Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νέες φουρτούνες στην Παιδεία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέες φουρτούνες στην Παιδεία

  • A-
  • A+
Φωτιά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανάβουν οι προθέσεις της υπουργού Νίκης Κεραμέως για αξιολόγηση, αριστεία, σημαιοφόρους, επιλογή στελεχών εκπαίδευσης, Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία και μέτρα ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ.

Πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από το υπουργείο Παιδείας καθώς η καταιγίδα που ξεκίνησε από το Μαρούσι δείχνει να γυρίζει πίσω. Παράλληλα με τις εντεινόμενες αντιδράσεις στις ψηφισμένες (άσυλο) και επικείμενες αλλαγές στα ΑΕΙ, νέο και δύσκολο μέτωπο ανοίγει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η δρομολόγηση της αξιολόγησης στα σχολεία, η επαναφορά της αριστείας για τον ορισμό των σημαιοφόρων, το υπό επεξεργασία νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία αλλά και πολλά από τα μέτρα ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ (!) έχουν προκαλέσει τους πρώτους κεραυνούς από τους εκπαιδευτικούς, ακόμα και προσκείμενους στη Ν.Δ.

Πέρα από τη γενική κατάπληξη, δεν κρίνεται τυχαίο το γεγονός ότι ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ και επικεφαλής της κυβερνητικής παράταξης των καθηγητών στη μέση εκπαίδευση, Θ. Τσούχλος, ζήτησε την κατάργηση των «ελιτίστικων» (sic) Πρότυπων σχολείων, τάχθηκε κατά των μεταπτυχιακών με δίδακτρα και, το κυριότερο, πήρε θέση υπέρ των δημόσιων ΑΕΙ δηλώνοντας ότι η ΟΛΜΕ είναι «κάθετα αντίθετη» στην ύπαρξη ιδιωτικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας! Καμία σχέση, δηλαδή, με τα οράματα της κυβέρνησης. Τι συμβαίνει;

Οι καχύποπτοι θα παρέπεμπαν στις προθέσεις της κυβέρνησης να προχωρήσει γρήγορα το θέμα της αξιολόγησης, θέμα-ταμπού για τους καθηγητές μέσης εκπαίδευσης ιδίως μετά τη θητεία του Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργείο Εργασίας. Σίγουρα δεν έχουν ξεχάσει ακόμα τις απολύσεις, τη διαθεσιμότητα και την προώθηση της τιμωρητικής αξιολόγησης η οποία, όπως φοβούνται, έμεινε τότε στη μέση και εύκολα θα μπορούσε να ξεκινήσει τώρα.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επέφερε πολλές θετικές ρυθμίσεις ειδικά στην εκπαιδευτική κοινότητα η οποία δεν φαίνεται διατεθειμένη να τις χάσει. Οχι τόσο εύκολα τουλάχιστον όσο νομίζει η κυβέρνηση. Χαρακτηριστική ένδειξη, η ομιλία του προέδρου της ΟΛΜΕ στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και μάλιστα παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου.

Χαρακτηριστικότερες, οι διαβουλεύσεις που γίνονται παρασκηνιακά με τους εκπαιδευτικούς και οι ζυμώσεις εκτός αλλά και εντός Μαξίμου ώστε να βρεθεί ο τρόπος να δοθεί το σήμα της μεταρρύθμισης μέσα από τις δραστικές αλλαγές στα σχολεία και ειδικά με την καθιέρωση της αξιολόγησης, όχι ως «αποτίμησης έργου», όπως το εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ μαζί με εργαλεία βελτίωσης, αλλά ως αξιολόγησης, όπως τη ζητούν εδώ και χρόνια η υψηλή εξω-εποπτεία και ο ανταγωνισμός της αγοράς.

Πάντως, πέρα από την καχυποψία των εκπαιδευτικών για τις προθέσεις της κυβέρνησης, δεν μπορούν να παραβλεφθούν ούτε η όχι καλή αρχή στις επαφές των δύο εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ) με την υπουργό ούτε οι

κρύες σχέσεις πριν από την υπουργοποίησή της. Και σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητη η παρούσα στάση των Ομοσπονδιών, που δεν δίστασαν να πουν αρκετά «ναι» αλλά και αρκετά «όχι» στη γενική μεταρρυθμιστική επίθεση του υπουργείου.

Βέβαια, ο κ. Τσούχλος μίλησε ως πρόεδρος της ΟΛΜΕ, όχι ως ιδιώτης, φίλος του κόμματος της Ν.Δ. Και πάλι, όμως, μετράει. Και θεωρείται βέβαιο ότι η διαμάχη αναμένεται να είναι έντονη και μακρά. Είναι μεγάλο το χάσμα ανάμεσα στην κυβέρνηση και την πολιτική αποθέωσης της αριστείας, ιδιωτικοποίησης σημαντικών τομέων όλων των βαθμίδων, εντατικοποίησης των σπουδών κ.ά. Μην ξεχνάμε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν αντιτεθεί και στην επαναφορά της αριστείας ως κριτηρίου για τον ορισμό των σημαιοφόρων.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τον ευρύτερο χώρο της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί και ειδικά η ΟΛΜΕ διά στόματος του κ. Τσούχλου πήρε ανοιχτά θέση ενάντια στα μεταπτυχιακά με δίδακτρα, παραπέμποντας στη συνταγματική επιταγή της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης. Για τα Πρότυπα σχολεία, ανέφερε ότι η ΟΛΜΕ θεωρεί απαράδεκτο τον θεσμό και απαιτεί από καιρό την οριστική κατάργησή τους.

Ως προς τα Πειραματικά, σημείωσε ότι θέση της ΟΛΜΕ είναι να επιλέγονται με κλήρωση οι μαθητές και οι μαθήτριες, καθώς με την καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων «βρισκόμαστε ενώπιον μιας διαστρεβλωμένης και αντιπαιδαγωγικής αντίληψης της "αριστείας"», ενώ «έχει παρατηρηθεί μια πρωτοφανής έξαρση της προσφυγής των μαθητών στην παραπαιδεία και στα ιδιωτικά φροντιστήρια».

«Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία, αλλά την ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Η κρατική μέριμνα οφείλει να θέσει ως προτεραιότητα τις σχολικές μονάδες των δυσπρόσιτων περιοχών και όχι φυσικά τα Πρότυπα», σημείωσε.

Η πορεία του νομοσχεδίου

Από την εξέλιξη των ισορροπιών ανάμεσα στο υπουργείο και τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς θα εξαρτηθεί και η πορεία του νομοσχεδίου που επιδιώκεται να προωθηθεί ει δυνατόν νωρίτερα από αυτό για την τριτοβάθμια. Αλλωστε, για το τελευταίο, υπό το βάρος των αντιδράσεων, η κ. Κεραμέως αποφάσισε να βάλει λίγο φρένο και να στείλει δεύτερη επιστολή με τα 22 σημεία που σηματοδοτούν την πλήρη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, αυτή τη φορά στους τομεάρχες Παιδείας των κομμάτων.

Στις αντιδράσεις πλέον συμπεριλαμβάνονται φοιτητικές καταλήψεις που από μέρα σε μέρα αυξάνονται, οι αντίθετες απόψεις ακόμα και από τις διοικήσεις για σημεία-κλειδί (Συμβούλια Ιδρύματος, πρυτανικές εκλογές, αυστηροποίηση ν+2 κ.ά.) αλλά και οι έντονες καταγγελίες από την αξιωματική αντιπολίτευση για προσχηματικές διαδικασίες, καθώς για καμία αλλαγή δεν συγκλήθηκε η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπως έπρεπε.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακραία καιρικά φαινόμενα στην Παιδεία
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και μαζί της νέας υπουργού Παιδείας για την κατάργηση του ασύλου, την κατάργηση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα.
Ακραία καιρικά φαινόμενα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επεφύλασσε εκπλήξεις στο και πέντε
Λίγο πριν αρχίσει η νέα σχολική χρονιά, λίγο πριν εφαρμοστεί το νέο εξεταστικό, ο «ανασχεδιασμός της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» εντάσσεται στις άμεσες κυβερνητικές προτεραιότητες.
Επεφύλασσε εκπλήξεις στο και πέντε
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο νέος χάρτης της Παιδείας
Τα πανεπιστήμια μετά τις συγχωνεύσεις, πρωτοϊδρυόμενες σχολές και τμήματα και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Ο νέος χάρτης της Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
Ετοιμη να κάνει υποχωρήσεις σε σημεία αιχμής του πολυνομοσχεδίου, κυρίως στις διατάξεις για τα ΑΕΙ, φαίνεται να είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποφύγει τον εγκλωβισμό από τις ιδιότυπες...
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση
Χωρίς αλλαγές στις ρυθμίσεις για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, με μικρές αλλαγές στις διατάξεις για τα ΑΕΙ στις οποίες δεσπόζει η κατάργηση των Συμβουλίων και, τέλος, με το οριστικό σύστημα για τις...
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προαποφασίζομεν και διατάσσομεν για τα Πρότυπα
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας άδειασαν τον «γαλάζιο» πρόεδρο της ΟΛΜΕ που ζήτησε την κατάργηση των Πρότυπων Σχολείων
Προαποφασίζομεν και διατάσσομεν για τα Πρότυπα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας