Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Αρχή ζητάει εξηγήσεις
«Εφ.Συν.» - Μάριος Βαλασόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Αρχή ζητάει εξηγήσεις

  • A-
  • A+
Με επίσημο έγγραφο η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ζητά από το υπουργείο Παιδείας να τοποθετηθεί στην αναφορά-καταγγελία της ΟΙΕΛΕ για το μέτρο της ζωντανής μετάδοσης του μαθήματος ● Συνεχίζει να αυτοαναιρείται η υπουργός Νίκη Κεραμέως, μιλώντας για την προαιρετικότητα του μέτρου

Απαντήσεις από το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων με ηλεκτρονικά μέσα ζητά η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), μετά την αναφορά-καταγγελία την οποία κατέθεσε προ ημερών η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ).

Ενώ λοιπόν έχει ήδη εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση, που διευκρινίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου, η Αρχή, με επίσημο έγγραφό της ζητά από το υπουργείο να τοποθετηθεί επί των δέκα σημείων που έθετε η Ομοσπονδία στην αναφορά της σχετικά με την τροπολογία που έφερε αιφνιδιαστικά προς ψήφιση στη Βουλή, πριν από δύο εβδομάδες, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Από την αναφορά προκύπτουν σοβαρά ζητήματα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ τονίζονται παράλληλα σοβαρές παραλείψεις και σφάλματα από πλευράς υπουργείου.

Τα σημεία

Το υπουργείο Παιδείας, λοιπόν, καλείται να πάρει θέση σχετικά με:

  • Το αν ζήτησε γραπτή γνώμη και αν διαβουλεύθηκε έγκαιρα με την ΑΠΔΠΧ για τη διάταξη, με την ΟΙΕΛΕ να θέτει ευθέως ζήτημα παραβίασης του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ).
  • Το αν ο σκοπός επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων έτσι όπως περιγράφεται στη διάταξη είναι νόμιμος. Η αναφορά της Ομοσπονδίας τονίζει ότι η διατύπωση είναι τόσο αόριστη που δεν μπορεί να ξέρει κανείς για ποιους σκοπούς θα συλλέγονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών.
  • Το γεγονός ότι παραβιάζεται ο ΓΚΠΔ από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα καταγραφής εικόνας και ήχου, καθώς στη διάρκεια του μαθήματος ανακοινώνονται γεγονότα και δεδομένα της προσωπικής και οικογενειακής ζωής των μαθητών, των εκπαιδευτικών και ενδεχομένως και άλλων προσώπων.
  • Το ότι παραμένει εντελώς θολό και απροσδιόριστο ποια είναι τα μεταδεδομένα που θα συλλέγονται. «Η αόριστη αυτή αναφορά σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που έχει η τεχνολογία καθιστά εύκολη την παρακολούθηση και τον σχηματισμό προφίλ για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Αυτά δεν απαγορεύονται μόνο από τον ΓΚΠΔ, αλλά είναι και ευθέως αντισυνταγματικά, γιατί αλλάζουν την ουσία της εκπαίδευσης» τονίζει η ΟΙΕΛΕ.
  • Την απουσία επαρκούς αιτιολόγησης των συνθηκών και των λόγων που συντρέχουν για την επεξεργασία των δεδομένων, ποιους και ποια δεδομένα θα αφορά η επεξεργασία αυτή, ποιες εταιρείες θα τα επεξεργάζονται και ποια εχέγγυα παρέχονται ότι τα δεδομένα δεν θα κοινοποιούνται, ποιο είναι το ακριβές χρονικό διάστημα που θα διατηρούνται ως αρχεία. Οι «ελλείψεις» αυτές αντίκεινται σε όσα ορίζει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων και το Σύνταγμα, καθώς στην επίμαχη τροπολογία δεν διευκρινίζονταν εξ αρχής τα τόσο σοβαρά ζητήματα αλλά το υπουργείο επιχείρησε να ορίσει μερικά από αυτά, εκ των υστέρων, με την Υπουργική Απόφαση.
  • Το ότι δεν φαίνεται να έχει προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον ΓΚΠΔ. «Αντί να φροντίσει να λύσει τα σοβαρά ζητήματα που έχει, με τα οποία έχει ασχοληθεί στο παρελθόν η ΑΠΔΠΧ, αντί να ελέγξει μήπως έχει συμβεί μέχρι και παραβίαση δεδομένων, χωρίς καμία υποδομή και προετοιμασία, αποφάσισε να κάνει μια επεξεργασία δεδομένων που αφορά 1,5 εκατομμύριο φυσικά πρόσωπα, χωρίς να συμβουλευτεί ούτε έναν ειδικό» σχολιάζει η ΟΙΕΛΕ.
  • Το ότι δεν είχε Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (ΥΠΔ) επί 11 μήνες, πρόσωπο το οποίο ορίστηκε μία μόλις μέρα πριν από την ψήφιση της διάταξης, γεγονός το οποίο καθιστά πρακτικά αδύνατο ο ΥΠΔ να πρόλαβε να μελετήσει και να συμβουλεύσει σχετικά το υπουργείο.
  • Το γεγονός ότι δεν εκπόνησε εκτίμηση αντικτύπου για όσες επεξεργασίες δεδομένων έκανε ήδη μέχρι τώρα και για το ότι δεν διαβουλεύθηκε με την ΑΠΔΠΧ ούτε και ζήτησε ποτέ τη γνώμη των αρμόδιων εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Η ΟΙΕΛΕ θέτει επίσης ζήτημα σχετικά με τη χρήση εταιρειών από το υπουργείο Παιδείας δίχως να υπάρξει πρότερη επίσημη ενημέρωση σχετικά με το ποιες είναι αυτές οι εταιρείες, ποια δεδομένα συλλέγουν και τι τα κάνουν.
  • Το γεγονός ότι κατέβασε και ψήφισε ρύθμιση χωρίς να έχει διεξαγάγει πρώτα ανοιχτό διάλογο με τον εκπαιδευτικό κόσμο και τους ειδικούς επί του θέματος της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Τα αλλάζει η υπουργός

Την ίδια ώρα, η υπουργός Παιδείας εξακολουθεί να αυτοαναιρείται. Πριν από λίγες μέρες διεμήνυε από τη μία ότι δεν θα κάνει «ούτε βήμα πίσω» στο θέμα της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων καθώς αυτό εξασφαλίζει την καθολική πρόσβαση των μαθητών στην εκπαίδευση και από την άλλη τόνιζε την προαιρετικότητα του μέτρου.

Χθες πάλι, σε συνέντευξή της στο OPEN TV, ανέφερε ότι είναι στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών η αναμετάδοση του μαθήματος, επιχειρώντας παράλληλα να ξεγελάσει το ακροατήριό της λέγοντας ότι η «κυβέρνηση δεν μίλησε ποτέ για κάμερες», χωρίς όμως να μπορεί να εξηγήσει με ποιον τρόπο θα γίνεται η καταγραφή της εικόνας και του ήχου αν όχι με κάμερα! Και δεν μιλάμε για κινηματογραφικές κάμερες, αλλά για τις όποιες κάμερες διαθέτουν τα κινητά τηλέφωνα, τα τάμπλετ και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, μέσω των οποίων θα γίνεται η μετάδοση του μαθήματος σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που η ίδια υπογράφει.

«Η σχολική ζωή δεν είναι ριάλιτι»

Αρκετά μαζική ήταν η συμμετοχή στο χθεσινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο οποίο καλούσαν οι τρεις μεγάλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ). Εκπαιδευτικοί, μαθητές και φοιτητές διατράνωσαν την αντίθεσή τους με τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ζητώντας παράλληλα να μην εφαρμοστεί η ρύθμιση για τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων, με συνθήματα όπως «Η σχολική ζωή δεν είναι ριάλιτι» να πρωτοστατούν.

Η πορεία ξεκίνησε λίγο μετά τις 13.00 από τα Προπύλαια και μέσω της Σταδίου έφτασε στο Σύνταγμα. Εκεί μέλη του ΠΑΜΕ σήκωσαν πικέτες που σχημάτιζαν τη φράση «Το ριάλιτι δεν είναι για σχολεία. Τις κάμερες να βάλετε μες στα υπουργεία».

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ζητούν μεταξύ άλλων να ληφθούν αμέσως όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία και να μπει φραγμός στις πιέσεις των σχολαρχών που εξαναγκάζουν τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να κάνουν μάθημα με κάμερες στην τάξη. Ανάλογες κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν και σε άλλες πόλεις της χώρας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στήριξη εκπαιδευτικών με τη βούλα της ΑΔΕΔΥ
Το Γενικό Συμβούλιο του ανώτατου οργάνου των δημοσίων υπαλλήλων προκηρύσσει απεργία-αποχή από την εφαρμογή του μέτρου της ζωντανής αναμετάδοσης του μαθήματος με κάμερες.
Στήριξη εκπαιδευτικών με τη βούλα της ΑΔΕΔΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με κατεπείγον αίτημα η ΟΙΕΛΕ ζητά από το υπ. Παιδείας να δημοσιεύσει την εκτίμηση αντικτύπου
Μετά την αναφορά-καταγγελία της στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), η ΟΙΕΛΕ ζήτησε χθες με κατεπείγον αίτημα από το υπουργείο Παιδείας να δημοσιευτεί η εκτίμηση αντικτύπου.
Με κατεπείγον αίτημα η ΟΙΕΛΕ ζητά από το υπ. Παιδείας να δημοσιεύσει την εκτίμηση αντικτύπου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πιλοτικό μάθημα εξ αποστάσεως
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του 3ου Γενικού Λυκείου Νέας Φιλαδελφείας έλαβαν, χθες το απόγευμα, μέρος στην πιλοτική εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, που σχεδίασε το υπουργείο Παιδείας.
Πιλοτικό μάθημα εξ αποστάσεως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
Διαδοχικές συναντήσεις με τις δύο μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είχε η Νίκη Κεραμέως, όπου συζητήθηκαν τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου και από τις οποίες προκύπτει πως η υπουργός «παγώνει» ζητήματα που...
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κινητοποιήσεις με τον... αγιασμό
Η ΕΛΜΕ Πειραιά καλεί σήμερα σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα των τμημάτων που χαρακτηρίζονται ολιγομελή, ενώ οι αναπληρωτές διεκδικούν μόνιμους και μαζικούς διορισμούς...
Κινητοποιήσεις με τον... αγιασμό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καταγγελίες για εργασιακό Μεσαίωνα στα νηπιαγωγεία
Η ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για εκπαιδευτικούς που υποχρεώνονται να επιστρέφουν μέρος της αμοιβής τους στους εργοδότες (!), για απλήρωτη υπερεργασία, για νηπιαγωγούς που καθαρίζουν τουαλέτες ή εκτελούν χρέη συνοδού στα...
Καταγγελίες για εργασιακό Μεσαίωνα στα νηπιαγωγεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας