Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χαμένα εκατομμύρια στο... βάθος των τούνελ

Η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. διεκδικεί, από πρώην στελέχη της, 78 εκατ. ευρώ για τις υπερκοστολογήσεις των σηράγγων σε δυτική Μακεδονία και Θεσσαλία

EUROKINISSI / ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Χαμένα εκατομμύρια στο... βάθος των τούνελ

  • A-
  • A+

Με αγωγή που κατέθεσε εις βάρος είκοσι πρώην στελεχών της, η Εγνατία Οδός Α.Ε., διεκδικεί 78 εκατομμύρια ευρώ για το σκάνδαλο με τις υπερκοστολογήσεις των σηράγγων σε δυτική Μακεδονία και Θεσσαλία, που βρίσκεται εδώ και μήνες στο μικροσκόπιο του εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης Αχιλλέα Ζήση.

Τον δρόμο για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων και την επιστροφή δημόσιου χρήματος άνοιξε πέρυσι το καλοκαίρι μια δικαστική απόφαση του Πολιτικού Εφετείου Δυτικής Μακεδονίας.

Στο στόχαστρο της αγωγής που θα συζητηθεί στο πολυμελές Πρωτοδικείο βρίσκονται πρώην πρόεδροι, άλλοτε διευθύνοντες σύμβουλοι και παλαιότερα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας μεταξύ των ετών 2009 και 2013, οι οποίοι έλαβαν αποφάσεις να δοθούν επιπλέον χρήματα στην ανάδοχο εταιρεία ΑΤΤΙΚΑΤ.

Στο κάδρο των οικονομικών διεκδικήσεων βρίσκονται ακόμη υπάλληλοι και μηχανικοί που φέρονται να συνέπραξαν στις υπερκοστολογήσεις.

Είναι χαρακτηριστικά όσα αναφέρονται στην απόφαση (2/2016) του Πολιτικού Εφετείου Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη) που απορρίπτει προσφυγή της κατασκευάστριας ΑΤΤΙΚΑΤ, με την οποία διεκδικούσε 35 εκατομμύρια ευρώ για υπερκοστολογήσεις, τα οποία είχε ήδη εισπράξει!

Αλλη τιμολόγηση

«Από τις καταχωρημένες εντολές στο ημερολόγιο του έργου της εταιρείας, οι οποίες δεν τροποποιήθηκαν μεταγενέστερα, προέκυπτε ότι τα πραγματικά μήκη εφαρμογής των κατασκευαστικών προδιαγραφών ήταν άλλα από τις εντολές, καθώς και από τα χειρόγραφα ημερολόγια του έργου προέκυψε ότι οι κατασκευαστικές προδιαγραφές των σηράγγων ανήκαν στην ίδια κατηγορία.

»Ωστόσο σε αντίστοιχες επιμετρήσεις και πληρωμές οι ίδιες εργασίες βεβαιώθηκαν και πληρώθηκαν με άλλη κατηγορία με πολύ αυξημένες τιμές», επισημαίνεται στην απόφαση που... άνοιξε τον δρόμο στην Εγνατία Οδό Α.Ε. να διεκδικήσει τα χρήματα.

Το... «σκάνδαλο» των υπερκοστολογήσεων με τις σήραγγες της Εγνατίας αποκαλύφθηκε μετά την αλλαγή διοίκησης και από το καλοκαίρι του 2015 οι νέοι διοικούντες άρχισαν να ξεσκονίζουν τις συμβάσεις και ποσά που καταβλήθηκαν σε αναδόχους.

Οπως προκύπτει από τη μηνυτήρια αναφορά της εταιρείας και από το πόρισμα της Αρχής Καταπολέμησης της Διαφθοράς του υπουργείου Δικαιοσύνης, οι επίμαχες σήραγγες προϋπολογίστηκαν και κατασκευάστηκαν ως συγκεκριμένης κατηγορίας, αλλά πληρώθηκαν ως άλλης κατηγορίας, σημαντικά ακριβότερης.

Πέρα όμως από τις οικονομικές διεκδικήσεις, η υπόθεση βρίσκεται στο μικροσκόπιο και της ποινικής Δικαιοσύνης.

Η οικονομική αστυνομία ερευνά ποινικές ευθύνες για το φερόμενο οικονομικό σκάνδαλο, ύστερα από παραγγελία του εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης Αχιλλέα Ζήση.

Από τα στοιχεία που έχει στην κατοχή του, προκύπτει ότι η κατασκευαστική εταιρεία πήρε αστρονομικά ποσά από την Εγνατία Οδό Α.Ε., με το πρόσχημα ότι οι επίμαχες σήραγγες κατασκευάστηκαν με υλικά ποιότητας Α, ενώ η αρχική μελέτη προέβλεπε να κατασκευαστούν με υλικά ποιότητας Β.

Το πράγμα έγινε ακόμη πιο... ενδιαφέρον, όταν στο Πολιτικό Εφετείο Δυτικής Μακεδονίας εμφανίστηκαν και κατέθεσαν ως μάρτυρες υπέρ της κατασκευαστικής εταιρείας στελέχη της Εγνατίας Οδού, που ουσιαστικά επιβεβαίωναν ότι η εταιρεία είχε χρησιμοποιήσει για το έργο «τα καλύτερα και ποιοτικότερα υλικά, σαφώς ανώτερα από εκείνα που προέβλεπε η αρχική μελέτη κατασκευής της σήραγγας».

Ελα, όμως, που μετά την αποπεράτωση των έργων, η αυτοψία της Εγνατίας έδειξε τελείως διαφορετικά πράγματα... Από τη δειγματοληψία που έγινε αλλά και τους διεξοδικούς τεχνικούς ελέγχους, προέκυψε ότι τελικά δεν κατασκευάστηκε με υλικά «ποιότητας Α», αλλά με «ποιότητας Β», όπως ακριβώς προέβλεπε η αρχική μελέτη!

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εγνατία Οδός στρωμένη με...κακουργήματα
Ενας δρόμος... κακουργήματα! Νέα ποινική δίωξη, τη δεύτερη μέσα στον Αύγουστο, παρήγγειλε χθες ο εισαγγελέας Διαφθοράς Θεσσαλονίκης, Αχιλλέας Ζήσης, για το σκάνδαλο με τις επιπλέον πληρωμές σηράγγων της...
Εγνατία Οδός στρωμένη με...κακουργήματα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα τούνελ της... αμαρτίας
Τα τούνελ της Εγνατίας οδηγούν στο σκαμνί του Κακουργιοδικείου... Πριν στεγνώσει το μελάνι από την αγωγή της διοίκησης σε 20 πρώην στελέχη της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ήρθαν και οι πρώτες ποινικές διώξεις από τον...
Τα τούνελ της... αμαρτίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διπλώματα ...χωρίς εξετάσεις!
Οχι μία ούτε δύο, αλλά... 56 περιπτώσεις οδηγών που πήραν δίπλωμα ή αναβάθμισαν το δίπλωμά τους χωρίς να δώσουν θεωρητικές εξετάσεις εντόπισε η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας...
Διπλώματα ...χωρίς εξετάσεις!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα τούνελ της... επιστροφής
Φως στα... τούνελ της Εγνατίας οδού. Μια δικαστική απόφαση του Πολιτικού Εφετείου Δυτικής Μακεδονίας ανοίγει τον δρόμο για την επιστροφή δημόσιου χρήματος από την υπερκοστολόγηση για την κατασκευή σηράγγων...
Τα τούνελ της... επιστροφής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Αρωμα» σκανδάλου στην Εγνατία Οδό
​Φουσκωμένες» αμοιβές εκατομμυρίων ευρώ σε κατασκευαστική εταιρεία, για έργα της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και μάλιστα με τις ευλογίες στελεχών της, μπαίνουν στο κόσκινο του εισαγγελέα διαφθοράς Θεσσαλονίκης. Η...
«Αρωμα» σκανδάλου στην Εγνατία Οδό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Κρήτη αποκτά τον δρόμο που της αξίζει
Νέο ΒΟΑΚ με νέα χάραξη εξήγγειλε ο υπ. Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης. Το νέο σχέδιο περιλαμβάνει δυτικά και το κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και ανατολικά προέκταση ώς τη Σητεία, ενώ οριστική είναι η απόφαση να μην...
Η Κρήτη αποκτά τον δρόμο που της αξίζει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας