Στην Κίνα η οστεομαντεία διδάσκεται στο πανεπιστήμιο

chinese-oracle-bone-inscription.jpg

Κίνα - Εγχάρακτο οστό Η οστεομαντεία είναι μεταξύ των μαθημάτων που παρακολουθούν οι φοιτητές της αρχαιολογίας | Dreamstime

Μια παλιά μαντική τέχνη, αυτή της οστεομαντείας, διδάσκεται στο Πανεπιστήμιο της Χενάν. Καθηγητής είναι ένας Κορεάτης, ο Κου Γιανγκ Χόι, ο οποίος έχει ήδη διδάξει αυτή την τέχνη και στο Πανεπιστήμιο της Ανγιάνγκ, περιοχή στην οποία για πρώτη φορά οι ανασκαφές έφεραν στο φως τα εγχάρακτα οστά που χρησιμοποιούνταν ήδη από το 1600 π.Χ. ως μέσω για την πρόβλεψη του μέλλοντος.

Ομολογουμένως το σοκ των φοιτητών, όταν είδαν τον Κου Γιανγκ Χόι να φέρνει πρώτη φορά στην αίθουσα οστά βοδιού, ήταν μεγάλο.

Τα είχε αγοράσει σε μία τοπική αγορά για 20 γιουάν (3 δολάρια ΗΠΑ) και αφού αφαίρεσε τη σάρκα με ένα μαχαίρι, τα έβρασε τέσσερις ημέρες για να φύγει εντελώς το λίπος και στη συνέχεια, τα άφησε να «στεγνώσουν» για άλλες πέντε μέρες.

Η μέθοδος αυτή καθαρισμού των οστών για να χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια για τις επιγραφές χρησιμοποιείται πάνω από 3.000 χρόνια.

Τα οστά αυτά προέρχονταν από βόδι ή χελώνα και χρησιμοποιούνταν στην μαντεία στη διάρκεια της δυναστείας Σανγκ (1600-1046 π.Χ.). Επάνω τους έχει καταγραφεί ο παλαιότερος κορμός της αρχαίας κινεζικής γραφής και περιέχουν σημαντικές ιστορικές πληροφορίες για τη δυναστεία Σανγκ.

Μεταξύ των 4.500 χαρακτήρων που βρέθηκαν στα οστά για την μαντική μέχρι στιγμής έχουν μεταφραστεί μόνο 1.500 χαρακτήρες. Ο Κου μπορεί να διαβάσει και να γράψει 1.000 από αυτούς.

«Δείχνοντας στους μαθητές πραγματικά οστά τούς είναι εύκολο να καταλάβουν το θαυμάσιο επίτευγμα των προγόνων τους στη δημιουργία της πρώιμης μορφής κινεζικών χαρακτήρων» εξηγεί.

Πριν πάει στο Πανεπιστήμιο της Χενάν τον Νοέμβριο του 2015, ο Kου δίδασκε την αρχαία τέχνη της οστεομαντείας στο πανεπιστήμιο Ανγιάνγκ, αρχαία πρωτεύουσα της ύστερης δυναστείας Σανγκ, ενώ στο χωριό Σιαοτούν στην Ανγκιάνγκ ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά τα οστά αυτά.

Στην Ανγιάνγκ ο Κου είχε την ευκαιρία να αγγίξει και να εξετάσει 200 οστά που χρησιμοποιούνταν στη μαντική, ενώ προηγούμενως είχε διαβάσει πάνω από 70.000 αντίγραφα για να ολοκληρώσει τη διδακτορική διατριβή του σχετικά με τη σχέση μεταξύ της οστεομαντείας και της λατρείας στο θείο την εποχή της δυναστείας Σανγκ.

Στην αρχή ο Κου δυσκολεύτηκε να πείσει τους φοιτητές Αρχαιολογίας. Κυκλοφορούσε με ένα μπλουζάκι, τζιν και αθλητικά παπούτσια, ενώ τα Μανδαρίνικά του έχουν μία παράξενη κορεατική προφορά.

«Αμφέβαλα εάν θα μας μάθαινε κάτι» λέει ο 23χρονος μεταπτυχιακός φοιτητής Τζου Πενκγιού. « Ασφαλώς, προσθέτει, αποδείχθηκε ότι έκανα λάθος».

Η πορεία του Κου προς την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία δεν ήταν εύκολη. Ακόμα και στην Κίνα η μελέτη της οστεομαντείας θεωρείται «χαμένη γνώση» την οποία ελάχιστοι Κινέζοι είναι πρόθυμοι να μάθουν.

«Οντας ξένος, το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν η γλώσσα» λέει ο Γουάνγκ Γιουσίν, διάσημος μελετητής της οστεομαντείας. Ο Κου ήταν ο τελευταίος διδακτορικός φοιτητής που εκπαίδευσε πριν συνταξιοδοτηθεί.

«Αυτό που τον βοήθησε να ξεπεράσει τις αδιανότητες δυσκολίες και να εκπληρώσει το όνειρό του είναι η αγνή αγάπη του για την κινεζική παραδοσιακή κουλτούρα», προσθέτει ο Γουάνγκ.

Το 1997 ο 35χρονος τότε Κου πούλησε το διαμέρισμα του και το αυτοκίνητο του στη Σεούλ και με 200.000 γιουάν ως κεφάλαιο εκκίνησης, έφυγε για την Κίνα με τη γυναίκα του και τις δύο μικρές του κόρες.

«Ο πατέρας μου είχε στην Κορέα μία παραδοσιακή ιατρική κλινική και απ΄αυτόν έμαθα το “Βιβλίο των Αλλαγών” και τον “Εσωτερικό Κανόνα του Κίτρινου Αυτοκράτορα” τις δύο μεγάλες θεωρητικές αρχές της κινεζικής ιατρικής» λέει ο Κου. «Αυτή είναι η ρίζα της αγάπης μου για τον κινεζικό παραδοσιακό πολιτισμό».

Ο Κου που σπούδασε πολιτικός μηχανικός στην πατρίδα του, στην Κίνα σπούδασε αρχαία και σύγχρονα Κινεζικά, Ιστορία και Βελονισμό σε πέντε πανεπιστήμια στο Τιαντζίν και το Πεκίνο και το 2003 πήρε μεταπτυχιακό δίπλωμα CASS στην αρχαία κινεζική ιστορία.

Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του ο Κου ερωτεύθηκε την τέχνη της οστεομαντείας, με αποτέλεσμα να πάρει διδακτορικό το 2007 πάνω στο θέμα αυτό.

Εξηγεί όμως ότι χωρίς την υποστήριξη του πατέρα του δεν θα είχε τελειώσει ποτέ τις σπουδές του καθώς χρειαζόταν 150.000 γιουάν ετησίως για να ζει και να σπουδάζει στο Πεκίνο.

Μετά από σπουδές δέκα χρόνων στην Κίνα ο Κου επέστρεψε στη Σεούλ, αλλά ανακάλυψε ότι δεν υπήρχε καλή δουλειά γι 'αυτόν. Εργάστηκε δύο χρόνια ως μεταφραστής σε κυβερνητική υπηρεσία προτού τον προσκαλέσει το πανεπιστήμιο της Ανγιάνγκ ως διδακτορικό ταλέντο, μετά από συστάσεις του μέντορά του κ.Γιάνγκ.

Το 2013 ο Κου δημοσίευσε το πρώτο βιβλίο του σχετικά με την οστεομαντεία. Δύο χρόνια αργότερα προσελήφθηκε από το Πανεπιστήμιο της Χενάν ως Yellow River Scholar, μία θέση για κορυφαίους μελετητές.

Ο Κορεάτης είναι πλέον απασχολημένος με την προετοιμασία του δεύτερου βιβλίου του «120 Χρόνια Μελέτης της Οστεομαντείας στην Κίνα» το οποίο συν-γράφει με τον καθηγητή του. Για τη συγγραφή του βιβλίου, το οποίο θα δημοσιευθεί φέτος, μελέτησε κάθε βιβλίο σχετικό με την οστεομαντεία από την δεκαετία του 1930.

Ο Κου πιστεύει ότι η Κίνα είναι η ρίζα των μελετών για την οστεομαντεία και η μόνη χώρα στην οποία μπορεί εκείνος να εφαρμόσει όλα όσα έχει μάθει.

«Οσο με χρειάζονται στο Πανεπιστήμιο, θα μείνω στην Κίνα όσο μπορώ» λέει ο Κου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/«Νέα Κίνα» (Xinhua)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας