Παρά τις προσπάθειες να υφανθεί το αφήγημα πως η γνωμοδότηση των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων για τα αργοπορημένα -κατά 2 χρόνια- βίντεο καταρρίπτει όλες τις αιτιάσεις για απόπειρα συγκάλυψης από μεριάς της κυβέρνησης, το πόρισμα που κατατέθηκε χθες στις δικαστικές αρχές δεν αλλάζει, ούτε διαψεύδει επί της ουσίας κάποια από τις πτυχές της αμφισβήτησης του υλικού που έπεσε ως μάννα εξ ουρανού στην κοιλάδα των Τεμπών. Πολλώ μάλλον, δεν διαψεύδει την πραγματικότητα, τα γεγονότα! Οι δύο πραγματογνώμονες που κλήθηκαν πριν από μία εβδομάδα από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, να ερευνήσουν το υλικό μπόρεσαν μόνο να επιβεβαιώσουν την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία «63503» που συγκρούστηκε με την επιβατική την 28η Φεβρουαρίου 2023 και όχι τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού.
Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο κατατείνει η 34σέλιδη έκθεση, που καταλήγει επακριβώς με τις λέξεις «χωρίς να πιστοποιεί τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού», κάτι που έτσι κι αλλιώς δεν είχε ζητηθεί από τον ανακριτή στη σχετική εντολή του, παρά τις προσδοκίες που καλλιεργούσε η κυβερνητική προπαγάνδα. Το ερώτημα για την ταυτοποίηση, άλλωστε, της εμπορικής αμαξοστοιχίας ήταν και το μόνο που θα μπορούσε να απαντηθεί επαρκώς από τους δικαστικούς πραγματογνώμονες -ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός και ένας μηχανολόγος μηχανικός- αφού δεν έχουν ούτε τη δυνατότητα ούτε την αρμοδιότητα ούτε και τη γνώση για να αποφανθούν αν το συγκεκριμένο υλικό που κατέθεσε η εταιρεία Interstar είναι ή δεν είναι γνήσιο.
Η μόνη αρμόδια για να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα είναι η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. στην οποία δόθηκε η εντολή να κατασχεθούν όλα τα υλικά από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας που είχε την ευθύνη της βιντεοεπιτήρησης του σιδηροδρόμου μόλις την περασμένη Δευτέρα κι αφού είχαν οριστεί ήδη οι δικαστικοί πραγματογνώμονες να ελέγξουν ένα, μέχρι και σήμερα, αμφίβολης αξιοπιστίας υλικό. Εδώ είναι και το εξής παράδοξο: πως, αντί να σταλούν κατευθείαν όλα τα υλικά στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για αξιολόγηση, αρχικά οι ανακριτικές αρχές επέλεξαν να ανατεθεί στους δικαστικούς πραγματογνώμονες ένας έλεγχος που διαφαινόταν ελλιπής. Εγείροντας τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των συγγενών των θυμάτων που κατήγγειλαν, παράλληλα, μεθοδεύσεις για να αποκλειστούν από τη διερεύνηση των βίντεο μέσω των δικών τους διορισμένων τεχνικών συμβούλων.
Το δεύτερο ερώτημα του ανακριτή αφορούσε το αν «μεταφέρεται ή όχι - είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών». Αν και είναι πολύ συγκεκριμένη η ερώτηση που απευθύνει ο ανακριτής (αν μεταφέρεται, και όχι, έστω, αν φαίνεται να μεταφέρεται), εδώ η απάντηση είναι προσεκτικά διατυπωμένη: πως «στο σύνολο της σύνθεσής της [αμαξοστοιχίας] και κατά τον χρόνο διέλευσής της, είναι έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στην επίσημη λίστα φορτίου» όπως την κατέθεσε η Hellenic Train, «χωρίς να διακρίνεται» οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών.
Θα ήταν πολύ δύσκολο να είναι διαφορετική η απάντηση των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων αφού το γεγονός ότι δεν φαίνεται ξένο φορτίο δεν σημαίνει πως τα κοντέινερ του τρένου δεν θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν εντός τους ποσότητες εύφλεκτου υλικού, όπως αναφέρουν, ως κύρια αιτία της πυρκαγιάς -και θανάτου επιβατών- όχι μόνο πλέον οι τεχνικές εκθέσεις πραγματογνωμόνων, αλλά και το προσχέδιο του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το οποίο αναμένεται να δημοσιευθεί στις 27 Φεβρουαρίου («Καίει... το προσχέδιο για το πόρισμα: σωρεία λαθών και παραλείψεων», «Εφ.Συν.», 3.2.25).
Ταυτοποίηση
Οι πραγματογνώμονες αρχικά εξηγούν τη μεθοδολογία που χρησιμοποίησαν για να ταυτοποιήσουν την εμπορική αμαξοστοιχία: μέσω φωτογραφιών που είχαν παρθεί λίγες μέρες μετά το δυστύχημα από τα εμπορευματοκιβώτια -παρουσία του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας, μετά τη μεταφορά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης- και των βίντεο που παρέδωσε σε στικάκι η εταιρεία. Σημειώνουν πως από το βιντεοληπτικό υλικό που έλαβαν, αξιοποιήθηκαν μόνο τα δύο από τα τρία βίντεο για την ταυτοποίηση. Το τρίτο βίντεο, από τη σήραγγα των Τεμπών, παρέμεινε αναξιοποίητο επειδή η λήψη ήταν από χαμηλά και έτσι δεν φαίνονται καθαρά οι επιφάνειες των κοντέινερ και άρα ούτε τα διακριτικά τους (λογότυπα εταιρειών κ.λπ.) - που ήταν και ο βασικός τρόπος που θα μπορούσαν να ταυτοποιηθούν.
Από την ανάλυση των δύο αυτών βίντεο, οι πραγματογνώμονες κατέληξαν πως:
● Ο εμπορικός συρμός και στα δύο βίντεο αποτελείται από 2 ηλεκτράμαξες, 3 φορτάμαξες με λαμαρίνες και 10 φορτάμαξες με κοντέινερ, «όπως ακριβώς και ο συρμός της “63503” εμπορικής αμαξοστοιχίας».
● Τα διακριτικά των κοντέινερ και η σειρά με την οποία είναι αυτά σχηματισμένα «συμπίπτουν τόσο στα δύο βίντεο που αναλύθηκαν [...] όσο και με αυτά του συρμού 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαπιστώθηκαν από την αστυνομία κατά το άνοιγμά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης».
● Η σειρά σχηματισμού του συρμού 63503 συμπίπτει «τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train [...] όσο και με την ανάλυση των [...] βίντεο».
● Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες «είναι έμφορτες με λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα (κάθετοι δοκοί) κατεβασμένα, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους των λαμαρινών από αυτό των φορταμαξών και έχουν μόνο τα εμπρόσθια και τα οπίσθια παραπέτα ανασηκωμένα». Στις υπόλοιπες 10 φορτάμαξες που έχουν κοντέινερ, «τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα».
● «Σε καμιά από τις φορτάμαξες, τόσο αυτές που είναι έμφορτες με λαμαρίνες όσο και σε αυτές που είναι έμφορτες με κοντέινερ, δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου που είναι οι λαμαρίνες και τα κοντέινερ».
Ανάλυση ταχύτητας και χρόνου
Αναφερόμενοι στην ανάλυση της ταχύτητας της εμπορικής αμαξοστοιχίας και του χρόνου κατά τον οποίο τραβήχτηκαν τα βίντεο, οι δύο πραγματογνώμονες σημειώνουν πως ανέλυσαν τα καταγραφικά της σήραγγας Πλαταμώνα, της σήραγγας Τεμπών και τα δεδομένα καταγραφής κίνησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαθέτουν από τον Ιούνιο του 2023, όταν έλαβαν τα καταγραφικά των δύο μηχανών του τρένου.
Σκοτεινό σημείο ως προς τη χρονική ταύτιση εντοπίζεται στην κάμερα από τη σήραγγα των Τεμπών, αφού, όπως σημειώνουν, από τη σύγκριση του χρονογράφου της αμαξοστοιχίας με τον χρόνο που φαίνεται στις κάμερες της σήραγγας, υπάρχει απόκλιση 1 λεπτού και δέκα δευτερολέπτων. Η απόκλιση πιθανολογούν πως οφείλεται «σε λάθος χρονισμό του καταγραφικού των καμερών και της προπορείας του σχετικά με την ώρα Ελλάδος κατά “00:01:10”, αλλά χωρίς την παρουσία εξωτερικού παρατηρητή (σταθμάρχης Σ.Σ. Ραφάνης) ή άλλου τεχνικού βοηθήματος δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί», σημειώνουν.
Μήνυση κατά του εφέτη ανακριτή
Μήνυση σε βάρος του εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτ. Μπακαΐμη κατέθεσε χθες ο Σύλλογος «Τέμπη 2023» για τα αδικήματα της παράβασης καθήκοντος, της υπόθαλψης εγκληματία, παρεμπόδισης της Δικαιοσύνης και υπεξαγωγής εγγράφων. Στο Δικαστικό Μέγαρο της Λάρισας βρέθηκαν η πρόεδρος του Συλλόγου Μαρία Καρυστιανού, ο Παύλος Ασλανίδης, όπως και ο δικηγόρος Στέλιος Σούρλας, ο οποίος συνέταξε τη μηνυτήρια αναφορά. Ο λόγος πως, όπως καταγγέλλουν οι συγγενείς, 649.000 αρχεία, ηχητικά και βίντεο που αφορούσαν το κρίσιμο διάστημα της 28ης Φεβρουαρίου και 1ης Μαρτίου 2023 δεν βρίσκονται πουθενά στη δικογραφία.
Οπως σημειώνεται στη μηνυτήρια αναφορά, η τακτική ανακρίτρια που είχε αναλάβει να χειριστεί τη δικογραφία τις πρώτες μέρες μετά το δυστύχημα -πριν η υπόθεση αναβαθμιστεί και ανατεθεί σε εφέτες- είχε ζητήσει να γίνει κατάσχεση:
● όλων των ηχητικών καταγραφών που αφορούν τον συντονισμό και τη διαχείριση κυκλοφορίας
● των τεχνικών οδηγιών σε πραγματικό χρόνο των ημερών 28.02.2023 και 01.03.2023 για την περιοχή εμβέλειας του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη
● όλων των εγγράφων που αφορούν το σύνολο των κανόνων και προδιαγραφών ασφαλείας των σιδηροδρόμων
H πορεία της κατάσχεσης όπως και η ύπαρξη σχετικής Εκθεσης Εργαστηριακής Πραγματογνωμοσύνης από τη ΔΕΕ γνωστοποιήθηκαν στους συγγενείς από την ίδια την ΕΛ.ΑΣ. κατόπιν εξωδίκου που έστειλαν στη συγκεκριμένη υπηρεσία αναζητώντας τα στοιχεία: τότε έμαθαν ότι τα αρχεία έχουν παραδοθεί από τον Μάρτιο του 2023 στον ανακριτή, λίγες μέρες αφού ανατέθηκε σε αυτόν η υπόθεση, χωρίς όμως να έχουν, μέχρι σήμερα, ενσωματωθεί στη δικογραφία και άρα χωρίς να έχουν πρόσβαση σε αυτά ούτε οι συγγενείς, ούτε οι κατηγορούμενοι, ούτε και οι τεχνικοί σύμβουλοι.
«Αναφέρθηκα στο συγκεκριμένο γεγονός πριν από λίγες ημέρες, και αντί να γίνει σεισμός στον Αρειο Πάγο, δεν κουνήθηκε φύλλο» σημείωσε αιχμηρά η κ. Καρυστιανού βγαίνοντας από το Δικαστικό Μέγαρο.
Πολιτικές αντιδράσεις
Σπεύδοντας να υπεραμυνθεί των κυβερνητικών χειρισμών γύρω από το σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο Παύλος Μαρινάκης αξιοποίησε το πόρισμα των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων για να ισχυριστεί (Mega) ότι «οι δικαστικοί πραγματογνώμονες λένε ότι τα βίντεο αναφέρονται στην εμπορική και πιστοποιούν ότι δεν μετέφερε τίποτα άλλο από όσα είχαν δηλωθεί και δεν υπήρχε παράνομο φορτίο», παρερμηνεύοντας το συμπέρασμα του πορίσματος. Μάλιστα σημείωσε ότι «καταρρίπτεται πανηγυρικά η συγκάλυψη». Λες και οι δύο πραγματογνώμονες με το πόρισμά τους αποστομώνουν τους συγγενείς που καταγγέλλουν τον ξαφνικό εντοπισμό των -προ διετίας τραβηγμένων- βίντεο στο συρτάρι μιας εταιρείας σεκιούριτι, όπως και τον χειρισμό της υπόθεσης από τις δικαστικές αρχές...
Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι «μένει και η πιστοποίηση των βίντεο για τη γνησιότητά τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες» και συμπλήρωσε πως «εμείς λέμε ότι δεν υπήρχε δόλια συγκάλυψη. Αλλο πράγμα να λέμε ότι μεταφερόταν a priori ένα παράνομο φορτίο και η κυβέρνηση συγκάλυπτε τον μεταφορέα».
● Την προφανή απάντηση έδωσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης (Αlpha), σημειώνοντας πως «αν από την αρχή είχε συμβεί ό,τι σε μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα, είχε προστατευθεί ο χώρος, είχαν πάει εμπειρογνώμονες και είχε γίνει δειγματοληψία, θα ξέραμε πολύ καλά τι προκάλεσε την έκρηξη. Και για αυτό ευθύνεται η κυβέρνηση». Και συμπλήρωσε: «Τα βίντεο, είτε πραγματικά είτε μη, δεν αποκαλύπτουν ποιος είναι ο λόγος της έκρηξης και της ανάφλεξης. Ακούσαμε ανθρώπους να βασανίζονται μετά τη σύγκρουση ενώ ζούσαν, είδαμε μια έκρηξη. Το πόρισμα δεν αποκαλύπτει τους λόγους που συνέβησαν όλα αυτά».
● Ανακοίνωση έβγαλε και η Νέα Αριστερά, η οποία σημείωσε πως η ΕΡΤ «βιάστηκε να βγάλει γνήσια τα βίντεο που απεικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία». «Ο λόγος, μάλλον, προφανής: να μπει γρήγορα σε λειτουργία το αφήγημα της κυβέρνησης. Δεν ξέρουμε εάν η αρχισυνταξία στη δημόσια τηλεόραση, υπό την εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου, γίνεται μέσα στο Μαξίμου. Είναι βέβαιο όμως ότι με αυτές τις πρακτικές η ΕΡΤ εκτίθεται» συμπληρώνει.
—
♦ Τι σημαίνει αυτό που γράφει η πραγματογνωμοσύνη για τα βίντεο από τις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα; Τι πάει να πει ότι φαίνεται ένα τρένο ίδιο με το εμπορικό που συγκρούστηκε την 28η Φεβρουαρίου 2023, αλλά δεν επιβεβαιώνεται η γνησιότητα των βίντεο; Με απλά λόγια, ότι θα μπορούσε άνετα το βίντεο να έχει «στηθεί» από κάποιον που έβαλε τα ίδια βαγόνια στη σειρά, με την ίδια σύνθεση και να το τράβηξε σε άσχετη ημερομηνία. Θα μπορέσει η ΕΛ.ΑΣ. να διακριβώσει τη γνησιότητα μετά την κατάσχεση του υλικού από τους servers της εταιρείας; Δύσκολο, λένε ειδικοί σε τέτοια συστήματα, εάν δεν γίνει έρευνα και στις ίδιες τις κάμερες για να διαπιστωθεί εάν κάποτε αυτός ο κάποιος πείραξε τα «ρολόγια» τους...
Α.Χ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας