VW: Στον κατήφορο χωρίς φρένα

vw-630.jpg

Volkswagen AP Photo/Jens Meyer)

Η παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων βυθίστηκε στο χάος και οι αγορές βούλιαξαν, μετά την παραδοχή της γερμανικής Volkswagen ότι ευθύνεται για το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων σε 11 εκατομμύρια οχήματά της, μια υπόθεση που ερευνά ήδη η αμερικανική δικαιοσύνη, ενώ έρευνες ανακοινώθηκε ότι αρχίζουν στην Γαλλία και τη Γερμανία. 

Ο διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού κολοσσού, Μάρτιν Βίντερκορν, εξέφρασε την «ατελείωτη λύπη του» επειδή προδόθηκε «η εμπιστοσύνη των καταναλωτών», ωστόσο δεν έχει αναλάβει ακόμα πλήρως την ευθύνη.

Πληροφορίες ότι πρόκειται να αντικατασταθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο την Παρασκευή διαψεύστηκαν ως «ανοησίες» από την εταιρεία και ο ίδιος, εκτός από τη συγγνώμη του και την επιθυμία του να διαλευκανθεί το σκάνδαλο εις βάθος, δεν εξέφρασε την πρόθεση να παραιτηθεί.

Αντίθετα, αναλυτές λένε ότι θα δώσει μάχη στο Δ.Σ. για να κρατήσει τη θέση που κατέχει από τον Ιανουάριο του 2007.

Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Μάρτιν Βίντερκορν Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Μάρτιν Βίντερκορν | AP Photo/Richard Drew

Οι δηλώσεις αυτές του Βίντερκορν έγιναν τέσσερις μέρες αφότου η αμερικανική Αρχή Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA) αποκάλυψε ότι η VW χρησιμοποιούσε πειραγμένο λογισμικό για να «κλέβει» στις μετρήσεις των εκπομπών ρύπων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της, ένα σκάνδαλο που μπορεί να είναι και το πλέον σοβαρό στην 78χρονη ιστορία της.

Το λογισμικό αυτό λειτουργούσε μόνο όταν τα οχήματα περνούσαν από επίσημους ελέγχους για εκπομπές ρύπων, ενώ στη διάρκεια της κανονικής οδήγησης «έκλεινε» επιτρέποντας στα αυτοκίνητα να αναπτύσσουν μεγαλύτερη ταχύτητα και να εκπέμπουν ρύπους έως 40 φορές περισσότερο από τα επιτρεπόμενα όρια.

Σύμφωνα με τη VW, τα αυτοκίνητα που παρουσιάζουν αυτές τις «αποκλίσεις» υπολογίζονται σε 11 εκατομμύρια, αριθμό μεγαλύτερο από τα 10 εκατομμύρια οχήματα που πούλησε το 2014 η εταιρεία. 

Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης έχει ανοίξει ήδη επίσημη έρευνα, αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία έχει βρεθεί στο στόχαστρο και των πολιτειακών αρχών στη Νέα Υόρκη, την Καλιφόρνια και αλλού, που σχηματίζουν κοινή ομάδα διερεύνησης τόσο των πρακτικών της VW όσο και των πιθανών περιβαλλοντολογικών παραβιάσεων.

Με την τιμή της μετοχής της να έχει χάσει για δεύτερη ημέρα περίπου 17% της αξίας της, η VW παραδέχθηκε ότι η υπόθεση θα έχει επιπτώσεις στην κερδοφορία της και ότι βάζει ήδη στην άκρη, το τρέχον τρίμηνο, 6,5 δισ. ευρώ για πιθανά πρόστιμα και εξωδικαστικές διευθετήσεις, καθώς οι αμερικανικές αρχές ήδη διέταξαν την ανάκληση 482.000 αυτοκινήτων που η VW έχει πουλήσει στις ΗΠΑ την τελευταία εξαετία.

Κατρακυλούν οι μετοχές

Αυτοκίνητα VW στην έκθεση της Φρανφούρτης Αυτοκίνητα VW στην έκθεση της Φρανκφούρτης | AP Photo/Michael Probst

Το σοκ από το σκάνδαλο έγινε αισθητό και στις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς καταναλωτές, έμποροι και επενδυτές άρχισαν να αναρωτιούνται εάν και οι ανταγωνιστές της VW ακολουθούν την ίδια πρακτική.

Ετσι η τιμή της μετοχής της Daimler AG σημείωσε πτώση 7%, η BMW έχασε 6%, η γαλλική Renault 7,1%, η General Motors 3%, η Ford 4% και η Fiat Chrysler 6%.

Η υπόθεση αυτή και οι πιθανές επιπλοκές της ήταν ένας από τους λόγους της πτώσης που κατέγραψαν σήμερα τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια: 

Το σκάνδαλο παρέσυρε και τις χρηματιστηριακές αγορές Το σκάνδαλο παρέσυρε και τις χρηματιστηριακές αγορές | ΑP Photo/Ahn Young-joon

► Στο Λονδίνο ο δείκτης FTSE 100 σημείωσε πτώση 2.83%
► Στη Φρανκφούρτη ο Dax έκλεισε -3.8%
► Στο Παρίσι ο Cac έκλεισε -3.42%
► Στην Ιταλία ο FTSE MIB έκλεισε -3.33%
► Και στη Μαδρίτη ο Ibex έκλεισε -3.11% 

Οι αρχές θα θέλουν τώρα να μάθουν ποια στελέχη γνώριζαν για την τοποθέτηση του λογισμικού και σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών της κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, Ολαφ Λιες, είναι βέβαιο ότι «θα πέσουν κεφάλια».

Το γερμανικό κρατίδιο είναι ένας από τους βασικούς μετόχους της Volkswagen, έχοντας το 20% των μετοχών της.

Στη θεωρία, εφόσον δηλαδή δεν τακτοποιηθεί η υπόθεση εξωδικαστικά, οι αμερικανικές αρχές μπορούν να επιβάλουν στη VW πρόστιμο έως 18 δισ. δολάρια.

Οπως εκτιμά η γερμανική Die Welt, o γερμανικός κολοσσός δέχεται επίθεση τώρα από όλες τις πλευρές και είναι πιθανό το σκάνδαλο αυτό να προκαλέσει την κατάρρευσή του, αφού το κόστος των προστίμων, των δικαστικών αγώνων και της αντικατάστασης του λογισμικού στα εκατομμύρια «πειραγμένα» αυτοκίνητα απειλεί την ίδια του την ύπαρξη. 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας