Λίγο πριν από την είσοδο της νέας κυβέρνησης στην τρίτη της εβδομάδα και… αγνοείται ήδη η δημόσια δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι θα υπογράψει την υπουργική απόφαση για το Ελληνικό «την πρώτη εβδομάδα». Η τελευταία ενημέρωση έχει μεταθέσει την υπογραφή «μέσα στο καλοκαίρι».
Ο Αδωνις Γεωργιάδης, μάλιστα, ως αρμόδιος υπουργός που έχει αναλάβει να «τρέξει» την υπόθεση, μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ, παραδέχτηκε ότι «το θέμα είναι πολύπλοκο», επικαλέστηκε «την ελληνική γραφειοκρατία» και υποσχέθηκε ότι «το Ελληνικό θα προχωρήσει και θα μπουν μπουλντόζες μέχρι το τέλος του χρόνου».
Ο αρμόδιος υπουργός αναφέρθηκε στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, που δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη, σχολιάζοντας ότι «στέλνει ένα πολύ καλό μήνυμα σε όλους τους επενδυτές», αλλά εμμέσως ομολόγησε ότι δεν αρκεί για να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να υπογραφεί η τελική συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα.
Θα συνοδεύεται από την καταβολή της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ, που θα επιτρέψει την έναρξη των έργων. Παραδέχτηκε επίσης πως οι υπουργικές αποφάσεις που υπολείπονται απαιτούν τη συνεργασία επτά συναρμόδιων υπουργείων και υποσχέθηκε ότι «θα εκδοθούν μέσα στο καλοκαίρι».
Εκανε όμως λόγο για τρεις αποφάσεις, περιλαμβάνοντας προφανώς και αυτήν που αφορά το μητροπολιτικό πάρκο και έχει υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά έχει συναντήσει την έντονη αντίδραση της Lamda Development γιατί προβλέπει την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και την παρουσία αρχαιολόγων πριν από κάθε έργο.
Η νέα κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα την τροποποιήσει. Δεν έχουν υπογραφεί άλλες δύο αποφάσεις, από τις οποίες η μία θα οριοθετεί το 30% της έκτασης που θα παραχωρηθεί με πλήρη κυριότητα στους επενδυτές και το 70% που θα διατεθεί με το σύστημα «δικαίωμα επιφανείας» και θα επιστρέψει στο Δημόσιο μετά τη λήξη της σύμβασης.
Η άλλη θα καθορίζει τη διανομή των μετοχών της «Ελληνικόν Α.Ε.» και τη διαδικασία μεταβίβασης από το Δημόσιο στους επενδυτές.
Η υπογραφή των κοινών υπουργικών αποφάσεων, όπως ανέφερε στην ΕΡΤ ο αρμόδιος υπουργός, είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την άδεια λειτουργίας καζίνου.
Εχει οριστεί για τις 31 Ιουλίου, αλλά δεν αποκλείεται να υπάρξει νέα αναβολή, αφού δεν φαίνεται πιθανή η ολοκλήρωση της διαδικασίας με τις υπουργικές αποφάσεις.
Καζίνο, το μεγάλο αγκάθι
Το καζίνο έχει όμως και άλλες εκκρεμότητες. Η ανάθεση της άδειας λειτουργίας περιλαμβάνεται στις αναβλητικές αιρέσεις της συμφωνίας του 2014 και στην πραγματικότητα είναι το μεγαλύτερο αγκάθι στην υπόθεση του Ελληνικού.
Το επενδυτικό σχήμα δεν εμπλέκεται άμεσα στον διαγωνισμό για την άδεια, αλλά έχει λόγο γιατί θα συμφωνήσει με τους επιχειρηματίες του καζίνου για το τίμημα της παραχώρησης για 30 χρόνια της έκτασης των περίπου 700 στρεμμάτων στις εγκαταστάσεις του Κολεγίου Θηλέων.
Εκεί θα κατασκευάσουν, με δικά τους κεφάλαια, το πολυώροφο κτίριο που θα στεγάσει το καζίνο, ξενοδοχείο υψηλών προδιαγραφών, συνεδριακό κέντρο και εμπορικές χρήσεις.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Lamda έχει κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις με ομίλους που ενδιαφέρονται να πάρουν μέρος στον διαγωνισμό για την άδεια του καζίνου, αλλά υπάρχουν μεγάλες διαφορές για το τίμημα της παραχώρησης της έκτασης.
Λέγεται πως ζητά ετήσιο μίσθωμα ύψους 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ οι ενδιαφερόμενοι για το καζίνο είναι διατεθειμένοι να δώσουν το πολύ 30 εκατ. ευρώ.
Ερωτήματα προκαλεί πάντως το γεγονός ότι η κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ είχε συμφωνήσει σε αυτή τη διαδικασία, που είναι πολύ πιθανόν να δημιουργήσει επιπλοκές στο σύνολο της επένδυσης, και δεν είχε φροντίσει να εξαιρέσει τη συγκεκριμένη έκταση από το υπόλοιπο ακίνητο για να την εκμισθώσει το Δημόσιο με χωριστό διαγωνισμό.
