Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το σχολείο που μας χωράει» δεν «χώρεσε» στον Δήμο Γλυφάδας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το σχολείο που μας χωράει» δεν «χώρεσε» στον Δήμο Γλυφάδας

  • A-
  • A+
Ο δήμαρχος υπέκυψε στις αντιδράσεις (και της Εκκλησίας) και «διέκοψε» το πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κατά της ομοφοβίας. Τι λένε στην «Εφ.Συν.» οι υπεύθυνοι του προγράμματος και τι ειπώθηκε στη συνάντηση της Μ. Χαρατσίδου με τον δήμαρχο.

Συνέβη πριν από λίγες μόλις μέρες. Το θέμα έχει λάβει ήδη διαστάσεις. Ο δήμαρχος δεν θέλησε να κάνει καμία δήλωση. Ωστόσο το ζήτημα είναι εξαιρετικά σοβαρό καθώς αφορά: παιδιά, εκπαιδευτικούς, γονείς, θεσμικούς παράγοντες και την Εκκλησία. Οταν σε όλα τα παραπάνω μπει και το θέμα «καταπολέμηση της ομοφοβίας», μπορούμε (δυστυχώς) εύκολα να καταλάβουμε πως κάτι δεν πήγε όπως θα έπρεπε. Πράγματι, ένα εγκεκριμένο και προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα του ΟΚΑΝΑ για την καταπολέμηση της ομοφοβίας, που αφορούσε κυρίως επιμόρφωση εκπαιδευτικών, σταμάτησε στον Δήμο Γλυφάδας με παρέμβαση του ίδιου του δημάρχου.

Είναι δυνατόν σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, εν έτει 2020, να ορίζουν εκκλησιαστικοί και εξωεπιστημονικοί φορείς πώς θα γίνει η εκπαιδευτική πολιτική; Είναι δυνατόν εγκεκριμένα προγράμματα από το υπουργείο, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Διεύθυνση και τον ΟΚΑΝΑ ουσιαστικά να διακόπτονται επειδή ένας δήμαρχος θέλει να «κρατήσει τις ισορροπίες», δηλαδή να μην εναντιωθεί στην Εκκλησία; Είναι δυνατόν έναν χρόνο μετά την τραγική αυτοκτονία του 15χρονου Νικόλα (Ιούνιος 2018) στην Αργυρούπολη εξαιτίας του εκφοβισμού που δεχόταν από συνομήλικούς του λόγω ομοβοφίας, να σταματούν εκπαιδευτικά προγράμματα που στοχεύουν στην πρόληψη παρόμοιων περιστατικών; Είναι δυνατόν. Ισως παράλογο, απαράδεκτο, επικίνδυνο και δυνατόν.

Δουλειά στην πρόληψη

«Ανά την Ελλάδα υπάρχουν 75 Κέντρα Πρόληψης (Κ.Π.) ή αλλιώς Κέντρα Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας», εξηγεί ο Ηλίας Γκότσης (κοινωνιολόγος, ψυχοθεραπευτής και επιστημονικά υπεύθυνος του Τμήματος Εκπαίδευσης ΟΚΑΝΑ). «Πρόκειται για εξουσιοδοτημένους φορείς στους δήμους (χωρίς όμως να έχει ο δήμος την αρμοδιότητα να τους επιβάλει πολιτικές), που εκπαιδεύουν δασκάλους και καθηγητές, κάνουν βιωματικά εργαστήρια κ.ά. Μπορούν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ν’ απευθυνθούν στα Κ.Π. αν χρειάζονται συμβουλή ή ενημέρωση από κοινωνικούς λειτουργούς ή ψυχολόγους». «Το σημαντικότερο ωστόσο είναι πως δουλεύουν στο επίπεδο της πρόληψης», διευκρινίζει. «Ακριβώς γιατί αν δεν δράσουμε συμπεριληπτικά και στο επίπεδο της πρόληψης, τελικά οδηγούμαστε σε μια σειρά από συμπεριφορές που είναι είτε αυτοκαταστροφικές είτε εξαρτητικές (π.χ. από ουσίες). Γι’ αυτόν τον λόγο εμπλέκεται και ο ΟΚΑΝΑ».

«Πέρυσι ξεκίνησε ο σχεδιασμός ενός νέου προγράμματος για την αντιμετώπιση της ομοφοβίας στα σχολεία. Ονομάζεται “Το σχολείο που μας χωράει”, έχει εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, έχει θεωρηθεί πρωτοποριακό πρόγραμμα από την Ε.Ε. και σε αυτό εμπλέκονται πολλοί φορείς: Ο ΟΚΑΝΑ έχει την επιστημονική ευθύνη του σχεδιασμού και της εφαρμογής και επιπλέον εμπλέκονται τα Κ.Π., μαζί με την υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης, τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και το “Πολύχρωμο σχολείο”. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση κυρίως των εκπαιδευτικών και όχι στην άμεση μεταφορά στη σχολική τάξη. Δηλαδή ξεκινάμε από την πηγή: πάμε να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τα στερεότυπα και τις εσωτερικευμένες προκαταλήψεις που μπορεί να έχουν για θέματα ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Ο ΟΚΑΝΑ θα εκπαίδευε όσους δουλεύουν στα Κ.Π. και αυτοί με τη σειρά τους τους εκπαιδευτικούς», διευκρινίζει ο κ. Γκότσης.

«Η δράση θα γίνει όπου υπάρχουν Κ.Π. Τον Γενάρη θα πάμε Θεσσαλονίκη και Β. Ελλάδα. Και αρχές Δεκέμβρη, πριν από λίγες μέρες δηλαδή, το ξεκινήσαμε σε Ρόδο και Γλυφάδα (στη Γλυφάδα ακριβώς επειδή εκεί ήταν και η σχεδιαστική ομάδα του προγράμματος). Η υπεύθυνη εκεί ήταν η Μελίνα Χαρατσίδου. Με το που ξεκινάει, έγινε της κακομοίρας. Φώναξαν την κ. Χαρατσίδου στον δήμο και επί μιάμιση ώρα τής μιλούσαν ώστε να σταματήσει. Το πρόγραμμα ουσιαστικά σταμάτησε και η ίδια, μην αντέχοντας, υπέβαλε την παραίτησή της από τη θέση της επιστημονικά υπεύθυνης του Κ.Π. Γλυφάδας.

»Το πρόγραμμα στοχεύει σ’ ένα σχολείο συμπερίληψης. Ενα δημοκρατικό, ανοιχτό σχολείο, που να συμπεριλαμβάνει και να χωράει όλους τους μαθητές, χωρίς διακρίσεις! Και ταυτόχρονα, όλους τους εκπαιδευτικούς και όλους τους γονείς. Αν χάνονται αυτές οι μάχες και αυτά τα προγράμματα, τότε αυτοί που το μπλοκάρουν είναι, χωρίς να το αντιλαμβάνονται ίσως, συνεργοί. Συνεργοί στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν παιδιά και έφηβοι. Από τα πιο μικρά έως τα πιο μεγάλα. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν εξωεπιστημονικοί παράγοντες που επιπλέον δεν έχουν και κανένα δικαίωμα να παρέμβουν στο πρόγραμμα (δήμος, Εκκλησία κ.ά.) να δρουν υπόγεια ώστε αυτό να σταματά!».

Στο ίδιο πλαίσιο και ο Πέτρος Σαπουντζάκης, εκπαιδευτικός επί 20ετία και ιδρυτικό μέλος της συλλογικότητας «Πολύχρωμο σχολείο», που συμμετέχει στο πρόγραμμα κατά της ομοφοβίας του ΟΚΑΝΑ, παίρνει θέση: «Το πρόγραμμα αυτό είναι έτσι δομημένο ώστε με ενσυναίσθηση, γνώση και σεβασμό οι εκπαιδευτικοί να μπορούν ν’ αντιλαμβάνονται το ζήτημα της ομοφοβίας, της διαφορετικότητας, της ταυτότητας φύλου κ.λπ. στην ολότητά του, επιστημονικά και με ανθρωπιά. Και κυρίως όχι συγκρουσιακά!», διευκρινίζει. «Κανείς μας δεν θέλει τη σύγκρουση. Ούτε η κ. Χαρατσίδου, κι ας πιέστηκε από τον Δήμο Γλυφάδας με άσχημο τρόπο. Είμαστε χρόνια στον χώρο και γνωρίζουμε πολύ καλά πως στόχος των προγραμμάτων αυτών δεν είναι να πυροδοτήσουν εντάσεις. Ακριβώς επειδή ξέρουμε ότι το ζήτημα είναι αμφιλεγόμενο κοινωνικά και πολλοί το χρησιμοποιούν κατά το δοκούν (μέχρι και στο Μακεδονικό έμπλεξαν έμφυλα θέματα)».

Η αυτοχειρία του Νικόλα

«Μην ξεχνάμε πως πριν από έναν χρόνο ένα 15χρονο παιδί, ο Νικόλας Φιλίππου, αυτοκτόνησε. Κρεμάστηκε στο μπαλκόνι. Κανείς μας δεν ξέρει πώς εσωτερικεύει ένα παιδί τον εκφοβισμό που δέχεται από συνομηλίκους και όχι μόνο», λέει ο κ. Σαπουντζάκης που γνωρίζει την οικογένεια. «Ο Νικόλας είχε και τους γονείς του στο πλάι του, είχε κάνει coming out και στο σχολείο και στις παρέες του. Να ξέρετε, όμως, ότι σε αντίθεση με το παρελθόν, πλέον όταν ένα παιδί εκδηλώνει την ταυτότητά του, τα σχόλια είναι πολύ περισσότερα και πιο βίαια - αυτό φαίνεται και από τη διεθνή εμπειρία και μάλιστα μειώνεται και ηλικιακά. Ξεκινάει από το Δημοτικό πλέον!

»Ο Νικόλας είχε δεχθεί βίαιες σωματικές και λεκτικές επιθέσεις. Και μάλιστα, λίγους μήνες πριν από το τραγικό συμβάν, στο σχολείο του είχε γίνει η εβδομάδα για τις έμφυλες ταυτότητες. Και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός για το πρόγραμμα, μέσα στην τάξη του Νικόλα, είπε: “Οι γκέι είναι άρρωστοι”. Προφανώς η ίδια θεώρησε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν μια ευκαιρία να βγάλει τα δικά της στερεότυπα. Και τώρα, μόλις έναν χρόνο μετά, σε διπλανό δήμο από του Νικόλα, στη Γλυφάδα, έναν δήμο με ισχυρή μητρόπολη (υπάρχουν ιδιοκτησιακά ζητήματα έντονα, καθώς και ακτιβιστικές χριστιανικές ομάδες), ο δήμαρχος αποφασίζει, εντελώς εξωθεσμικά, να σταματήσει ουσιαστικά το πρόγραμμα! Ενα πρόγραμμα που δρα κυρίως στον τομέα της πρόληψης, καθώς είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι τόσο τα άτομα που δέχονται ομοφοβικές επιθέσεις όσο και οι δράστες των επιθέσεων αυτών (όποιου είδους) θα εμφανίσουν στο μέλλον παρόμοιες ψυχικές διαταραχές και εξαρτησιογόνες συμπεριφορές.

»Και ρωτάμε: Αν ο Νικόλας που είχε τόση στήριξη δεν κατόρθωσε να νιώσει ασφαλής και αποφάσισε να δώσει τέλος στη ζωή του, τότε ένα παιδί που δεν έχει απολύτως καμία στήριξη τι θα κάνει; Είναι δυνατόν να μην αφήνουμε ούτε καν τους εκπαιδευτικούς να ενημερωθούν σχετικά, επειδή ο δήμαρχος “θέλει να κρατήσει ισορροπίες”;».

«Δεν είναι καλό για τον δήμο»!

ΤΟ «ΜΑΣΑΖ» ΣΤΗ ΜΕΛΙΝΑ ΧΑΡΑΤΣΙΔΟΥ

«Πλέον δρούμε και ενάντια στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών! Δεν ξέρω τι νομίζουν. Οτι μιλώντας στους δασκάλους θα γίνουν τα παιδιά τους γκέι; Μιλάμε για ένα κλίμα τρομοκρατίας. Και οι εκπαιδευτικοί σού λένε “πού να πάω να μπλέξω;”...»

Πέτρος Σαπουντζάκης, εκπαιδευτικός

Ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου επίσημα δεν θέλησε να κάνει κάποια δήλωση. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, φαίνεται πως πράγματι δέχθηκε σφοδρές αντιδράσεις από πολίτες και από την Εκκλησία και θέλησε να «εξισορροπήσει» τα πράγματα. Πράγματι, κάλεσε στο γραφείο του την κ. Χαρατσίδου και ζήτησε να σταματήσει το πρόγραμμα, καθώς «δεν έχει γίνει με οριζόντιο τρόπο ανά την Ελλάδα». Σύμφωνα με πληροφορίες, «το θέμα είναι διαδικαστικό» και «ο δήμος δεν είναι αντίθετος», αλλά «πρέπει να κρατηθούν και κάποιες ισορροπίες».

«Δεν επιθυμούσα το θέμα να πάρει συγκρουσιακές διαστάσεις», μας λέει η κ. Χαρατσίδου, ψυχολόγος, συστημική ψυχοθεραπεύτρια και επιστημονικά υπεύθυνη του Κ.Π. Γλυφάδας. «Δυστυχώς, δεν μου επιτρέπουν να κάνω τη δουλειά μου κι ας μην είναι αρμοδιότητα του δήμου. Πράγματι, με κάλεσε πριν από λίγες μέρες ο δήμαρχος, μαζί με τον αντιδήμαρχο Παιδείας και ακόμα δύο και μου μιλούσαν επί μιάμιση ώρα. Δεν θέλω να πω σε τι κλίμα έγινε η “κουβέντα”, απλά θα πω πως έως και τώρα δεν έχω λάβει απάντηση στο “γιατί όλα αυτά;”. Το μόνο που μου είπαν είναι πως “δεν είναι καλό για τον δήμο”! Ισως οι άνθρωποι, όταν απέναντί τους έχουν πράγματα που τους φοβίζουν, να προτιμούν να μην τα βλέπουν. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν να κανονικοποιούμε την αορατότητα ατόμων και μάλιστα παιδιών εξαιτίας ζητημάτων φύλου και σεξουαλικής ταυτότητας. Και όπως τόνισαν και κάποιοι εκπαιδευτικοί που θέλουν να κάνουν τη δράση (γιατί και κάποιοι δεν θέλουν), ποιος αποφασίζει εξ ονόματός τους τι είναι καλό;

»Μετέφερα στους εκπαιδευτικούς στους οποίους έγινε μια επιμορφωτική συνάντηση πως το πρόγραμμα διακόπτεται έπειτα από παρέμβαση της Εκκλησίας, όπως μου ειπώθηκε προφορικά, μαζί με κάποιους που έχουν υπογράψει και ζητούν να διακοπεί. Η πραγματικότητα είναι ότι ένας εκπαιδευτικός που πήρε μέρος στο πρόγραμμα μετέφερε στον δήμαρχο τι γίνεται σε αυτό και ότι πρέπει να διακοπεί. Οπότε τι νόημα έχει; Δεν κάνω κάποιου είδους “κρυφό σχολειό”, ούτε αντίσταση. Ή θέλουμε να το κάνουμε και το προχωράμε όλοι μαζί είτε το διακόπτουμε. Σκέφτηκα σοβαρά να παραιτηθώ όχι μόνο από επιστημονικά υπεύθυνη, αλλά από τα πάντα, σκεπτόμενη ότι στην ουσία δεν υπάρχει εμπιστοσύνη και συνεργασία, γιατί αν υπήρχαν αυτά θα μπορούσε να με καλέσει ο δήμαρχος και να συζητήσουμε επί της ουσίας. Δεν πέφτω από τα σύννεφα, το ξέρω, υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης για τη συγκεκριμένη δομή, που τόσα χρόνια παράγει ουσιαστικότατο έργο».

«Μιλάμε για σαφέστατη παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων γιατί και η ενημέρωση είναι μέσα σ’ αυτά», δηλώνει ο κ. Σαπουντζάκης. «Πλέον δρούμε και ενάντια στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών! Δεν ξέρω τι νομίζουν. Οτι μιλώντας στους δασκάλους θα γίνουν τα παιδιά τους γκέι; Μιλάμε για ένα κλίμα τρομοκρατίας. Και οι εκπαιδευτικοί σού λένε “πού να πάω να μπλέξω;”. Ολο πέφτει στις πλάτες τους. Και τώρα, δεν τους αφήνουμε καν δυνατότητα επιλογής!».

Στο πλευρό του προγράμματος και των υπευθύνων είναι ήδη (με επιστολές τους) εκπαιδευτικοί, τα συνδικαλιστικά τους όργανα, το Σωματείο Στελεχών Πρόληψης Ελλάδας και άλλοι.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθητική διαδήλωση τη Δευτέρα στα Προπύλαια
Οι μαθητές της Αττικής διαδηλώνουν για τα κενά σε εκπαιδευτικούς και τις άλλες ελλείψεις στα σχολεία και ζητούν να μην εφαρμοστεί η οδηγία που εξισώνει τα πτυχία των ΑΕΙ με αυτά των κολεγίων.
Μαθητική διαδήλωση τη Δευτέρα στα Προπύλαια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
Διαδοχικές συναντήσεις με τις δύο μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είχε η Νίκη Κεραμέως, όπου συζητήθηκαν τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου και από τις οποίες προκύπτει πως η υπουργός «παγώνει» ζητήματα που...
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Θλιβερό περιστατικό σε βάρος 7χρονης
Μαθήτρια της Β΄ Δημοτικού στο 17ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης αναγκάστηκε από τους συμμαθητές της να γλείψει «τούρκικη» τουαλέτα «γιατί έτσι είχαν συμφωνήσει σε παιχνίδι που έπαιζαν».
Θλιβερό περιστατικό σε βάρος 7χρονης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθητής ΑμεΑ εκτός σχολείου
Καθηγητές, σπουδαστές και γονείς διαμαρτύρονται για την κατάργηση τομέων στα ΕΠΑ.Λ. και εξαναγκάζει πολλά παιδιά με ποσοστό αναπηρίας 67% να μετακινούνται από το σπίτι τους ή να αλλάξουν ειδικότητα.
Μαθητής ΑμεΑ εκτός σχολείου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κινητοποιήσεις με τον... αγιασμό
Η ΕΛΜΕ Πειραιά καλεί σήμερα σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα των τμημάτων που χαρακτηρίζονται ολιγομελή, ενώ οι αναπληρωτές διεκδικούν μόνιμους και μαζικούς διορισμούς...
Κινητοποιήσεις με τον... αγιασμό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσλήψεις αναπληρωτών στα σχολεία
Το Υπουργείο Παιδείας ανάρτησε στον ιστότοπό του, τα ονόματα των εκπαιδευτικών που εισέρχονται στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως προσωρινοί αναπληρωτές.
Προσλήψεις αναπληρωτών στα σχολεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας