• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 34.1°C / 37.4°C
    3 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.6°C / 32.4°C
    4 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 34.3°C
    2 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 29.2°C
    3 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    4 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 22.0°C / 31.8°C
    5 BF
    23%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 27.2°C / 27.4°C
    3 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.2°C / 33.5°C
    3 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.2°C / 31.4°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.9°C / 31.9°C
    1 BF
    37%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.9°C / 33.4°C
    3 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 31.6°C / 35.7°C
    2 BF
    30%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 29.9°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 35.5°C
    5 BF
    21%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    35°C 29.0°C / 35.5°C
    4 BF
    24%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 29.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    37°C 34.7°C / 37.7°C
    4 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    28°C 28.3°C / 28.3°C
    2 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 22.7°C / 35.2°C
    2 BF
    32%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    6 BF
    30%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο «Ναυαγός» της Fedex και η παγκόσμια αγορά του 1 τρισ. δολαρίου

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στην ταινία του Ζεμέκις «Ναυαγός», ο Τσακ Νόλαντ (Τομ Χανκς), υπάλληλος της Fedex, είναι ο μόνος που διασώζεται από πτώση αεροσκάφους της εταιρείας στον Ειρηνικό και επιβιώνει μόνος σε ένα έρημο νησί. Στα τέσσερα χρόνια της απομόνωσής του φυλάσσει ως κόρη οφθαλμού το μοναδικό πακέτο της Fedex που γλίτωσε από τη μοιραία πτήση. Κι όταν επιτέλους διασώζεται κι επιστρέφει στην πατρίδα του ως ήρωας ‒αλλά ξένος σε ένα περιβάλλον που τον θεωρούσε νεκρό‒ φροντίζει να παραδώσει το ταχυδρομικό πακέτο στην αποδέκτριά του, έστω και με καθυστέρηση πολλών ετών.

Αυτή η ιστορία επαγγελματικής αφοσίωσης είναι, φυσικά, μια εξωραϊσμένη ‒χρηματοδοτημένη άλλωστε από την ίδια τη Fedex‒ εκδοχή της αφόρητης κατάστασης που επικρατεί για τους εργαζόμενους στην παγκόσμια βιομηχανία ταχυμεταφορών αυτές τις μέρες. Η οποία σήμερα, από άποψη όγκων, τζίρων και έντασης κάνει το προ εικοσιπενταετίας «έπος» της πολυεθνικής Fedex να φαίνεται επαρχιακή υπόθεση.

Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο παραδίδονται από παγκόσμιες και εθνικές εταιρείες ταχυμεταφορών πάνω από 100 δισεκατομμύρια πακέτα κάθε μεγέθους, κι αυτός ο όγκος αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το 2025, ενώ φέτος θα κάνει ρεκόρ άνω των 120 δισ. πακέτων. Ενα ποσοστό σχεδόν 20% αυτού του όγκου αφορά την κίνηση των «παγκοσμιοποιημένων» σε Ανατολή και Δύση Χριστουγέννων, της αγοραστικής περιόδου που ξεκινά από την Ημέρα των Ευχαριστιών (26/11) και καταλήγει στις αρχές του νέου έτους. Η πανδημία, τα λοκντάουν και η μαζική στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο επιτάχυνε ιλιγγιωδώς την επέκταση της αγοράς ταχυμεταφορών, που προ πανδημίας έτρεχε με ετήσιο ρυθμό άνω του 6%. Η στατιστική του κλάδου λέει ότι μέχρι το 2019 κάθε δευτερόλεπτο παραδίδονταν περίπου 2.700 πακέτα, αλλά το τελευταίο δίμηνο του 2020 η επίδοση έχει διπλασιαστεί.

Ο παγκόσμιος τζίρος των ταχυμεταφορών το 2019 ήταν περίπου 800 δισ. δολάρια και φέτος αναμένεται να υπερβεί το 1 τρισ. δολάρια, πλησιάζοντας το 1% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Αυτή η εκθετική μεγέθυνση συνοδεύει τον παράλληλο καλπασμό του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τζίρος του οποίου αναμένεται να διπλασιαστεί, φτάνοντας το 2022 τα 6,5 τρισ. δολάρια.

Τον τεράστιο τζίρο των ταχυμεταφορών θεωρητικά τον μοιράζονται περίπου 360.000 επιχειρήσεις κάθε μεγέθους σε όλο τον κόσμο που απασχολούν τουλάχιστον 20 εκατ. εργαζόμενους. Το 80% του παγκόσμιου τζίρου αφορά τις εθνικές ταχυμεταφορές και το υπόλοιπο της διεθνείς, στις οποίες ο βαθμός μονοπώλησης είναι τεράστιος. Στις δέκα μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες ταχυμεταφορών περιλαμβάνονται η αρχαιότερη αμερικανική UPS, με σχεδόν 500.000 εργαζόμενους, η Deutsche Post-DHL με 550.000 εργαζόμενους, η Fedex με 240.000 εργαζόμενους. Στο ανατολικό ημισφαίριο κυριαρχούν οι ελάχιστα γνωστές μας επωνυμίες SF Holding, ZTO Express, Yuda, Yomato και YTO Express, οι οποίες όμως μόνο στην Κίνα απασχολούν περίπου 3 εκατ. εργαζόμενους.

Οι πολυεθνικές των ταχυμεταφορών είναι ανάμεσα στους μεγάλους κερδισμένους της κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η χρηματιστηριακή αξία της αμερικανικής UPS έχει αυξηθεί 40% από την αρχή του χρόνου, ελάχιστα μικρότερα ήταν τα κέρδη της Fedex, ενώ και η μετοχή της γερμανικής Deutsche Post-DHL έχει ανέβει 15%.

Οι κυρίαρχες πολυεθνικές του κλάδου κάνουν ό,τι μπορούν για να κλέψουν μερίδιο από τις τοπικές εταιρείες στις εσωτερικές αγορές. Ωστόσο, ο καινούργιος μεγάλος ανταγωνιστής τους είναι ο μέχρι πρότινος καλύτερος πελάτης τους, η Amazon, η οποία αναπτύσσει πλέον το δικό της δίκτυο εξυπηρέτησης του ηλεκτρονικού της εμπορίου, προσθέτοντας μάλιστα 100.000 θέσεις εργασίας στην αποθήκευση και διανομή των παραγγελιών της. Θεωρείται δεδομένο ότι θα την ακολουθήσουν κι άλλες πολυεθνικές ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η πανδημία, για προφανείς λόγους, ενίσχυσε τη στροφή των ταχυμεταφορών από το λεγόμενο B2B (Business To Business, ήτοι εξυπηρέτηση εταιρειών λιανικής και ηλεκτρονικού εμπορίου από εταιρείες ταχυμεταφορών) που μέχρι πέρσι κάλυπτε το 60% του παγκόσμιου τζίρου, στο B2C (Business To Consumer, δηλαδή εξυπηρέτηση καταναλωτών που παραγγέλνουν απευθείας από πλατφόρμες τα προϊόντα). Αυτή η μεγάλη στροφή έπιασε στον ύπνο ακόμη και τους κολοσσούς του κλάδου, που είδαν τα συστήματά τους να «μποτιλιάρουν» και τα τηλεφωνικά κέντρα να κατακλύζονται από οργισμένους πελάτες.

Μια δεύτερη τάση που φαίνεται να ενισχύει η πανδημία είναι η «αυτοεξυπηρέτηση» των καταναλωτών από «Αυτοματοποιημένους Τερματικούς Σταθμούς Πακέτων», θυρίδες στις οποίες ο πελάτης παραδίδει ή παραλαμβάνει ο ίδιος το πακέτο του, με ηλεκτρονικά μέσα ασφαλείας. Θεωρητικά αυτό θα μπορούσε να είναι το μέλλον της «ρομποτοποίησης» των ταχυμεταφορών, μαζί με τα drones κατ’ οίκον παράδοσης ή τις αποκρουστικές εφαρμογές επιτήρησης και «βαθμολόγησης» των μεταφορέων στα κινητά τηλέφωνα, μέσω των οποίων «ο πελάτης που έχει πάντα δίκιο» συμβάλλει όχι μόνο στην εξουθενωτική εντατικοποίηση της δουλειάς τους, αλλά ακόμη και στη διαμόρφωση της αμοιβής τους, αφού μια κακή βαθμολόγηση τιμωρείται με μείωση αμοιβής.

Βεβαίως, ακόμη κι αυτό το ζοφερό για τους εργαζόμενους ‒και σαδιστικό για τους καταναλωτές‒ αυτοματοποιημένο μέλλον απαιτεί επενδύσεις από τις εταιρείες, το κενό των οποίων αποκαλύφθηκε με το «κραχ» του Δεκεμβρίου. Παραδόξως, ένα παμπάλαιο «χειροποίητο» σύστημα διανομής φαγητού στη Βομβάη της Ινδίας, το δίκτυο των dabbawalas που καθημερινά διανέμουν 200.000 μεταλλικά δοχεία ζεστού φαγητού που έχουν παραγγείλει ισάριθμοι εργαζόμενοι από χιλιάδες ξεχωριστές μαγείρισσες, φορτωμένα κατά εκατοντάδες σε ποδήλατα και καρότσια, παραμένει το πιο αλάνθαστο σύστημα διανομής, με μόνο «αυτοματισμό» τη γερή μνήμη των διανομέων. Κατά μία έρευνα, μόλις 1,9 λάθη ανά 1 εκατομμύριο παραδόσεων καταγράφεται στο σύστημα των dabbawalas, κι ένα τέτοιο σπάνιο λάθος έδωσε την αφορμή για μια ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα στη θαυμάσια ταινία «The lunchbox», του Ινδού σκηνοθέτη Ρθιτές Μπάτρα.

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Τα ξωτικά του Αϊ-Βασίλη κλάταραν
Φέτος τον Δεκέμβρη οι τέσσερις μεγαλύτερες αλυσίδες ταχυμεταφορών –ACS, Γενική Ταχυδρομική και δευτερευόντως Speedex και ΕΛΤΑ courier– δήλωσαν αδυναμία να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση. Ωστόσο, όπως...
Τα ξωτικά του Αϊ-Βασίλη κλάταραν
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Οι οργανώσεις καταναλωτών ζητάνε λύσεις, η εποπτική αρχή δίνει συστάσεις
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης, θεωρεί ότι για τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων φέρουν σημαντικές ευθύνες και τα e-shops, τονίζοντας ότι το πρώτο δεκάμηνο του 2020 υπήρξαν 2770...
Οι οργανώσεις καταναλωτών ζητάνε λύσεις, η εποπτική αρχή δίνει συστάσεις
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Η παγκοσμιοποίηση, η πανώλη των χοίρων και... το σουβλάκι
Γουρουνάκι στον φούρνο με τραγανή πέτσα, χοιρινό με κάστανα και κυδώνια, χοιρινό κότσι σιγοψημένο, ρολό γεμιστό, απλώς μπριζόλες ή κλασική μωραΐτικη γρν’πούλα, χοιρινό γκουρμέ ή παραδοσιακό: όπως κι αν το...
Η παγκοσμιοποίηση, η πανώλη των χοίρων και... το σουβλάκι
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
ATM αγοράς crypto σε μίνι μάρκετ και... χασάπικα!
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι προς το παρόν η μόνη δημόσια αρχή που ασκεί κάποιου είδους εποπτεία σε αυτό το «εξωτικό» πεδίο ψηφιακών συναλλαγών, κι αυτή μόνο από τη σκοπιά της αποτροπής του ενδεχομένου...
ATM αγοράς crypto σε μίνι μάρκετ και... χασάπικα!
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
40 χρόνια στην Ε.Ε.: Μια σχέση μεταξύ στοργής και... οργής
Πώς αξιολογούν από το 1981 μέχρι σήμερα τη συμμετοχή στην ΕΟΚ-Ευρωπαϊκή Ενωση, οι Ελληνες και οι Ευρωπαίοι ● Από την αρχική καχυποψία στην οικειότητα και από την «ευρω-ευφορία» στα χρόνια του μεγάλου θυμού.
40 χρόνια στην Ε.Ε.: Μια σχέση μεταξύ στοργής και... οργής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας