Από τις ισλανδικές ακτές στους αθηναϊκούς χώρους τέχνης

zografiki_leyteris_giakoymakis.jpg

Η τελευταία του έκθεση, στην οποία πρωταγωνιστεί ένας τεράστιος καμβάς με την εικόνα του Χριστού Η τελευταία του έκθεση, στην οποία πρωταγωνιστεί ένας τεράστιος καμβάς με την εικόνα του Χριστού | ΦΩΤ.: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

Τον ανακαλύψαμε στη στοά Κουρτάκη της οδού Κολοκοτρώνη, καλά «κρυμμένο» στο κέντρο της Αθήνας, ανάμεσα σε βιβλία λογοτεχνίας και ποίησης.

Ο Λευτέρης Γιακουμάκης εκθέτει την τελευταία του ζωγραφική δουλειά, με τίτλο «Totus Floreo», στον πολυχώρο «Φωταγωγό» που φιλοξενεί και τις εξαιρετικές εκδόσεις Ροδακιό.

Πρόκειται για μια ιδιάζουσα έκθεση ενός καθ' όλα διαφορετικού καλλιτέχνη.

Ο ίδιος, αν και δεν φανερώνει ποτέ σε φωτογραφίες το πρόσωπό του, ωστόσο δεν κρύβει τίποτα από τη ζωή ή τη φιλοσοφία του για τη ζωή και φυσικά για την τέχνη. Ή, πιο σωστά, την τέχνη του.

Αντίθετα με πολλούς νέους στη χώρα μας, που απογοητεύονται και παραμένουν ανενεργοί (και άνεργοι), ο 32χρονος Λευτέρης Γιακουμάκης αποφάσισε να πρωτοτυπήσει.

Μετά το πέρας των σπουδών του στην Καλών Τεχνών (ΑΠΘ), ανακάλυψε δύο πράγματα: κατ' αρχάς, ότι είναι σχεδόν αδύνατον να επιβιώσει κάνοντας αυτό που αγαπάει και σπούδασε και δεύτερον, ότι είναι σχεδόν αδύνατον να επιβιώσει στη χώρα κάνοντας και οτιδήποτε άλλο.

Το έργο «Βάπτιση» Το έργο «Βάπτιση» | ΦΩΤ.: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

Ετσι αποφάσισε να ταξιδέψει έως τη μακρινή και σχεδόν άγνωστη στους περισσότερους από εμάς Ισλανδία και να δουλέψει εκεί... ως ψαράς.

«Είχα πάει νωρίτερα με ένα πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών, όπου γνώρισα κάπως τον τόπο αλλά και τους ανθρώπους. Οι Ισλανδοί, αν και ελάχιστοι -είναι περίπου 320.000- διατηρούν την πρωτιά στο διάβασμα, αγαπούν τον τόπο τους και είναι αρκετά φιλόξενοι» μας λέει.

«Ωστόσο καθώς είναι τόσο λίγοι, ακόμη κι αν γίνονται σκάνδαλα στη χώρα, ελάχιστοι εν τέλει διαμαρτύρονται ουσιαστικά καθώς όλο και κάποια συγγένεια θα υπάρχει με τους κυβερνώντες.

Δεν είναι τυχαίο πως όταν βγήκε το σκάνδαλο με τα Panama Papers και αφορούσε τον πρωθυπουργό και στελέχη της κυβέρνησης, παρά τις διαμαρτυρίες, δέχτηκαν να παραμείνει η κυβέρνηση στη θέση της για άλλους εννέα μήνες και μετά την ξαναψήφισαν».

Ζω εκεί σχεδόν μισό χρόνο δουλεύοντας στη βιομηχανία του ψαρέματος ως εργάτης.

Μένω σε ένα μικρό χωριό 1.200 κατοίκων, το Σίκλουφιορδουρ ή Σίκλο για συντομία.

Η ζωή δεν είναι εύκολη, αλλά έχει γίνει το χωριό μου. Η Ισλανδία είναι σχεδόν γεωμετρική με πολλές επίπεδες εκτάσεις, ακόμη και οι ορεινοί όγκοι φανερώνουν ξεκάθαρα το σχήμα τους. Και είναι γεμάτη θρύλους».

Αυτούς τους θρύλους και τα τοπία είχε αποτυπώσει στην προηγούμενη έκθεσή του, που έγινε και βιβλίο (στα ελληνικά και τα ισλανδικά) με τίτλο «55 τρόποι να προφέρετε τη λέξη Σίκλουφιορδουρ».

Οσο για την τωρινή, με τίτλο «Totus Floreo», εκεί πραγματεύεται με εξαιρετικά έξυπνο τρόπο μεσαιωνικά μοτίβα τα οποία έχει «πειράξει» με τον δικό του τρόπο.

Δείγμα δουλειάς του Λευτέρη Γιακουμάκη ΦΩΤ.: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

Ο ίδιος εμπνεύστηκε από τη χριστιανική τέχνη του πρώιμου Μεσαίωνα (εικονογραφήσεις χειρογράφων, χαρακτικά και ζωγραφική των Φλαμανδών πριμιτίφ).

«Σχεδόν η μισή ιστορία της δυτικής τέχνης βασίζεται ως θεματολογία στη χριστιανική θρησκεία. Συνακόλουθα οι χριστιανικοί μύθοι, που τόσο όμορφα και εφευρετικά αποτυπώθηκαν από τους καλλιτέχνες του Μεσαίωνα, βρίσκονται πολλές φορές στη βάση ακόμη και των πιο προοδευτικών ιδεών της ευρωπαϊκής σκέψης, όχι τόσο σε λογικό όσο σε ψυχολογικό επίπεδο» εξηγεί.

«Με αυτή τη σκέψη ως αφετηρία θέλησα να συνδυάσω εικόνες από τη σύγχρονη μαζική κουλτούρα με τη χριστιανική εικονογραφία για να προσεγγίσω νευρώσεις τού σήμερα στο πλαίσιο του μυστικισμού από τον οποίο πηγάζουν».

Στο μέλλον επιθυμεί να ασχοληθεί και με το κόμικς. Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν ένα νέο παιδί, που έχει αποδείξει πως για να πάρει τη ζωή του στα χέρια του δεν φοβάται ούτε να δουλέψει ούτε να κουραστεί, χωρίς ωστόσο να προδώσει και τις δικές του αξίες (καλλιτεχνικές και όχι μόνο -ο Λευτέρης εξάλλου δηλώνει παρών δυναμικά και στον χώρο του πολιτικού ακτιβισμού), τότε το μόνο που έχουμε να περιμένουμε από εκείνον είναι να μην αλλάξει.

Και φυσικά, στην προκειμένη περίπτωση, την επόμενη έκθεσή του.

Ο καλλιτέχνης στο καφέ Noel Ο καλλιτέχνης στο καφέ Noel. Δεν εμφανίζει ποτέ το πρόσωπό του, παρά μόνο φορώντας τη μάσκα που έφτιαξε ο ίδιος | ΦΩΤ.: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

 Info

Στον πολυχώρο «Φωταγωγός» (εκδόσεις Ροδακιό, Κολοκοτρώνη 59Β και Λιμπονά, Αθήνα).

Στο βάθος της στοάς Κουρτάκη. Θα περάσετε μέσα από το υπέροχο καφέ Noel (Κολοκοτρώνη 59Β, τηλ. 211-2159534), το οποίο ευχαριστούμε για την ευγενική φιλοξενία για τις ανάγκες της φωτογράφισης.

Δευτέρα-Παρασκευή, 10.00-20.00. Σάββατο-Κυριακή, 12.00-18.00.

Συνήθως τα μεσημέρια, μετά τις 15.00, ο καλλιτέχνης είναι εκεί. Ως 6/5/2017.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας