• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.2°C / 7.3°C
    0 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.6°C / 4.9°C
    0 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.0°C / 9.0°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    1 BF
    52%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    55%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 4.3°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -1.0°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.4°C / 4.6°C
    1 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.5°C / 8.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C -1.1°C / 2.9°C
    2 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 9.6°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.5°C / 3.5°C
    2 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    0 BF
    75%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    4°C -1.5°C / 4.4°C
    1 BF
    52%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    3°C -1.5°C / 4.0°C
    1 BF
    70%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 3.8°C / 7.1°C
    1 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 7.5°C
    1 BF
    74%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.3°C / 4.9°C
    0 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.7°C / 5.0°C
    1 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    0 BF
    50%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Χρηματοδοτούν τον αφανισμό μας»

  • A-
  • A+
Ο κίνδυνος μαζικής απώλειας θέσεων εργασίας, η έλλειψη συνεργατικής κουλτούρας και οι πιέσεις για επαρκή χρόνο προσαρμογής • Οι αντιπροτάσεις για συμπράξεις και δίκτυα μικρών επιχειρήσεων • Οι θέσεις ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ και Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος.

«Οταν βγαίνει ο κ. Γεωργιάδης και λέει αν δεν συγχωνευτούν οι μικροί θα κλείσουν, δεν καταλαβαίνω τι εννοεί. Εχω δέκα άτομα, κάνω κουλούρια, τι θα καταφέρω αν βρω άλλον ένα σαν κι εμένα; Εκτός αν εννοούν να με εξαγοράσει κάποιος μεγάλος». Η απορία που εξέφραζε ο πρόεδρος της Ενωσης Βιοτεχνιών Ζαχαρωδών, Γ. Λαγός, σε πρόσφατο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» είναι ενδεικτική τού πώς αντιμετωπίζει η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις συγχωνεύσεις. Οσες δεν αποκλείονται ούτως ή άλλως από τα περίφημα «φοροκίνητρα», αφού έχουν κάτω από 5 άτομα προσωπικό, φοβούνται ότι το δίλημμα «συγχωνευτείτε ή θα κλείσετε» ακούγεται περισσότερο ως εκβιασμός παρά ως προτροπή ανάπτυξης.

Την ίδια δυσπιστία και σκεπτικισμό εκφράζουν οι επιμελητηριακοί φορείς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στους οποίους απευθύνθηκε η «Εφ.Συν.» για να σχολιάσουν το νομοσχέδιο, την αρχιτεκτονική του Ταμείου Ανάκαμψης και την κατεύθυνση του Σχεδίου Ανάκαμψης και της έκθεσης Πισσαρίδη στην οποία βασίστηκε.

«Το νομοσχέδιο για τις συγχωνεύσεις είναι εχθρικό απέναντι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οχι απλώς διευκολύνει, αλλά χρηματοδοτεί τον αφανισμό τους. Λεφτά του ελληνικού λαού, αντί να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, κατευθύνονται στη συρρίκνωσή τους γιατί ξέρουμε ότι οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις πάντα οδηγούν σε απώλειες θέσεων εργασίας» είναι η ξεκάθαρη απάντηση του προέδρου της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας, Γιώργου Καββαθά, για τι σημαίνουν οι συγχωνεύσεις για την οικονομία και την απασχόληση.

Επιφυλακτικός είναι ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργος Καρανίκας. «Η προσπάθεια παρακίνησης μικρών και πολύ μικρών ΜμΕ να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις ή σε συνεργατικά σχήματα κινδυνεύει να πέσει στο κενό. Δεν είναι μόνο τα κίνητρα του νομοσχεδίου ανεπαρκή. Τα μεγαλύτερα εμπόδια είναι η έλλειψη συνεργατικής κουλτούρας και της σχετικής τεχνογνωσίας στις ΜμΕ και κυρίως τα πρακτικά προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι πλέον ευάλωτοι της αγοράς. Ειδικά στο εμπόριο η μετατόπιση του ανταγωνισμού στο e-commerce μετά το ξέσπασμα της πανδημίας άνοιξε την ψαλίδα ανάμεσα στους ψηφιακά ισχυρούς "παίκτες" και στις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που δεν είχαν προετοιμαστεί για την ξέφρενη ψηφιακή κούρσα. Ο άνισος ψηφιακός μετασχηματισμός των ΜμΕ για χιλιάδες εμπόρους απειλεί να πάρει τον χαρακτήρα οικονομικού long covid» σχολιάζει.

Εγγυήσεις ότι θα διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ζητάει ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, δηλώνοντας ότι «η ΚΕΕΕ δεν είναι αντίθετη στην προοπτική αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου μέσω των συμπράξεων και των συγχωνεύσεων επιχειρήσεων, με παροχή φορολογικών κινήτρων και μέσω και της αξιοποίησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, αρκεί να δοθεί ικανός χρόνος προετοιμασίας και προσαρμογής». Ο ίδιος επιμένει ότι άλλα είναι σήμερα τα μεγάλα προβλήματα για τους μικρομεσαίους «που κινδυνεύουν με αφανισμό εξαιτίας των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας και της αύξησης του λειτουργικού κόστους λόγω των ανατιμήσεων», καταλήγοντας ότι «απαιτούνται καλά μελετημένες κινήσεις και ειδική μέριμνα για τις πιο ευάλωτες επιχειρήσεις ώστε να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και να μην αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο, κάτι που θα αποτελέσει τεράστιο πλήγμα και για την οικονομία και για την απασχόληση αλλά και για την κοινωνία».

Ελπίδα ανάμικτη με φόβο εκφράζουν οι φορείς για το πώς θα διοχετευτούν οι πόροι των κοινοτικών προγραμμάτων στήριξης. «Είναι λογικό να αναμένουμε ότι τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ που θα εισρεύσουν στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια θα συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας και στη δημιουργία ενός ευνοϊκού οικονομικού περιβάλλοντος, το οποίο πάντοτε απαιτείται για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις αγορές. Από την άλλη πλευρά η ΕΣΕΕ έχει καταστήσει σαφές προς τα συναρμόδια υπουργεία ότι τόσο τα κριτήρια χρηματοδότησης και επιδοτήσεων των επιχειρήσεων που προβλέπει το Ταμείο, όσο και οι προϋποθέσεις για την παροχή ρευστότητας από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, θέτουν σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες και τις προοπτικές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων» λέει ο κ. Καρανίκας σε μια διπλωματική διατύπωση.

Παρόμοιες ανησυχίες καταθέτει και ο Γ. Χατζηθεοδοσίου, τονίζοντας ότι οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα φέρουν αναπτυξιακή ώθηση «εφόσον χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και όχι μόνο για τη στήριξη κάποιων μεγάλων επιχειρήσεων. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι η οικονομία μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες αθροιστικά αποτελούν πάνω από το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων της χώρας και προσφέρουν το 83% των θέσεων απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα».

Οξύς στην κριτική του είναι ο Γ. Καββαθάς της ΓΣΕΒΕΕ. «Το σχέδιο Πισσαρίδη έθεσε το πλαίσιο και έδωσε τις κατευθύνσεις για τα έργα που υποβλήθηκαν στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ως ΓΣΕΒΕΕ έγκαιρα καταστρώσαμε και υποδείξαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσεων που θα συνέβαλε στον αναγκαίο μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου. Η κυβέρνηση ωστόσο, κατά παράβαση ακόμη και των σαφών οδηγιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν προσέφυγε στον κοινωνικό διάλογο, ώστε να εξασφαλιστεί η συναίνεση γύρω από ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα που όφειλε να απασχολήσει όλη την κοινωνία».

Οι πιο ενδιαφέρουσες όμως απαντήσεις δόθηκαν στο ερώτημα ποιες είναι οι εναλλακτικές για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε όχι απλώς να επιβιώσουν, αλλά να εξελιχθούν. Τις σαφέστερες προτάσεις έχει καταθέσει το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, κάνοντας λόγο για διασυνδεδεμένα δίκτυα - συστάδες μικρών επιχειρήσεων (clusters), οι οποίες συμπράττουν σε διαφορετικά επίπεδα διατηρώντας όμως την αυτοτέλειά τους.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γ. Καρανίκας, μας δίνει ένα παράδειγμα πώς εννοεί τα clusters στο εμπόριο, είτε με κοινές ψηφιακές πλατφόρμες με τοπικό ή κλαδικό χαρακτήρα, είτε με τη μορφή κοινών προμηθευτικών οργανισμών, είτε μέσω φορέων που θα παρέχουν τεχνογνωσία, πιστοποιήσεις, μικρο-χρηματοδοτήσεις. Οι επαγγελματικοί φορείς επιμένουν ότι οι συμπράξεις των μικρομεσαίων, τις οποίες διαχωρίζουν από τις συγχωνεύσεις-εξαγορές, έχουν πολύ μεγαλύτερα πολλαπλασιαστικά οφέλη για το σύνολο της οικονομίας από ένα συγκεντρωτικό μοντέλο που ευνοεί τους λίγους ισχυρούς.

«Να μη γίνουν τα μαγαζάκια της γειτονιάς κομμάτια αλυσίδας πολυεθνικών»

Στη δημόσια συζήτηση οι μικρές επιχειρήσεις συχνά παρουσιάζονται ως μια ελληνική ιδιαιτερότητα και ένα κατάλοιπο του παρελθόντος που πρέπει να εξαλειφθεί. Ωστόσο σε όλες τις αναπτυγμένες οικονομίες αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα χωρίς να θεωρούνται υπολειμματικά μεγέθη. Η κυβέρνηση θεωρεί τις μεγάλες επιχειρήσεις ως τον βασικό αναπτυξιακό μοχλό, ενώ τις μικρές ως de facto εισφοροδιαφεύγουσες, αντιπαραγωγικές κτλ. – δηλαδή ένα είδος προς εξαφάνιση ή/και προς εξαγορά από μεγαλύτερες. Στην παραπάνω κυβερνητική θεώρηση εμφιλοχωρούν και άμεσα διαπλεκόμενα συμφέροντα τα οποία ευνοούνται από αυτή την πολιτική: κυβέρνηση - μεγάλες τράπεζες - μεγάλες επιχειρήσεις.

Το συζητούμενο νομοσχέδιο για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων παρέχει λοιπόν κίνητρα για την αύξηση του μεγέθους, αλλά με τρόπο που θα οδηγήσει στον έλεγχο της μικρής επιχείρησης από τη μεγαλύτερη με την οποία θα συγχωνευτεί. Προβλέπει ότι η νέα εταιρεία που θα προκύψει από τη συγχώνευση θα πρέπει να υπερβαίνει σε κύκλο εργασιών το 150% της μεγαλύτερης από τις συγχωνευόμενες. Θα χρειαζόταν όμως το ποσοστό αυτό να οριστεί τουλάχιστον στο 200%, προκειμένου να μην κυριαρχεί μία εταιρεία σε βάρος των άλλων συγχωνευόμενων. Οι ΜμΕ αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας και συναποτελούν τη μεσαία τάξη. Υπό κατάλληλες συνθήκες μπορούν να διασφαλίσουν βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, οικονομική δημοκρατία και συνεπώς κοινωνική συνοχή. Σήμερα χρειάζονται μέτρα τόσο για να αποτρέψουμε τον «θάνατο του εμποράκου», όσο και για να τον εκσυγχρονίσουμε.

Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις μειώθηκαν δραματικά κατά τη δεκαετή κρίση. Αν διακινδυνεύσουμε μια εκτίμηση, θα λέγαμε ότι κάπου 25- 35% εξ αυτών που άντεξαν στην κρίση (180-250.000 επιχειρήσεις) κινδυνεύουν με πτώχευση, το 50-60% απλώς επιβιώνουν και μόλις 10-15% αναπτύσσονται δυναμικά. Είναι δυστοπική μια εικόνα της χώρας στο προσεχές μέλλον όπου ο φούρνος, το γειτονικό γαλατάδικο/σουβλατζίδικο/ βιβλιοπωλείο/κατάστημα ρούχων θα είναι κομμάτια μιας αλυσίδας πολυεθνικών. Πρέπει να υποστηριχτούν οι ΜμΕ ώστε να αποκτήσουν ένα κρίσιμο μέγεθος (χωρίς να εξαγοραστούν από μεγάλες εταιρείες), να ψηφιοποιηθούν, να εκσυγχρονιστούν. Απαιτούνται όμως υποστηρικτικές δομές που θα τους σταθούν αρωγοί, ενίσχυση της πρόσβασής τους σε τραπεζικό δανεισμό (σήμερα μόλις 30.000 επιχειρήσεις έχουν πρόσβαση) και βέβαια εξίσωση των όρων ανταγωνισμού, ώστε το γήπεδο να πάψει να κλίνει προνομιακά υπέρ των μεγάλων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Μισός αιώνας σχέσεων στοργής και… οργής
H δεκαετία του μνημονιακού οδοστρωτήρα έχει οδηγήσει μεγάλα τμήματα των μικρομεσαίων επιχειρηματιών στην προλεταριοποίηση, τη χρεοκοπία ή την υπερχρέωση και τις σχέσεις τους με το κομματικό σύστημα σε μια...
Μισός αιώνας σχέσεων στοργής και… οργής
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
«Ευθανασία» για εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις
Το μεγάλο «μυστικό» και η πραγματική αιτία της σχεδιαζόμενης «ευθανασίας» των μικρών επιχειρήσεων είναι η στροφή στην «εξωστρέφεια».
«Ευθανασία» για εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Περί bitcoin και άλλων... κρυπτοδαιμονίων
Μια ξενάγηση για αρχάριους στον κόσμο των κρυπτονομισμάτων, των χρηστών και των «μεταλλωρύχων» τους μέσα από τις απαντήσεις του ειδικού κυβερνοασφάλειας Μιχάλη Μίγγου σε τέσσερα βασικά ερωτήματα.
Περί bitcoin και άλλων... κρυπτοδαιμονίων
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Από τις μεγαλουπόλεις της Δύσης στις (εξευγενισμένες) γειτονιές της Αθήνας
Είναι σίγουρα η πιο πολυσυζητημένη γενιά των τελευταίων δεκαετιών, αφού βγαίνει στο προσκήνιο της Ιστορίας αντιμετωπίζοντας πολλαπλές κρίσεις και ραγδαίες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Από τις μεγαλουπόλεις της Δύσης στις (εξευγενισμένες) γειτονιές της Αθήνας
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
ATM αγοράς crypto σε μίνι μάρκετ και... χασάπικα!
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι προς το παρόν η μόνη δημόσια αρχή που ασκεί κάποιου είδους εποπτεία σε αυτό το «εξωτικό» πεδίο ψηφιακών συναλλαγών, κι αυτή μόνο από τη σκοπιά της αποτροπής του ενδεχομένου...
ATM αγοράς crypto σε μίνι μάρκετ και... χασάπικα!
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Kρυπτονομίσματα: vέος εφιάλτης των κεντρικών τραπεζών;
Γιατί οι μεγαλύτερες κεντρικές τράπεζες του κόσμου και οι διεθνείς τραπεζικές ενώσεις τα χαρακτηρίζουν «επικίνδυνα περιουσιακά στοιχεία».
Kρυπτονομίσματα: vέος εφιάλτης των κεντρικών τραπεζών;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας