Hλιος, αρχαία και... επιταγές

Να μιλάς για σινεμά (αλλά και για τηλεόραση και... βιντεογκέιμ) σε ένα υπουργείο που λέγεται Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης είναι λίγο περίεργο. Αλλά χαλάλι.

Διότι, ξαφνικά, σε ένα αίτημα τουλάχιστον δύο δεκαετιών του ελληνικού κινηματογραφικού κόσμου, κυρίως αυτών που δουλεύουν στην παραγωγή, για τη θέσπιση οικονομικών κινήτρων που θα κάνουν τις ξένες ταινίες όχι να ζουν τον μύθο τους στην Ελλάδα, αλλά να κάνουν γυρίσματα, κανονικά γυρίσματα, φέρνοντας χειροπιαστό, ζεστό χρήμα και δουλειές, το νεοσύστατο υπουργείο του Νίκου Παππά βγήκε από τα... αριστερά στους πάντες (κυρίως στο υπουργείο Πολιτισμού).

Εφτιαξε σχετικό νομοσχέδιο, το έβαλε σε διαβούλευση, το κατέθεσε στη Βουλή, συζητείται σε επιτροπές και, ναι, ψηφίζεται. Στις 4 Αυγούστου, πρώτα ο Θεός.

Ετσι διαβεβαίωσε χθες τους (κινηματογραφικούς, πάντως) συντάκτες ο γενικός γραμματέας του παραπάνω υπουργείου, Λευτέρης Κρέτσος, κανονικός technofreak, συνεπικουρούμενος από ένα επίσης «νέο», αλλά γνωστό πρόσωπο στα κινηματογραφικά μας πράγματα, τον Πάνο Κουάνη.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) θα σηκώσει το μεγάλο βάρος της εφαρμογής του νόμου, που μπορεί να κάνει την Ελλάδα υπολογίσιμο προορισμό ξένων παραγωγών -film friendly είναι ο όρος της μόδας-, ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, τηλεταινιών, σίριαλ, κινουμένων σχεδίων.

Οχι μόνο για τον ήλιο, τα νησιά και τα αρχαία μας, τέτοια έχει και η Κροατία και η Μάλτα, που λέει ο λόγος, εξ ου και μας παίρνουν τις ταινίες, αλλά κυρίως για την επιστροφή στον παραγωγό του 25% των «επιλέξιμων δαπανών» που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας (μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ).

Η Ελλάδα προχωρά, λοιπόν, στο διαδεδομένο παγκοσμίως σύστημα του cash rebate, τα ποσοστά του οποίου ποικίλλουν (από 20-40% μπορεί και παραπάνω), αλλά τα αποτελέσματα είναι το ίδιο σπουδαία παντού, για κάθε οικονομία, από την τεράστια βρετανική μέχρι τη μικρή της Τενερίφης, που πρόσφατα απέκτησε πλατεία Συντάγματος, αφού ταινία της σειράς του Τζέισον Μπορν είδε κι απόειδε και έστησε εκεί την «Αθήνα» της.

Κι εδώ υπεισέρχεται ακόμα ένας παράγοντας, χωρίς τον οποίο η Ελλάδα δεν θα γίνει film friendly όσο cash κι αν σκορπίσει (με επιταγή, βεβαίως) στον ξένο παραγωγό: η γραφειοκρατία και η δυσλειτουργία του Δημοσίου, στην οποία προσκρούουν συχνά οι ξένες ταινίες για άδειες σε αρχαιολογικούς χώρους και άλλες διευκολύνσεις.

Σημαντικό ρόλο έχει να παίξει σ' αυτόν τον τομέα το Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, «μεσάζων» ανάμεσα σε ξένες παραγωγές και ελληνικό κράτος. Αυτό όχι μόνο θα προπαγανδίσει τα νέα κίνητρα στην ξένη κινηματογραφική κοινότητα, όχι μόνο θα προβάλει τις ομορφιές και τις δυνατότητες της χώρας μας, όχι μόνο θα διασυνδέσει τους ξένους με τους αναγκαίους Ελληνες παραγωγούς, αλλά και θα λειάνει τις κακοτοπιές των δημόσιων υπηρεσιών.

Ελειπαν πάντως από τη χθεσινή ενημέρωση στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής τόσο η γενική διευθύντρια του ΕΚΚ, Ηλέκτρα Βενάκη, όσο και η διευθύντρια του Film Commission, Βένια Βέργου, να ακούσουμε και τις δικές τους απόψεις, πιο «κινηματογραφικές», όσο να 'ναι, αφού το cash rebate, μην κάνοντας διακρίσεις και αξιολογήσεις των πρότζεκτ, δεν αποκλείεται και να τιγκάρει σε τηλεοπτικές παραγωγές. «Εδώ δεν κάνουμε κινηματογραφική πολιτική, μόνο αναπτυξιακή.

Ετσι δεν υπάρχει κανένας ανταγωνισμός με το ΕΚΚ, εκπρόσωποί του θα υπάρχουν σε όλες τις επιτροπές ελέγχου και απόδοσης του cash rebate», διαβεβαίωσαν οι Λ. Κρέτσος και Π. Κουάνης.

Αν και φανερά περήφανοι για το νομοσχέδιο, οι δύο άνδρες απέφυγαν τους πανηγυρισμούς. «Ενα μόνο βήμα είναι, θα ακολουθήσουν κι άλλα ακόμα και να πείσουμε θέλουμε τον Ευκλείδη Τσακαλώτο για φοροαπαλλαγές σε Ελληνες ιδιώτες που επενδύουν σε ταινίες μας», είπαν. Αυτό που δεν είπαν είναι το μπάτζετ της πρώτης χρονιάς εφαρμογής του νόμου, δηλαδή του 2018. Υποστήριξαν πάντως κάτι το εντυπωσιακό: ότι για το διάστημα 2018-2022 έχουν δεσμευτεί 450 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.

Ποτέ τόσο πολλά χρήματα δεν έχουν πέσει στον αμιγώς ελληνικό κινηματογράφο. Είναι, βέβαια, πολλαπλά και προφανή τα οφέλη της ενίσχυσης των ξένων ιδιωτικών οπτικοακουστικών επενδύσεων. Στις ντόπιες κοινωνίες και σε ολόκληρη τη χώρα. Ο κ. Κουάνης υπενθύμισε χθες το απλό: λόγω της κρίσης, από το 2008 μέχρι το 2012 μειώθηκε κατά 35% η απασχόληση στον οπτικοακουστικό τομέα.

Από τον νέο νόμο επωφελούνται πάντως και οι ελληνικές ταινίες. Ο παραγωγός τους μπορεί να κάνει αίτηση να ενταχθεί στο cash rebate, φτάνει να μην έχει ήδη καλύψει το 50% του προϋπολογισμού του από κρατικές επιδοτήσεις (ΕΚΚ και ΕΡΤ).

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε γενικές γραμμές όλος ο κινηματογραφικός χώρος βρίσκει θετικό το σχέδιο νόμου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφωνίες σε επιμέρους, λιγότερο ή περισσότερο σοβαρά θέματα (κυρίως από τον Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων).

Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει άμεση ανταπόκριση από τους ξένους παραγωγούς και ότι θα εφαρμοστεί γρήγορα και από τους κατάλληλους ανθρώπους. Εχει υπολογιστεί άραγε το κόστος σε μισθούς, χώρους κ.λπ.; Ο κ. Κουάνης μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει ανάγκη για προσλήψεις, το Δημόσιο διαθέτει (διασκορπισμένα παντού) πρόσωπα με τα κατάλληλα προσόντα, ακόμα και η ΕΡΤ και φυσικά το ΕΚΚ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ