Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αύξηση φαρμακευτικής δαπάνης 163%
EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αύξηση φαρμακευτικής δαπάνης 163%

  • A-
  • A+
Υπέρογκα κέρδη στις εταιρείες, γενναιόδωρες μίζες στους εκλεκτούς και ανεπανόρθωτη ζημιά στο Δημόσιο προκάλεσαν οι υπερτιμολογήσεις των σκευασμάτων. Οι αποδείξεις για το σκάνδαλο είναι τέτοιες που κάνουν τη θεωρία περί σκευωρίας να μοιάζει ανεδαφική. Το 2003 το σχετικό κόστος για τον κρατικό κορβανά ήταν 1,94 δισ. ευρώ και το 2009 εκτοξεύτηκε στα 5,1 δισ.

Οι χιλιάδες σελίδες της δικογραφίας, τα πορίσματα των επιθεωρητών του ΣΟΕΕ, τα στικάκια των δεκάδων gigabites, τα κατασχεμένα αρχεία της Novartis, οι σκληροί δίσκοι, το άνοιγμα λογαριασμών, τα έγγραφα του FBI, οι δεκάδες μαρτυρίες υπηρεσιακών και μη παραγόντων, καθηγητών, συμβούλων που ήταν δίπλα σε όσους τιμολογούσαν ενώ ταυτόχρονα συνεργάζονταν με τη Novartis κ.λπ. ξετυλίγουν σήμερα ένα μεγάλο σκάνδαλο, το σύνολο της ζημιάς του οποίου παραμένει ακόμα ζητούμενο.

Oπως εξάλλου και στις υπόλοιπες υποθέσεις διαφθοράς, το σκηνικό είναι δεδομένο, αυτή τη φορά με μοχλό τις υπερτιμολογήσεις: υπέρογκα κέρδη για τις εταιρείες, μίζες για τους εκλεκτούς και ζημιά για το Δημόσιο.

Η πλήρης δηλαδή και ασφαλέστερη απόδειξη ύπαρξης σκανδάλου. Oσο για τα περί σκευωρίας, θα χρειαστεί κάτι παραπάνω από μια αγοραία δήλωση για να πειστούν οι δικαστές και οι πολίτες ότι όλοι αυτοί -μάρτυρες, στοιχεία, δημόσιοι επιθεωρητές και εισαγγελείς διαφθοράς- συνωμότησαν... για το χατίρι του Αλέξη Τσίπρα!

Ανάμεσα στα συμπεράσματα του πορίσματος του Συντονιστικού Οργάνου Επιθεωρητών (ΣΟΕΕ) που κατατέθηκε με το σύνολο της δικογραφίας στη Βουλή προκειμένου να αποφασιστεί η άρση ασυλίας του Ανδρέας Λοβέρδου κυριαρχεί η ανεξέλεγκτη υπερτιμολόγηση.

Η εκτόξευση της φαρμακευτικής δαπάνης (2000-2009), οι αλλεπάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις που άλλαζαν την τιμολόγηση φαρμάκων στη χώρα, το αλαλούμ με τις αρμοδιότητες μεταξύ των υπουργείων Ανάπτυξης, Υγείας και ΕΟΦ, η ανυπαρξία κάθε φορά της κατάλληλης τεχνογνωσίας, στελέχωσης, μηχανογραφικής υποστήριξης ώστε να ολοκληρωθεί με διαφάνεια η τιμολόγηση είναι οι παράγοντες που... έστρωσαν το χαλί.

Αποτέλεσμα, η απασχόληση ιδιωτών, η ελλιπής εποπτεία και ο έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες, η ύπαρξη λαθών στην έκδοση Δελτίων Τιμών Φαρμάκων και η αδιαφάνεια, που περιέχονται στα συμπεράσματα του πορίσματος των επιθεωρητών.

Συνεχής άνοδος

«Από το έτος 2003 έως το έτος 2009 η φαρμακευτική δαπάνη αυξήθηκε κατά 163,28% (αύξηση 3,16 δισ. ευρώ), χωρίς ωστόσο η αύξηση αυτή να συμβαδίζει με παράλληλη αναβάθμιση του επιπέδου υγείας του ελληνικού πληθυσμού».

Αναλυτικότερα: από τα στοιχεία της έρευνας προέκυψε ότι η συνολική φαρμακευτική δαπάνη το έτος 2003 ανήλθε στο 1,94 δισ. ευρώ ή σε ποσοστό 1,12% επί του ΑΕΠ, ποσοστό που ήταν κοντά στον μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. όσο και των χωρών του ΟΟΣΑ.

Από το 2004 παρατηρείται συνεχής άνοδος και το 2009 η δαπάνη εκτοξεύεται στα 5,1 δισ. ευρώ ή 2,20% του ΑΕΠ. Το ύψος της δαπάνης του 2009 καθόρισε και την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για τον σταδιακό περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, με στόχο την επαναφορά στο 1% του ΑΕΠ.

«Τα στοιχεία αυτά έχουν γίνει αποδεκτά τόσο από την ΕΛΣΤΑΤ, τη EUROSTAT όσο και από τους θεσμούς μετά την ένταξη της χώρας μας στα δημοσιονομικά προγράμματα προσαρμογής από το 2010 και μετά».

Οι λόγοι της αύξησης (μετά το 2003) είναι:

1. Η κατάργηση της λίστας των συνταγογραφούμενων φαρμάκων (νόμος 3457/2006) και η κάλυψη από Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς των δαπανών για όλα τα νομίμως κυκλοφορούντα φάρμακα, για τα οποία υπήρχε έγκριση χορήγησης μόνο με ιατρική συνταγή και για εγκεκριμένες ενδείξεις.

2. Η ανυπαρξία ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και μηχανογραφικών συστημάτων με αποτέλεσμα την απουσία ουσιαστικού ελέγχου στις συνταγογραφήσεις και συνεπώς τη διόγκωσή τους χωρίς πρόβλεψη ασφαλιστικών δικλίδων περιορισμού τους.

3. Το τεράστιο ποσοστό κέρδους στα φάρμακα (35%) σύμφωνα με αγορανομική διάταξη (14/1989).

4. Η κυκλοφορία μεγάλου αριθμού νέων -ακριβών- φαρμάκων με υποκατάσταση παλαιών φτηνών φαρμάκων και η έξαρση της πολυφαρμακίας σε συνδυασμό με την ανεξέλεγκτη συνταγογράφηση.

Σε διάστημα ενάμιση χρόνου (31-3-2011 μέχρι 2-10-2012) η αρμοδιότητα τιμολόγησης των φαρμάκων «μεταφέρθηκε τέσσερις φορές μεταξύ τριών υπηρεσιών: υπουργείο Ανάπτυξης, υπουργείο Υγείας και ΕΟΦ»!

Χωρίς όμως οι εκάστοτε υπηρεσίες υποδοχής της αρμοδιότητας τιμολόγησης να έχουν «ούτε την τεχνογνωσία, ούτε την κατάλληλη στελέχωση, ούτε τη μηχανογραφική υποστήριξη για την ορθή εκτέλεση της αρμοδιότητας τιμολόγησης των φαρμάκων», με αποτέλεσμα, «μεταξύ των άλλων, την απασχόληση ιδιωτών στον τομέα της τιμολόγησης των φαρμάκων, την ελλιπή άσκηση εποπτείας και ελέγχου των κατά τον νόμο αρμοδίων Υπηρεσιών σε σχέση με την εκτέλεση της αρμοδιότητας της τιμολόγησης φαρμάκων, την ύπαρξη λαθών κατά την έκδοση Δελτίων Τιμών Φαρμάκων και την αδιαφάνεια στη διαδικασία τιμολόγησης».

Αναλυτικά, όπως αναφέρεται, «στο υπουργείο Ανάπτυξης, παρόλο που υπήρχε Διεύθυνση Πληροφορικής, η αρμόδια για την τιμολόγηση των φαρμάκων Διεύθυνση Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων δεν υποστηριζόταν μηχανογραφικά για την εξαγωγή των τιμών των φαρμάκων στη χώρα μας μέχρι το 2010, οπότε και επελέγη από την τότε πολιτική ηγεσία η απασχόληση ιδιώτη (χωρίς συμβατική ή άλλη σχέση εργασίας) και ιδιωτικής εταιρείας (με σύμβαση παροχής έργου) για την αυτοματοποιημένη εξαγωγή τιμών μέσω ειδικού λογισμικού».

Στον ίδιο ιδιώτη

Στο υπουργείο Υγείας, ομοίως, «παρόλο που υπήρχε Διεύθυνση Πληροφορικής, η τότε αρμόδια για την τιμολόγηση φαρμακευτικών σκευασμάτων, Διεύθυνση Φαρμάκων και Φαρμακείων δεν υποστηριζόταν μηχανογραφικά για την εξαγωγή των τιμών των φαρμάκων.

Επελέγη μάλιστα η μεταφορά από το υπουργείο Ανάπτυξης στο υπουργείο Υγείας του ιδίου ιδιώτη και του λογισμικού του, ο οποίος εκ νέου απασχολήθηκε εκεί χωρίς σύμβαση εργασίας».

Τέλος, όπως επισημαίνεται, και στον ΕΟΦ, «παρόλο που υπήρχε ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την υποστήριξη των αναγκών του, δεν υπήρχε η τεχνογνωσία και το κατάλληλο λογισμικό για την τιμολόγηση των φαρμάκων. Από την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας τον Σεπτέμβριο του 2012 συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας για την έκδοση του πρώτου Δελτίου Τιμών Φαρμάκων, που εκδόθηκε από τον ΕΟΦ, χωρίς αυτός να υποστηρίζεται από ειδικό προς τούτο λογισμικό. Η διαδικασία τιμολόγησης των φαρμάκων στον ΕΟΦ εξομαλύνθηκε με τη σύσταση και στελέχωση Τμήματος Τιμολόγησης Φαρμάκων τον Νοέμβριο του 2013 που εντάχθηκε στη ΔΔΥΕΠ και τη σταδιακή ανάπτυξη ειδικού λογισμικού από την ιδιωτική εταιρεία που υποστηρίζει το μηχανογραφικό σύστημα του ΕΟΦ».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο καθ' όλα υπαρκτός μάρτυρας Νίκος Μανίας και οι καταθέσεις του
Στο δημοσίευμά της «Εφ. Συν.» «Ο μάρτυρας-κλειδί Νίκος Μανίας» αναδείχθηκαν βασικά σημεία της κατάθεσης Μανία στους εισαγγελείς διαφθοράς. Τον κ. Μανία κατονομάζουν ως πιθανά δωροδοκούμενο συνεργάτη του πρώην...
Ο καθ' όλα υπαρκτός μάρτυρας Νίκος Μανίας και οι καταθέσεις του
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Στις 30 Μαΐου οι εξηγήσεις Λοβέρδου για τη Novartis
Μετά τις ευρωεκλογές θα δώσει τελικά εξηγήσεις ενώπιον των Εισαγγελέων κατά της Διαφθοράς ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος, ο οποίος έχει λάβει την ιδιότητα του υπόπτου για τη διάπραξη του...
Στις 30 Μαΐου οι εξηγήσεις Λοβέρδου για τη Novartis
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στα ύψη η ιδιωτική δαπάνη για φάρμακα
Ολο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη καλείται να βάλει ο ασθενής για να προμηθευτεί φαρμακα. Για το 2018 πλήρωσε 1,640 δισ. ευρώ. Από αυτά, 625 εκατομμύρια έδωσε συμμετέχοντας στη δημόσια εξωνοσοκομειακή...
Στα ύψη η ιδιωτική δαπάνη για φάρμακα
ΥΓΕΙΑ
48 εκατ. ευρώ μοίρασαν οι φαρμακευτικές το 2017
Ο ΕΟΦ ανακοίνωσε το σύνολο των παροχών προς γιατρούς, πανεπιστήμια και νοσοκομεία • Τα στοιχεία, ωστόσο, είναι ελλιπή, αφού δεν περιλαμβάνουν όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας • Τα...
48 εκατ. ευρώ μοίρασαν οι φαρμακευτικές το 2017
ΥΓΕΙΑ
Ενισχύεται το μέτωπο για τις τιμές καινοτόμων φαρμάκων
​Είναι μονόδρομος για τη φαρμακοβιομηχανία η διαπραγμάτευση χαμηλότερων τιμών για τα καινοτόμα φάρμακα. Με τα λόγια αυτά ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός έδωσε το στίγμα της 5ης συνάντησης των υπουργών 6 χωρών...
Ενισχύεται το μέτωπο για τις τιμές καινοτόμων φαρμάκων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι!
Σε μια επιχείρηση να πλήξουν τον θεσμό του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, οι βουλευτές της Ν.Δ. και της ΔΗΣΥ καταλόγισαν στη Μαρία Παπασπύρου ότι προχωρά σε θεσμικές παρεκκλίσεις. Με μεγάλη δόση...
Πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας