Ο χαμένος παράδεισος του Γκογκέν

grand_palais.jpg

«Γκογκέν ο αλχημιστής» Μουσείο Grand Palais, «Γκογκέν ο αλχημιστής»

Μια συναρπαστική έκθεση παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο Grand Palais, με την έκθεση «Γκογκέν ο αλχημιστής», που εξερευνά άγνωστες πτυχές της δημιουργίας του μεγάλου καλλιτέχνη.

Είναι η πρώτη έκθεση αυτού του είδους που μελετά σε βάθος την αξιοσημείωτη αλληλουχία των διαφορετικών μορφών έκφρασης του Γκογκέν, στον τομέα της ζωγραφικής, της γλυπτικής, των γραφικών και των διακοσμητικών τεχνών. Τονίζει τον μοντερνισμό στο ύφος του αλλά και την ικανότητά του να υπερβαίνει συνεχώς τα όρια των εκφραστικών του μέσων.

«Γκογκέν ο αλχημιστής»

Η έκθεση επιδιώκει μια εξαιρετική κατάδυση στη συναρπαστική διαδικασία της δημιουργίας του Πολ Γκογκέν (1848-1903), με την παρουσίαση μιας συλλογής που περιλαμβάνει πάνω από 230 έργα (54 πίνακες, 29 κεραμικά, 35 γλυπτά και αντικείμενα, 14 τεμάχια ξύλου, 67 χαρακτικά και 34 σχέδια). Το αφιέρωμα δείχνει την ευρεία παραγωγή του καλλιτέχνη σε όλη της την ποικιλία. Σε διάφορες αίθουσες παρουσιάζονται οι τεχνικές και τα υλικά που χρησιμοποίησε.

Ο Γκογκέν άρχισε να ζωγραφίζει το 1873 και εκπαιδεύτηκε στη γλυπτική το 1877. Δημιούργησε πολλά κεραμικά αφού έμαθε τα μυστικά αυτής της τέχνης. Πολύ σύντομα απελευθερώνεται από τα παραδοσιακά πρότυπα και δημιουργεί πολυσύνθετα έργα. Μεταβάλλει αντικείμενα της καθημερινής χρήσης σε έργα τέχνης. Χαράζει μια λαβή μαχαιριού ή ένα μπαστούνι, σμιλεύει ανθρωπομορφικά γλυπτά, δημιουργεί κεραμικά, γκραβούρες, τοτέμ, μάσκες, συνδυάζει ετερόκλητα υλικά.

Το πάθος του για την εξερεύνηση του άγνωστου τον οδηγεί σε αυτοσχεδιασμούς. Αναζητάει συνεχώς νέες εμπειρίες για να διευρύνει την τέχνη του. Ενδιαφέρεται για τις καταβολές του δυτικού πολιτισμού και για τις πρωτόγονες κοινωνίες. Αλλάζει συνεχώς τόπο διαμονής, μένει μια εποχή στη Βρετάνη, μετά στη Μαρτινίκα, στην Ταϊτή, στις Νήσους Μαρκέζας. Συνεχίζει να αναζητά ακατάπαυστα τις πηγές των πρωτόγονων πολιτισμών, της βαρβαρότητας.

Δημιουργώντας έργα με συμβολική σημασία, ο Γκογκέν δείχνει ότι εμπνέεται από μια ευρύτερη καλλιτεχνική φιλοδοξία. Προσανατολίζεται ολοένα και περισσότερο σε αναζητήσεις που εκφράζουν αξίες, οράματα, εσωτερικές αναζητήσεις. Εμπνέεται από μια μούμια για να εκφράσει μια αλληγορία της ανθρώπινης δυστυχίας. Το έργο του ολοκληρώνεται με σκηνοθετημένη παρουσίαση, που εκφράζει το «φοβερό εγώ», τα πρωτόγονα ένστικτα του ανθρώπου, την άγρια φύση του, την υπαρξιακή απόγνωση.

«Γκογκέν ο αλχημιστής»

Το τμήμα της έκθεσης «Μύθοι των Τροπικών» δείχνει την επίδραση που δέχτηκε ο Γκογκέν από τις παραδόσεις των Μαορί. Στο πρώτο του ταξίδι στην Ταϊτή κατασκεύασε μια προσωπική του εικονογραφία. Πολυάριθμοι πίνακές του απεικονίζουν σκηνές από την καθημερινή ζωή. Το κύριο θέμα του είναι «ο άνθρωπος μέσα στη φύση».

Στο τμήμα «Μύθοι και Εξερευνήσεις» προβάλλεται η ευρύτητα της μυστικιστικής διάστασης του έργου που δημιούργησε ο Γκογκέν στην Ταϊτή. Εξερευνώντας τα ίχνη από το περιορισμένο υλικό των παραδόσεων που ενέπνευσαν την πνευματική υπόσταση των λαών της Ταϊτής, εφηύρε με εμπνεύσεις από την παράδοση ένα νέο εικαστικό λεξιλόγιο. Η φιγούρα του ανησυχητικού «Πνεύματος των νεκρών» που τυραννάει τους Ταϊτινούς, επανέρχεται συνεχώς στη δημιουργία του εκείνης της εποχής.

Η τελευταία αίθουσα που έχει τον τίτλο «Με τον διάκοσμό του», προβάλλει το ενδιαφέρον του Γκογκέν για τις διακοσμητικές τέχνες. Ζωγραφίζει εσωτερικούς χώρους ή πίνακες που δείχνουν μια πλούσια φύση. Τα έργα του εμπνέονται από τη χρυσή εποχή της πρωτόγονης τέχνης. Η διαδρομή τελειώνει με ένα εντυπωσιακό σκηνικό, ένα ψηφιακό ολόγραμμα που παρουσιάζει την τελευταία κατοικία του Γκογκέν και το ατελιέ του, ζωντανεύοντας τον χαμένο παράδεισο του καλλιτέχνη.

INFO: Διάρκεια έκθεσης μέχρι 22 Ιανουαρίου 2018. Πληροφορίες: http://www.grandpalais.fr/en/event/gauguin-alchemist

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ