• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.7°C / 17.9°C
    0 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 15.5°C
    2 BF
    84%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 12.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 11.2°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 16.6°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 19.6°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 12.5°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.5°C / 15.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 21.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    2 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.7°C / 15.6°C
    2 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    77%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για το Ραδιόφωνο των Παιδιών

  • A-
  • A+
Στη διάρκεια της καραντίνας χρησιμοποιήθηκε εκ νέου ως μέσο επικοινωνίας το ραδιόφωνο με τη θεματολογία να περιλαμβάνει ιδιαίτερη γκάμα, από τις σκέψεις για τον κορονοϊό μέχρι τον Αίσωπο κι από έθιμα των τόπων μέχρι τον Νίκο Καζαντζάκη.

Μία απαρατήρητη αλλά σημαντική συνέπεια της πανδημίας και των μέτρων αντιμετώπισής της υπήρξε η αποσιώπηση των παιδιών. Η απώλεια των παιδικών φωνών από τη δημόσια σφαίρα επιτελέστηκε με μια ενοχλητική ανοχή, ως γεγονός αναμενόμενο και φυσιολογικό.

Αλλωστε, ειδικά η κοινωνία της πρωτεύουσας και οι γειτονιές της έχουν αυστηρή οριοθέτηση για τους τόπους των παιδιών: σχολεία, παιδικές χαρές, λιγοστά γήπεδα και πάρκα, όλα αυτά τα μέρη χαρακτηρίζονται από τη λογική της περίφραξης, της κλειστότητάς τους. Ετσι, όταν όλοι οι τόποι κοινωνικής συνύπαρξης αντιμετώπισαν την αναστολή της λειτουργίας τους, ήταν αναπόφευκτο αποτέλεσμα η αδυναμία των παιδιών να επικοινωνήσουν, να ακούσουν, να μιλήσουν και να ακουστούν.

Με μια τέτοια παρατήρηση κατά νου μερικές και μερικοί εκπαιδευτικοί εντάξαμε τον τελευταίο χρόνο στην παιδαγωγική φαρέτρα μας το ραδιόφωνο. Μέσο όχι άγνωστο για την εκπαιδευτική πράξη· εδώ και δεκαετίες άλλωστε ο Σελεστέν Φρενέ το αντιλαμβανόταν ως χρήσιμο και κομβικό εργαλείο μάθησης. Το κύριο εργαλείο, βέβαια, ήταν το πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης που δόθηκε από το υπουργείο. Δίχως να γίνει λόγος για την παιδαγωγική αποτελεσματικότητά του, πρέπει να ξεκαθαριστεί πως ούτε προοριζόταν ούτε μπόρεσε να λειτουργήσει ποτέ ως μέσο επικοινωνίας, ως αντιστάθμισμα των χαμένων παιδικών φωνών.

Ετσι, ξεκινήσαμε να επικοινωνούμε ραδιοφωνικά. Τουλάχιστον ηχογραφώντας, στη λογική του διαδεδομένου σήμερα podcast. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, παιδιά κι εκπαιδευτικοί ηχογραφούσαμε για όσα μας απασχολούσαν, διαδίδοντας διαδικτυακά τις σκέψεις μας. Σύντομα στήσαμε δικές μας ιστοσελίδες, όπου συγκεντρώνονται οι δημιουργίες μας.

Η θεματολογία περιελάμβανε ιδιαίτερη γκάμα, από τις σκέψεις μας για τον κορονοϊό μέχρι τον Αίσωπο κι από έθιμα του τόπου μας μέχρι τον Νίκο Καζαντζάκη. Αντίστοιχα μοιράσματα άρχισαν να καταφτάνουν κι από άλλες πόλεις, από το Ρέθυμνο, τα Χανιά, την Αμαλιάδα… Χτίσαμε σιγά σιγά μια μικρή, διαδικτυακή-ραδιοφωνική κοινότητα.

Ομως, δεν ξεχάσαμε τη φυσική μας κοινότητα, τη γειτονιά μας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της άνοιξης που μας πέρασε βρισκόμασταν τακτικά στους λόφους της γειτονιάς μας, γιορτάζοντας ιδιαίτερες ημέρες, όπως την παγκόσμια ημέρα κατά του ρατσισμού και την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Νιώθαμε λίγο σαν να παίζαμε «κλέφτες κι αστυνόμους», όπως είπε στο μικρόφωνο με αθώα, παιδική ενοχή μια μαθήτρια· ωστόσο, όχι μόνο προσέχαμε διαρκώς να τηρούμε τα προβλεπόμενα, αλλά κυρίως είχαμε πάντοτε –παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί– τη συνείδησή μας καθαρή για την απόφασή μας.

Κι έτσι συνεχίσαμε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Με ραδιόφωνο από τις αίθουσες κι από τη γειτονιά μας. Με θέματα που μας απασχολούν γύρω μας, μπαίνουν στην τάξη μας κι επιστρέφουν στον δημόσιο χώρο, επεξεργασμένα κι εκφρασμένα από τα παιδιά, σε μια λογική σχολικής αναπνοής: εισπνοής και εκπνοής. Αυτό είναι το ανοιχτό σχολείο που ονειρευόμαστε και για το οποίο παλεύουμε παιδιά και εκπαιδευτικοί. Ανοιχτό, όχι απλώς χωρίς λουκέτο, αλλά δεκτικό, πολυφωνικό, ζωντανό.

*Αναπληρωτής δάσκαλος Ειδικής Αγωγής, μέλος της ομάδας «Σκασιαρχείο»


Διαβάστε στο «Σκασιαρχείο:

Για το Ραδιόφωνο των Παιδιών
Τώρα
Ξενοπούλειος Βιβλιοθήκη Ζακύνθου
«Ακόμη κι αν φοράω τη φούστα μου καπέλο, όταν λέω όχι, σημαίνει πως δεν θέλω!»
Με τα μάτια των παιδιών
Ομιλος Cine-Εκπαίδευση

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κάτι αλλάζει… (Το Σκασιαρχείο)
Η ομοφυλοφιλία ως θέμα συζήτησης στα σχολεία, τα κοντέινερ και τα KIBO ως εύκολη λύση στα αστικά κέντρα και η θέση του εκπαιδευτικού στην κοινωνία τα σημερινά θέματα στο αφιέρωμα από «Το Σκασιαρχείο».
Κάτι αλλάζει… (Το Σκασιαρχείο)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πότε πρέπει να προμηθευτούν και να πραγματοποιήσουν τα self test οι μαθητές
Το υπουργείο Παιδείας υπενθυμίζει το πλαίσιο επαναλειτουργίας των σχολείων και το τι προβλέπεται συγκεκριμένα για την προμήθεια και τη...
Πότε πρέπει να προμηθευτούν και να πραγματοποιήσουν τα self test οι μαθητές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χτυποκάρδια στα θρανία με το καλημέρα της σχολικής χρονιάς
«Στα τυφλά», χωρίς ουσιαστικά μέτρα κατά της Covid-19, με συνωστισμένους μαθητές και κενά σε εκπαιδευτικούς, θα ξεκινήσει αύριο η νέα σχολική χρονιά.
Χτυποκάρδια στα θρανία με το καλημέρα της σχολικής χρονιάς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ξεκινάει η διάθεση self test για τους μαθητές
Το υπουργείο Παιδείας κάνει γνωστό πως οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα προμηθεύονται από την Τετάρτη (8 Σεπτεμβρίου) ως και την Παρασκευή (17 Σεπτεμβρίου) έξι (6) δωρεάν αυτοδιαγνωστικά (self test) από τα...
Ξεκινάει η διάθεση self test για τους μαθητές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ελπίδα… (Το Σκασιαρχείο)
«Το Σκασιαρχείο» επιστρέφει στην «Εφ.Συν» και με αφορμή την άφιξη της Αμάλ στην Ελλάδα παραθέτει σκέψεις για το σημερινό σχολείο, τους αποκλεισμούς, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Ελπίδα… (Το Σκασιαρχείο)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας