Προσφυγικό: στο Πολεμικό Ναυτικό τα κονδύλια

mouzalas-avramopoulos.jpg

Γιάννης Μουζάλας, Δημήτρης Αβραμόπουλος Το θέμα έθεσε ο Δημήτρης Αβραμόπουλος σε μη δημοσιοποιημένη επιστολή του στον Γιάννη Μουζάλα | ΕUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Εκθετη αφήνει τη χώρα μας ο φάκελος που υπέβαλε το υπουργείο Οικονομίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να δικαιολογήσει τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων μέσω των αρμόδιων ευρωπαϊκών ταμείων χρηματοδότησης του προσφυγικού.

Στις 15 Φεβρουαρίου, το υπουργείο Οικονομίας κατέθεσε φάκελο στην Επιτροπή, ζητώντας να δοθούν στην Ελλάδα 44 εκατομμύρια ευρώ, που αποτελούν την ευρωπαϊκή συμμετοχή σε προγράμματα που υλοποιήθηκαν την τελευταία τριετία μέχρι τον Οκτώβριο του 2016, συνολικού ποσού 60 εκατομμυρίων ευρώ (τα υπόλοιπα 16 εκατομμύρια καλύπτονται από εθνικούς πόρους).

Παρ’ όλο που η κυβέρνηση έχει αναδείξει διεθνώς σε πρωταρχικό ζήτημα το έργο της υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων, ζητώντας διαρκώς αύξηση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και ψέγοντας την Επιτροπή ότι καθυστερεί η διάθεση των κονδυλίων, την κρίσιμη στιγμή, όταν έπρεπε να καταθέσει τα δικαιολογητικά της δαπάνης στο προσφυγικό, εμφανίστηκε τελείως αναντίστοιχη.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες της «Εφ.Συν.», από τα 44 εκατομμύρια που ζητά η Ελλάδα για τη διαχείριση του προσφυγικού, μόνο το 1% αφορά την υποδοχή προσφύγων, τις συνθήκες φιλοξενίας και διαμονής και τις διαδικασίες ασύλου.

Πρόκειται για τους κύριους στόχους για τους οποίους δικαιολογούνται οι δαπάνες του Ταμείου Μετανάστευσης και Ασύλου, που, μαζί με το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων, διαθέτουν προϋπολογισμό 509 εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα για την περίοδο 2014-2020, χώρια τα σημαντικά έκτακτα κονδύλια που διατέθηκαν την περασμένη χρονιά στη χώρα μας.

Το υπόλοιπο 99% των δαπανών αφορά δράσεις του Πολεμικού Ναυτικού με πλωτά και εναέρια μέσα για την έρευνα και τη διάσωση προσφύγων, δαπάνες δηλαδή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Σ’ αυτά τα χρήματα δεν περιλαμβάνονται οι δαπάνες έρευνας και διάσωσης του Λιμενικού, οι οποίες έχουν χρηματοδοτηθεί μέσω της FRONTEX. Είναι προφανής η αναντιστοιχία με τους βασικούς ισχυρισμούς της κυβέρνησης προς τους εταίρους, με κίνδυνο να δημιουργηθεί μείζον θέμα αξιοπιστίας, αν όχι να ενισχυθούν οι υπόνοιες κακοδιαχείρισης που δημοσιοποιούνται σε διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Το θέμα έθεσε, μεταξύ άλλων, ο αρμόδιος επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος σε μη δημοσιοποιημένη επιστολή του στον υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα, η οποία βρίσκεται στη διάθεση της «Εφ.Συν.». «Σε ό,τι αφορά τα 509 εκατομμύρια ευρώ της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που τέθηκαν στη διάθεση των εθνικών αρχών για να τα διαχειριστούν απευθείας μέχρι το 2020 μέσω των εθνικών προγραμμάτων ΤΑΜΕ και ΤΕΣ, αποτελεί πράγματι γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα να αξιοποιεί πλήρως αυτούς τους σημαντικούς οικονομικούς πόρους για να αντιμετωπίσει τις πιεστικές ανάγκες.

»Επιπλέον, πληροφορήθηκα ότι στα πρώτα 44 εκατομμύρια ευρώ της ευρωπαϊκής συμμετοχής στις δαπάνες που πρόσφατα δηλώθηκαν στις υπηρεσίες μου μέσω αυτών των προγραμμάτων, μετά βίας περιλαμβάνονται ποσά που δαπανήθηκαν για μέτρα υποδοχής ή για δραστηριότητες προς άμεσο όφελος των μεταναστών και προσφύγων που έχουν μείνει στην Ελλάδα», σημειώνει ο κ. Αβραμόπουλος.

Μειωμένη αντίληψη

Η εξήγηση που δίνουν πηγές του υπουργείου Οικονομίας αντανακλά προχειρότητα ως προς την οικονομική διαχείριση του προσφυγικού, μειωμένη αντίληψη της λειτουργίας των ευρωπαϊκών μηχανισμών χρηματοδότησης, υποτίμηση των άλλων κρατών-μελών. Σύμφωνα με την εξήγηση αυτή, το υπουργείο αναζήτησε από τα συναρμόδια υπουργεία τα δικαιολογητικά των δαπανών για το προσφυγικό, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες από τα ευρωπαϊκά κονδύλια.

Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ήταν αυτό που ανταποκρίθηκε γρηγορότερα και μπόρεσε να παράσχει δικαιολογητικά για δαπάνες σε συνδυασμό με τους στόχους των προγραμμάτων χρηματοδότησης.

Πράγμα που σημαίνει ότι τα άλλα υπουργεία δεν ανταποκρίθηκαν στον αναγκαίο χρόνο και κυρίως δεν μπόρεσαν να δικαιολογήσουν τις σημαντικές δαπάνες για το προσφυγικό, δαπάνες για τις οποίες εγκαλούσε πέρσι η κυβέρνηση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι καθυστερεί να χρηματοδοτήσει.

Είναι εύλογα τα ερωτήματα: Αν αδυνατεί να δικαιολογήσει τις σχετικές δαπάνες η κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ποια δικαιολογητικά θα είναι σε θέση να παρουσιάσει σε ενδεχόμενο έλεγχο για την οικονομική διαχείριση του προσφυγικού; Και με ποια αξιοπιστία θα διεκδικήσει την κάλυψη δαπανών στο μέλλον;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας