• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.9°C / 27.4°C
    2 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.6°C / 28.6°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.9°C / 26.6°C
    2 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    2 BF
    65%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.7°C
    2 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 27.1°C
    1 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.9°C / 26.9°C
    0 BF
    74%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.8°C
    2 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 26.7°C
    1 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.1°C / 25.9°C
    3 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.5°C / 28.3°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 27.1°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.2°C / 26.6°C
    3 BF
    55%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.3°C / 25.5°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 26.7°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    0 BF
    55%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για το Ραδιόφωνο των Παιδιών

  • A-
  • A+
Στη διάρκεια της καραντίνας χρησιμοποιήθηκε εκ νέου ως μέσο επικοινωνίας το ραδιόφωνο με τη θεματολογία να περιλαμβάνει ιδιαίτερη γκάμα, από τις σκέψεις για τον κορονοϊό μέχρι τον Αίσωπο κι από έθιμα των τόπων μέχρι τον Νίκο Καζαντζάκη.

Μία απαρατήρητη αλλά σημαντική συνέπεια της πανδημίας και των μέτρων αντιμετώπισής της υπήρξε η αποσιώπηση των παιδιών. Η απώλεια των παιδικών φωνών από τη δημόσια σφαίρα επιτελέστηκε με μια ενοχλητική ανοχή, ως γεγονός αναμενόμενο και φυσιολογικό.

Αλλωστε, ειδικά η κοινωνία της πρωτεύουσας και οι γειτονιές της έχουν αυστηρή οριοθέτηση για τους τόπους των παιδιών: σχολεία, παιδικές χαρές, λιγοστά γήπεδα και πάρκα, όλα αυτά τα μέρη χαρακτηρίζονται από τη λογική της περίφραξης, της κλειστότητάς τους. Ετσι, όταν όλοι οι τόποι κοινωνικής συνύπαρξης αντιμετώπισαν την αναστολή της λειτουργίας τους, ήταν αναπόφευκτο αποτέλεσμα η αδυναμία των παιδιών να επικοινωνήσουν, να ακούσουν, να μιλήσουν και να ακουστούν.

Με μια τέτοια παρατήρηση κατά νου μερικές και μερικοί εκπαιδευτικοί εντάξαμε τον τελευταίο χρόνο στην παιδαγωγική φαρέτρα μας το ραδιόφωνο. Μέσο όχι άγνωστο για την εκπαιδευτική πράξη· εδώ και δεκαετίες άλλωστε ο Σελεστέν Φρενέ το αντιλαμβανόταν ως χρήσιμο και κομβικό εργαλείο μάθησης. Το κύριο εργαλείο, βέβαια, ήταν το πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης που δόθηκε από το υπουργείο. Δίχως να γίνει λόγος για την παιδαγωγική αποτελεσματικότητά του, πρέπει να ξεκαθαριστεί πως ούτε προοριζόταν ούτε μπόρεσε να λειτουργήσει ποτέ ως μέσο επικοινωνίας, ως αντιστάθμισμα των χαμένων παιδικών φωνών.

Ετσι, ξεκινήσαμε να επικοινωνούμε ραδιοφωνικά. Τουλάχιστον ηχογραφώντας, στη λογική του διαδεδομένου σήμερα podcast. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, παιδιά κι εκπαιδευτικοί ηχογραφούσαμε για όσα μας απασχολούσαν, διαδίδοντας διαδικτυακά τις σκέψεις μας. Σύντομα στήσαμε δικές μας ιστοσελίδες, όπου συγκεντρώνονται οι δημιουργίες μας.

Η θεματολογία περιελάμβανε ιδιαίτερη γκάμα, από τις σκέψεις μας για τον κορονοϊό μέχρι τον Αίσωπο κι από έθιμα του τόπου μας μέχρι τον Νίκο Καζαντζάκη. Αντίστοιχα μοιράσματα άρχισαν να καταφτάνουν κι από άλλες πόλεις, από το Ρέθυμνο, τα Χανιά, την Αμαλιάδα… Χτίσαμε σιγά σιγά μια μικρή, διαδικτυακή-ραδιοφωνική κοινότητα.

Ομως, δεν ξεχάσαμε τη φυσική μας κοινότητα, τη γειτονιά μας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της άνοιξης που μας πέρασε βρισκόμασταν τακτικά στους λόφους της γειτονιάς μας, γιορτάζοντας ιδιαίτερες ημέρες, όπως την παγκόσμια ημέρα κατά του ρατσισμού και την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Νιώθαμε λίγο σαν να παίζαμε «κλέφτες κι αστυνόμους», όπως είπε στο μικρόφωνο με αθώα, παιδική ενοχή μια μαθήτρια· ωστόσο, όχι μόνο προσέχαμε διαρκώς να τηρούμε τα προβλεπόμενα, αλλά κυρίως είχαμε πάντοτε –παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί– τη συνείδησή μας καθαρή για την απόφασή μας.

Κι έτσι συνεχίσαμε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Με ραδιόφωνο από τις αίθουσες κι από τη γειτονιά μας. Με θέματα που μας απασχολούν γύρω μας, μπαίνουν στην τάξη μας κι επιστρέφουν στον δημόσιο χώρο, επεξεργασμένα κι εκφρασμένα από τα παιδιά, σε μια λογική σχολικής αναπνοής: εισπνοής και εκπνοής. Αυτό είναι το ανοιχτό σχολείο που ονειρευόμαστε και για το οποίο παλεύουμε παιδιά και εκπαιδευτικοί. Ανοιχτό, όχι απλώς χωρίς λουκέτο, αλλά δεκτικό, πολυφωνικό, ζωντανό.

*Αναπληρωτής δάσκαλος Ειδικής Αγωγής, μέλος της ομάδας «Σκασιαρχείο»


Διαβάστε στο «Σκασιαρχείο:

Για το Ραδιόφωνο των Παιδιών
Τώρα
Ξενοπούλειος Βιβλιοθήκη Ζακύνθου
«Ακόμη κι αν φοράω τη φούστα μου καπέλο, όταν λέω όχι, σημαίνει πως δεν θέλω!»
Με τα μάτια των παιδιών
Ομιλος Cine-Εκπαίδευση

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποβαθμίζουν τα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Ο ρόλος των καθηγητών Ειδικής Αγωγής που παρέχουν Παράλληλη Στήριξη σε μαθητές που φοιτούν σε σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης, είναι αναντικατάστατος.
Υποβαθμίζουν τα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαμαρτυρία στην Ιστιαία για την υποβάθμιση πέντε δημοτικών σχολείων
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιούν, στις 6μμ, οι σύλλογοι γονέων πέντε πόλεων βόρειας Εύβοιας, ενάντια στην υποβάθμιση των δημοτικών σχολείων της Αιδηψού.
Διαμαρτυρία στην Ιστιαία για την υποβάθμιση πέντε δημοτικών σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανέμελη και η επιστροφή στα σχολεία, χωρίς σελφ τεστ
Χωρίς το μόνο «όπλο», με το οποίο λειτουργούσαν τα σχολεία, γίνεται σήμερα η επιστροφή στις τάξεις. Τι ισχύει σε περίπτωση κρούσματος ή επαφής με κρούσμα
Ανέμελη και η επιστροφή στα σχολεία, χωρίς σελφ τεστ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με μουσική, χορούς και ζωγραφιές η διαμαρτυρία των μαθητών καλλιτεχνικών σχολείων
Μία γεμάτη ζωντάνια συγκέντρωση πραγματοποιούν στο Σύνταγμα μαθητές και γονείς των καλλιτεχνικών σχολείων της χώρας με αίτημα την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών και την ικανοποίηση αναγκών σε υποδομές.
Με μουσική, χορούς και ζωγραφιές η διαμαρτυρία των μαθητών καλλιτεχνικών σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ένα self test την εβδομάδα για μαθητές και εκπαιδευτικούς από τον Απρίλιο
Οριστική είναι η απόφαση για έναν αυτοδιαγνωστικό έλεγχο μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία, αντί για δύο σήμερα, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας. Το μέτρο θα ισχύσει από την εβδομάδα που ξεκινά στις 4...
Ένα self test την εβδομάδα για μαθητές και εκπαιδευτικούς από τον Απρίλιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στη διάθεση μαθητών και εμβολιασμένων εκπαιδευτικών από αύριο τα δωρεάν self test
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα μπορούν, από αύριο μέχρι και την Τρίτη 8 Φεβρουαρίου, να προμηθεύονται έως και πέντε δωρεάν self-test στα φαρμακεία.
Στη διάθεση μαθητών και εμβολιασμένων εκπαιδευτικών από αύριο τα δωρεάν self test

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας