ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο ομότιμος καθηγητής Εκλογικής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ηλίας Νικολακόπουλος | EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Σε αρκετές περιπτώσεις η παρουσίαση μιας έρευνας δεν ακολουθεί τη δεοντολογία»

Ολη η Ελλάδα έχει ταυτίσει τον Ηλία Νικολακόπουλο με τις εκλογές και την ανάλυση των δημοσκοπήσεων. Αν υπήρχε τίτλος του «εθνικού εκλογολόγου» θα τον είχε κερδίσει ασυζητητί. Ο ομότιμος καθηγητής Εκλογικής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μάς μιλάει για τη σημερινή εικόνα που επικρατεί στον χώρο των δημοσκοπικών εταιρειών, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως πρέπει να αναζητήσουν νέες πρακτικές στις μεθόδους τους. Ταυτόχρονα, επισημαίνει πως κάθε εταιρεία οφείλει να είναι πολιτικά ουδέτερη και ότι, αν δεν συμβαίνει αυτό και οι πεποιθήσεις της εμπλέκονται και με την επιχειρηματική δραστηριότητά της, αυτό θα προκαλεί αμφισβήτηση ακόμα και στην περίπτωση που θα έχει κάνει σωστά τη δουλειά της.

• Οι δημοσκοπικές εταιρείες έχουν δεχθεί κατά καιρούς έντονη κριτική για τα αποτελέσματα των ερευνών τους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Πορτογαλίας, όπου έπεσαν εντελώς έξω στους υπολογισμούς τους, κάτι που χρησιμοποιείται ως παράδειγμα από την αξιωματική αντιπολίτευση για την επιστημονική επάρκεια και εγκυρότητά τους. Θεωρείτε πως είναι δίκαιη αυτή η κριτική;

Οι δημοσκοπικές εταιρείες, τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζουν σοβαρό μεθοδολογικό πρόβλημα, τόσο στην Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό. Το βασικό τους πρόβλημα έγκειται στο γεγονός πως είναι δύσκολο να εντοπίσουν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα που θα ερωτηθεί για ένα θέμα.

• Οταν λέμε «αντιπροσωπευτικό δείγμα», τι ακριβώς εννοούμε;

Εννοούμε την τυχαιότητα του δείγματος, των ανθρώπων που συμμετέχουν στην έρευνα. Πολλές εταιρείες καταλήγουν σε διάφορα πάνελ ανθρώπων που έχουν φτιαχτεί για έρευνες εμπορικών σκοπών και κάνουν επιλογές από εκεί. Αυτός είναι ο ένας τρόπος. Ο άλλος είναι να κάνεις μια έρευνα μισή τηλεφωνικά και μισή μέσω διαδικτύου. Και πάλι, όμως, έχεις πρόβλημα με το αντιπροσωπευτικό δείγμα. Πόσοι θα σηκώσουν το τηλέφωνο και θ' απαντήσουν; Πόσοι έχουν επαφή με το διαδίκτυο; Αυτό εννοώ ότι δεν επιτυγχάνεται η τυχαιότητα του αντιπροσωπευτικού δείγματος.

• Παλαιότερα, υπήρχαν οι προσωπικές συνεντεύξεις...

Ισχύει, αλλά αυτό είναι κάτι που οι εταιρείες δεν κάνουν πια. Οταν τους γίνεται παραγγελία από έναν τηλεοπτικό σταθμό ή μια εφημερίδα για μια δημοσκόπηση, δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος να γίνει τέτοια έρευνα, η οποία έχει και υψηλό κόστος. Εγώ θα πρότεινα στις εταιρείες να επινοήσουν νέες πρακτικές στις μεθόδους τους.

• Πόσο αντικειμενική μπορεί να είναι μια δημοσκοπική εταιρεία στα μάτια του κόσμου, όταν π.χ. λαμβάνει γενναία ποσά με απευθείας αναθέσεις από την κυβέρνηση και στην επόμενη δημοσκόπηση την παρουσιάζει κυρίαρχη στο πολιτικό σκηνικό;

Κάθε δημοσκοπική εταιρεία, όπως και ο αναλυτής της, αυτός που παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας έρευνας, οφείλει να είναι πολιτικά ουδέτερη. Ο αναλυτής οφείλει να αφήσει στην άκρη τις πολιτικές του προτιμήσεις. Τώρα, αν οι πολιτικές πεποιθήσεις μιας εταιρείας εμπλέκονται με τις δραστηριότητές της, τότε το πράγμα γίνεται ακόμα πιο δύσκολο. Εκεί δηλαδή, ακόμα κι αν κάνει σωστά τη δουλειά της, πάντα θα υπάρχει μια αμφισβήτηση. Θυμίζω ότι στη Γαλλία υπήρξε καταδίκη συμβούλων του Σαρκοζί για στημένες δημοσκοπήσεις.

Αλλά δεν είναι μόνο εκεί το θέμα. Είναι και στο πώς παρουσιάζονται οι έρευνες από τα Μέσα Ενημέρωσης. Θα σας δώσω ένα πρόσφατο παράδειγμα με τις εσωκομματικές εκλογές στο ΚΙΝ.ΑΛΛ. Αν διάβαζες αναλυτικά τις έρευνες, έφτανες στο συμπέρασμα ότι το πράγμα οδηγεί σε εκλογή του Ανδρουλάκη. Κι όμως, οι τίτλοι που έβαζαν τα μέσα έκαναν λόγο για προβάδισμα Λοβέρδου. Το ίδιο συνέβη και με την έρευνα που παρουσίασε ο Alpha, λίγες μέρες μετά την κακοκαιρία. Προφανώς, είχε παραγγείλει μια πολιτική δημοσκόπηση πριν από την κακοκαιρία, την οποία επέλεξε να παρουσιάσει μαζί με άλλη δημοσκόπηση για τη διαχείριση της κακοκαιρίας. Σε αρκετές περιπτώσεις δηλαδή η παρουσίαση μιας έρευνας δεν ακολουθεί τη δεοντολογία.

• Εκφράσατε την εκτίμηση ότι οι εκλογές θα γίνουν το φθινόπωρο και πως η κυβέρνηση δεν αντέχει άλλον χειμώνα. Αποκλείεται εντελώς το ενδεχόμενο ενός αιφνιδιασμού για εκλογές νωρίτερα, υπό τον κίνδυνο μιας επανάληψης των όσων βιώσαμε πέρυσι με τις πυρκαγιές;

Νομίζω ότι θα μπούμε σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο, με τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου διακυβέρνησης. Εκεί θα έχει ξεκαθαρίσει και το τοπίο ως προς το πώς και πού κινούνται οι δυνάμεις. Γι' αυτό εκτιμώ πως οι εκλογές θα πάνε προς το φθινόπωρο, με τον κόσμο να έχει επιστρέψει σε καλή διάθεση από το καλοκαίρι. Μεγάλο ρόλο, πάντως, θα παίξει η πανδημία ως προς τον χρόνο των εκλογών, με την κυβέρνηση να ελπίζει σε ύφεση το καλοκαίρι.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Σε αρκετές περιπτώσεις η παρουσίαση μιας έρευνας δεν ακολουθεί τη δεοντολογία»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας