Σκληρή Αμερική, ντυμένη με ποπ χρώματα

the_florida_project_toy_son_mpeiker.jpg

«The Florida Project» του Σον Μπέικερ «The Florida Project» του Σον Μπέικερ

The Florida Project    ★★★★☆

(ΗΠΑ, 2017, 111’)

  • σκηνοθεσία: Σον Μπέικερ
  • ηθοποιοί: Μπρούκλιν Πρινς, Γουίλεμ Νταφό, Μπρία Βινέτ, Βαλέρια Κότο

Εκεί όπου γειτονεύουν ο φωτεινός κόσμος των παραμυθιών και το σκοτάδι της πραγματικότητας, ο Σον Μπέικερ στήνει μια ταινία που σε προσκαλεί να την αγαπήσεις άνευ όρων, όπως εκείνος αγαπά τους ήρωές του.

Χειρώνακτας του σινεμά, σκηνοθέτης που δεν περιορίζεται από το μέσο, ο Μπέικερ περνά με άνεση από το θαυμάσιο «Tangerine» που γύρισε με iphone στα ροζ μιας δύσης που τραβά με σινεμασκόπ φιλμ 35mm. Κι είναι το ίδιο ευφάνταστος, έξυπνος και τρυφερός.

Στο «The Florida Project», που έκανε την ευρωπαϊκή πρεμιέρα του στο Δεκαπενθήμερο του Φεστιβάλ Κανών κι από τότε εμφανίζεται τακτικά στις λίστες με τα top του 2017, εγκαθίσταται στο Μαγικό Κάστρο, ένα φτηνό μοτέλ υπό κατάρρευση, δίπλα στο θεματικό πάρκο της Disney στο Ορλάντο. Στα δωμάτιά του, αντί για περαστικούς επισκέπτες, ζουν άπορες οικογένειες που προσπαθούν να επιβιώνουν, συχνά στο όριο της παρανομίας.

Εκεί ζει κι η μικρούλα Μούνι, ένα εκρηκτικό κοριτσάκι, αποφασισμένο να ζει χαρούμενα και σκανταλιάρικα, με την 20χρονη μαμά του που δυσκολεύεται να ενηλικιωθεί. Η Μούνι κι η συνομήλικη γειτόνισσά της, δυο 6χρονες φιλενάδες, φτιάχνουν το δικό τους καλοκαιρινό βασίλειο, όσο ο κόσμος γύρω τους διαλύεται, μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Το γοητευτικότερο στοιχείο του «Florida Project», εκτός από τη συναρπαστική μικρή πρωταγωνίστριά του, είναι η ικανότητα του Σον Μπέικερ να αποτυπώνει κατεστραμμένους ανθρώπους, μια ολόκληρη πλευρά της Αμερικής χαμένη στην ανυπαρξία, με τα ποπ χρώματα της χαράς, δημιουργώντας ένα άλλο, δικό του σύμπαν, ιδιοσυγκρασιακό και, ταυτόχρονα, απόλυτα πραγματικό και πειστικό.

Οσο η Μπρούκλιν Πρινς στον ρόλο της Μούνι γίνεται με κάθε της σκηνή εθιστική, το κορίτσι που θα ήθελες να έχεις πάντα δίπλα σου για να σε γεμίζει ενέργεια και μπρίο, είναι ο Γουίλεμ Νταφό, στον δεύτερο αλλά συναρπαστικό ρόλο του επιστάτη του μοτέλ –και προστάτη του δίκαιου και των άτακτων δεσποινίδων– που κερδίζει τις εντυπώσεις, σε χαμηλούς τόνους και με ευαισθησία ολκής.

Αν ο Μπέικερ παρασύρεται από τους ανθρώπους του και τα μέρη του και κρατά την ταινία λίγο παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται, είναι κάτι που δέχεσαι εύκολα, γιατί παράδοξα έχει γίνει από την πρώτη του σκηνή οικείο. Κι αυτό γιατί ξέρει, σαν διαισθητικά, να ντύνει τον σκληρό ρεαλισμό με μαγεία, να παρατηρεί, χωρίς να γυρίζει αλλού το βλέμμα, αλλά να μην κρίνει. Να βλέπει τον κόσμο όπως ακριβώς είναι και, μαζί, όπως τον βλέπουν οι ήρωές του. Γεμάτο αγάπη, τόση πολλή, που σε γεμίζει δάκρυα έκπληξης κι αισιοδοξίας.

ΙΝΤΕΑΛ, ΝΙΡΒΑΝΑ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΑΤΤΑΛΟΣ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX

Ολα τα λεφτά του κόσμου    ★★★☆☆

All the money in the world, ΗΠΑ, 2017, 132’

(All the money in the world, ΗΠΑ, 2017, 132’)

  • σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ
  • ηθοποιοί: Μισέλ Γουίλιαμς, Κρίστοφερ Πλάμερ, Μαρκ Γουόλμπεργκ

Καταφέρνοντας να φτιάξει μαζί ένα χρονογράφημα λαμπερής παρακμής του ’70 κι ένα διακριτικό σχόλιο στην πολιτική επικαιρότητα της Αμερικής, ο Ρίντλεϊ Σκοτ μεταφέρει στην οθόνη την πραγματική ιστορία της απαγωγής του 16χρονου Πολ Γκέτι, εγγονού του Τζον Πολ Γκέτι, του τότε πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο.

Οταν άγνωστοι απάγουν τον Πολ στη Ρώμη και ζητούν λύτρα, η μητέρα του, Γκέιλ, προσπαθεί να συγκεντρώσει τα απίθανα χρήματα που ζητούν οι εκβιαστές, αλλά ο μυθικά πλούσιος πεθερός της αρνείται να συμβάλει: «Εχω δεκατέσσερα εγγόνια, αν πληρώσω για το ένα, θ’ απαγάγουν και τα υπόλοιπα», λέει χαρακτηριστικά.

Μπορεί η ταινία να μείνει στην Ιστορία επειδή, εξαιτίας του σκανδάλου του Κέβιν Σπέισι, ο ηθοποιός αντικαταστάθηκε βιαστικά από τον Κρίστοφερ Πλάμερ που ολοκλήρωσε τις σκηνές του μέσα σε 19 μόλις μέρες, αλλά πραγματικά έχει καλύτερους λόγους για να συζητείται.

Πάντα λάτρης του μεγαλείου, ο Ρίντλεϊ Σκοτ συνθέτει ένα μπαρόκ δράμα, γεμάτο υλική χλιδή και συναισθηματική ψυχρότητα. Η Μισέλ Γουίλιαμς ενσαρκώνει την Γκέιλ με μια μάλλον ενοχλητική επιτήδευση, ωστόσο η παρουσία του Κρίστοφερ Πλάμερ είναι αληθινό δώρο στην ταινία και η ερμηνεία του υπόδειγμα ελέγχου.

Με τη βοήθεια των πανέμορφων ντεκόρ και μια ώριμη ειρωνεία προς τα παιχνίδια εξουσίας, η ταινία μοιάζει με τους ήρωές της: γεμάτη πλούτο, υπερβολή και δυσδιάκριτα, αλλά συναρπαστικά μυστικά.

EMBASSY NOVACINEMA ODEON, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΑΒΑΝΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΖΕΑ, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Τζαμάικα    ★★☆☆☆

Τζαμάικα

(Ελλάδα, 2017, 100’)

  • σκηνοθεσία: Ανδρέας Μορφονιός
  • ηθοποιοί: Σπύρος Παπαδόπουλος, Φάνης Μουρατίδης, Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Νικολέτα Κοτσαηλίδου

Στην πρώτη του κινηματογραφική ταινία, ο Ανδρέας Μορφονιός παρουσιάζει μια δραμεντί, είδος τόσο επιθυμητό στο σινεμά και τόσο σπάνια δοκιμασμένο στην ελληνική παραγωγή. Και καταφέρνει το ζητούμενο, να προσφέρει δηλαδή στον θεατή λόγους να γελάσει και να συγκινηθεί.

Ο Τίμος κι ο Ακης είναι δυο αδέλφια αποξενωμένα, ο πρώτος διάσημος τηλεπαρουσιαστής κι ο δεύτερος ταξιτζής βιοπαλαιστής με απαιτητική γυναίκα. Οταν οι δυο τους ξανασυναντηθούν καταχρηστικά στην κηδεία της μητέρας τους, θα βρουν τις αφορμές που χρειάζονται για να έρθουν πιο κοντά και να δώσουν ο ένας στον άλλο μαθήματα ζωής.

Η ταινία υστερεί έντονα στην απεικόνιση των γυναικών, επιμένοντας χωρίς λόγο σε μια σχηματική και σε γενικές γραμμές αρνητική παρουσίασή τους, μ’ έναν τρόπο παρωχημένο που δεν ταιριάζει στο χαριτωμένο και φρέσκο σύνολό της. Ωστόσο, οι δυο θαυμάσιες ανδρικές ερμηνείες, η ειλικρίνεια καταστάσεων, σκέψεων και συναισθημάτων στην πορεία της και μια έκδηλη διάθεση απλής αλλά έξυπνης ψυχαγωγίας αφήνουν τις καλές εντυπώσεις τους.

Ο στόχος    ★★☆☆☆

Ο στόχος

(The man with the iron heart, Γαλλία, Μεγ. Βρετανία, Βέλγιο, ΗΠΑ, 2017, 120’)

  • σκηνοθεσία: Σεντρίκ Χιμένεθ
  • ηθοποιοί: Τζέισον Κλαρκ, Ρόζαμουντ Πάικ, Τζακ Ο’ Κόνελ, Τζακ Ρέινορ, Μία Γουασικόφσκα

Στην κατεχόμενη Τσεχοσλοβακία του 1942, δυο Τσέχοι αντιστασιακοί, απεσταλμένοι των Βρετανών, σχεδιάζουν τη δολοφονία του πιο επικίνδυνου άνδρα του Τρίτου Ράιχ, του Ράινχαρντ Χάιντριχ. Εναν χρόνο μετά το «Anthropoid», το μυθιστόρημα του Λοράν Μπινέ, «HHhH» μεταφέρεται ξανά στην οθόνη, με διαφορετικό καστ, λιγότερη εσωστρέφεια αλλά ξεκάθαρα ακαδημαϊκό χαρακτήρα.

Φερδινάνδος

Φερδινάνδος

(Ferdinand, ΗΠΑ, 2017, 108’)

  • σκηνοθεσία: Κάρλος Σαλντάνα
  • με τις φωνές των: Μάριου Αθανασίου, Αντριας Ράπτη, Αφροδίτης Αντονάκη, Φοίβου Ριμένα

Ο Φερδινάνδος είναι ένας μεγάλος ταύρος με εξίσου μεγάλη καρδιά. Οταν, όμως, θεωρηθεί επικίνδυνος κι αιχμαλωτιστεί, θα κάνει ό,τι μπορεί για να επιστρέψει στην οικογένειά του, επιστρατεύοντας και την πιο απρόσμενη παρέα. Το τετράποδο που θα γίνει φίλος των παιδιών αυτά τα Χριστούγεννα.

Τζάνγκο, ο βασιλιάς του σουίνγκ    ★★½☆☆☆

Τζάνγκο, ο βασιλιάς του σουίνγκ

(Django, Γαλλία, 2017, 117’)

  • σκηνοθεσία: Ετιέν Κομάρ
  • ηθοποιοί: Ρεντά Κατέμπ, Σεσίλ ντε Φρανς

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο που άνοιξε τη φετινή Berlinale (σεναριογράφος, ωστόσο, του «Ενώπιον θεών και ανθρώπων» του Ξαβιέ Μποβουά), ο Ετιέν Κομάρ αναλαμβάνει ταυτόχρονα να κάνει μια θεαματική και γεμάτη μουσική βιογραφία του Τζάνγκο Ράινχαρντ και μια πολιτική ταινία για την εξολόθρευση των Τσιγγάνων από τους ναζί – και τα καταφέρνει καλύτερα στο πρώτο.

Ο Τζάνγκο Ράινχαρτ, ιδιοφυΐα της τζαζ, ήταν ο μουσικός που επέβαλε στη μουσική το τσιγγάνικο πάθος, δημιουργώντας το δικό του στιλ στην κιθάρα και παίζοντας με μόνο τρία δάχτυλα. Η ταινία αφηγείται την ιστορία του στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου, στο υπό κατοχή Παρίσι, όταν βρίσκεται διχασμένος, υπαρξιακά και πρακτικά. Οι ναζί θέλουν να τον «αξιοποιήσουν» και να φέρουν τις συναυλίες του μπροστά στον φίρερ, εκείνος, ήδη διάσημος και πλούσιος, διστάζει για λίγο να πάρει θέση μεταξύ της αναγνώρισής του και της αντίστασης.

Με τον Ρεντά Κατέμπ να ξεχωρίζει ως, έτσι κι αλλιώς, ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Ευρωπαίους ηθοποιούς της εποχής μας, η ταινία ξετυλίγεται επιφανειακά και σχηματικά, δίνοντας μόνο μια αίσθηση από τα τρανταχτά ζητήματα που θίγει και πνίγοντάς τα σε, ομολογουμένως εύηχες, νότες μελοδράματος.

ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, ΑΑΒΟΡΑ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΙΛΙΟΝ

The bachelor 2

The bachelor 2

(Ελλάδα, 2017, 111’)

  • σκηνοθεσία: Γιάννης Παπαδάκος
  • ηθοποιοί: Δημήτρης Πιατάς, Γιάννης Τσιμιτσέλης, Νίκος Βουρλιώτης, Θανάσης Βισκαδουράκης, Δημήτρης Τζουμάκης, Βασιλική Τρουφάκου

Ενας φίλος ετοιμάζεται να παντρευτεί και η γνώριμη από το πρώτο «Bachelor» παρέα βρίσκει ευκαιρία για bachelor party. Μόνο που ο γάμος γίνεται στον τόπο της νύφης, τα απειλητικά Σφακιά. Για ένα ελληνικό franchise που μάλλον θα συνεχίζεται για όσο μένουν ανύπαντροι φίλοι, ανεξερεύνητοι τόποι στη χώρα και πιθανότητες για μπόλικα εισιτήρια.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας