«Ξέρεις τι είναι να δουλεύεις επί μήνες και τελικά αυτά τα μεροκάματα να είναι σαν μην τα έκανες ποτέ; Οταν πέρυσι κάποια στιγμή είχα ένα τρακάρισμα -αποσπάστηκε η προσοχή μου εξαιτίας του GPS και δεν κατάλαβα ότι φρέναρε απότομα ο μπροστινός μου- η επισκευή του οχήματος μου κόστισε 700 ευρώ».
H Δανάη (τα στοιχεία της είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.») θέλησε να συμπληρώσει το εισόδημά της δουλεύοντας τον περασμένο χρόνο ως part-time διανομέας για λογαριασμό της εταιρείας Skroutz, μακράν μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου της χώρας, από την οποία εύλογα ξεκινάει μια δημοσιογραφική έρευνα για τις εργασιακές συνθήκες στις επίδοξες ελληνικές «Amazon». Η Δανάη δούλεψε με σύμβαση 1 ημέρας, για ένα μικτό ημερομίσθιο 18,72 ευρώ (4,68 ευρώ την ώρα).
Το προς επισκευή όχημα δεν είναι κάποιο από τα χαρακτηριστικά πορτοκαλί βανάκια, που αλωνίζουν στους δρόμους του Λεκανοπεδίου, αλλά το Ι.Χ. αυτοκίνητο της Δανάης.
Συνήθως φορτωμένο ασφυκτικά με κούτες που παραδίδονται για λογαριασμό της εταιρείας. Μια πρακτική που εφαρμόζει η εταιρεία που φέρει το όνομα του θρυλικού τσιγγούνη του Ντίκενς για να συμπληρώνει, όταν χρειάζεται, τον στόλο της, χωρίς «περιττά» έξοδα και ευθύνες - όπως στην περίπτωση τροχαίου ή/και βλάβης.
Ποιος, όμως, εγγυάται για την καταλληλότητα των ιδιωτικών οχημάτων που εκτελούν παραδόσεις;
«Οποιος θέλει μπορεί να δουλέψει υπό αυτό το καθεστώς. Δεν εξετάζουν αν το αυτοκίνητο έχει περάσει σέρβις ή αν είναι σε καλή κατάσταση. Επί μία εβδομάδα μετέφερα δέματα με σπασμένο τον έναν καθρέφτη (κακώς, φυσικά) και δεν με επέπληξε κανείς! Αλλη φορά είχα φορτώσει το αυτοκίνητό μου τόσο, που είχα ορατότητα μόνο από τους πλαϊνούς καθρέφτες. Ξεκίνησα κανονικά βάρδια. Μια μέρα που είχε καρφωθεί βίδα στο λάστιχο, στο συνεργείο της Skroutz μου είπαν να αναζητήσω μόνη μου βουλκανιζατέρ και να καταβάλω το κόστος. Οταν τράκαρα, απλά έστειλαν κάποιον άλλο οδηγό να πάρει τα δέματα και τις αντικαταβολές. Στις συνεννοήσεις (με την Τροχαία και τις ασφαλιστικές εταιρείες) και την επισκευή, έπρεπε να τα βγάλω πέρα μόνη μου. Λες και τράκαρα πηγαίνοντας για καφέ».
Η χρήση του προσωπικού οχήματος δεν είναι παράνομη - συμβαίνει κατά κόρον στη διανομή φαγητού. Ωστόσο, δεν έχουν εξειδικευτεί στην ελληνική νομοθεσία κανόνες για χρήση αυτοκινήτου. Το όχημα θεωρείται εξοπλισμός εργασίας και άρα η Skroutz, πέρα από τον έλεγχο για το αν ο οδηγός έχει δίπλωμα και το αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο, οφείλει να παρέχει τα έξοδα για τα καύσιμα (όπως και πράττει), αλλά και να επιβεβαιώνει αν το όχημα είναι καλά συντηρημένο. Υποχρέωση η οποία παραλείπεται, όπως καταγγέλλει η εργαζόμενη.
Τίθενται, ως εκ τούτου, κρίσιμα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Τα οποία δεν απαλείφονται ακόμα κι όταν μιλάμε για τα οχήματα της ίδιας της Skroutz: «Εχω ακούσει με τα αυτιά μου οδηγό να υπερηφανεύεται ότι παραβιάζει στοιχειώδεις κανόνες του ΚΟΚ για να πάει όλα τα δέματα εγκαίρως και να μπει στην κλάση “Α” που εξασφαλίζει το bonus. Η πίεση, που είναι στη φύση αυτής της δουλειάς, σε ωθεί να οδηγάς βιαστικά και γρήγορα. Παραδέχομαι ότι το έχω κάνει κι εγώ», εξηγεί η Μ.Δ., μόνιμη εργαζόμενη ως οδηγός στην εταιρεία.
Η Δανάη συνήθως κατατάσσεται στην προτελευταία κλάση «D» και θεωρεί ότι ο αλγόριθμος μέσω του οποίου προκύπτει το bonus αλλάζει διαρκώς, ώστε να καθιστά δύσκολη την επίτευξη του ασαφώς διατυπωμένου στους εργαζόμενους στόχου.
Αλγόριθμος με... αλλεργία στα bonus
«Μπορεί να τα έχεις παραδώσει όλα στον χρόνο σου, αλλά λόγω κίνησης να αργήσεις να επιστρέψεις στην αποθήκη (στο Αιγάλεω ή στον Ασπρόπυργο) για να αδειάσεις όσα δέματα περίσσεψαν. Σκεφτείτε ότι κάνω 22 χιλιόμετρα να πάω και 22 να γυρίσω, ενώ η παραλιακή είναι πηγμένη. Δεν μετράει ο χρόνος που έδωσες το τελευταίο δέμα αλλά ο χρόνος που τελείωσε το δρομολόγιο με την άφιξη στην αποθήκη. Και για να μη βγεις εκτός χρόνου, οφείλεις να “χρεωθείς” υπερωρία που σημαίνει ότι δεν πρόκειται ποτέ να πετύχεις τον (διαρκώς μεταβαλλόμενο) στόχο».
Το άγχος για τη Δανάη ξεκινούσε πολύ πριν να βάλει το κλειδί στη μηχανή. Από το επίπονο φόρτωμα του οχήματος, κατά το οποίο «ίσως μας λυπηθεί καμιά φορά κάποιος αποθηκάριος και μας βοηθήσει». Οι οδηγοί κουβαλούν μόνοι τους τα καρότσια - «άλλα μας φεύγουν στην κατηφόρα, άλλα τα στηρίζουμε στο αυτοκίνητο για να φορτώσουμε με εκατοντάδες, πολλές φορές, δέματα τα οχήματα». Ο,τι καιρό κι αν έχει «πρέπει να φορτώσεις γρήγορα, μήπως και καταφέρεις να πάρεις το μπόνους. Εγώ έκανα το λάθος και, επειδή είχα ανάγκη τα χρήματα, δούλεψα στον μεγάλο καύσωνα του 2023, με χαλασμένο το air condition. Επαθα θερμοπληξία και δεν κατάφερα καν να ολοκληρώσω τη βάρδια. Η εταιρεία εκείνες τις ημέρες μάς έστελνε μηνύματα ότι προέχει η ασφάλεια και φρόντισε να προσφέρει μπουκαλάκια με νερό - την πρώτη και τη δεύτερη μέρα ήταν… ζεστά και ξέσπασαν διαμαρτυρίες!».
Οδηγοί «ενοικιαζόμενοι» και διαρκώς σε επισφάλεια
Στην αποθήκη της Skroutz, επί της οδού Αγίας Αννης, σε ζαλίζει το αδιάκοπο σπιράλ των πορτοκαλί βαν που μπαινοβγαίνουν μουγκρίζοντας. Τρομάζεις και μόνο στην ιδέα να βρεθείς για λίγες ώρες στη θέση ενός οδηγού που κάθε πρωί βγαίνει στην απρόβλεπτη αθηναϊκή ζούγκλα.
«Ξεκινάς από Φιλαδέλφεια και μπορεί να φτάσεις μέχρι το Ολυμπιακό Χωριό. Αν καταφέρεις να τελειώσεις το δρομολόγιό σου, αρχίζουν οι μαζικές παραλαβές από τα καταστήματα. Αυτός είναι ο μεγάλος μπελάς. Και μπορεί να τύχει από το Ολυμπιακό χωριό να σου πουν ότι πρέπει να πας στον Ασπρόπυργο να φορτώσεις. Πάρα πολλά χιλιόμετρα, καθημερινά, υπό πίεση. Εδώ δεν είσαι εργαζόμενος, είσαι αιχμάλωτος του πενιχρού σου μισθού. Αν δεν έχεις κατοχυρώσει κάποιες τριετίες πριν από το 2012, παίρνεις τον κατώτατο» (706 ευρώ «καθαρά»), μας λέει (υπό καθεστώς ανωνυμίας) οδηγός, αποκαμωμένος έπειτα από 8 ώρες στο τιμόνι. Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι τη δημοσίευση του ρεπορτάζ, η Skroutz τον απέλυσε. Προηγήθηκαν «mail συμμόρφωσης», όπως τα αποκαλούν οι εργαζόμενοι στο πηγαδάκι που έχουν στήσει.
«Πώς να… συμμορφωθώ αν θέτεις ως στόχο κάτι που δεν μπορώ να το πετύχω χωρίς να προκληθεί κίνδυνος για την οδική ασφάλεια; Πολλά δέματα, μεγάλες αποστάσεις, διαφορετικοί ταχυδρομικοί κώδικες, μέσα στο ίδιο δρομολόγιο».
Ο ίδιος, όπως και όλοι οι οδηγοί, εργάζονται στη Skroutz μέσω μιας Εταιρείας Προσωρινής Απασχόλησης, της Μονοπρόσωπης Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας με την επωνυμία «SKR STAFFINGSERVICES ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε.» («SKR STAFFING SERVICES»), η οποία τους νοικιάζει στη «Skroutz Last Mile». Υπογράφουν ατομική σύμβαση εργασίας, συνήθως αορίστου χρόνου (για τους μόνιμους οδηγούς) στην οποία ο εργαζόμενος αναφέρεται απλά ως «διανομέας» (χωρίς δηλαδή διάκριση των δύο ειδικοτήτων).
Οι εργαζόμενοι εμφανίζονται έτσι ως ανειδίκευτοι ώστε να «δικαιολογηθεί» η αμοιβή απλά με τον κατώτατο μισθό, την ώρα που η εταιρεία τούς ζητά να κάνουν σεμινάρια για να βελτιώσουν την ειδίκευσή τους. Επιπλέον, υποχρεούνται βάσει της ατομικής σύμβασης να παρέχουν την εργασία τους όπου τους ζητηθεί, είτε από τον άμεσο είτε από τον έμμεσο εργοδότη, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό, με βάση τις εκάστοτε ανάγκες των εργοδοτών.
«Χαράτσι» για τους μικρομεσαίους εμπόρους
Το Shopflix διαθέτει δίκτυο με κάτω από 1.500 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, ενώ η Skroutz μέχρι πρόσφατα συνεργαζόταν με περίπου 8.000 επιχειρήσεις και για το 2023 κατέγραψε 2 εκατομμύρια πελάτες με επιβεβαιωμένες αγορές.
Φαίνεται να έχει χάσει συνδρομές μετά την τιμολογιακή αναπροσαρμογή (συνεπάγεται υψηλότερο κόστος για τις επιχειρήσεις) αλλά και την αλλαγή στο μοντέλο συνδρομών.
Για να μπορεί σήμερα μια επιχείρηση να διαθέτει το εμπόρευμα μέσω της πλατφόρμας, πρέπει να καταβάλλει συνδρομή ύψους 496 ευρώ το έτος, ενώ προβλέπεται και προμήθεια ανά πώληση, η οποία ξεκινά από το 5,33% και διαφοροποιείται ανάλογα με το εμπόρευμα. Ως εκ τούτου, το περιθώριο κέρδους των καταστημάτων συρρικνώνεται συνεχώς.
Παρά τις παθογένειες, φαίνεται πράγματι ότι το καλάθι της Skroutz θα παραμείνει πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών - πρόσφατα μάλιστα η εταιρεία προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με γνωστή αλυσίδα super market επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της στο λεγόμενο grocery shopping.
Το ζήτημα είναι, λένε οι συνομιλητές μας, να σταματήσει να μιμείται την Amazon στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων, μια και η τελευταία έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για συνθήκες που παραπέμπουν στη… Βικτωριανή εποχή.
Οι μαρτυρίες που συλλέξαμε, κλάσμα μόνο των καταγγελιών, δημοσιοποιημένων ή μη, για ακραία πίεση, χαμηλές απολαβές και συχνές απολύσεις στους οδηγούς, τους αποθηκάριους, τους εργαζόμενους στα τμήματα των dispatchers και του customer support, μόνο ασφάλεια δεν εμπνέουν στους εκατοντάδες εργαζόμενους της Skroutz. Αλλά και σε αυτούς των ταχύτατα αναπτυσσόμενων ανταγωνιστών της εταιρείας που τη βλέπουν, ενδεχομένως, ως «οδηγό» για το εργασιακό καθεστώς σε έναν κλάδο-σήμα κατατεθέν της εποχής μας.
Η κομβική απόφαση μετασχηματισμού και το «κύμα φυγής»
Η κατά τα φαινόμενα αδιαφορία της εταιρείας για τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών ενδεχομένως να οφείλεται στο γεγονός ότι παίζει σχεδόν χωρίς αντίπαλο στον χώρο των ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας, χάρη και στην ώθηση που της έδωσε η επενδυτική συμφωνία με την «CVC Capital Partners», το 2020.
Τότε, υπό το management των ιδρυτών της Skroutz (Γιώργος Χατζηγεωργίου, Βασίλης Δήμος και Γιώργος Αυγουστίδης), υλοποιήθηκε η καθοριστική στρατηγική να μετατραπεί από μηχανή αναζήτησης και σύγκρισης τιμών (όπως την ξέραμε επί περίπου 15 χρόνια) σε πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών με πλήρες χαρτοφυλάκιο υπηρεσιών και έναν μεγάλο στόλο οχημάτων.
Τον Ιανουάριο του 2021 αγόρασε την εταιρεία κούριερ SendX, η οποία μετονομάστηκε σε Skroutz Last Mile. To 2022 απέκτησε το 100% των μετοχών της εταιρείας πληρωμών «EVERYPAY» (διατηρούσε ήδη το 25%) και της «ECOMMERCE LOGISTICS Ι.Κ.Ε.» η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των 3rd party logistics (3PL). Ενώ παράλληλα επενδύει σε νέες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στον Ασπρόπυργο Αττικής, συνολικής έκτασης 25.000 τ.μ.
Τη μονοπωλιακή θέση της Skroutz επιχειρεί να απειλήσει σήμερα κυρίως το Shopflix.gr, το marketplace της Wellcomm, συμφερόντων Μαρινάκη. Ξεκίνησε τη λειτουργία του την άνοιξη του 2022, προσπαθώντας να πιαστεί στο ίδιο κύμα που απογείωσε και τη Skroutz, δηλαδή τον υπερτριπλασιασμό των online πωλήσεων στην Ελλάδα μέσα σε μόλις 6 χρόνια (2017-2022).
Την ίδια στιγμή, η «Box Now», ανταγωνιστική εταιρεία στην πανελλαδική εγκατάσταση αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων, με πανελλαδικά πάνω από 2.400 lockers, εμφάνισε ζημιές 6,5 εκατ. ευρώ το 2022, την πρώτη χρήση με έσοδα.
«Αν θέλουμε να δούμε πού πάει η Skroutz, πρέπει να σκεφτούμε την Amazon: μεταφορική, αποθήκες, εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών, συνεργασίες με τράπεζες ώστε να μπορείς να πάρεις ένα έντοκο δάνειο για μικρές αγορές. Κατάλαβε πρώτη ότι ο κόσμος θα αγοράζει όλο και περισσότερο online. Πλασαρίστηκε από νωρίς, βοηθούσης και της πανδημίας, και έχει μπει στο υποσυνείδητο του κόσμου ως το μέρος που θα βρεις το φθηνότερο προϊόν - κάτι που ουσιαστικά δεν ισχύει, διότι σου βγάζει ως προτιμότερο αυτό που είναι άμεσα διαθέσιμο ή που έχει μικρότερα μεταφορικά κόστη. Το παλιό μοντέλο, δηλαδή η αναζήτηση του πιο φτηνού προϊόντος, ισχύει αν τη συγκρίνεις με το μαγαζί της γειτονιάς». Αυτό επισημαίνει ο Κώστας (τα πραγματικά του στοιχεία του είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.»), προγραμματιστής στη Skroutz. Ανήκει στη μειοψηφία των υπαλλήλων (από τους συνολικά πάνω από 500 εργαζόμενους) της οποίας οι συνθήκες εργασίας και οι απολαβές κρίνονται «αρκετά ικανοποιητικές» με βάση τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς εργασίας και του συγκεκριμένου κλάδου.
Ωστόσο, μετά τη μεγάλη αύξηση του προσωπικού κατά την περίοδο της πανδημίας (φαινόμενο που καταγράφηκε και στις πολυεθνικές εταιρείες Πληροφορικής), ο πόλεμος στην Ουκρανία και η συνακόλουθη καθίζηση στο εμπόριο ανάγκασαν τη Skroutz να παγώσει τις προσλήψεις και τις αυξήσεις μισθών από τις αρχές του 2022.
Κάτι που, σύμφωνα με τον Κώστα, «προκάλεσε κύμα φυγής, κυρίως software engineers που αναζήτησαν αλλού καλύτερες συνθήκες· έφερε ακόμα και ορισμένες απολύσεις (σαν κακή απομίμηση των πρακτικών της Silicon Valey), κυρίως εργαζόμενων που δούλευαν στη συγγραφή του περιεχομένου ή στο Support, αλλά και μεγαλύτερη πίεση για όσους μείναμε. Αλλωστε, σε όλες τις μεγάλες εταιρείες οι εργαζόμενοι βρισκόμαστε διαρκώς υπό το (πιεστικό) καθεστώς αξιολόγησης με βάση την ατομική μας αποδοτικότητα. Το 2023 ομαλοποιήθηκε η κατάσταση και σταμάτησαν οι παραιτήσεις και οι απολύσεις».
«Αποτυχίες παράδοσης» λόγω πίεσης
«Οι άνθρωποι που εργάζονται στο τμήμα του “Operation” δεν ξέρουν τι σημαίνει να φορτώνεις 140 με 160 δέματα και μετά να πρέπει να τα παραδώσεις από το Περιστέρι μέχρι τον Κολωνό και πίσω».
Μόλις οι οδηγοί καταφέρουν να περάσουν το πρώτο πρωινό εμπόδιο, την κίνηση που δημιουργούν τα ίδια τα πορτοκαλί βαν που στριμώχνονται άναρχα στην Αγίας Αννης, αρχίζει το πρεσάρισμα: «πάρκαρε καλύτερα για να χωρέσουν όλοι, φόρτωσε πιο γρήγορα - σε χρονομετρώ, μην αργείς».
Η πίεση συνεχίζεται μέσω των υπαλλήλων στο «Support»: «Μόνο υποστήριξη δεν προσφέρουν - μας εξωθούν συνεχώς σε μεγαλύτερη ταχύτητα παράδοσης».
Η στρεσογόνος συνθήκη αυξάνει τον κίνδυνο για τροχαία ατυχήματα. «Πρέπει να λειτουργείς σαν ρομπότ για να πάρεις στο τέλος της ημέρας ένα μπόνους που δύσκολα ξεπερνά τα 5 ευρώ για τους περισσότερους οδηγούς».
«Πράγματι, δουλειά μας είναι να ασκούμε διαρκώς πίεση στους οδηγούς», επιβεβαιώνει ο Πέτρος (τα πραγματικά του στοιχεία είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.»), εργαζόμενος μέχρι τoν χειμώνα του 2022 ως dispatcher (τηλεφωνική υποστήριξη οδηγών). Απολύθηκε «εκδικητικά και απροειδοποίητα» επειδή, όπως τον ενημέρωσαν, «δεν ταίριαζε με τη φιλοσοφία της εταιρείας». Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η απόλυση σχετίζεται με τη διεκδίκηση των προσαυξήσεων που η Skroutz είχε δεσμευτεί να καταβάλει για τις ημέρες που είχαν κηρυχθεί αργίες λόγω του χιονιά.
Ο Σπύρος, πριν να απολυθεί, είχε διαμαρτυρηθεί με άλλους συναδέλφους του για τις συνθήκες υγιεινής: «Είχαμε 2 WC σε κακή κατάσταση για πάνω από 150 άτομα. Να κάτι που μας θύμιζε την Amazon, όπου λόγω φόρτου εργασίας χρησιμοποιούσαν… μπουκάλια για να ουρήσουν. Τους πήρε 2,5 μήνες να τις φτιάξουν».
Σε ακόμα χειρότερη μοίρα οι αποθηκάριοι, βασικός επίσης κρίκος στην αλυσίδα που έμεινε όρθια κατά την περίοδο της καραντίνας: «Πολλά δέματα να διαχειριστούν, κυλιόμενο ωράριο, κατώτατος μισθός, μηδενικός εξαερισμός, κάθε φορά μου μύριζε έντονα καύσιμο - και εκεί υπάρχουν συχνά αποχωρήσεις εργαζομένων».
Η «ανακύκλωση» προσωπικού και η μη ανοχή στις διαμαρτυρίες είναι συνήθη φαινόμενα σε χώρους με δυσμενείς εργασιακές συνθήκες.
Και, πολύ συχνά, η αιτία για την έλλειψη αφοσίωσης στους σκοπούς της εταιρείας.
Οπως εξηγεί ο Σπύρος, «τη Skroutz την ενδιαφέρει να βγαίνει η δουλειά, να φαίνεται ότι το δέμα του πελάτη διακινείται. Δεν τους νοιάζει η ποιότητα της υπηρεσίας. Δεν θορυβείται ούτε από τα πολλά και καθημερινά αρνητικά σχόλια στα Reviews της Google. Αρκετά από αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι πολλοί συνάδελφοι, όταν έχουν δύσκολο δρομολόγιο και δεν βρίσκουν να παρκάρουν, δηλώνουν “αποτυχία παράδοσης”. Συμβαίνει πολύ συχνά και δυσαρεστεί τους καταναλωτές οι οποίοι, όταν επικοινωνούν με την εταιρεία, εισπράττουν την “προκάτ” απάντηση από τον υπάλληλο στο τηλεφωνικό κέντρο, ότι “δεν μπορεί να βρει τον οδηγό”».
Οι ερωτήσεις μας
Στη Skroutz στάλθηκαν μέσω email, μεταξύ άλλων οι παρακάτω ερωτήσεις (στις 8/11/2023):
● Γιατί δεν αναγνωρίζεται η ειδίκευση των οδηγών;
● Είναι αλήθεια ότι στην εταιρεία δεν υπάρχει επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση και οι οδηγοί των οχημάτων αμείβονται με τον κατώτατο μισθό μέσω της υπογραφής ατομικής σύμβασης;
● Θεωρείτε ότι ένας οδηγός της Skroutz με 8 ώρες στο τιμόνι μπορεί να αντεπεξέλθει οικονομικά με τόσο χαμηλές απολαβές σε μια εποχή τόσο μεγάλης ακρίβειας και ανόδου των ενοικίων και συνολικά του κόστους ζωής;
● Για ποιον λόγο γίνονται προσλήψεις εργαζομένων μέσω της «SKR STAFFINGSERVICES ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε.» και όχι απευθείας στην εταιρεία;
● Για ποιον λόγο οι εργαζόμενοι υποχρεούνται, βάσει της ατομικής σύμβασης που υπογράφουν, να παρέχουν την εργασία τους όπου τους ζητηθεί είτε από τον άμεσο είτε από τον έμμεσο εργοδότη, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό;
● Ισχύει ότι παραδίδουν δέματα για λογαριασμό της Skroutz οδηγοί με το προσωπικό τους αυτοκίνητο, όντας ανεκπαίδευτοι και έχοντας υπογράψει συμβάσεις 1 ημέρας;
● Πώς ακριβώς υπολογίζονται τα bonus στους οδηγούς; Είναι ξεκάθαρη (και σταθερή) σε αυτούς η διαδικασία και η λειτουργία του αλγορίθμου; Θεωρείτε ότι το «κυνήγι» των bonus είναι πιθανό να αυξάνει τους κινδύνους για την οδική ασφάλεια;
Η απάντηση της εταιρείας
Στις 15 Νοεμβρίου 2023 η Manager Επικοινωνίας της Skroutz έστειλε γραπτώς τις απαντήσεις στα ερωτήματα. Για την ακρίβεια, σε ορισμένα από αυτά, καθώς αποφεύγει να απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα, ειδικά σε αυτό που αφορά την αύξηση του κινδύνου για την οδική ασφάλεια λόγω του συστήματος των bonus (το οποίο, όπως λένε οι οδηγοί, τους εξωθεί να παραβιάζουν συστηματικά τον ΚΟΚ ώστε να καταφέρουν να πιάσουν τους στόχους).
Παραθέτουμε αυτούσια την απάντηση:
«Από το 2021 και μέχρι σήμερα που δραστηριοποιούμαστε στον τομέα του last mile, αντιμετωπίζουμε τις εργασιακές σχέσεις με τη σοβαρότητα, το σεβασμό αλλά και την προσοχή που τους αρμόζει προσφέροντας όχι μόνο ανταγωνιστικά πακέτα αποδοχών αλλά και περιβάλλον εργασίας που προάγει την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.
Οι όροι εργασίας όλων των εργαζομένων μας συμφωνούνται ατομικά και καλύπτονται από ατομικές συμβάσεις εργασίας, καθιστώντας μη αναγκαία την ύπαρξη επιχειρησιακής σύμβασης. Σε ό,τι αφορά τώρα τις μισθολογικές απολαβές του κάθε εργαζομένου-οδηγού της Skroutz Last Mile, αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές απολαβές ενός εργαζομένου μας είναι υψηλότερες όχι μόνο από όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία αλλά και από το μέσο όρο της αγοράς για αντίστοιχη θέση εργασίας. Καθιστώντας έτσι τη Skroutz Last Mile, ως μια εκ των ελαχίστων στην αγορά που προσφέρει αυτή τη δυνατότητα στους εργαζομένους της, θέτοντας σε ισχύ, επιπλέον του καθορισμένου μισθού, σύστημα χορήγησης επιβραβεύσεων.
Το σύστημα αυτό είναι δυναμικό και λαμβάνει υπ’ όψιν σημαντικές παραμέτρους όπως τις ιδιαιτερότητες της κάθε βάρδιας, το είδος των παραδόσεων που έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει ο κάθε διανομέας (παραλαβές ή παραδόσεις, προπληρωμένες ή με αντικαταβολή κ.λπ.), το αν κινείται με αυτοκίνητο ή δίκυκλο, τις κυκλοφοριακές συνθήκες της κάθε περιοχής, την απόσταση μεταξύ των διαφόρων σημείων στα οποία θα παραδώσει δέματα, αλλά και τη συνολική απόσταση που θα χρειαστεί να διανύσει κατά τη βάρδια του, τις δυσκολίες σταθμεύσεως, τα τυχόν έκτακτα συμβάντα (κλειστοί δρόμοι, βλάβες οχήματος, προβληματικές διευθύνσεις παράδοσης), τις καιρικές συνθήκες κ.λπ. Σκοπός μας με το σύστημα αυτό, το οποίο βελτιώνεται συνεχώς, είναι αφενός να είναι δίκαιο προς τους εργαζομένους και αφετέρου να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του έργου που εκτελείται.
Στην Skroutz Last Mile είμαστε ιδιαιτέρως αυστηροί και σχολαστικοί σε θέματα ασφάλειας και φυσικά τήρησης του Κ.Ο.Κ. Πάντα με γνώμονα την ασφάλεια των εργαζομένων μας αλλά και την αδιάλειπτη κατάρτισή τους, προσφέρουμε συνεχείς εκπαιδεύσεις σε όλους τους εργαζομένους - οδηγούς (δίκυκλα και van) που αφορούν στην εφαρμογή δρομολόγησης δεμάτων. Η ασφάλεια των εργαζομένων μας είναι όχι μόνο αδιαπραγμάτευτη αλλά στον πυρήνα της κάθε μας απόφασης. Διαφυλάσσουμε πλήρως τους εργαζομένους μας ώστε τα ωράρια εργασίας των οδηγών μας να είναι απόλυτα συμβατά με την ισχύουσα νομοθεσία, ενώ σε ενδεχόμενη επέκταση του ωραρίου ακόμα και στο ελάχιστο, η προσφερόμενη αποζημίωση είναι φυσικά σύμφωνη με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και ό,τι αυτό ορίζει. Εχέγγυο της επιμονής μας στη διασφάλιση πρωτίστως των εργαζομένων μας αλλά και της ευημερίας τους στην Skroutz Last Mile, αποτελεί και το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι επιλέγουν και παραμένουν στο δυναμικό της εταιρείας για μεγάλο χρονικό διάστημα συμπράττοντας στην υλοποίηση της στρατηγικής μας για προσφορά εξαιρετικής αγοραστικής εμπειρίας στους καταναλωτές».
Τα οικονομικά στοιχεία της Skroutz για το 2023
Ισχυρή αύξηση τζίρου κατέγραψε η Skroutz το 2023 αλλά είδε, παράλληλα, την κερδοφορία της να γνωρίζει πιέσεις.
Αναλυτικότερα, σε επίπεδο ομίλου, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 105,84 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 40,37% σε σχέση με τα 75,4 εκατ. ευρώ του 2022. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 6,71%, από τα 2,3 εκατ. ευρώ στα 2,46 εκατ. ευρώ, ενώ αντιθέτως τα κέρδη μετά φόρων υποχώρησαν κατά 51,41%, από τα 2,4 εκατ. ευρώ στο 1,19 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο εταιρείας ο τζίρος αυξήθηκε κατά 37,26%, από τα 74,28 εκατ. ευρώ στα 101,96 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία κατέγραψε κέρδη προ φόρων 355.613 ευρώ, όταν το 2022 είχε ζημιές προ φόρων ύψους 2,17 εκατ. ευρώ (από κέρδη 6,6 εκατ. ευρώ το 2021), ενώ για δεύτερη συνεχή χρονιά κατέγραψε ζημιές μετά από φόρους, αν και σημαντικά μειωμένες (324.407) σε σχέση με εκείνες του 2022 (1,96 εκατ. ευρώ). Το 2021 η εταιρεία είχε κέρδη μετά από φόρους ύψους 5 εκατ. ευρώ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας