Για «εκατομμύρια εκκρεμότητες» που συνεχίζουν να βαραίνουν τα Κτηματολογικά Γραφεία της χώρας και αποκρύπτονται από τη διοίκηση μιλούν σε ομόφωνο ψήφισμά τους τα μέλη του Συλλόγου Εργαζομένων του Ελληνικού Κτηματολογίου (ΣΕΚΤ), ενώ σήμερα η κυβέρνηση οργανώνει φιέστα για να πανηγυρίσει την είσοδο του φορέα «σε μια νέα εποχή».
Οι εργαζόμενοι απαριθμούν τα προβλήματα που συνεχίζει να αντιμετωπίζει το Κτηματολόγιο και φτάνουν να δημιουργούν εμπλοκές έως και στους υποχρεωτικούς καθαρισμούς οικοπέδων ενόψει πυρκαγιών.
Ωστόσο η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός αυτοπροσώπως έχουν οργανώσει τη σημερινή τελετή προκειμένου να διαφημίσουν πως, «από μια εκκρεμότητα δεκαετιών», το Κτηματολόγιο μπαίνει «σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια». Η τελετή δεν σχετίζεται μόνο με τις προεκλογικές ανάγκες της κυβερνητικής παράταξης, αλλά συνδέεται ευθέως και με το άλλο σχέδιό της, να μεταφερθούν στο Κτηματολόγιο και οι δεκάδες Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) που έως σήμερα υπάγονται στους δήμους.
Μετά τις πρόσφατες αποκαλύψεις και τις προφυλακίσεις 6 μηχανικών για το κύκλωμα που δρούσε με επιτελικές πλάτες σε πολεοδομικούς φορείς, προσφέροντας διευθετήσεις έναντι αμοιβής, αποκαλύφθηκαν σε όλο τους το μεγαλείο τα ποσά που πρόθυμα δίνουν επενδυτές του real estate προκειμένου να παρακάμψουν τις διαδικασίες που συνεχίζουν να ταλαιπωρούν κάθε πολίτη, παρά τις ψηφιακές πλατφόρμες που εγκαινιάζει με ρυθμό πολυβόλου η κυβέρνηση.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το Κτηματολόγιο, υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποφάσισε πριν από δύο χρόνια να θεωρήσει ότι το σύστημα λειτουργεί πλέον σε όλη την Ελλάδα, κλείνοντας όλα τα Υποθηκοφυλακεία και μεταφέροντας όλες τις εκκρεμότητες στον φορέα που δεν είχε επαρκές προσωπικό να τις διεκπεραιώσει. Ακόμη και σήμερα, στην επίσημη ιστοσελίδα του το Κτηματολόγιο αναφέρει ότι η κτηματογράφηση έχει ολοκληρωθεί κατά 76%. Σε έκθεσή του τον περασμένο Απρίλιο, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε λόγο για 350.000 εκκρεμότητες από «ενστάσεις – αιτήσεις διόρθωσης», όμως πλάι σε αυτές πρέπει να προστεθούν τα όμορα οικόπεδα που επηρεάζονται από τις διορθώσεις, αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες εγγραφές από τα Υποθηκοφυλακεία που έκλεισαν άρον άρον.
Στο ομόφωνο ψήφισμα που στέλνουν στα κοινοβουλευτικά κόμματα, στους ανεξάρτητους βουλευτές, στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, στον Οικονομικό Εισαγγελέα και στον Συνήγορο του Πολίτη, οι εργαζόμενοι μεταξύ άλλων:
● Καταγγέλλουν τη «σκόπιμη απόκρυψη του πραγματικού αριθμού των εκκρεμών υποθέσεων» και απαιτούν «την άμεση, πλήρη και δημόσια καταγραφή και ανάρτηση όλων των εκκρεμοτήτων, ανά κατηγορία και ανά Κτηματολογικό Γραφείο και Υποκατάστημα».
● Ζητούν την κατάργηση της εξωθεσμικής δομής «Επιτελικό Κέντρο Ψηφιακού Φακέλου», προκειμένου «να αποκατασταθεί η νόμιμη διοικητική λειτουργία του Φορέα». Η δομή αυτή, όπως αναφέραμε σε προηγούμενα ρεπορτάζ, δίνει προτεραιότητα σε συγκεκριμένα αιτήματα, αφήνοντας άλλους αιτούντες να περιμένουν.
● Επισημαίνουν την ανεπάρκεια της διοίκησης του Κτηματολογίου, μιλώντας για συνθήκες «θεσμικής αναρχίας» για την οποία φέρει ευθύνες και η πολιτική ηγεσία που την τοποθέτησε, ενώ ζητά πλήρη διαχειριστικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
● Διαμαρτύρονται και ζητούν την άμεση καταβολή των εγκεκριμένων κονδυλίων για το μπόνους –κίνητρο επίτευξης στόχων– των οικονομικών ετών 2024-2025, συνολικού ύψους 3.100.000 ευρώ.
Καθαρισμοί οικοπέδων
Οι εκκρεμότητες στο Κτηματολόγιο έχουν επίπτωση και στους υποχρεωτικούς καθαρισμούς οικοπέδων και, όπως αναφέρουν εργαζόμενοι, εκατοντάδες είναι καθημερινά οι διαμαρτυρίες από πολίτες που δεν βγάζουν άκρη με την πλατφόρμα όπου δηλώνονται οι καθαρισμοί. Το πιο σύνηθες πρόβλημα προκύπτει όταν κάποιος πούλησε ένα οικόπεδο, αλλά η μεταβίβαση αυτή δεν έχει ακόμη περάσει στη βάση του Κτηματολογίου. Ετσι, ο πωλητής συνεχίζει να εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης υπόχρεος να κάνει τον καθαρισμό και απειλούμενος με επιβολή προστίμου. Την ίδια στιγμή, ο αγοραστής που έκανε τον υποχρεωτικό καθαρισμό δεν βλέπει τον εαυτό του στην πλατφόρμα για να δηλώσει ότι εκπλήρωσε την υποχρέωσή του.
Φορτώνει και Πολεοδομίες
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Στ. Παπασταύρου υπέγραψε απόφαση ένταξης με την οποία ορίζει ότι το Υπερταμείο θα αναλάβει το έργο κόστους 6,2 εκατομμυρίων ευρώ με στόχο την «ενσωμάτωση στο Ελληνικό Κτηματολόγιο των Υπηρεσιών Δόμησης, η οποία στοχεύει στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης που αφορά τη δημιουργία νέων κέντρων δόμησης εντός του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα οποία θα αναλάβουν τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχων κατασκευών, μεταφέροντας τις σχετικές αρμοδιότητες από τους δήμους όπου λειτουργούν σήμερα».
