Ενας Γερμανός και ο Ισραηλινός εραστής του

kryfi_syntagi_toy_ofir_raoyl_gkraitser.jpg

«Κρυφή Συνταγή» του Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ «Κρυφή Συνταγή» του Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ

Κρυφή συνταγή   ★★★☆☆

(The Cakemaker, Ισραήλ, Γερμανία, 2017, 104')

  • Σκηνοθεσία: Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ
  • Ηθοποιοί: Σάρα Αντλερ, Τιμ Κάλκοφ, Ρόι Μίλερ, Ζοχάρ Στράους

Τα γλυκά θέλουν αλάτι, η ευτυχία χρειάζεται δυστυχία για να γίνει κατανοητή. Μ’ αυτή τη λογική, ο Ισραηλινός Γκράιτσερ κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του (βραβευμένο στο Κάρλοβι Βάρι), ζυμώνοντας αντιθέσεις για να φτιάξει τα συναισθήματα της αγάπης, της απώλειας, της ερωτικής πίστης, σ’ έναν άνθρωπο ή μια μνήμη.

Ο Τόμας είναι Γερμανός ζαχαροπλάστης: στο καφέ του πηγαίνει τακτικά ο Ισραηλινός Ορεν, όποτε βρίσκεται στο Βερολίνο για δουλειά, για να φάει τα νόστιμα γλυκά του και να ψωνίσει μπισκότα για τη γυναίκα του, την Ανάτ. Οι δύο άντρες θα γίνουν εραστές, θα γίνουν ζευγάρι στη μια πλευρά του κόσμου. Οταν ο Ορεν σκοτωθεί σε δυστύχημα, ο Τόμας θα πάει στην Ιερουσαλήμ για να βρει την Ανάτ, στο δικό της καφέ και, χωρίς να της αποκαλύψει την ταυτότητά του, να γευτεί ένα κομμάτι από τη ζωή του αγαπημένου του.

Ο Γκράιτσερ σκηνοθετεί λιτά, απαλά, ελλειπτικά, όπως αφαιρετικό είναι και το σενάριό του, αφήνοντας έξω τα αυτονόητα, κάνοντας δηλαδή ακριβώς ό,τι και οι ήρωες της ταινίας. Το πολιτικό στοιχείο περνά διάφανα, το μίσος Ισραήλ - Γερμανίας πασπαλίζει τις συναναστροφές, χωρίς να εκφράζεται, η επιμονή στο κόσερ φαγητό ταυτίζεται με το πείσμα συγκάλυψης ενός gay έρωτα, η απιστία κλείνεται σ’ ένα σακούλι αλεύρι. Η μαγειρική είναι η ζωή, μια επικοινωνία χωρίς λέξεις, όπου οι δόσεις και το άγγιγμα, η πίεση του χεριού, έχουν μεγαλύτερο βάρος από τις εξομολογήσεις.

Κι έτσι ο Γκράιτσερ φτιάχνει την πρώτη του ταινία, μικρή και συνεσταλμένη, που φουσκώνει στο μυαλό και στο συναίσθημα και γεμίζει με τα μυστικά που όλοι γνωρίζουν, με τις μυρωδιές, τις αναμνήσεις, την υφή μιας σχέσης έξω από αυστηρούς προσδιορισμούς.

ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΑΝΟΙΞΙΣ, ΔΙΟΝΥΣΙΑ, ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ, ΡΙΒΙΕΡΑ, ΧΛΟΗ

Ενα αξέχαστο καλοκαίρι   ★★★☆☆

«Ένα Αξέχαστο Καλοκαίρι» της Κάρλα Σιμόν

(Estiu 1993, Ισπανία, 2017, 97')

  • Σκηνοθεσία: Κάρλα Σιμόν
  • Ηθοποιοί: Λάια Αρτίγκας, Πάουλα Ρόμπλες, Μπρούνα Κούζι, Νταβίντ Βερντάγκερ

Ενα καλοκαίρι μπορεί να είναι αξέχαστο και για κάτι καλό ή για κάτι κακό, πολύ συχνά και για τα δύο μαζί. Από ένα τέτοιο, αξέχαστο καλοκαίρι της δικής της παιδικής ζωής εμπνέεται η Κάρλα Σιμόν για την πρώτη ταινία της και κάνει ένα φιλμ πανέμορφο και προσωπικό, που αγγίζει όλους όσοι αφεθούν στην ευαισθησία του.

Η ταινία της Καταλανής Σιμόν, πολυβραβευμένη στο Φεστιβάλ Βερολίνου και στα ισπανικά Γκόγια, συναντά την εξάχρονη, ορφανή από πατέρα, Φρίντα, το καλοκαίρι που έχει χάσει και τη μητέρα της και αφήνει τη Βαρκελώνη για να εγκατασταθεί σ’ έναν «νέο κόσμο», στην εξοχή, στην οικογένεια του θείου της, με παρέα τη μικρότερη ξαδέλφη της.

Γυρισμένη μέσα στη φύση, φωτεινή τις ημέρες και σκοτεινή τα βράδια, σαν τη διάθεση, η ταινία είναι ένα παιδικό ημερολόγιο για το πώς χτυπάει η ζωή όσους δεν ξέρουν ακόμα πώς ν’ αμυνθούν. Πώς η οικογένεια είναι ζήτημα και τύχης και επιλογής, πώς η απώλεια χρειάζεται υπομονή και φροντίδα. Μαζί, διακριτικά, το φιλμ κοιτάζει την Ισπανία των αρχών του 1990, στη σκοτεινή (ακόμα μία) περίοδο της χώρας, όπως αυτή αποτυπώνεται στους ενηλίκους και διαπερνά τα παιδιά.

Οπλισμένη με δυο αληθινά ακαταμάχητες μικρές πρωταγωνίστριες και μια αποφορτισμένη ειλικρίνεια, η Κάρλα Σιμόν καταφέρνει, στην πρώτη της ταινία, κάτι εξαιρετικά δύσκολο: να αποτυπώσει τη ζωή όπως είναι, με το βάρος και την ελαφρότητά της. Και μαζί να γλυκάνει και να συγκινήσει σαν δυνατή ανάμνηση του θεατή.

ΕΚΡΑΝ, ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΟΑΣΙΣ ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΚΟΡΑΛΛΙ CINEMAX, ΑΚΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX

Ιστορίες αγάπης που δεν ανήκουν σ’ αυτόν τον κόσμο   ★★½☆☆☆

(Amori che non sanno stare al mondo, Ιταλία, 2017, 92')

Ιστορίες αγάπης που δεν ανήκουν σ’ αυτόν τον κόσμο
  • Σκηνοθεσία: Φραντσέσκα Κομεντσίνι
  • Ηθοποιοί: Λουτσία Μασίνο, Τομάς Τραμπάκι

Μια τόσο τετριμμένη συγκυρία όσο ο χωρισμός ενός ζευγαριού επιλέγει η Φραντσέσκα Κομεντσίνι για τη νέα ταινία της και τη μετατρέπει σ’ ένα κατά στιγμές νευρωσικό, αλλά και κατά στιγμές συναρπαστικό και συγκινητικό ανθρώπινο πορτρέτο, με αφοπλιστική ειλικρίνεια και χιούμορ.

Η Κλάουντια κι ο Φλάβιο, καθηγητές Πανεπιστημίου, ύστερα από χρόνια παθιασμένης, κυκλοθυμικής σχέσης, χωρίζουν. Εκείνος είναι ταχύτατα έτοιμος να προχωρήσει, εκείνη δεν μπορεί να δεχτεί το τέλος. Μέσα από διαδοχικά flash backs, με την ταραχή και τη σύγχυση της πραγματικής ανάμνησης, αλλά και με σταθμούς στο αναποδογυρισμένο σήμερα των ηρώων, αυτές οι «Ιστορίες αγάπης» ξεδιπλώνονται ρομαντικά, ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα, με την κάμερα να πλησιάζει με στοργή πρόσωπα και σώματα, με πικρό χιούμορ και γλυκιά απόγνωση, με μεγάλες αλήθειες και μικρές, προσωπικές στιγμές, με γερές δόσεις υστερίας, αλλά και μια εκπληκτικά ευαίσθητη και ισχυρή Λουτσία Μασίνο στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ, ΑΙΓΛΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΟΝΑΡ, ΑΣΤΕΡΙ

Η Συμμορία των 8   ★★☆☆☆

Η Συμμορία των 8

(Ocean’s Eight, ΗΠΑ, 2018, 110')

  • Σκηνοθεσία: Γκάρι Ρος
  • Ηθοποιοί: Σάντρα Μπούλοκ, Κέιτ Μπλάνσετ, Αν Χάθαγουεϊ, Σάρα Πόλσον, Ελενα Μπόναμ-Κάρτερ, Μίντι Κέιλινγκ, Οκουαφίνα, Ριάνα

Ο,τι μπορούν τα αγόρια, τα κορίτσια το μπορούν το ίδιο και καλύτερα. Σε αυτή τη σχολική (κι ενίοτε αληθινή) πεποίθηση στηρίζεται το απόλυτα γυναικείο spin-off των «αγορίστικων» ταινιών «Ocean’s 11, 12, 13», χωρίς τον Στίβεν Σόντερμπεργκ στη σκηνοθεσία. Αυτή τη φορά, η Σάντρα Μπούλοκ ως Ντέμπι Οουσαν (αδελφή του Ντάνι του Τζορτζ Κλούνεϊ) έχει μόλις αποφυλακιστεί στη Νέα Υόρκη και με την παρτενέρ της, τη Λου (της Κέιτ Μπλάνσετ), συγκροτούν μια αήττητη ομάδα κοριτσιών, από πορτοφολούδες ώς hackers, και καταστρώνουν ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να ληστέψουν διαμάντια αξίας 150 εκατ. δολ. από το γκαλά του Metropolitan Museum. Πανέμορφα locations, ενδυματολογικές επιλογές για κοπιάρισμα κι ένα γυναικείο καστ μεγατόνων θα είχε και λόγο ύπαρξης εάν οι ηρωίδες είχαν διακριτούς χαρακτήρες και η πλοκή ένα στοιχειώδες σασπένς.

VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΑ ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΙΚΗ ΔΡΟΣΙΑ, ΑΡΚΑΔΙΑ ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΡΙΑΝ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX, ΚΗΠΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΙΛΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΜΑΡΙΕΛ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΠΕΡΑΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΡΙΑ ΒΑΡΚΙΖΑ, ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ, ΣΙΝΕ ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΝΕ ΦΛΕΡΥ, ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ, ΤΡΙΑΝΟΝ CINEMAX ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΦΛΟΙΣΒΟΣ, ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ ΛΑΥΡΙΟ

Αγαπώντας τον Πάμπλο    ★½☆☆☆

Αγαπώντας τον Πάμπλο

(Escobar, Ισπανία, Βουλγαρία, 2017, 123')

  • Σκηνοθεσία: Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα
  • Ηθοποιοί: Χαβιέρ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ

Η άνοδος και η πτώση του Πάμπλο Εσκομπάρ, του βαρόνου του καρτέλ της Κολομβίας, μέσα από τα μάτια (και το σχετικό βιβλίο) της ερωμένης του, διάσημης τοπικής δημοσιογράφου Βιρχίνια Βαγέχο. Ο σκηνοθέτης του «Δευτέρες με λιακάδα» στοχεύει σ’ ένα κοινωνικό και πολιτικό έπος, με υπερβατικές προσωπικότητες και τη σημασία της βίας και της διαφθοράς στην καθημερινότητα, αλλά καταλήγει μόνο με μια φλύαρη βιογραφία, με το επώνυμο πρωταγωνιστικό ζευγάρι του ως υπερβολική καρικατούρα.

 

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας