• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.7°C / 33.0°C
    2 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.6°C / 31.6°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.0°C / 29.9°C
    2 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 30.9°C
    0 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    65%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 30.0°C
    2 BF
    28%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 26.4°C
    0 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.6°C / 29.6°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.9°C
    3 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.9°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 28.8°C
    2 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.6°C / 29.6°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 27.9°C
    0 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 27.9°C
    0 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    1 BF
    25%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 30.8°C
    2 BF
    34%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.1°C / 33.2°C
    0 BF
    28%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 25.3°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.7°C / 31.7°C
    3 BF
    80%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    1 BF
    25%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μεγάλο κόλπο με τα πρότυπα σχολεία

  • A-
  • A+
Μέσα στον αντιεκπαιδευτικό νόμο περιλαμβάνεται η δημιουργία σχολείων των «αρίστων» αποτυπώνοντας έτσι τον πυρήνα της ιδεολογίας της Ν.Δ., τη ζούγκλα του ανταγωνισμού, το ένα σχολείο αντίπαλο στο άλλο, εκπαιδευτικούς ενάντια σε εκπαιδευτικούς. ● Αναλυτικά τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας. ● Μεταξύ αυτών οι ασφυκτικοί έλεγχοι, η επιλογή των μαθητών με κλήρωση και η θεσμοθέτηση των χορηγών.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τους διευθυντές εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα έχει βάλει μπροστά το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ξεπεράσει τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και να υλοποιήσει την απόφασή του για δημιουργία σχολείων δύο ταχυτήτων.

Για παράδειγμα στην Ηλεία ο διευθυντής εκπαίδευσης του νομού πρότεινε τη δημιουργία δύο πειραματικών σχολείων στον Πύργο (παρά το γεγονός ότι κανένας σύλλογος εκπαιδευτικών δεν αιτήθηκε κάτι παρόμοιο), ενώ υπάρχουν και καταγγελίες για παρεμβάσεις και απειλές σε εκπαιδευτικούς σχολείων και στη διοίκησή τους για την υποβολή δηλώσεων μετατροπής των σχολείων σε πρότυπα ή πειραματικά, όπως καταγγέλλουν ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Χανίων, Ρεθύμνου, η ΕΛΜΕ Φθιώτιδας, η ΕΛΜΕ Ανω Λιοσίων, εκπαιδευτικοί από την Κέρκυρα, την Αρκαδία κ.α.

Τι ακριβώς συμβαίνει; Η προσπάθεια γενίκευσης των πρότυπων και πειραματικών σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση όλων των σχολείων.

Οι πραγματικές στοχεύσεις

Μέσα στο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ. τον Ιούνιο του 2020, με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνεται η δημιουργία νέων πρότυπων και πειραματικών σχολείων ως σχολεία των «αρίστων». Στη συγκεκριμένη επιλογή αποτυπώνουν τον πυρήνα της ιδεολογίας τους, τη ζούγκλα του ανταγωνισμού, το ένα σχολείο αντίπαλο στο άλλο, εκπαιδευτικούς ενάντια σε εκπαιδευτικούς.

Πρόκειται για το γνωστό νεοφιλελεύθερο σχέδιο της κυβερνητικής πολιτικής που βασίζεται στην ιδιωτικοποίηση και στην κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών και στη συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων. Ουσιαστικά η ίδρυση πρότυπων σχολείων αποτελεί μια εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.

Αλλά ας δούμε τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ:

Τα σχολεία αυτά θα διοικούνται από μια ειδική, πανίσχυρη διοικούσα επιτροπή (ΔΕΠΠΣ) που διορίζεται εξ ολοκλήρου από το υπουργείο και αποφασίζει για τα ζητήματα όλων των πρότυπων - πειραματικών σχολείων της χώρας: για τον τρόπο επιλογής των μαθητών, την επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, τη διδακτέα ύλη, τον τρόπο και τις μεθόδους διδασκαλίας, ακόμα και για τη χρηματοδότηση των σχολείων.

Θα αξιολογεί τα πρότυπα - πειραματικά σχολεία και θα αποφασίζει αν θα παραμείνουν τέτοια ή αν θα εκπέσουν σε κοινά σχολεία. Η ΔΕΠΠΣ μεριμνά «για την προσέλκυση δωρεών, χορηγών και κάθε είδους παροχών», όπως αναφέρει ο νόμος.

Για όσες σχολικές μονάδες μετατραπούν σε πρότυπα (αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) και πειραματικά (αφορά τα δημοτικά σχολεία) ουσιαστικά θα υπάρξουν οι εξής αρνητικές ανακατατάξεις:

1. Στα σχολεία αυτά θα υπάρχει μια διαρκής αξιολόγηση των πάντων που θα κάνει ασφυκτική τη σχολική καθημερινότητα. Αναφερόμαστε βεβαίως στην αξιολόγηση-θηλιά που επιχειρεί να επιβάλει η Νίκη Κεραμέως αυτή την περίοδο στα γενικά σχολεία και συναντάει την καθολική αντίσταση των εκπαιδευτικών.

2. Στα σχολεία που θα γίνουν πρότυπα - πειραματικά χάνονται οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών που είναι οριστικά τοποθετημένοι στο συγκεκριμένο σχολείο, όπως προβλέπεται στις παραγράφους 15 και 16 στο άρθρο 19 του Ν.4692.

Οι εκπαιδευτικοί αυτοί μπορούν να παραμείνουν στο σχολείο με διετή θητεία, «προκειμένου να επιμορφωθούν και προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.

Στο τελευταίο έτος της θητείας τους αξιολογούνται, όσοι αξιολογηθούν θετικά συνεχίζουν την τετραετή θητεία τους, όσοι αξιολογηθούν αρνητικά ή δεν θελήσουν να αξιολογηθούν χάνουν την οριστική τους τοποθέτηση και τοποθετούνται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι με τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς, με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης και τις δηλώσεις προτίμησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας και, όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, σε κενές θέσεις σχολείων όμορης ομάδας της ίδιας περιοχής μετάθεσης».

Με λίγα λόγια οι εκπαιδευτικοί, αντί να επικεντρωθούν στα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, ωθούνται σε ένα ατέρμονο κυνήγι προσόντων, προκειμένου να διατηρήσουν την έτσι κι αλλιώς επισφαλή θέση τους.

3. Τα εργασιακά δικαιώματα, ακόμα και το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, τίθενται υπό αμφισβήτηση, αφού το ΥΠΑΙΘ μπορεί να το τροποποιεί κατά το δοκούν (παρ. 23 του άρθρου 19).

4. Μετατρέπεται ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου σε αξιολογητή, αφού αυτός είναι που θα διενεργεί την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (άρθρο 20 παρ. 3β του Ν.4692/2020).

5. Η επιλογή των μαθητών δεν θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας, αλλά με κλήρωση. Στα σχολεία αυτά επομένως καταργούνται τα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους χάνοντας τη χωροθέτησή τους ως προς το μαθητικό δυναμικό του κάθε σχολείου.

Γίνεται υποχρεωτική μετακίνηση των μαθητών στις όμορες σχολικές μονάδες με τις όποιες συνέπειες στην ψυχολογία των μετακινούμενων μαθητών, στην εκπαιδευτική τους διαδικασία, αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.

6. Τέλος, για τα σχολεία αυτά θεσμοθετείται η προσέλκυση χορηγών (άρθρο 23), η συμμετοχή του δήμου, του συλλόγου γονέων, συλλόγων αποφοίτων (βλέπε Αρσάκειο κτλ), αλλά και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων» μέσω του Συμβουλίου Στήριξης του σχολείου (άρθρο 22).

Αυτό αποφασίζει για θέματα που σχετίζονται με την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία, μεριμνά για θέματα που σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή και τους οικονομικούς πόρους του σχολείου, καθώς και με την αξιοποίηση και διάθεση των οικονομικών πόρων της σχολικής μονάδας, πέραν όσων διαχειρίζεται η αρμόδια Σχολική Επιτροπή.

Είναι φανερό ότι την ίδια ώρα που υπουργείο και κυβέρνηση επιχειρούν να «ξύσουν» τον δημόσιο, καθολικό και δωρεάν χαρακτήρα των δημόσιων σχολείων, από την άλλη φροντίζουν να φτιάξουν ειδικά σχολεία για λίγους και εκλεκτούς, που θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με τις προδιαγραφές των ακριβών ιδιωτικών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δομές τηλεκπαίδευσης αντί για σχολεία στα μικρά νησιά ζητά βουλευτής της Ν.Δ.
Η βουλευτής λειτουργεί σαν λαγός στα σχέδια της κυβέρνησης να καθιερώσει τη λεγόμενη τηλεδιδασκαλία αντί για την υποχρέωση παροχής ζωντανής εκπαίδευσης που απαιτεί κτίρια και κυρίως προσωπικό, νηπιαγωγούς,...
Δομές τηλεκπαίδευσης αντί για σχολεία στα μικρά νησιά ζητά βουλευτής της Ν.Δ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Βλέπουν «ναυάγιο της εκπαίδευσης» για να χριστούν «σωτήρες» της
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να παρουσιάσει το δικό της σχέδιο για την «αναμόρφωση» του εκπαιδευτικού συστήματος, που δεν αποτελεί παρά «σκονάκι» των επιταγών του ΟΟΣΑ
Βλέπουν «ναυάγιο της εκπαίδευσης» για να χριστούν «σωτήρες» της
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
Οι εκπρόσωποι των θεσμών επιμένουν σ’ αυτά που έχει συνυπογράψει η κυβέρνηση με το 3ο Μνημόνιο: αύξηση του εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών....
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πάλι πρώτοι οι «ημέτεροι»...
Ενας στους δύο διευθυντές που διορίζονται σε Αττική και Κεντρική Μακεδονία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, βάσει της διαδικασίας μοριοδότησης, προέρχεται ή στηρίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ δεν...
Πάλι πρώτοι οι «ημέτεροι»...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τον Ιούνιο και βλέπουμε οι κρίσεις στην εκπαίδευση
Στις 452 έφτασαν οι αιτήσεις εκπαιδευτικών που κατατέθηκαν στην αρμόδια Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας για τις 13 θέσεις περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης! Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων έληξε την...
Από τον Ιούνιο και βλέπουμε οι κρίσεις στην εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολεία: Υγειονομικά πρωτόκολλα... ατομικής ευθύνης σε τοξικό περιβάλλον
Λίγες μόνο ημέρες πριν από το πρώτο σχολικό κουδούνι και η ιστορία μοιάζει να επαναλαμβάνεται. Το υπ. Παιδείας ανακοίνωσε τα τελικά πρωτόκολλα που θα ισχύσουν τη φετινή σχολική χρονιά, τα οποία κάθε άλλο παρά...
Σχολεία: Υγειονομικά πρωτόκολλα... ατομικής ευθύνης σε τοξικό περιβάλλον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας