• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C -0.2°C / 5.2°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 4.7°C
    3 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 6.2°C
    1 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.9°C / 2.0°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    1 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.3°C / 4.1°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -1.6°C / -0.4°C
    4 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.2°C / 3.6°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 7.8°C
    4 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -0.1°C / 3.9°C
    2 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 8.5°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    48%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.5°C / -1.5°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.5°C / 2.3°C
    1 BF
    73%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 3.8°C / 6.8°C
    2 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.0°C / 5.4°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.1°C / 2.1°C
    1 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.1°C / 4.8°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    2 BF
    63%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νεοφιλελεύθερο σχέδιο δράσης για Πανεπιστήμια - εξαρτήματα της αγοράς

  • A-
  • A+
Σαρωτικές οι αλλαγές που έρχονται και οι οποίες θα διαμορφώσουν ένα εντελώς αγνώριστο και αποδομημένο τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Σειρά στις νομοθετικές πρωτοβουλίες της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως παίρνουν τα ΑΕΙ, καθώς το επόμενο νομοσχέδιο που βρίσκεται στα σκαριά θα αφορά αποκλειστικά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με τον νέο νόμο - πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια, αναμένεται να δούμε σαρωτικές αλλαγές που εκκινούν από αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη και φτάνουν μέχρι τη φύση των πτυχίων που απονέμουν τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης και τον τρόπο διοίκησής τους.

Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου δεν ξαφνιάζει, καθώς οι ρυθμίσεις που θα περιλαμβάνει αποτελούν εκπεφρασμένους στόχους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, στόχοι οι οποίοι συμπίπτουν ή μάλλον ακολουθούν πιστά τα προτάγματα της έκθεσης Πισσαρίδη, αλλά και του «Σχεδίου Δράσης για το Πανεπιστήμιο του 2030» που παρουσιάστηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τους ήχους διαμαρτυρίας φοιτητών που είχαν συγκεντρωθεί απ’ έξω.

Αρκεί να δει κάποιος τους βασικούς άξονες των προτάσεων της επιστημονικής επιτροπής που συστάθηκε με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μποδοσάκη, για να καταλάβει τις αλλαγές που δρομολογούνται.

Μερικές από τις προτάσεις είναι:

● «Διεπιστημονικά» πτυχία, αποσυνδεδεμένα από τα «επαγγελματικά δικαιώματα»

● «Ευέλικτα» προγράμματα σπουδών που «θα αξιολογούνται και θα πιστοποιούνται από τους εκάστοτε επαγγελματικούς φορείς»

● Εισαγωγή υποψηφίων σε σχολές και όχι σε τμήματα

● Χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων από τον ιδιωτικό τομέα

● Επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρυμάτων

● Αλλαγές στον τρόπο επιλογής του διδακτικού προσωπικού

Με τον νέο νόμο αποδυναμώνονται τα πτυχία των δημόσιων ΑΕΙ, τα οποία δεν θα αποδίδουν πλέον επαγγελματικά δικαιώματα, εξαναγκάζοντας έτσι τους αποφοίτους σε ένα συνεχές κυνήγι προσόντων, την ίδια ώρα που η βασική κατεύθυνση είναι τα Πανεπιστήμια να υπηρετούν την αγορά, αφού μέχρι και η λειτουργία τους θα στηρίζεται σε δωρεές και επιχορηγήσεις από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ και τα προγράμματα σπουδών προτείνεται να πιστοποιούνται από επαγγελματικούς φορείς.

Βεβαίως, το τρίπτυχο «αποτελεσματικότητα, αυτονομία και λογοδοσία» που διατρέχει ολόκληρη την έκθεση εμπλέκει σαφώς τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ με την εξωτερική αξιολόγηση που βασίζεται στην επίτευξη ποσοτικών και ποιοτικών στόχων, ενώ η επιτροπή θεωρεί απαραίτητο να υπάρχει συγκριτική αξιολόγηση ιδρυμάτων εντός και εκτός Ελλάδας κατά τα πρότυπα των διεθνών λιστών αξιολόγησης.

Με απλά λόγια, η κρατική χρηματοδότηση θα εξαρτάται από το αποτέλεσμα της σύγκρισης των επί χρόνια υποχρηματοδοτούμενων ελληνικών Πανεπιστημίων με τα ιδρύματα του εξωτερικού των κληροδοτημάτων και των απλησίαστων διδάκτρων...

Παράλληλα, επανεισάγονται και τα -αποτυχημένα- Συμβούλια Ιδρυμάτων τα οποία, σύμφωνα και με τις συστάσεις της έκθεσης, θα μπορούν να επιλέξουν πρύτανη, τα μέλη του πρυτανικού συμβουλίου και τους κοσμήτορες, ενώ αλλάζει και ο τρόπος επιλογής του διδακτικού προσωπικού, με παράλληλη θεσμοθέτηση της μερικής απασχόλησης και τη δημιουργία θέσεων καθηγητών που θα μισθοδοτούνται από τον ιδιωτικό τομέα.

Τέλος, πληροφορίες θέλουν τη θεσμοθέτηση τμημάτων εφαρμοσμένων επιστημών, δηλαδή την επαναφορά των καταργηθέντων επί ΣΥΡΙΖΑ ΤΕΙ. Θυμίζουμε ότι ο υφυπουργός Παιδείας αρμόδιος για τα θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Αγγελος Συρίγος είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναφοράς των ΤΕΙ όταν σε τηλεοπτικές δηλώσεις του είχε πει: «Ο δικός μου στόχος είναι πώς θα μπορέσουμε στο πλαίσιο της ανώτατης εκπαίδευσης να ξαναφτιάξουμε το τεχνικό τμήμα, τις εφαρμοσμένες επιστήμες και τέχνες που αυτήν τη στιγμή λείπουν από την ανώτατη εκπαίδευση».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αυλαία στις Πανελλαδικές
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας εξετάζονται παραδοσιακά την πρώτη ημέρα μαθητές και μαθήτριες των Γενικών Λυκείων.
Αυλαία στις Πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
Τη μεγάλη μείωση εισακτέων που φέρνουν οι αλλαγές στον νέο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια επισημαίνει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων, εκφράζοντας και την αντίθεσή της σε μια σειρά ζητήματα που εισάγονται με το...
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
Σημείο σημείο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επιχειρεί να καταργήσει όλα όσα θεσμοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Εντελώς αιφνιδιαστικά αναστέλλει τη λειτουργία 38 πανεπιστημιακών τμημάτων. Οι πρώτες...
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χρηματοδότηση των ΑΕΙ με κριτήρια και εφόσον πιάνουν στόχους
Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ θα γίνεται σε ποσοστό 80% με αντικειμενικά κριτήρια και σε ποσοστό 20% με βάση τις επιδόσεις σε μια σειρά ποιοτικών δεικτών.
Χρηματοδότηση των ΑΕΙ με κριτήρια και εφόσον πιάνουν στόχους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Eπιστροφή στα αμφιθέατρα με «ναι μεν, αλλά»...
Οι πρυτάνεις στην Εκτακτη Σύνοδο συμφώνησαν αναγκαιότητα της διά ζώσης λειτουργίας των πανεπιστημίων, αλλά με τη τήρηση των μέτρων και την εξασφάλιση όρων ασφάλειας και υγιεινής.
Eπιστροφή στα αμφιθέατρα με «ναι μεν, αλλά»...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αγώνας μακράς πνοής από τους εκπροσώπους των Συλλόγων μελών ΔΕΠ από 8 Πανεπιστήμια
«Οι νόμοι ψηφίζονται αλλά δεν είναι δεδομένο ότι εφαρμόζονται». Μια προειδοποίηση από την πανεπιστημιακή κοινότητα που δείχνει την επόμενη μέρα στα Πανεπιστήμια.
Αγώνας μακράς πνοής από τους εκπροσώπους των Συλλόγων μελών ΔΕΠ από 8 Πανεπιστήμια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας