Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστέρησης έναρξης της σχολικής χρονιάς

Νίκη Κεραμέως

EUROKINISSI/ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστέρησης έναρξης της σχολικής χρονιάς

  • A-
  • A+

Τίποτα οριστικό για το άνοιγμα των σχολείων δεν προέκυψε από τη σημερινή ενημέρωση της υπουργού Παιδείας, καθώς τα κρούσματα κορονοϊού αυξάνονται σταθερά.

Έτσι, δεν είναι βέβαιο πως τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου όπως εδώ και καιρό είχε πει το υπουργείο Παιδείας, αλλά ενδέχεται να υπάρξει κάποια παράταση όπως είπε σήμερα η Νίκη Κεραμέως.

Η υπουργός ανέφερε ότι σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την 1η Σεπτεμβρίου.

Απηύθυνε μάλιστα έκκληση στις οικογένειες με μαθητές να επιστρέψουν στις εστίες τους μέχρι τέλος Αυγούστου!

Ως προς τη λειτουργία των σχολείων είπε ότι η μάσκα θα είναι υποχρεωτική τόσο για μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς, ενώ διευκρίνισε πως για τους μαθητές δεν προβλέπεται η υποχρεωτική χρήση μάσκας στα διαλείμματα και στη γυμναστική. Επίσης, η μάσκα είναι υποχρεωτική στα μέσα μεταφοράς μαθητών.

Επίσης, ανέφερε -σε μάλλον μια ατυχή δήλωση- ότι ο μέσος όρος μαθητών ανά τάξη στην επικράτεια είναι 17 εισάγοντας την μαθηματική έννοια του «μέσου όρου» και θέλοντας να δικαιολογήσει γιατί δεν αραιώνει τις τάξεις που σε αρκετές περιπτώσεις θα φιλοξενήσουν αριθμό μαθητών που θα φθάνει ακόμα και τους 25. 

Δείτε αναλυτικά το πλαίσιο επαναλειτουργίας σχολείων και πανεπιστημίων σε μορφή PDF

Γιατί αποφασίστηκε η υποχρεωτική χρήση μάσκας

Παίρνοντας τον λόγο η Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Βάνα Παπαευαγγέλου εξήγησε το σκεπτικό για την υποχρεωτική χρήση μάσκας από τους μαθητές αλλά και το πόσο εφικτή θεωρούν την εφαρμογή του μέτρου από τα μικρά παιδιά.

Μεταξύ άλλων τόνισε ότι ειδικά για τα μικρά παιδιά είναι πιο εύκολο να μάθουν να τη χρησιμοποιούν σωστά ενώ εξήγησε σε ποιες ομάδες αντενδείκνυται η χρήση της.

Η τοποθέτηση της κ. Παπαευαγγέλου

Καλησπέρα και από μένα. Σας ευχαριστώ κ. Υπουργέ, για την ευκαιρία να μιλήσω εκ μέρους της Επιτροπής. Θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι τις τελευταίες εβδομάδες, τόσο στην ολομέλεια της Επιτροπής μας, όσο και στις ιδιαίτερες συζητήσεις που είχαμε στην υποεπιτροπή που ασχολείται με το θέμα της Εκπαίδευσης, συζητήσαμε ευρέως τις επιλογές που είχαμε για το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών. Στην υποεπιτροπή για τη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που είναι 8μελής, συμμετέχουν παιδίατροι-λοιμωξιολόγοι και επιδημιολόγοι.

Βασική μας προτεραιότητα όταν συζητούσαμε αυτό το θέμα είναι άνοιγμα των σχολείων όλων των βαθμίδων να είναι ασφαλές για τα παιδιά, τους γονείς τους, τους εκπαιδευτικούς αλλά και ολόκληρη τη κοινωνία. Οι αποφάσεις μας ελήφθησαν μετά από τη λεπτομερή ανάλυση όλων των επιστημονικών και επιδημιολογικών δεδομένων. Είναι σαφές ότι κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών τα επιστημονικά δεδομένα θα επανεξετάζονται συνεχώς.

Επίσης, συνεχώς, θα υπάρχει επαγρύπνηση των τοπικών, των εθνικών επιδημιολογικών δεδομένων με ενδεχόμενη τροποποίηση των οδηγιών τόσο σε τοπικό όσο και εθνικό επίπεδο. Με βάση την εμπειρία μας από το άνοιγμα των σχολείων την περασμένη άνοιξη αλλά και τα βιβλιογραφικά δεδομένα από άλλες χώρες, πιστεύουμε ότι το άνοιγμα των σχολείων σε πλήρη σύνθεση με όλα τα παιδιά στη τάξη, πέραν ότι κρίνεται εκπαιδευτικά απαραίτητο, είναι και ασφαλές, εφόσον εφαρμοστούν αυξημένα μέτρα προφύλαξης.

Τονίζουμε τη λειτουργία του σχολείου με σταθερές και κατά το δυνατόν περιορισμένες ομάδες. Ζητούμε -και συνεργαστήκαμε με την Υπουργό- να επεκτείνουμε τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου με στόχο την διευκόλυνση των γονέων αλλά και αποφυγή ανάγκης φροντίδας των παιδιών από τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι όντως τα παιδιά νοσούν λιγότερο συχνά, εμφανίζουν ηπιότερη νόσο – ευτυχώς για μας τους παιδιάτρους- και πιθανά μεταδίδουν και λιγότερο στο περιβάλλον τους, ιδιαίτερα όταν είναι ασυμπτωματικά.

Όμως σαφέστατα τα παιδιά μπορούν να μεταδώσουν τη λοίμωξη. Και γνωρίζουμε ότι ο ιός μεταδίδεται , κατά κύριο λόγο, μέσω σταγονιδίων που παράγονται από το άτομο που έχει τη λοίμωξη, που νοσεί. Όμως, εκτός από τα άτομα που νοσούν, βήχουν και μεταδίδουν μέσω των σταγονιδίων τη λοίμωξη , αυτή μπορεί να μεταδοθεί και από ασυμπτωματικούς, όπως πολύ καλά πλέον έχετε ενημερωθεί, αλλά και από προ- συμπτωματικούς ασθενείς, δηλαδή αυτούς, οι οποίοι έχουν μολυνθεί μεν , αλλά θα εμφανίσουν κάποια συμπτώματα τις προσεχείς μια δυο μέρες. Με αυτό, λοιπόν, το σκεπτικό, εισηγηθήκαμε τη χρήση μάσκας στο σχολείο. Η μάσκα αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο της μετάδοσης της COVID-19 λοίμωξης αφού όταν χρησιμοποιείται σωστά, προστατεύει τόσο το άτομο που την φορά όσο και τους άλλους.

Η μάσκα:

◦ δημιουργεί φραγμό των σταγονιδίων που παράγουμε όταν μιλάμε, βήχουμε ή τραγουδάμε

◦ μας προστατεύει από τα σταγονίδια που παράγει αυτός που μας μιλάει και που ενδεχομένως να έχει μολυνθεί αλλά δεν έχει αναπτύξει συμπτώματα.

◦ Μας εμποδίζει να πιάνουμε τη μύτη και το στόμα μας

◦ Μας προστατεύει από άλλες λοιμώξεις του αναπνευστικού

Με τη σωστή -τονίζω- χρήση μάσκας στο σχολείο προστατεύονται όχι μόνο οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς των παιδιών και ιδιαίτερα τα άτομα αυξημένου κινδύνου του οικογενειακού περιβάλλοντος.

Η μάσκα θα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις σχολικές αίθουσες, στους διαδρόμους του σχολείου και σε κάθε κλειστό χώρο. Κατά τη διάρκεια του φαγητού, του παιχνιδιού σε ανοικτό χώρο καθώς και κατά τη διάρκεια της άθλησης δεν συστήνεται η χρήση μάσκας. Θα ήθελα ιδιαίτερα να σταθώ στο θέμα ασφάλειας της χρήσης της μάσκας από τα μικρά παιδιά. Είναι κάτι που έχει συζητηθεί πάρα πολύ τις τελευταίες ημέρες από τα ΜΜΕ. Θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι η ασφάλεια της χρήσης της μάσκας για παιδιά μεγαλύτερα των 2 ετών είναι βιβλιογραφικά τεκμηριωμένη. Αυτό υποστηρίζουν μεγάλοι επιστημονικοί φορείς , όπως είναι το CDC των ΗΠΑ, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, η Παγκόσμια Εταιρεία Παιδιατρικής. Και σήμερα -όπως ήδη ενημερωθήκατε- εξέδωσε και σχετικό δελτίο τύπου η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία, οι Έλληνες παιδίατροι, υποστηρίζοντας την ασφάλεια της μάσκας στα παιδιά άνω των 2 ετών.

Η μάσκα επιτρέπει την είσοδο του αέρα, συνεπώς δεν μειώνει την είσοδο του οξυγόνου – δεν προκαλεί υποξυγοναιμία, όπως κάποιοι υποστηρίζουν. Δεν προκαλεί αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα. Τα μόρια του διοξειδίου του άνθρακα είναι πολύ μικρά, και διαπερνούν τους πόρους του υλικού της μάσκας. Συνεπώς δεν υπάρχει κίνδυνος να συσσωρευτεί το εκπνεόμενο διοξείδιο του άνθρακα μπροστά από το πρόσωπο του παιδιού. Η μάσκα δεν μειώνει, σε καμία περίπτωση, την ικανότητα του παιδιού να παρακολουθήσει και να συγκεντρωθεί κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Η μάσκα δεν επηρεάζει τη λειτουργία του και την ανάπτυξη του αναπνευστικού συστήματος, ούτε επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργία του ανοσοσιολογικού συστήματος του παιδιού ή του ενήλικα. Δηλαδή, δεν μειώνει τη δυνατότητα του παιδιού να ανταποκριθεί σε κάποια λοίμωξη. Η χρήση της μάσκας πρέπει να αποφεύγεται μόνο από μικρή ομάδα παιδιών με συγκεκριμένα νοσήματα, όπως σοβαρή αναπνευστική δυσχέρεια, γνωσιακή ή συμπεριφεριολογική διαταραχή, οπότε η χρήση της μάσκας είναι δύσκολη. Παιδιά με σοβαρό νευρολογικό ή μυϊκό νόσημα που εμποδίζει το παιδί να αφαιρέσει μόνο του τη μάσκα. Αντί μάσκας σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η χειλεο-ανάγνωση.

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί τις πρώτες εβδομάδες της νέας σχολικής χρονιάς στην εκπαίδευση όλων των μαθητών στη σωστή χρήση μάσκας αλλά και στους κανόνες υγιεινής των χεριών αλλά και αναπνευστικής υγιεινής (διαχείριση βήχα και πταρμού), αλλά και την τήρηση των αποστάσεων όποτε είναι δυνατόν. Θα δοθούν οδηγίες από τον ΕΟΔΥ, αλλά και από εμάς στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για τη σωστή χρήση της μάσκας. Επίσης, όπως ήδη ειπώθηκε από την Υπουργό, θα δημιουργηθεί με τη βοήθεια του ΕΟΔΥ έντυπο υλικό αλλά και βίντεο ώστε να εκπαιδευτούν τα παιδιά όλων των βαθμίδων. Θα δώσουμε, επίσης, οδηγίες στους εκπαιδευτικούς για πιθανά διαλείμματα της μάσκας.

Ειδικότερα για τα μικρότερα παιδιά, κάτω των 10 ετών, όπου έχει γίνει πολλή συζήτηση για τη χρήση μάσκας. Θεωρούμε ότι η έναρξη της σχολικής χρονιάς με δεδομένη τη συνέχιση της πανδημίας, αποτελεί τη πλέον κατάλληλη στιγμή εισαγωγής της σωστής χρήσης της μάσκας στη καθημερινότητας των παιδιών αυτών. Οι πρώτες εβδομάδες θα αποτελέσουν σημαντικό και χρήσιμο εκπαιδευτικό παράθυρο για τις ηλικίες αυτές.

Τα νήπια και μικρά παιδιά μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα από εμάς τους ενήλικες και αφομοιώνουν πρακτικές οδηγίες. Η πανδημία γρίπης Α πριν λίγα χρόνια, μας το έδειξε: είναι οι πρώτοι πολίτες της χώρας, τα παιδιά, που έμαθαν την αναπνευστική υγιεινή, τη χρήση του αγκώνα όταν βήχουμε και όταν φτερνιζόμαστε. Ήταν οι πρώτοι που το έδειξαν σε όλη την κοινωνία. Επικεντρώνουμε τη προσπάθεια μας στο όφελος που θα έχουν τα παιδιά από αυτή την εκπαίδευση. Έτσι τα μικρά παιδιά θα αποκτήσουν μια σημαντική δεξιότητα που θα τους χρειαστεί τόσο μέσα στο σχολείο όσο και εκτός αυτού, στις κοινωνικές τους δραστηριότητες. Είναι, λοιπόν, ιδιαίτερα σημαντικό όφελος που πιστεύουμε ότι θα υπάρξει από αυτή την εκπαίδευση από τους δασκάλους μέσω ειδικά φτιαγμένου υλικού. Θα ήθελα να τονίσω τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο των γονιών και των εκπαιδευτικών. Θα συμβάλουν και οι δυο στη εκπαίδευση των παιδιών. Όπως ξέρουμε τα μικρά παιδιά ακούν πολύ προσεκτικά τους δασκάλους τους και ακολουθούν πιστά τις οδηγίες τους.

Θα κλείσω θυμίζοντας ότι κάθε χρόνο, τόσο το φθινόπωρο, όσο και τους χειμερινούς μήνες, τα μικρά παιδιά νοσούν συχνά από άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού. Έχει αποδειχθεί από μελέτες στην Ασία, όπου χρησιμοποιούν τη μάσκα πολύ πιο πολύ από ότι εμείς στην Ευρώπη ή στην Αμερική, ότι η χρήση της μάσκας θα μειώσει τη μετάδοση των λοιμώξεων αυτών. Πιστεύουμε λοιπόν ότι η μείωση των λοιμώξεων αυτών, εκτός κορονοϊού, θα έχει σημαντικό όφελος, θα μειώσει σημαντικά την αναστάτωση στα σχολεία και την επιβάρυνση του συστήματος υγείας γενικότερα. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

 

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Όποιος βρει τάξη με 17 μαθητές ένα παγουρίνο δωρο από την κ. Κεραμέως
Όλες οι επιστήμες, των μαθηματικών συμπεριλαμβανομένων, χρησιμοποιούνται, πολλές φορές, από τους μηχανισμούς προπαγάνδας, δήθεν για να μας διαφωτίσουν, στην ουσία όμως για να μας συσκοτίσουν. 
Όποιος βρει τάξη με 17 μαθητές ένα παγουρίνο δωρο από την κ. Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιστροφή στα αμφιθέατρα
Τον τρόπο που θα ανοίξουν τα Πανεπιστήμια ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με την αρμόδια υπουργό, Νίκη Κεραμέως, δια ζώσης θα πραγματοποιούνται οι κλινικές, εργαστηριακές ασκήσεις και οι...
Επιστροφή στα αμφιθέατρα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καταγγελία για την αντικοινοβουλευτική στάση της Ν. Κεραμέως
Για αντικοινοβουλευτική συμπεριφορά κατηγορεί την υπουργό Παιδείας ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α' Αθήνας Χριστόφορος Βερναρδάκη λόγω της μη εισήγησης της Επιστημονικής Επιτροπής σχετικά με τα σχολεία.
Καταγγελία για την αντικοινοβουλευτική στάση της Ν. Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τηλεκπαίδευση: κ. Κεραμέως μήπως έχετε αϋπνίες;
«Έχετε λάβει νέες οδηγίες για το μάθημα της Δευτέρας. Παρακαλούμε ενημερωθείτε από το email σας στο ΠΣΔ». Τι σήμαινε το μήνυμα αυτό για τους χιλιάδες καθηγητές, πολλοί εκ των οποίων δεν το πήραν είδηση, γιατί...
Τηλεκπαίδευση: κ. Κεραμέως μήπως έχετε αϋπνίες;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία μέσα στο lockdown
Αναστολή λειτουργίας Γυμνασίων και Λυκείων της γενικής εκπαίδευσης όλης της χώρας. Φροντιστήρια, δομές μελέτης, κέντρα ξένων γλωσσών θα είναι σε αναστολή λειτουργίας για το ίδιο διάστημα και θα λειτουργούν...
Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία μέσα στο lockdown

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας