Το σύρσιμο και η παραμονή ενός ψυχικά ασθενούς στο κρατητήριο Αστυνομικού Τμήματος από τις 8 το βράδυ της Τετάρτης μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της Πέμπτης, μαζί με εφημερεύοντες γιατρούς στο μεγαλύτερο ψυχιατρικό νοσοκομείο της χώρας «Δαφνί», είναι η… ιδέα της κυβέρνησης της Ν.Δ. για την ψυχιατρική περίθαλψη στην Ελλάδα εν έτει 2025.
Αντί ο ψυχικά άρρωστος να βρίσκεται στο σπίτι του, με τη φαρμακευτική αγωγή του και τη φροντίδα των δικών του ανθρώπων, όπως έκριναν οι εφημερεύοντες γιατροί που τον εξέτασαν στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δαφνί», πέρασε το βράδυ του στο κρατητήριο Αστυνομικού Τμήματος. Μαζί του οι εφημερεύοντες γιατροί του νοσοκομείου που συνελήφθησαν και προσήχθησαν στο Αστυνομικό Τμήμα αφήνοντας πίσω αφρόντιστους τους υπόλοιπους ασθενείς που περίμεναν στην εφημερία. Το περιστατικό κατάφωρης αστυνομικής αυθαιρεσίας ξεπερνάει κάθε προηγούμενο, λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γιάννης Γαλανόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ).
Τρομοκρατημένοι
Τι είχε συμβεί; Το εισαγγελικό περιστατικό έφτασε συνοδεία αστυνομικών και συγγενών στο ΨΝΑ «Δαφνί» όπου οι εφημερεύοντες ψυχίατροι έκριναν, αφού συζήτησαν με τα μέλη της οικογένειας του ασθενούς που τον συνόδευαν, ότι δεν χρήζει νοσηλείας αλλά μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι του και να συνεχίσει την αγωγή του με την επίβλεψη και τη φροντίδα της οικογένειάς του.
Στη συνέχεια, οι αστυνομικοί που συνόδευαν το περιστατικό καθ’ υπέρβαση των καθηκόντων τους άρχισαν να αμφισβητούν την κρίση των γιατρών και την επιθυμία των συγγενών του ασθενούς ρωτώντας επίμονα τα μέλη της οικογένειας του ψυχικά πάσχοντος αν είναι βέβαια ότι επιθυμούν να επιστρέψουν στο σπίτι μαζί του αλλά και αν αυτό δήλωσαν στους γιατρούς εφημερίας. Οι συγγενείς του ασθενούς εμφανώς τρομοκρατημένοι απάντησαν ότι δεν είπαν αυτό ακριβώς στους γιατρούς και ότι συζήτησαν μαζί τους για την πορεία της υγείας του δικού τους ανθρώπου. Ακολούθησε η με συνοπτικές διαδικασίες σύλληψη των γιατρών εφημερίας από τους αστυνομικούς με την κατηγορία της ψευδορκίας, που είναι αυτόφωρο αδίκημα, και η μεταφορά όλων –ασθενούς, συγγενών και γιατρών– στο Αστυνομικό Τμήμα Χαϊδαρίου.
Στο Αστυνομικό Τμήμα έσπευσαν αντιπροσωπεία της ΟΕΝΓΕ με επικεφαλής τον πρόεδρο Γιάννη Γαλανόπουλο, το Δ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου εργαζομένων ΨΝΑ με τον πρόεδρό του Θωμά Δημουλά, η 5μελής επιτροπή της ΕΙΝΑΠ και πολλοί αλληλέγγυοι υγειονομικοί απαιτώντας να αφεθούν ελεύθεροι οι γιατροί.
«Δύο συνάδελφοί μας ψυχίατροι, εφημερεύοντες στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο, προσήχθησαν και έχει σχηματιστεί σε βάρος τους δικογραφία γιατί απλά έκαναν τη δουλειά τους ευσυνείδητα προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν έναν ψυχικά πάσχοντα συνάνθρωπό μας, ο οποίος είχε προσέλθει στο νοσοκομείο με εισαγγελική εντολή», επισήμανε ο Γ. Γαλανόπουλος.
«Απαράδεκτο»
«Θεωρούμε απαράδεκτο να προσάγονται εφημερεύοντες γιατροί αφήνοντας την εργασία τους και να ταλαιπωρούνται στο Τμήμα. Θεωρούμε επίσης απαράδεκτο αντί οι αστυνομικές δυνάμεις να προσπαθούν να διευκολύνουν τη νοσηλεία ή την ιατρική αντιμετώπιση του ασθενούς, να προβαίνουν σε ενέργειες οι οποίες είναι επιζήμιες και για τον ίδιο τον ασθενή αλλά και για τους γιατρούς», μας λέει.
Τον ασκό του Αιόλου έχει ανοίξει η εγκύκλιος του υφυπουργού Υγείας Δ. Βαρτζόπουλου, όπως εξηγεί ο Γ. Γαλανόπουλος, «ώστε να συμβαίνουν τέτοια περιστατικά αυθαιρεσίας αδιαφορώντας για το ουσιώδες ζήτημα που είναι το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας στη χώρα μας, θέτοντας σε πολύ σοβαρό κίνδυνο την υγεία των ασθενών».
Μία εγκύκλιος που το αποτέλεσμά της είναι «αντί οι εφημερεύοντες ψυχίατροι να εξετάζουν απερίσπαστοι, να αναλώνονται σε διαβουλεύσεις με τους αστυνομικούς, οι οποίοι, εκτελώντας εντολές, απαιτούν να αφήσουν στην κλινική το υποψήφιο ψυχιατρικό περιστατικό που μετέφεραν πριν καν ξεκινήσει η εξέταση και ανεξάρτητα από το αν υπάρχει διαθέσιμο κρεβάτι για νοσηλεία σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία», εξηγεί ο Γ. Γαλανόπουλος.
«Υποστελέχωση»
«Το μείγμα είναι εκρηκτικό και ισχύει για όλες τις ψυχιατρικές κλινικές», τονίζει ο πρόεδρος της ΟΕΝΓΕ. Από τη μία, η τραγική υποστελέχωση και η υπερεντατικοποίηση της εργασίας στις ψυχιατρικές κλινικές της χώρας και, από την άλλη, η εγκύκλιος Βαρτζόπουλου που προβλέπει ότι οι εφημερεύοντες γιατροί είναι υποχρεωμένοι να εξετάζουν κατά προτεραιότητα τα εισαγγελικά περιστατικά, ανεξάρτητα από τη συμπτωματολογία και τη βαρύτητα, ειδάλλως απειλούνται με αναφορές και μηνύσεις από την αστυνομία για παράβαση καθήκοντος – η σύγχρονη ψυχιατρική περίθαλψη «σβήνει» καθημερινά.
Οι νοσοκομειακοί γιατροί ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα γίνουν οι αποδιοπομπαίοι τράγοι της δραματικής συρρίκνωσης και υποβάθμισης της δημόσιας Ψυχιατρικής Περίθαλψης και απαιτούν να δοθεί αμέσως λύση, με άμεση ανάκληση της εγκυκλίου Βαρτζόπουλου και εκτέλεση των ακούσιων νοσηλειών σε όλα τα στάδια από σύγχρονες, δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας, γιατί μόνο έτσι εξασφαλίζεται η προστασία των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και όχι με φιρμάνια που εκθέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των ασθενών και βάζουν επιπρόσθετα εμπόδια στο ήδη επιβαρυμένο έργο των γιατρών.
