποδήλατο;

Σχεδόν κάθε μέρα. Αρχισα πριν από 9 χρόνια και τώρα στην Αθήνα συνεχίζω. Λένε ότι είναι επικίνδυνο να κάνεις ποδήλατο στην Κωνσταντινούπολη ή στην Αθήνα, αλλά νομίζω ότι η οδήγηση ή και το περπάτημα είναι επίσης επικίνδυνα αν δει κανείς τις στατιστικές. Οταν κυκλοφορώ με ποδήλατο, είμαι εγώ που αποφασίζω τι ώρα θα φύγω από το σπίτι, ποια διαδρομή θα πάρω και κάθε πότε θα κάνω στάσεις. Με το αυτοκίνητο, εξαρτάσαι από άλλα αυτοκίνητα, περιμένουμε όλοι μαζί τα φανάρια στον δρόμο. Ο συνδυασμός δημόσιας συγκοινωνίας και ποδηλάτου είναι ό,τι καλύτερο αν ταξιδεύεις για περισσότερο από 5 χιλιόμετρα σε μια πόλη. Στην Αθήνα, το σπίτι μου είναι 16 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης, έχω τη δυνατότητα να πάρω την κατηφόρα με το ποδήλατο για 40 με 50 λεπτά. Αν πάρω το τρένο, τότε πρέπει να περπατήσω ώς τον σταθμό περίπου 10 λεπτά, μετά άλλα 30 λεπτά με το τρένο ώς το κέντρο κι άλλα 5 με 10 λεπτά στο σημείο όπου θέλω να πάω με τα πόδια. Στο τέλος της μέρας ανεβαίνω σπίτι από το κέντρο με το ποδήλατο, είναι μια διαδρομή μιάμισης ώρας περίπου, αλλά αυτό είναι σαν γυμναστική για μένα, ύστερα από μια μέρα καθιστικής εργασίας. Αν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν, τότε παίρνω το τρένο. Χάρη στο ποδήλατο έχω γνωρίσει την Αθήνα αρκετά καλά και ίσως την ξέρω καλύτερα και από τους ίδιους τους Αθηναίους.

• Σε ποια μέρη έχεις ταξιδέψει με το ποδήλατο στο εξωτερικό;

Μέχρι τώρα έχω χρησιμοποιήσει το ποδήλατο σε Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Καμπότζη, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κιργισία, Λάος, Λίβανο, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία, Ελβετία, Ολλανδία, Ταϊλάνδη και φυσικά Ελλάδα και Τουρκία. Το ποδήλατο άνοιξε μια νέα σελίδα στη ζωή μου, βοηθάει στο να δεις καλύτερα ένα μέρος. Οταν πήγα από την Πράγα στο Βερολίνο, στο τελευταίο μου ταξίδι, ακολουθήσαμε την πορεία ενός ποταμού, κάναμε στάσεις για κολατσιό σε μέρη με υπέροχη θέα, γνωριστήκαμε με κόσμο. Ηταν υπέροχα, όλα αυτά δεν θα τα καταφέρναμε αν ήμασταν σε μια εθνική οδό μέσα σε αυτοκίνητο.

• Πόσο ευχάριστη ασχολία μπορεί να γίνει;

Είναι σαν το αγαπημένο φαγητό της παιδικής σου ηλικίας, θυμάσαι ακόμα τις μυρωδιές, τη γεύση, τη στιγμή που το δοκίμασες και πάντα το τρως με ενθουσιασμό.

• Εχεις βιώσει κάτι αρνητικό στα ταξίδια σου με ποδήλατο στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;

Το πρόβλημα είναι ότι σε πολλές χώρες δεν υπολογίζουν, δεν βλέπουν καν τα ποδήλατα ως οχήματα και δεν καταλαβαίνουν πόσο ευάλωτος είναι ο άνθρωπος στο ποδήλατο. Ο δημόσιος χώρος είναι για όλους μας. Οι δρόμοι δεν είναι για τα αυτοκίνητα και η γη δεν είναι μόνο για να παρκάρουν. Θα ήταν τόσο ωραίο οι πόλεις να ήταν σχεδιασμένες για παιδιά. Το να κάνεις ποδήλατο στην Ελλάδα είναι καλύτερο από άλλες χώρες, γιατί τουλάχιστον οι οδηγοί αυτοκίνητων σε βλέπουν, αλλά δεν είμαι σίγουρη ότι σε θέλουν στον δρόμο.

• Τι υπηρεσίες μπορεί να προσφέρει η κυβέρνηση ώστε η ποδηλασία να γίνει μια ασφαλής και ευχάριστη εμπειρία;

Ως έμπειρη ποδηλάτισσα μπορώ να κάνω ποδήλατο κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, όμως είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν ποδηλατικά μονοπάτια για παιδιά, ΑμεΑ, ηλικιωμένους και αρχάριους ποδηλάτες. Υπάρχουν πάρα πολλοί που θα ήθελαν να κάνουν μια βόλτα με ένα ποδήλατο, αλλά φοβούνται τα αυτοκίνητα και δεν θέλουν καν να το δοκιμάσουν. Συμπολίτες μας με αναπηρία ή ηλικιωμένοι δεν μπορούν καν να βγουν από τα σπίτια τους γιατί τα αυτοκίνητα παρκάρουν σε πεζοδρόμια, μονοπάτια κ.λπ. Η δουλειά μιας κυβέρνησης είναι να προσφέρει υποδομές και να εγγυάται ασφάλεια, καθαρό περιβάλλον και ίσες ευκαιρίες για όλους. Εχουμε δικαίωμα να αναπνέουμε καθαρό αέρα, να πηγαίνουμε κάπου με ασφάλεια.

• Τι αλλαγή μπορεί να φέρει το ποδήλατο στην πόλη;

Ευτυχισμένους ανθρώπους! Οι κάτοικοι μιας πόλης δεν αντέχουν να αναπνέουν τοξικό αέρα, να κολλάνε στην κίνηση, την εξαφάνιση πράσινου χώρου όπου μπορούν τα παιδιά τους να παίξουν, την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, προβλήματα υγείας λόγω της μη άσκησης.

• Το Fancy Women Bike Ride διεκδικεί ορατότητα για τις γυναίκες στους δρόμους. Πώς μπορεί αυτό να επιφέρει αλλαγές στη νοοτροπία οδήγησης και στην ασφάλεια στους δρόμους;

Βλέπουμε πιο πολλές γυναίκες στους δρόμους! Μαζί μ’ αυτό και πιο πολλά παιδιά και οικογένειες. Θυμάμαι, όταν ήμουν μικρή, παίζαμε στους δρόμους και στις αλάνες. Η ζωή της γειτονιάς μεταφερόταν στους δρόμους τις νύχτες του καλοκαιριού. Τώρα πλέον δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι, ασφαλείς δρόμοι ή αρκετά παγκάκια ώστε να κάθονται οι ενήλικες στις γειτονιές. Πρέπει να δημιουργήσουμε ελεύθερους χώρους, δεν θέλω πλέον να βλέπω πάρκινγκ για τα αυτοκίνητα έξω από το σπίτι μου, είναι ένας χώρος όπου θέλω να κάθομαι με τους γείτονες και να επιβλέπω τα παιδιά μου να παίζουν μπροστά στο σπίτι μου.

• Οι σουφραζέτες χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο ως μέσο απελευθέρωσης. Νομίζετε ότι αυτό ισχύει και τώρα;

Σίγουρα ναι, ισχύει! Το ποδήλατο δίνει ελευθερία μετακίνησης και αυτάρκεια, χωρίς να χρειάζεται να πληρώνεις έξτρα σε περίπτωση που είσαι χαμηλόμισθη ή δεν χρειάζεσαι μεσάζοντες για να μεταφέρεις τα προϊόντα που ίσως παράγεις. Σου δίνει έναν αρκετά «ασφαλή χώρο», μακριά από οποιαδήποτε σεξουαλική παρενόχληση.

 


 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
BMX Η ποδηλατοτρέλα
Το πρώτο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου έλαβε χώρα στο Καβούρι το Water Jump BMX με τους αθλητές που συμμετείχαν να κάνουν εντυπωσιακά ακροβατικά πέφτοντας στο νερό.
BMX Η ποδηλατοτρέλα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα λόγω ποδηλατικού γύρου
Σε ισχύ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα λόγω διεξαγωγής του «25ου Ποδηλατικού Γύρου». Σύμφωνα με την αστυνομία, μέχρι τη λήξη της αθλητικής εκδήλωσης πραγματοποιούνται προσωρινές και σταδιακές διακοπές της...
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα λόγω ποδηλατικού γύρου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι τζουντόκα υποκλίνονται στην ανθρωπιά
Ο προπονητής του τμήματος τζούντο του Ηρακλή Θεσσαλονίκης, Αυγερινός Μαϊστρέλλης, εξηγεί στην «Εφ.Συν.» βάσει του όποίου ελήφθη η απόφαση του τμήματος να προχωρήσει σε εκδήλωση τιμής στον άγνωστο καπετάνιο του...
Οι τζουντόκα υποκλίνονται στην ανθρωπιά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ζητούν το δίκιο τους και τη δουλειά τους
Δεκαπέντε συμβασιούχοι που εργάζονται στην καθαριότητα αθλητικών εγκαταστάσεων της Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν ότι συγκριτικά είναι και καλύτεροι και φθηνότεροι από τις ιδιωτικές εταιρείες.
Ζητούν το δίκιο τους και τη δουλειά τους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στο αρχείο η έρευνα κατά Κούκλατζη - Μητρετώδη για κατασκοπία
Δεν θα κινηθεί ποινικά η τουρκική δικαιοσύνη κατά των δύο Ελλήνων στρατιωτικών Δημήτρη Κούκλατζη και Άγγελου Μητρετώδη, καθώς η εις βάρος τους έρευνα για κατασκοπία τέθηκε στο αρχείο.
Στο αρχείο η έρευνα κατά Κούκλατζη - Μητρετώδη για κατασκοπία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Καραμπόλες» εργολάβων στον δρόμο-καρμανιόλα
Την έγκριση των Βρυξελλών θα αναζητήσει μέσα στις επόμενες ημέρες ο υπουργός Υποδομών για να προχωρήσουν τα έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, που βρίσκονται κυριολεκτικά στην κόψη του ξυραφιού.
«Καραμπόλες» εργολάβων στον δρόμο-καρμανιόλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας