• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.4°C / 30.8°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.0°C / 28.6°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.0°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    48%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 22.0°C / 25.7°C
    4 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.4°C
    4 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    0 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 28.2°C
    4 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    2 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 26.8°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.0°C / 27.7°C
    1 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    74%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    3 BF
    50%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    1 BF
    74%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    5 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.4°C / 31.0°C
    2 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    3 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 27.7°C
    3 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    94%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βία στα σχολεία

  • A-
  • A+

Η βία στα σχολεία, και ευρύτερα στους χώρους της παιδείας, είναι άραγε ένα παλιό ή ένα νέο θέμα, ίσως αναρωτιούνται κάποιες/οι. Σίγουρα πάντως το bullying (ο εκφοβισμός) κάνει όλο και περισσότερο την εμφάνισή του στον δημόσιο λόγο και ειδικά στο μιντιακό πεδίο. Σπάνιες είναι όμως οι ουσιαστικές αναφορές στα γενεσιουργά αίτια της βίας, στην πρόληψή της.

Συνήθως η αποκλειστική εστίαση είναι στο ατομικό δράμα, στην ανθρωποφαγία, στην εύκολη τηλεθέαση που οδηγεί σύντομα στη λήθη. Ακόμα σπανιότερα βλέπουμε θεσμικές πράξεις από την ίδια την πολιτεία ώστε να αντιμετωπιστεί με συστημικό τρόπο η (ανα)παραγωγή της βίας στους χώρους της εκπαίδευσης και της οικογένειας.

Αντίθετα, παρακολουθούμε ολοένα και συχνότερα νεοφιλελεύθερα αφηγήματα για τη βία, αφηγήματα που μισούν οτιδήποτε δημόσιο, κρατικό, προσβάσιμο και δωρεάν, πράξεις που εχθρεύονται την παιδική και νεανική ηλικία. Προσχεδιασμένες δηλώσεις, που υποτιμούν τη νοημοσύνη των πολιτών, με σκοπό να διαβάλουν συγκεκριμένες κοινωνικές-εργασιακές ομάδες καθώς και τους χώρους όπου αυτές βρίσκονται. Αυτές τις μέρες παρακολουθούμε ένα κρεσέντο αστυνομικής βίας απέναντι σε φοιτητές και φοιτήτριες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, με αναίτιες συλλήψεις, σχηματισμό δικογραφιών εναντίον τους, τη στιγμή που οι ίδιες οι νέες/νέοι είναι τα θύματα άγριων ξυλοδαρμών, που καταλήγουν συχνά σε σοβαρότατους τραυματισμούς.

Αντίστοιχα, λίγες ημέρες μετά την αυτοκτονία του 14χρονου μαθητή, ο οποίος, σύμφωνα με καταγγελίες συμμαθητών του, ήταν θύμα σχολικού εκφοβισμού, τα δημόσια σχολεία και οι εκπαιδευτικοί τους έγιναν εκ νέου στόχος από τον έκπτωτο συνδικαλιστή της ΕΛ.ΑΣ. Σταύρο Μπαλάσκα, που δήλωσε στην τηλεόραση ότι τα περιστατικά εκφοβισμού παρουσιάζονται μόνο στα δημόσια σχολεία και όχι στα ιδιωτικά.

Την ίδια στιγμή, ο ίδιος ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, ο κ. Κόπτσης, δηλώνει ότι η σχολική βία αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο και πως «έχει αποδειχτεί ότι το 90% οφείλεται σε γονεϊκά πρότυπα». Τέτοιες δηλώσεις δεν είναι απλά αναληθείς και πλήρως αντιεπιστημονικές αλλά απαράδεκτες και επικίνδυνες γιατί αποσιωπούν την ευθύνη της πολιτείας για στοχευμένες παρεμβάσεις και λήψη παιδαγωγικών μέτρων και μεταθέτουν την ευθύνη γενικώς και αορίστως στην κοινωνία και τις οικογένειες.

Από την άλλη, εμείς οι εκπαιδευτικοί ξέρουμε καλά ότι η βία, σε όλες της τις μορφές, μειώνεται αισθητά σε συνεργατικά και μη ανταγωνιστικά σχολικά περιβάλλοντα, με εγκαθίδρυση και λειτουργία συμμετοχικών και δημοκρατικών θεσμών στην τάξη, την αυλή, την κοινότητα, που επιτρέπουν τη βίωση της δημοκρατίας και την καλλιέργεια του σεβασμού, της αλληλεγγύης, της απάλειψης των εντάσεων και της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών, στη βάση κανόνων που διαμορφώθηκαν από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα, με κυρίαρχη τη συμμετοχή των παιδιών. Τόσο η πολύχρονη πείρα μας όσο και η επιστημονική έρευνα και η διεθνής παιδαγωγική βιβλιογραφία στηρίζουν την παραπάνω διαπίστωση.

Κάνοντας μια αποτίμηση για τη φετινή σχολική χρονιά, μετά από δύο έτη τηλεκπαίδευσης, εν μέσω της συνεχιζόμενης υγειονομικής και αυξανόμενης κοινωνικο-οικονομικής κρίσης, εμείς οι εκπαιδευτικοί του «Σκασιαρχείου» μπορούμε να πούμε ότι οι παιδαγωγικές τεχνικές Φρενέ άνοιξαν εκ νέου δρόμους επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και συμπερίληψης.

Στο ένθετο αυτό θα βρείτε σχετικά κείμενα συναδέλφων μας για το πώς (συν)εργάστηκαν φέτος (με) τα παιδιά, πώς δημιούργησαν και διεύρυναν δίκτυα αλληλεπίδρασης με πολλαπλές (υπερ)τοπικές κοινότητες παιδιών και εφήβων σπάζοντας συχνά και τα ηλικιακά όρια. Τέλος, σε συνέχεια του προβληματισμού που θέσαμε στο προηγούμενο ένθετο για την εντεινόμενη παιδική φτώχεια και τη γενικότερη κακοδαιμονία των παιδιών στη χώρα μας, μπορείτε να διαβάσετε μια τεκμηριωμένη κριτική ματιά στο είδος της συνεργασίας της Unicef με την ελληνική κυβέρνηση και στη συνεχή οπισθοχώρηση και έκλειψη του δημόσιου τομέα όπως και της ευθύνης της πολιτείας για σχεδιασμένη, δημόσια, επαρκώς χρηματοδοτημένη κοινωνική πολιτική προς όφελος όλων των πολιτών και πρώτα απ’ όλα των παιδιών.

Η Συντακτική Επιτροπή
Βογανάτσης Δαμιανός - Δημοπούλου Φωτεινή - Μπαλτάς Μπάμπης - Μπάρκα Κατερίνα - Παούρη Κατερίνα - Παπαδόπουλος Χάρης - Σπήτα Βίκυ

▶ Επικοινωνήστε μαζί μας και στείλτε μας τα κείμενά σας για δημοσίευση στο εξής μέιλ: [email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
Το τελευταίο κουδούνι
Χρειαζόμαστε ένα σχολείο στηριζόμενο στην αξία της συνεργατικής μάθησης και με εκπαιδευτικούς που σέβονται το δικαίωμα των παιδιών να συμμετέχουν αυθεντικά και να αποφασίζουν για τη ζωή τους στην τάξη και το...
Το τελευταίο κουδούνι
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ
Συμπλοκή μαθητών στη σκιά του θανάτου του δεκατετράχρονου
Η άγρια συμπλοκή ανηλίκων στο Αλσος Βεΐκου προχθές έγινε με αφορμή το βίντεο που ανέβασε στο ίντερνετ μαθητής Γυμνασίου από το Παγκράτι και το οποίο οι μαθητές άλλου Γυμνασίου θεώρησαν προσβλητικό για μια φίλη...
Συμπλοκή μαθητών στη σκιά του θανάτου του δεκατετράχρονου
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Τσίπρας: Δημοκρατικό σχολείο για την καταπολέμηση της σχολικής βίας
Για ένα σχολείο «ανοιχτό για όλα τα παιδιά» κάνει λόγο ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τονίζοντας την ανάγκη για «ένα σχολείο που λειτουργεί σαν δημοκρατική κυψέλη, προωθώντας την ομαλή ενσωμάτωση...
Τσίπρας: Δημοκρατικό σχολείο για την καταπολέμηση της σχολικής βίας
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
«Το Σκασιαρχείο» (τεύχος Μαρτίου)
Η Πίπη Φακιδομύτη, ο Καραγκιόζης, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και τα κίνητρα που οφείλουμε να δίνουμε στα παιδιά μέσα στις τάξεις στο τεύχος Μαρτίου από την ομάδα του «Σκασιαρχείου».
«Το Σκασιαρχείο» (τεύχος Μαρτίου)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας