Ο Αλεξάντερ Πέιν συρρίκνωσε το σύμπαν του Ματ Ντέιμον

Μικρόκοσμος   ★★½☆☆☆

(Downsizing, ΗΠΑ, Νορβηγία, 2017, 135')

  • σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν
  • ηθοποιοί: Ματ Ντέιμον, Κριστόφ Βαλτς, Χονγκ Τσάου, Κρίστεν Γουίιγκ

Με τη νέα του ταινία (πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας), ο Αλεξάντερ Πέιν τολμά ένα είδος που δεν συνηθίζει, την επιστημονική φαντασία και, φυσικά, τη φέρνει στα... δικά του μέτρα, αυτά του ανθρωποκεντρικού σινεμά και της κοινωνικής παρατήρησης.

Η ιστορία, γραμμένη από τον ίδιο και τον μόνιμο συνεργάτη του, Τζιμ Τέιλορ, βάζει στο μικροσκόπιο τον Πολ, συμβατικό επαγγελματία και σύζυγο, που παίρνει μια μεγάλη απόφαση. Να δοκιμάσει τη νέα τεχνική ενός Νορβηγού επιστήμονα που συρρικνώνει τους ανθρώπους σε μέγεθος εκατοστών.

Μ’ αυτόν τον τρόπο, οι ίδιοι ζουν πλουσιοπάροχα με ένα ίχνος από τον απαιτούμενο προϋπολογισμό των «κανονικών» ανθρώπων, ενώ συμβάλλουν σημαντικά στην εξυγίανση του υπερβολικά πυκνοκατοικημένου κόσμου μας που βρίσκεται στα πρόθυρα της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Από έναν οξυδερκή δημιουργό σαν τον Αλεξάντερ Πέιν, δεν θα περίμενε κανείς η ταινία να ολοκληρώνεται εκεί και, πράγματι, η στριφογυριστή δομή της την οδηγεί, με μια διαρκή αίσθηση του απροσδόκητου, σε νέα μονοπάτια, ορισμένα παρέα με την επίσης μικροσκοπική μετανάστρια από το Βιετνάμ, τη Νγκοκ τής Χονγκ Τσάου, που είναι και τα πιο απολαυστικά της ταινίας.

Εστω στη φόρμα της επιστημονικής φαντασίας, ο Πέιν φιλοδοξεί να κάνει μια σάτιρα της δικής μας εποχής: το «Downsizing» είναι μια ταινία κοινωνικού σχολιασμού, με έναν σκληρό σαρκασμό κρυμμένο πίσω από στημένα χαμόγελα, για την οικονομική, την κοινωνική κρίση κι ακόμα περισσότερο την περιβαλλοντική. Ο άνθρωπος έχει καταστρέψει το σύμπαν του κι ίσως πρέπει να γίνει όσο μπορεί πιο μικρός για να το αφήσει ήσυχο ν’ αναρρώσει.

Ο ήρωάς του είναι οικείος στο κλασικό αμερικανικό σινεμά, ένας συνηθισμένος άνθρωπος, στην καλοσυνάτη παράδοση του Φρανκ Κάπρα. Η «κοινωνία των μικρών» που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τη ζωή και να εξασφαλίσει ένα μέλλον για την ανθρωπότητα, ο «μικρόκοσμος» έχει τη σκοτεινή πλευρά του, τα δικά του τείχη.

Πλεονέκτημα στη σύλληψή του η εικαστική τελειότητα της ταινίας, με απόλυτα αληθοφανή ειδικά εφέ και τη λαμπερή, φωτεινή φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ.

Σε μια τεχνικά απαιτητική και σεναριακά εμπνευσμένη ταινία, ο Πέιν, συνειδητά ή όχι, παραδίνεται ταυτόχρονα σε συναισθηματικές εντάσεις, σε μια έμφυτη, λες, αισιοδοξία, σε ένα επιφανειακό χιούμορ που βιάζεται να σκεπάσει ό,τι βρίσκεται από κάτω, σε προβλήματα του Πρώτου Κόσμου που αντιμετωπίζονται με αφελείς λύσεις.

Κι ενώ ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά προσθέτουν κέφι όσο βλέπει κανείς την ταινία, ξεφουσκώνουν απότομα αμέσως μετά, αφήνοντάς σε με μια συναρπαστική σύλληψη που κάπου στην πορεία έχασε το «πολιτικό», ή το ρεαλιστικό, θάρρος της.

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ, ΣΙΝΕΑΚ ΠΕΙΡΑΙΑΣ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ

Molly’s Game   ★★½☆☆☆

(ΗΠΑ, Κίνα, 2017, 140')

  • σκηνοθεσία: Ααρον Σόρκιν
  • ηθοποιοί: Τζέσικα Τσαστέιν, Ιντρις Ελμπα, Κέβιν Κόστνερ, Μάικλ Σέρα

Ο Ααρον Σόρκιν, ένας από τους σπουδαιότερους (και με τη χαρακτηριστικότερη γραφή διαλόγων καταιγιστικού ρυθμού) σεναριογράφους των ημερών μας, δοκιμάζει τη σκηνοθεσία, με βάση μια πραγματική ιστορία, στόχο την αποθέωση της ατομικής επινοητικότητας και βαθιά πίστη στη δικαιοσύνη.

Η Μόλι Μπράουν (υπαρκτή, περίφημη και με συμμετοχή στο σενάριο της ταινίας) ήταν μια πρωταθλήτρια του σκι στο χιόνι, η οποία, έπειτα από έναν καταστροφικό τραυματισμό εξελίχθηκε σε διοργανώτρια των μεγαλύτερων κλειστών παιχνιδιών πόκερ στην Καλιφόρνια, με διάσημους σταρ κι επιχειρηματίες στα τραπέζια της και εκατομμύρια δολάρια να περνούν από τα σαλόνια της.

Οταν, λίγα χρόνια μετά το τέλος της δικής της παρτίδας στον τζόγο, το FBI τη συλλαμβάνει για συνεργασία με τη ρωσική μαφία, η Μόλι αναγκάζεται να ξαναρχίσει από το μηδέν, αυτή τη φορά για να προστατεύσει το δικό της όνομα και να εξασφαλίσει την επιβίωσή της, με μοναδικό συμπαραστάτη τον ιδεαλιστή δικηγόρο της.

Με μια έτσι κι αλλιώς συναρπαστική ιστορία στα χέρια του, ο Ααρον Σόρκιν κάνει μια ταινία συμβατική, χωρίς να καταφέρνει να της προσδώσει επιπλέον ιδιαιτερότητα ή να κρίνει λίγο πιο βαθιά τους ανθρώπους που τη στελεχώνουν.

Οι «δικές του» σκηνές ατακαριστών διαλόγων περιορίζονται στο ελάχιστο, αλλά η υπόλοιπη ταινία (με μια ξέφρενα μη ρεαλιστική εμφάνιση του Κέβιν Κόστνερ στο δεύτερο μέρος) ξετυλίγεται με σταθερό ρυθμό, αλλά χωρίς δημιουργικές ή εγκεφαλικές εκπλήξεις.

Εκείνο, ωστόσο, που ο Σόρκιν καταφέρνει να κάνει, με τη βοήθεια μιας εκπληκτικής και πανέμορφης Τζέσικα Τσαστέιν, είναι να χτίσει μια γοητευτική, σαρωτική ηρωίδα και, μέσα απ’ αυτήν, να επιβάλει την πάντα αισιόδοξη κοσμοθεωρία του, κάνοντας το «Molly’s Game» ένα αξιαγάπητο, «παιχνιδιάρικο», σέξι κομμάτι σινεμά, χωρίς παραπάνω αξιώσεις.

VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ODEON STARCITY, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, NANA CINEMAX, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΟΝΑΡ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ Π. ΦΑΛΗΡΟ

Παγιδευμένη ψυχή: Το τελευταίο κλειδί   ★½☆☆☆☆

(Insidious: The Last Key, Καναδάς, ΗΠΑ, 2018, 103')

  • σκηνοθεσία: Ανταμ Ρόμπιτελ
  • ηθοποιοί: Λιν Σέι, Λι Γουανέλ, Ανγκους Σάμπσον, Τέσα Φερέρ

Τέταρτο «επεισόδιο» της «Παγιδευμένης ψυχής», χωρίς τον Τζέιμς Γουάν, αλλά με σεναριογράφο και πάλι τον Λι Γουανέλ, θέλει, αυτή τη φορά, τη μέντιουμ Ελίζ Ρενιέρ ν’ αναλαμβάνει μια ιδιαίτερη περίπτωση επαφής με τον δαίμονα με το Πρόσωπο-Κλειδί, στο πατρικό της σπίτι, εκεί όπου πέρασε τα βασανιστικά παιδικά της χρόνια.

Μοναδική πρωτοτυπία μια αναφορά στη γυναικεία κακοποίηση (ανθρώπινη κι όχι δαιμονική!), σε μια ταινία τρόμου που ξαποσταίνει στα κλισέ του είδους και δεν προσφέρει ούτε πλάκα, ούτε τρομάρα.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας