Για πολλές δεκαετίες, τα coupé αμαξώματα αποτελούσαν την αγαπημένη σχεδιαστική συνταγή για παραγωγή ελκυστικών και εμπνευσμένων μοντέλων. Οι κατασκευαστές αυτών των μοντέλων, τα οποία παραδοσιακά ήταν δίπορτα και είχαν πιο σπορ εμφάνιση σε σχέση με τα σεντάν, εστίαζαν περισσότερο στο στιλ αλλά και σε χαρακτηριστικά επιδόσεων, όπως ήταν η αυξημένη ακαμψία, η αεροδυναμική και ο περιορισμός του βάρους, στοιχεία που ανέκαθεν χαρακτήριζαν τη φιλοσοφία κατασκευής των προϊόντων της Mazda.
Ουσιαστικά, η ιαπωνική αυτή αυτοκινητοβιομηχανία καθόριζε από τα πρώτα της βήματα τα πρότυπα κατασκευής ενός coupé. Το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο ήταν coupé. Πρακτικό και προσιτό οικονομικά, το δίπορτο Mazda R360 των 2,96 μ. ήταν ένα ιδιαίτερα κομψό και ως το ελαφρύτερο μοντέλο της κατηγορίας του, ένα εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση αυτοκίνητο. Ο συνδυασμός αυτών των χαρακτηριστικών συνέβαλε ώστε το μοντέλο να γίνει αμέσως bestseller, κατακτώντας το 65% των πωλήσεων της ραγδαία αναπτυσσόμενης κατηγορίας («kei» car) τηςιαπωνικής αγοράς και το 15% της τοπικής αγοράς το 1960, όπου και λανσαρίστηκε. Αντίστοιχη επιτυχία σημείωσε το 1962 και το Mazda Carol P360 coupé, που διέθετε μακρύτερο μεταξόνιο και τετρακύλινδρο κινητήρα.
Το πρώτο αυτοκίνητο επιδόσεων της μάρκας ήταν επίσης ένα coupé. Το Mazda Cosmo Sport/110S, που παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση του Τόκιο το 1964, θα έκανε το εμπορικό του ντεμπούτο το 1967 ως το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής παγκοσμίως με κινητήρα διπλού ρότορα – και το δεύτερο μοντέλο στην αγορά με περιστροφικό κινητήρα Wankel. Με τη διαστημική του εμφάνιση και τον χαρακτηριστικό ήχο της τουρμπίνας, αποτέλεσε την απαρχή μιας λαμπρής εποχής των αντισυμβατικών σπορ coupé μοντέλων της Mazda. Το Cosmo Sport ήταν επίσης και το μοντέλο που σηματοδότησε την εποχή των αγωνιστικών θριάμβων της μάρκας.
Το μεγάλο άλμα στις πωλήσεις της Mazda διεθνώς θα ερχόταν με τη σειρά των Familia/R100 και Capella/616/RX-2 –τους προγόνους ουσιαστικά των Mazda3 και Mazda6– μαζί με το Grand Familia/818/RX-3. Η παγκόσμια αναγνώριση της Mazda ως ηγέτιδας των περιστροφικών κινητήρων ξεκίνησε το 1968, όπου χάρη και στην ιταλική σχεδίαση των μοντέλων της, ενθουσίαζε τους αγοραστές της, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις της διεθνώς σε 6ψήφια νούμερα.
Ενα ακόμα πιο εντυπωσιακό μοντέλο ήταν και το Mazda Luce R130 coupé που παρουσιάστηκε το 1969. Σχεδιασμένο από τον οίκο Bertone και τον Giorgetto Giugiaro (ο οποίος είχε σχεδιάσει και το πρώτο Familia), ήταν το μοναδικό μπροστοκίνητο μοντέλο της Mazda με περιστροφικό κινητήρα και αποτελεί σήμερα συλλεκτικό αντικείμενο. Τοποθετημένο πάνω από το RX-2 και το RX-3, το Luce R130 το 1972 θα δώσει τη θέση του στο Mazda RX-4.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Χιροσίμα προχώρησε ανεβάζοντας τη συγκεκριμένη τεχνολογία ένα επίπεδο παραπάνω, παρουσιάζοντας το 1978 το Mazda RX-7, με το μοναδικό σφηνοειδές design που ξεχώριζε χάρη και στο κοίλο πίσω τζάμι του.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας