Αθήνα, 10°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
10°C
11.2° 8.5°
2 BF
51%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
9°C
10.4° 7.6°
2 BF
59%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
10°C
10.0° 7.7°
2 BF
59%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
1 BF
61%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 9.9°
0 BF
57%
Βέροια
Αίθριος καιρός
10°C
10.4° 10.4°
2 BF
51%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
3°C
3.4° 3.4°
1 BF
38%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
7°C
6.7° 6.7°
1 BF
70%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 10.5°
5 BF
58%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.9° 10.5°
3 BF
40%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
4 BF
50%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
10°C
10.1° 10.1°
1 BF
43%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
12.0° 10.9°
2 BF
71%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
7°C
6.6° 6.6°
1 BF
63%
Λαμία
Αίθριος καιρός
7°C
8.9° 6.7°
1 BF
88%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
13.8° 11.0°
4 BF
32%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
8°C
8.3° 8.3°
2 BF
51%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
9°C
9.4° 6.3°
2 BF
49%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
8°C
8.1° 8.1°
1 BF
65%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
9°C
8.5° 8.5°
1 BF
36%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 20 Μαρτίου, 2025
foitites - panepistimia
Φοιτητές-Πανεπιστήμια | ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

ΠΟΣΔΕΠ: Οι οχτώ λόγοι που δεν μπορεί να εφαρμοστεί η διαγραφή φοιτητών

Άδικη για πολλούς φοιτητές που παλεύουν υπό αντίξοες συνθήκες για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους  • Δεν μπορεί να συνεχιστεί η κατάσταση σημειώνουν οι Πανεπιστημιακοί.

Την έντονη αντίθεσή της στην εφαρμογή των διατάξεων για την διαγραφή φοιτητών μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης (ν+2 ή ν+3) εκφράζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) με νέα της ανακοίνωση.

Η Ομοσπονδία των Πανεπιστημιακών παραθέτει οχτώ λόγους για τους οποίους δεν μπορεί να εφαρμοστεί η διάταξη, διότι, μεταξύ άλλων, τη θεωρεί άδικη για τους φοιτητές/ τρις που παλεύουν υπό αντίξοες συνθήκες να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα σπουδών τους.

Παρόλα αυτά, σημειώνει πως δε μπορεί να συνεχιστεί η υφιστάμενη κατάσταση και για αυτό παραθέτει έξι προτάσεις που θα διορθώσουν «άδικες και ανεδαφικές ρυθμίσεων, θα άρει την ανησυχία που επικρατεί στις τάξεις των φοιτητών και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, ενώ θα αποσοβήσει εντάσεις και αναταραχή στα πανεπιστήμια, επιτρέποντας τη νηφάλια και ουσιαστική προσέγγιση των θεμάτων που σχετίζονται με το πρόβλημα της έγκαιρης αποφοίτησης».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ

Σύσσωμη η πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως διαφαίνεται μέσα από σωρεία αποφάσεων συλλογικών και ακαδημαϊκών οργάνων, θεωρεί ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί η διάταξη του ν.4957/2022 για διαγραφή φοιτητών/φοιτητριών, μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης (ν+2 ή ν+3) για τους εισαχθέντες το 2021-22 και έπειτα, ή από τον Σεπτέμβριο 2025 έως και το 2030 για παλαιότερους φοιτητές, διότι:

  • Είναι άδικη για πολλούς/ές φοιτητές/τριες που παλεύουν, υπό αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, για την ολοκλήρωση των σπουδών τους
  • Αδυνατεί να διαχωρίσει την ήρα από το στάρι, δηλαδή τους ανενεργούς φοιτητές που έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές από τους ενεργούς φοιτητές που χρωστούν λίγα ή ελάχιστα μαθήματα
  • Θέτει ένα απόλυτο χρονικό όριο για τις διαγραφές και ένα οριζόντιο σύστημα διαγραφών για όλα τα προγράμματα σπουδών, μην αναγνωρίζοντας διαφοροποιήσεις και ιδιαιτερότητες
  • Αδιαφορεί να διερευνήσει και να αντιμετωπίσει τα αίτια της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών
  • Ασκεί πίεση στα μέλη ΔΕΠ και στους λοιπούς διδάσκοντες με προφανείς επιπτώσεις στο επίπεδο των σπουδών και στην αξιολόγηση των διδασκομένων
  • Περιορίζει την ακαδημαϊκή ελευθερία των μελών της Συνέλευσης των Τμημάτων, καθώς και των Διοικήσεων των Τμημάτων / Σχολών / Πανεπιστημίων, επιβάλλοντάς τους τη λήψη αποφάσεων με τις οποίες δεν συμφωνούν στη βάση εκπαιδευτικών κριτηρίων
  • Ενθαρρύνει αθέμιτες διευθετήσεις μεταξύ «φοιτητικών ομάδων» και μελών ΔΕΠ ή/και ακαδημαϊκών οργάνων για ευνοϊκή μεταχείριση φοιτητών που κινδυνεύουν με διαγραφή
  • Δεν περιέχει καμία πρόβλεψη για το αντίκρισμα των σπουδών που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τη διαγραφή

Ούτε όμως μπορεί η κατάσταση να παραμείνει ως έχει, διότι:

  • Προκαλείται διοικητική επιβάρυνση, καθότι ο ακαδημαϊκός προγραμματισμός πρέπει να περιλαμβάνει έναν υπερβολικά μεγάλο αριθμό φοιτητών και μαθήματα που έχουν αλλάξει ή δεν διδάσκονται πλέον
  • Επηρεάζεται δυσμενώς η αξιολόγηση των ελληνικών ιδρυμάτων, καθώς εμφανίζονται να έχουν κακές επιδόσεις στους δείκτες φοιτητικής εξέλιξης και αποφοίτησης
  • Το σημαντικότερο, η παράβλεψη των λιμναζόντων και της φοιτητικής αποτυχίας συγκαλύπτει τα αίτια των κακών επιδόσεων και δεν διευκολύνει στην εξέταση και θεραπεία των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές που μοχθούν για ολοκλήρωση των σπουδών τους άνευ καθυστερήσεων

Ζητάμε την έγκαιρη τροποποίηση του νόμου ώστε:

  • Ο νόμος να ορίζει μεν ανώτατη διάρκεια σπουδών και να δίνει τη δυνατότητα διαγραφής ανενεργών φοιτητών, αλλά να είναι τα πανεπιστήμια που θα αποφασίζουν, στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου, για τους όρους συνέχισης της φοίτησης πέραν της ανώτατης διάρκειας, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στους ενεργούς φοιτητές
  • Να παρέχεται στις Συγκλήτους των ΑΕΙ δυνατότητα να καθορίσουν όρους και διαδικασίες επανεγγραφής των φοιτητών που θα διαγράφονται
  • Για τους εγγραφέντες το 2021-22 και μετά η ανώτατη διάρκεια φοίτησης να επεκταθεί σε 2ν ώστε να καλύπτει επαρκώς και τους φοιτητές προγραμμάτων σπουδών που έχουν μέσο χρόνο αποφοίτησης μεγαλύτερο του ν+2 ή ν+3
  • Για τους εγγραφέντες προ του 2021 ενεργούς φοιτητές (φοιτητές που μετά τη δημοσίευση του νόμου έχουν κάνει ηλεκτρονική εγγραφή και έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε εξετάσεις) να επεκταθούν οι μεταβατικές προθεσμίες αντίστοιχα με τα ανωτέρω κατά δύο / τρία έτη
  • Οι φοιτητές που από τη δημοσίευση του ν.4957/2022 παραμένουν ανενεργοί να διαγράφονται με τα ισχύοντα μεταβατικά χρονικά όρια (εκκαθάριση μητρώων από ανενεργούς φοιτητές)

Επιπλέον, για την ουσιαστική αντιμετώπιση της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών είναι σκόπιμο:

  • Να υπάρξει ουσιαστική λειτουργία του θεσμού του συμβούλου-καθηγητή για άμεση επαφή των διδασκόντων με τους φοιτητές και καλή γνώση των προβλημάτων τους (μαθησιακών, κοινωνικών, προσωπικών), με αποκλειστικό γνώμονα την απρόσκοπτη και επιτυχή πορεία των σπουδών τους
  • Να δημιουργηθούν παρατηρητήρια σπουδών ανά Τμήμα/Σχολή για τη στενή παρακολούθηση, με αξιολογικούς δείκτες, επιδόσεων ανά μάθημα και ανά φοιτητή
  • Τα πανεπιστήμια να εκπονήσουν, στη βάση των ευρημάτων των παρατηρητηρίων, μελέτες για τις αιτίες της φοιτητικής αποτυχίας και να φροντίσουν αντιμετωπίσουν εκείνες που τα αφορούν
  • Να επανεξεταστεί ο τρόπος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ώστε να υπάρχει καλύτερη αντιστοίχιση με τις πρώτες προτιμήσεις και το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων
  • Να θεσμοθετηθεί οριζόντια κινητικότητα των φοιτητών
  • Για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η βελτίωση των πανεπιστημιακών υποδομών και της αναλογίας διδασκόντων – φοιτητών.

Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ τονίζει ότι η έγκαιρη διόρθωση άδικων και ανεδαφικών ρυθμίσεων θα άρει την ανησυχία που επικρατεί στις τάξεις των φοιτητών και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, ενώ θα αποσοβήσει εντάσεις και αναταραχή στα πανεπιστήμια, επιτρέποντας τη νηφάλια και ουσιαστική προσέγγιση των θεμάτων που σχετίζονται με το πρόβλημα της έγκαιρης αποφοίτησης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
ΠΟΣΔΕΠ: Οι οχτώ λόγοι που δεν μπορεί να εφαρμοστεί η διαγραφή φοιτητών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας