Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η δασκάλα που έκανε τα μαθηματικά ελκυστικά

Η μαθηματικός Γεωργία Μαραγκού (δεξιά) με την Katie McCallum, μία εκ των υπευθύνων της διοργάνωσης «The Bridges Math Art Exhibition»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η δασκάλα που έκανε τα μαθηματικά ελκυστικά

  • A-
  • A+

Μπορεί για πολλούς από εμάς τα μαθηματικά να είναι συνδεδεμένα με δυσνόητες θεωρίες και στα μαθητικά μας χρόνια να συνοδεύονταν από πολλές -πάρα πολλές- μουντζούρες στα τετράδια των ασκήσεων, αλλά αναμφισβήτητα μας ασκούσαν και εξακολουθούν να μας ασκούν γοητεία και έλξη. Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι έχουν εφαρμογή σε κάθε έκφανση της καθημερινότητας και χάρη σε αυτά έχουν εξηγηθεί ορισμένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια του κόσμου.

Ομως είναι άλλο να λύνεις μια άσκηση βάσει ενός θεωρήματος και άλλο να καταφέρνεις να οπτικοποιείς τις μαθηματικές έννοιες και μάλιστα με καλλιτεχνικό τρόπο. Αυτό ακριβώς κάνει εδώ και δεκαπέντε χρόνια η Γεωργία Μαραγκού, εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αρχικά ξεκίνησε ως προσωπική ενασχόληση αλλά με τον καιρό μετατράπηκε σε εναλλακτική διδακτική μεθοδολογία.

Η κ. Μαραγκού, με την αρωγή της τέχνης, προσπαθεί να μεταδώσει την αγάπη της για τα μαθηματικά στους μαθητές της, στο 1ο Γυμνάσιο Σκάλας Ωρωπού.

«Κάποια στιγμή έδειξα στα παιδιά τις κατασκευές μου. Εμπνεύστηκαν και αποφάσισαν να φτιάξουν τα δικά τους έργα, τα οποία πέραν του αισθητικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν έχουν και πλούτο γεωμετρικών δομών, καθώς για να φτιάξουν μία τέτοια κατασκευή θα πρέπει να έχουν κατανοήσει καλά τη θεωρία των μαθηματικών που τη συνοδεύει και να κάνουν σωστές μετρήσεις», δηλώνει η κ. Μαραγκού στην «Εφ.Συν.».

Τα τελευταία εφτά χρόνια, με δική της πρωτοβουλία, πραγματοποιείται μαθηματικό εργαστήρι στο σχολείο, εκτός ωρολογίου προγράμματος, στο οποίο συμμετέχουν σε εθελοντική βάση πολλοί μαθητές.

«Τα μαθηματικά τα έμαθα από καθηγητές-τρομοκράτες. Αυτό που προσπαθώ να κάνω είναι να δείξω την ομορφιά των μαθηματικών στα παιδιά. Να “επουλώσω” τα μαθηματικά τραύματά τους μέσα από την τέχνη», λέει η εκπαιδευτικός, η οποία είναι ένθερμη υποστηρίκτρια της άποψης ότι «η εκπαίδευση πρέπει να είναι αποτελεσματική αλλά και ελκυστική».

Το πρώτο εργαστήριο πραγματοποιήθηκε τη χρονιά 2011-2012. Οι μαθητές το αγκάλιασαν. Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς γίνεται παρουσίαση των έργων από τους ίδιους τους μαθητές με τη συνοδεία μουσικής, η οποία μάλιστα αποτέλεσε και το βασικό αντικείμενο μελέτης του δεύτερου εργαστηρίου, κατά τη διάρκεια του οποίου οι μαθητές έμαθαν ότι ο Πυθαγόρας ανακάλυψε τους κανόνες της αρμονίας και μελέτησαν τα κλάσματα και πώς αυτά συνδέονται με τη μουσική.

Το έργο της κ. Μαραγκού πέρασε τα σύνορα της χώρας, με την πιο πρόσφατη γεωμετρική κατασκευή της να κερδίζει το πρώτο βραβείο στην ετήσια διοργάνωση Μαθηματικών - Εργων Τέχνης, The Bridges Math Art Exhibition, στη Στοκχόλμη της Σουηδίας.

Το έργο της Ελληνίδας εκπαιδευτικού με τίτλο «Συλλέγοντας καρπούς από το δέντρο του Πυθαγόρα» ξεχώρισε ανάμεσα στα εκατοντάδες εκθέματα καθηγητών Πανεπιστημίου και καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο.

Τα περισσότερα εκθέματα ήταν κυρίως ψηφιακές απεικονίσεις, σε αντίθεση με την κατασκευή της κ. Μαραγκού, η οποία έχει κάνει μία τρισδιάστατη αναπαράσταση του Πυθαγόρειου Θεωρήματος σε πολλαπλούς επαναληπτικούς σχηματισμούς, δηλαδή φράκταλ ή -όπως είναι η κοντινότερη απόδοση στα ελληνικά- μορφοκλασματική καμπύλη.

Η κ. Μαραγκού χρησιμοποίησε χάλκινα σύρματα περιέλιξης αναπαριστώντας το Πυθαγόρειο Θεώρημα στις ακριβείς διαστάσεις. Η κατασκευή λαμβάνει καλλιτεχνικό πρόσημο καθώς συνοδεύεται από πορτοκαλί διακοσμητικές χειροποίητες πέτρες Murano.

Η κ. Μαραγκού θα ταξιδέψει τον ερχόμενο Δεκέμβριο στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, στο πλαίσιο ενός συνεδρίου με θέμα τη διδακτική των μαθηματικών και την οπτικοποίησή τους.

Η εισήγησή της θα αφορά τις δραστηριότητες των εργαστηρίων που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια στο 1ο Γυμνάσιο Σκάλας Ωρωπού, ενώ θα παρουσιάσει και το πρόσφατα βραβευμένο έργο της.

 Για περισσότερες πληροφορίες:

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Πάνω από 1.800 οι κενές θέσεις στα σχολεία»
Η τοποθέτηση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως σχετικά με την τάχιστη κάλυψη των θέσεων εκπαιδευτικών στα σχολεία της χώρας προκάλεσε την αντίδραση της αναπληρώτριας τομεάρχη Παιδείας Μερόπης Τζούφη.
«Πάνω από 1.800 οι κενές θέσεις στα σχολεία»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σημαιοφόρος με 0,1 διαφορά!
Σχεδόν ένα ολόκληρο νομοσχέδιο κατέβασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε άσχετα νομοσχέδια, άλλων υπουργείων, όπως το αναπτυξιακό και το αντικαπνιστικό!
Σημαιοφόρος με 0,1 διαφορά!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα σχολικά βιβλία θέλουν εκσυγχρονισμό
Τα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία δεν θα έπρεπε να έχουν «χρόνο ζωής» παραπάνω από πέντε χρόνια, ούτως ώστε να εξυπηρετούν τον εκπαιδευτικό τους σκοπό και να κρατούν τους μαθητές σε επαφή με το σήμερα.
Τα σχολικά βιβλία θέλουν εκσυγχρονισμό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσαγωγή δέκα μαθητών «δι’ ασήμαντον αφορμήν»
Σε 10 προσαγωγές μαθητών που συμμετείχαν στην κατάληψη του 7ου Επαγγελματικού Λυκείου Λάρισας προχώρησε η Αστυνομία στο πλαίσιο προκαταρκτικής έρευνας που διέταξε η Εισαγγελία της Λάρισας.
Προσαγωγή δέκα μαθητών «δι’ ασήμαντον αφορμήν»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γκολντόνι από μαθητές
Για ακόμη μία χρονιά, το 3ο Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας ανεβάζει θεατρική παράσταση και μας καλεί όλους να την παρακολουθήσουμε. Φέτος, το σχολείο επέλεξε να ανεβάσει το θεατρικό έργο του...
Γκολντόνι από μαθητές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αγρίνιο: fake news για σύλληψη μαθητών εξαιτίας κατάληψης σχολείου
Διαψεύδει με επίσημη ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας δημοσίευμα ιστοσελίδας της περιοχής της Αιτωλοακαρνανίας που έκανε λόγο για συλλήψεις μαθητών οι οποίοι συμμετείχαν σε κατάληψη και των γονιών τους, οι...
Αγρίνιο: fake news για σύλληψη μαθητών εξαιτίας κατάληψης σχολείου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας