ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 16 Μαΐου, 2025
ekpaideytikoi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
Ο Μητσοτάκης κηρύσσει τον πόλεμο στους εκπαιδευτικούς

Η ζωντανή εκπαίδευση αντιστέκεται!

«Δεν έχει θέση στο Δημόσιο Σχολείο»: ξεσηκώθηκαν οι εκπαιδευτικοί φορείς κατά των πολιτικών ιδιωτικοποίησης και κατηγοριοποίησης της Ν.Δ., έπειτα από την επίσκεψη του πρωθυπουργού την περασμένη Παρασκευή στο υπουργείο Παιδείας και τις δηλώσεις του κατά των αρνητών της αξιολόγησης.

Σε μια κίνηση υψηλού συμβολισμού, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Παρασκευή το υπουργείο Παιδείας. Μετά τη συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου και την ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης της εκπαιδευτικής πολιτικής, ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε αιχμηρός κατά των εκπαιδευτικών που απέχουν συστηματικά από την αξιολόγηση. «Η θέση μας εδώ είναι ξεκάθαρη και η κατεύθυνση που έχω δώσει στο υπουργείο πολύ σαφής: εάν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί, δεν πρέπει να έχει θέση στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης» σημείωσε.

Κοντολογίς, ο πρωθυπουργός επανέφερε απειλές εναντίον των μαχόμενων εκπαιδευτικών, παραδεχόμενος εμμέσως πλην σαφώς την κυβερνητική αδυναμία να κάμψει την εκπαιδευτική κοινότητα. Η δήλωση προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις, καθώς ουσιαστικά ποινικοποιεί την άρνηση συμμετοχής σε μια διαδικασία που, όπως επισημαίνουν σωματεία και εκπαιδευτικοί σύλλογοι, έρχεται σε αντίθεση με τον δημόσιο και παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου.

Η σφοδρή αντίδραση αντανακλά το βαθύ ρήγμα μεταξύ της κυβέρνησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η μάχη της αξιολόγησης έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη και πιο επίμονη αναμέτρηση των τελευταίων δεκαετιών στην ελληνική εκπαίδευση, με επίδικο όχι απλώς τις διαδικασίες αξιολόγησης, αλλά την ίδια τη φυσιογνωμία της δημόσιας παιδείας. Η κυβερνητική επιδίωξη για την εφαρμογή της αξιολόγησης εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο: τη μετατροπή της εκπαίδευσης σε εμπόρευμα και την κατηγοριοποίηση των σχολείων, κατά τα πρότυπα νεοφιλελεύθερων εκπαιδευτικών μοντέλων. Στόχος είναι να αμφισβητηθεί η θεμελιώδης αντίληψη ότι η παιδεία αποτελεί κοινωνικό αγαθό και καθολικό δικαίωμα.

«Συζητήσαμε την πορεία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και νομίζω ότι εδώ πρέπει να είμαστε ειλικρινείς ότι είναι μια καινούργια διαδικασία, η οποία ακόμα δεν έχει φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα» παραδέχθηκε ο πρωθυπουργός.

Η φράση αυτή, έπειτα από τέσσερα χρόνια εφαρμογής του νόμου 4823/21, καταγράφεται ως σαφής παραδοχή ήττας της κυβερνητικής πολιτικής.

Σύμφωνα με επίσημες αναφορές της υπουργού Παιδείας, από τους/τις νεοδιόριστους/ες εκπαιδευτικούς των ετών 2020-2023, πάνω από το 40% έχει αρνηθεί να συμμετάσχει στη διαδικασία αξιολόγησης.

Η συνολική εικόνα είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική: το 85% του εκπαιδευτικού σώματος δεν έχει αξιολογηθεί, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη εφαρμογής της διαδικασίας. Παρά τις απειλές, τις πειθαρχικές διώξεις και την ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης, όπως στην περίπτωση της Χαράς Χοτζόγλου, οι εκπαιδευτικοί δείχνουν αξιοσημείωτη επιμονή και συλλογικότητα, καθυστερώντας ή και αποτρέποντας την εφαρμογή πολιτικών που προωθούν την ιδιωτικοποίηση και την ταξική διάσπαση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Aγώνας με βάθος

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε να εμφανίσει την αξιολόγηση ως «καινούργια διαδικασία», ωστόσο δεν απέκρυψε τον πραγματικό της στόχο: τη σύνδεση της αποδοτικότητας με την παραμονή στο δημόσιο σχολείο. Στην πράξη, η αξιολόγηση οδηγεί: σε γραφειοκρατικοποίηση του έργου των εκπαιδευτικών, στη συγκρότηση βάσεων δεδομένων για την κατάταξη σχολείων, σε κλίμα επιθεωρητισμού, ελέγχου και τελικά απολύσεων ή μετακινήσεων.

Οποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του κατανοεί ότι η αξιολόγηση είναι ένας μηχανισμός κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, για να προωθηθούν πολιτικές απορρύθμισης του δημόσιου σχολείου. Να παγιωθεί η υποχρηματοδότησή του, να εισαχθεί η λογική της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας του, να μετακυλιστούν οι ευθύνες για την κατάσταση στην εκπαίδευση σε αυτούς που δεν τις έχουν, δηλαδή στους εκπαιδευτικούς, να διαρραγούν οι σχέσεις συναδελφικότητας και συνεργασίας μέσα στους συλλόγους διδασκόντων-ουσών και να εδραιωθεί μέσω του εκβιασμού ο ανταγωνισμός και η υποταγή σε κάθε τι!

Η πολυδιαφημισμένη αξιολόγηση στόχο έχει να «δείξει» τους εκπαιδευτικούς, για μια ακόμα φορά, ως μόνιμους υπεύθυνους για τα πραγματικά και διαχρονικά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης. Δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία πως η αξιολόγηση θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο, έτσι ώστε στον κατάλληλο –για την κυβέρνηση– χρόνο να εξαπολύσουν νέα επίθεση, για να αλώσουν τα εργασιακά κεκτημένα των εκπαιδευτικών, να καθηλώσουν τους μισθούς, να προωθήσουν ακόμα περισσότερο τις ελαστικές μορφές εργασίας στην εκπαίδευση, να ανοίξουν τον δρόμο ακόμα και σε απολύσεις. Οι πρόσφατες κινήσεις του υπουργείου Παιδείας (Ωνάσεια σχολεία, voucher, διεθνές απολυτήριο) και η αύξηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης καταδεικνύουν ένα ευρύτερο σχέδιο: ιδιωτικοποίηση τμημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης, μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα, κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών ανάλογα με τις επιδόσεις.

Νέα γενιά

Η μαζική είσοδος νεότερων εκπαιδευτικών δημιουργεί ένα νέο δυναμικό που μπορεί να ανατρέψει το υπάρχον σκηνικό. Οι μάχες που δίνονται σήμερα σε κάθε Σύλλογο Διδασκόντων διαμορφώνουν τη συνείδηση αυτής της νέας γενιάς. Τα κεντρικά προτάγματα της νέας περιόδου είναι η υπεράσπιση της παιδαγωγικής ελευθερίας, η αντίσταση στον ατομισμό και την ιεραρχική λογική και η διεκδίκηση πραγματικής αναβάθμισης της δημόσιας παιδείας.

Η σημερινή αντιπαράθεση δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς. Είναι μια κοινωνική και πολιτική μάχη για το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση. Το εκπαιδευτικό κίνημα δείχνει τον δρόμο: συλλογικότητα, αξιοπρέπεια, αντίσταση.

Οπως γράφουν οι εκπαιδευτικοί φορείς: «Δεν έχει θέση στο δημόσιο σχολείο η πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της κατηγοριοποίησης. Η ζωντανή εκπαίδευση αντιστέκεται!».

Η ιστορία της αξιολόγησης

⇒ 1982
Κατάργηση του επιθεωρητισμού

Με τον Νόμο 1304/1982, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καταργεί τον θεσμό του επιθεωρητή, ένα σύστημα αυστηρής ιεραρχικής αξιολόγησης, που είχε κατηγορηθεί για αυθαιρεσία και αυταρχισμό.

⇒ 1997
Απόπειρες θεσμοθέτησης

Ο Νόμος 2525/1997 (υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης) προβλέπει για πρώτη φορά μηχανισμούς αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης. Το σχέδιο δεν εφαρμόζεται στην πράξη λόγω αντιδράσεων.

⇒ 2002
Νέα πρόταση

Η υπουργός Παιδείας Π. Διαμαντοπούλου εισάγει τον θεσμό της ετήσιας αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Παρά την ψήφιση σχετικού πλαισίου, οι έντονες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών καθηλώνουν την εφαρμογή.

⇒ 2013
Διαθεσιμότητα

Με υπουργό Παιδείας τον Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, η αξιολόγηση συνδέεται με τις μνημονιακές υποχρεώσεις: στοχοποιείται το 15% των Δ.Υ. ως «ανίκανοι», ενώ 2.500 εκπαιδευτικοί τίθενται σε διαθεσιμότητα.

⇒ 2015
Κατάργηση της υποχρεωτικής

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς) αναστέλλει την υποχρεωτική αξιολόγηση και προτείνει ένα μοντέλο εθελοντικής αυτοαξιολόγησης των σχολείων.

⇒ 2021
Επανεκκίνηση

Με τον Νόμο 4823/2021 και υπουργό τη Νίκη Κεραμέως, η κυβέρνηση της Ν.Δ. επαναφέρει τον θεσμό, καθιστώντας την αξιολόγηση υποχρεωτική τόσο για τις σχολικές μονάδες όσο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

⇒ 2022-2025
Αντιστάσεις

Παρά την ψήφιση και τις πιέσεις με εκατοντάδες κλήσεις για πειθαρχικά, τα ποσοστά συμμετοχής στην ατομική αξιολόγηση παραμένουν χαμηλά, με το 85% του εκπαιδευτικού σώματος να μην έχει ακόμα αξιολογηθεί, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η ζωντανή εκπαίδευση αντιστέκεται!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας