Εννέα ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, νέα στοιχεία έρχονται στο φως, τόσο για τη χρονίζουσα καθυστέρηση εφαρμογής των συμβάσεων με τους εργολάβους, όσο και για τον ρόλο των προσώπων του δράματος και τα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία.
Οι διωκόμενοι αλληλοκατηγορούνται για τις ευθύνες, με την έρευνα της δικαιοσύνης να καλείται να διερευνήσει κάθε νέο δεδομένο. Τόσο ο διωκόμενος επιθεωρητής, όσο και ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων αναφέρονται σε ευθύνες και του μηχανοδηγού του intercity 62.
Συνεχίζεται η δικαστική έρευνα
Αύριο Παρασκευή συνεδριάζει η 21μελής Ολομέλεια Εφετών Λάρισας προκειμένου να αποφανθεί εάν θα ανατεθεί ή όχι σε εφέτη ανακριτή η διερεύνηση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, όπως έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, που σε έγγραφό του αναφέρει ότι πρέπει να οριστούν ένας εφέτης ανακριτής και ένας αναπληρωτής του για να αναβαθμιστεί η έρευνα και να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τη διενέργεια της ανάκρισης από ειδικό εφέτη ανακριτή έχει ζητήσει και η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας, χαρακτηρίζοντας «απόλυτα επιβεβλημένη» την απόδοση ευθυνών, όπου ανήκουν, και την πλήρη διερεύνηση μιας υπόθεσης με μείζονα σοβαρότητα.
Η ανακρίτρια έχει ήδη εξετάσει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ κρίσιμες είναι οι πραγματογνωμοσύνες που έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και αναμένεται άμεσα να παραδοθούν στις δικαστικές αρχές της Λάρισας.
Νέες διώξεις και αλληλοκατηγορίες
Την Πέμπτη, οι εισαγγελικές αρχές άσκησαν δίωξη, εκτός από τον 59χρονο σταθμάρχη που είχε βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, κατά τριών ακόμη εργαζομένων. Ο ένας ήταν ο επιθεωρητής του ΟΣΕ και οι άλλοι δύο, οι σταθμάρχες που εργάζονταν στην προηγούμενη βάρδια και φέρονται να έφυγαν νωρίτερα, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο, άπειρο συνάδελφό τους.
Και οι τρεις τους κατηγορούνται για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και των σωματικών βλαβών κατά συρροή.
Ο 59χρονος σταθμάρχης έχει ήδη πει ότι έμεινε μόνος του, καθώς οι συνάδελφοί του έφυγαν πριν τελειώσει η βάρδια τους.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος βάσει της απολογίας του κατηγορούμενου συναδέλφου του έφυγε στις 22.20, φέρεται να υποστηρίζει ότι στη βάρδια του διαχειρίστηκε «35 τρένα και έφυγα αφήνοντας τον συνάδελφό μου να διαχειριστεί τον προαστιακό που την ώρα που έφευγα, έμπαινε στο σταθμό και την αμαξοστοιχία 62 που έφτανε στις 23.05 οπότε και θα είχα σχολάσει».
Την πρόωρη αναχώρηση του έμπειρου σταθμάρχη επιβεβαίωσε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήντρος, που επισήμανε ότι ο εν λόγω συνάδελφος του, βάσει της εμπειρίας του θα μπορούσε ίσως να είχε δει το λάθος με το κλειδί στον πίνακα.
«Από τηλεγραφήματα που είχα με τον σταθμάρχη, κατάλαβα ότι ο Κ.Π. έφυγε. Τον πήρα τηλέφωνο στο κινητό του στις 22:45 και του είπα: “Γιατί δεν κάθεσαι ακόμα λίγο; Να περάσουμε και το τελευταίο τρένο;” Και μου απάντησε ” Πόσο να καθίσω; Να κάθομαι να φυλάω αυτόν;”»
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων πάντως απέδωσε ευθύνες και στον μηχανοδηγό του intercity 62. Όπως είπε, «δεν αντέδρασε όταν είδε ότι βγαίνει από τη σωστή πορεία. Αμέσως έπρεπε να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία. Πριν καν μπει στη διαγώνιο. Εδώ είναι το πρώτο λάθος».
Τι λέει ο επιθεωρητής
Τον ρόλο του στην υπόθεση προσπάθησε να εξηγήσει ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρές κατηγορίες σχετιζόμενες με το δυστύχημα, με δήλωση που έκανε μέσω του δικηγόρου του, Ιωάννη Γλύκα. Ο σταθμάρχης ρίχνει όλες τις ευθύνες κυρίως στους σταθμάρχες της Λάρισας, δηλαδή τον σταθμάρχη της βάρδιας, αλλά και τους δύο άλλους που εγκατέλειψαν τις θέσεις τους νωρίτερα από το προγραμματισμένο, αλλά μερίδιο ευθύνης απέδωσε και στον έναν μηχανοδηγό.
Ο επιθεωρητής μιλά για «πολλαπλά λάθη», βγάζοντας πάντως τον εαυτό του από το κάδρο των ευθυνών, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος, λόγω υπηρεσιακών αναγκών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου βρισκόταν στον σταθμό του Βόλου. Επιπλέον, λέει ότι ο επιθεωρητής δεν έχει καμία εμπλοκή στην εκπαίδευση των σταθμαρχών, και εξ αντικειμένου, από τη στιγμή που παίρνουν την πιστοποίηση θεωρούνται «ισότιμοι και ικανοί».
Και όσον αφορά τη λειτουργία του σταθμού, «ο κλειδούχος έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη». Και επιβεβαίωσε ότι μέχρι και το έτος 2019, «η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας – Παλαιοφαρσάλου – Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα».
Αφού ζητά να του αναγνωριστεί το τεκμήριο της αθωότητας, αλλά το δικαίωμα στη δίκαιη δίκη, αποδίδει όλες τις ευθύνες στους σταθμάρχες, αλλά και στον ένα μηχανοδηγό, για μη ενημέρωση του σταθμάρχη.
Όπως αναφέρει στη δήλωσή του έγιναν «πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».
Οργή των μηχανοδηγών
Η διαφαινόμενη απόδοση ευθυνών σε έναν από τους δύο μηχανοδηγούς, που έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα, προκάλεσε την οργή των συναδέλφων τους, με τον πρόεδρό τους, Κώστα Γενιδούνια, να σημειώνει ότι «όταν βλέπουμε εμείς οι μηχανοδηγοί ότι συνάδελφός μας είχε πρόβλημα υγείας, η οικογένειά του το βλέπει αυτό, όχι εμείς μόνο. Φτάνει! Να βγει η Hellenic Τrain και να μιλήσει επιτέλους».
Τρισάγιο για τους νεκρούς
Σε κλίμα συγκίνησης τελέστηκε τρισάγιο στον τόπο της τραγωδίας στα Τέμπη από τον Ιερώνυμο Λαρίσης και Τυρνάβου. Στην τελετή παρέστησαν δεκάδες που έφτασαν με πούλμαν στα Τέμπη από τη Λάρισα, αλλά και οι διασώστες που έκαναν μεγάλο αγώνα για να σώσουν τους επιβαίνοντες στα δύο τρένα που συγκρούστηκαν.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας