• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C -1.2°C / 5.2°C
    0 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.7°C / 3.8°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.0°C / 5.7°C
    1 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.1°C / -0.8°C
    1 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    0 BF
    80%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.1°C / 3.2°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -3.7°C / -1.0°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.4°C / 3.6°C
    1 BF
    52%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 7.5°C
    3 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.9°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.5°C / 3.5°C
    4 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    1 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    2°C -1.1°C / 1.7°C
    1 BF
    76%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 6.0°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.0°C / 5.4°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.0°C / 2.1°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C -0.6°C / 3.9°C
    1 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    1 BF
    63%

Αγάθωνας, 1955-2020

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Αγάθωνας του ρεμπέτικου

  • A-
  • A+
Με μπαγλαμά στον διαγωνισμό Γιουροβίζιον.

«Ο Αγάθων ήταν χιουμορίστας άνθρωπος. Του άρεσαν τα καλαμπούρια και οι πλάκες, ήταν δίκαιος, άκακος μέχρι εκεί που δεν παίρνει, ευγενής, ακούραστος, πρόθυμος, αλλά δεν σήκωνε μύγα στο σπαθί του, γιατί ήταν αξιοπρεπής και είχε χαρακτήρα καθαρό», εκτιμά ο ερευνητής του ρεμπέτικου Πάνος Σαββόπουλος που τον είχε ζήσει.

Προσωπικά είχα γνωρίσει τον Αγάθωνα (Αγάθων Ιακωβίδης το πλήρες ονοματεπώνυμό του, αλλά ήταν περισσότερο γνωστός με το μικρό του όνομα) σε εκδήλωση του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ, με συντονιστή τον Πάνο Σαββόπουλο, με τίτλο «Ρεμπέτες ρεπόρτερ». Ηγουν, τραγούδια γνωστών συνθετών του ρεμπέτικου που κατέγραψαν πραγματικά συμβάντα της εποχής τους.

Η εκδήλωση-συναυλία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, στις 13 Απριλίου 2013, με τον Αγάθωνα επικεφαλής λαϊκής ορχήστρας. Και είχε τόση επιτυχία ώστε επαναλήφθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου στο Polis Art Café (Στοά Βιβλίου). Με τον Αγάθωνα να έχει γίνει περισσότερο γνωστός όταν τον ίδιο χρόνο (2013) συμμετείχε, επικεφαλής του συγκροτήματος Kosa Mostra, στον διαγωνισμό Γιουροβίζιον (πρώτη φορά ρεμπέτικα στον εν λόγω διαγωνισμό), με το τραγούδι Alcohol is Free, όπου κατέλαβε την 6η θέση.

Ο Αγάθωνας, που διέπρεπε κυρίως στη Θεσσαλονίκη, έφυγε αναπάντεχα από τη ζωή στα 65 του, από ανακοπή, στις 5 Αυγούστου 2020, πριν από έναν χρόνο (εξ ου και η παρούσα μνεία). Και είναι ο Πάνος Σαββόπουλος που έχει να πει κάτι περισσότερο:

Γνώστης

«Τον Αγάθωνα τον γνώρισα το 1986, όταν γύρισα από την Σουηδία. Ηξερα όμως τις δραστηριότητές του με το “Ρεμπέτικο συγκρότημα Θεσσαλονίκης” και τις καινοτομίες που έφερε στις επανηχογραφήσεις ρεμπέτικων τραγουδιών. Οι περισσότεροι, τότε, ηχογραφούσαν μόνο πασίγνωστα τραγούδια του ρεμπέτικου. Ο Αγάθων, αντίθετα, πρόβαλε από την αρχή στο κοινό άγνωστους παλιούς δημιουργούς, όπως ο Γιοβάν Τσαούς και ο Κώστας Σκαρβέλης, με άγνωστα, αλλά σπάνιας ομορφιάς τραγούδια. Το συνολικό ρεπερτόριό του αποτελούνταν από αυστηρά επιλεγμένα ρεμπέτικα της περιόδου 1930-1955 και κάποια μικρασιάτικα παραδοσιακά.

Γίναμε φίλοι από την αρχή της γνωριμίας μας και με εντυπωσίασε το πόσο βαθιά ήξερε το ρεμπέτικο τραγούδι. Οι ώρες που μελετούσε τα ρεμπέτικα στο σπίτι του (από δίσκους 78 στροφών) ήταν πολύ περισσότερες από τις ώρες που έπαιζε στο πάλκο, που κι αυτές ήταν αμέτρητες. Είχα παρακολουθήσει αρκετές πρόβες του και πάντα με εντυπωσίαζε η λεπτομέρεια που ήθελε στην ερμηνεία των τραγουδιών, τόσο από τις φωνές όσο και από τα όργανα, τα οποία έτσι κι αλλιώς ήταν προσεκτικά διαλεγμένα. Οποιος άκουγε τον Αγάθωνα να τραγουδάει, καταλάβαινε αμέσως ότι πρόκειται για έναν γνώστη του τραγουδιού. Δεν προσπάθησε ποτέ να μιμηθεί κάποιον από τους γνωστούς δημιουργούς του ρεμπέτικου, τόσο όταν τραγουδούσε όσο κι όταν έπαιζε μπαγλαμά ή μπουζούκι.

Με τον Αγάθωνα κάναμε μοναδικά πράγματα για την προβολή του ρεμπέτικου. Για παράδειγμα, θεωρούνται σήμερα ντοκουμέντο οι 25 τηλεοπτικές εκπομπές στην ΕΡΤ3 με την “Ρεμπέτικη ιστορία”. Ετσι, για πρώτη φορά παρουσιάστηκε ένα τετράωρο αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη! Και με την ευκαιρία να σας πω πως ο Αγάθων ήταν ο πιο πιστός και εκφραστικός ερμηνευτής των τραγουδιών του Μάρκου! Επίσης κάναμε πολλές πρωτότυπες συναυλίες-παραστάσεις, με συγκεκριμένη θεματολογία, τραγούδια, φωτογραφικό υλικό της εποχής, συνδετικό λόγο και ενίοτε με χρήση γραμμοφώνου και χορευτών!

Χαμός έγινε όταν ανακοινώθηκε η συμμετοχή του στη Γιουροβίζιον. Αφ’ ενός μεν γιατί ήταν πρώτη φορά που κάποιος θα πήγαινε εκεί με μπαγλαμά, αφετέρου δε γιατί έπιασε θανάσιμη ζήλια τους ομοτέχνους του. Ακόμα και τα βραχνιασμένα “αηδόνια” από τον σκυλάδικο χώρο, με τα βαμμένα κομοδινί μαλλιά, έσκασαν απ’ το κακό τους...

Από την άλλη, τον “ξεζούμιζαν” οι ηλίθιες τηλεοπτικές “όρνιθες”. Τον καλούσαν για να τον εκνευρίσουν λέγοντας τα πικρά σχόλια από “συναδέλφους” του, ώστε να γίνεται… σίριαλ! Προσπαθούσα να τον πείσω να αρνείται, αλλά μου έλεγε με λυπημένα ματάκια “δεν μπορώ να πω όχι, γιατί πιθανά να νομίσουν ότι… σηκώνω μύτη”. Αφού πέρασε ο θόρυβος της Γιουροβίζιον, μου εξομολογήθηκε: “Δεν μετανιώνω που συμμετείχα στη Γιουροβίζιον, γιατί είδαν οι ξένοι ζωντανά ένα μπαγλαμαδάκι να παίζει σ’ ένα μοντέρνο ελληνικό τραγούδι. Ομως εμένα δεν με βοήθησε στις εμφανίσεις μου αυτή η συμμετοχή”!

Θεωρώ σημαντικό να τονίσω ότι από μαθητές του Αγάθωνα έχουν βγει δυνατοί μουσικοί του ρεμπέτικου, γιατί δεν δίσταζε να τους πει όλα τα μουσικά μυστικά που είχε μάθει ή είχε ανακαλύψει μόνος του. Κάποιοι απ’ αυτούς πίνουν νερό στο όνομά του γιατί τρώνε ψωμάκι!»

Στο πλαίσιο

«Ενός κακού μύρια έπονται…» - το γνωστό απόφθεγμα. Οπότε, μετά τη συνεχιζόμενη πανδημία, να οι υψηλές θερμοκρασίες, οι πυρκαγιές – να μη μείνει τίποτε απ’ ό,τι έχει απομείνει. Τα ίδια και χειρότερα στους γείτονες. «Τις έβαλαν οι Κούρδοι!» η εξήγησή τους, καθώς πάντα -το ’χουμε κι ελόγου μας αυτό…- φταίνε κάποιοι άλλοι. Εν τω μεταξύ οι αθλητές μας μάχονται στη χωρίς θεατές Ολυμπιάδα της Ιαπωνίας. Κι όταν κάποιοι αναπάντεχα πρωτεύουν και σπεύδει η Πολιτεία να δηλώσει υπερήφανη, αποκαλύπτεται παράλληλα και η ένδεια της έμπρακτης συμπαράστασής της.

Να μην ξεχνάμε και τις εκδόσεις – ειδικότερα όσον αφορά τα 200 χρόνια του 1821: «Διά χειρός τέκτονος…», ο τίτλος του βιβλίου-λευκώματος – υπότιτλος «Λιθανάγλυφα προεπαναστατικών εκκλησιών της Αρκαδίας», που υπογράφει η Μαρία Τσούπη, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σωματείου «Ανθη της πέτρας». Η έκδοση επικεντρώνεται στον λιθόγλυπτο συμβολικό διάκοσμο τριών εκκλησιών της Αρκαδίας: του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, των Ταξιαρχών στα Λαγκάδια και του Αγίου Γεωργίου στη Στεμνίτσα. To κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφικό υλικό της Αγγελικής Νικήτα. Εργο-συμβολή στην ανάδειξη «της νεότερης πολιτισμικής μας κληρονομιάς με τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση».

Στον ήρωα του 1821 Οδυσσέα Ανδρούτσο αφιερωμένο το νέο βιβλίο-θεατρικό έργο του Νίκου Περέλη «Οδυσσέας, Το λιοντάρι της Ηπείρου» (εκδ. Αγγελάκη). Εργο βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα «που διαμόρφωσαν την πορεία της επανάστασης». Συγγραφέας και σκηνοθέτης ο Περέλης, έχει σκηνοθετήσει σε κρατικά, δημοτικά και στο ελεύθερο θέατρο περί τα 150 έργα, μεταξύ των οποίων και δικά του.

ΚΑΙ… «Ολόκληρη ημέρα και δεν χτύπησε το τηλέφωνο». «Γιατί να χτυπήσει; Πήραμε κι εμείς κανέναν;»

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Μοναχικός αγώνας δεν υπάρχει»…
Ημέρες Νόμπελ – ημέρες απονομής του ετήσιου (από το 1901, με εξαίρεση τα χρόνια της Κατοχής – 1940-1943) και εγκυρότερου διεθνώς βραβείου, συμπεριλαμβανομένου και του Νόμπελ Λογοτεχνίας, το οποίο συνοδεύεται...
«Μοναχικός αγώνας δεν υπάρχει»…
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Τα απόρθητα κάστρα/δεν πέφτουν απέξω»...
Ποιητής, πάνω απ’ όλα, ο Γιάννης Νεγρεπόντης, καταπιάστηκε και διακρίθηκε σε όλα τα είδη του γραπτού λόγου: ποίηση, πεζογραφία, θέατρο, τραγούδι, σατιρικό ευθυμογράφημα, χρονογράφημα, ραδιοφωνικό σχόλιο,...
«Τα απόρθητα κάστρα/δεν πέφτουν απέξω»...
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Ανθρωποι είμαστε»...
Τον είδα πριν από λίγες ημέρες σε κάποιο κανάλι, έναν άνθρωπο ευχάριστο, συμπαθητικό, που δεν δυσκολεύτηκα να καταλάβω ότι ήταν ο Γιώργος Κοινούσης, από τον οποίο είχα πάρει δισέλιδη συνέντευξη...
«Ανθρωποι είμαστε»...
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Παράθυρο» σ’ έναν κλειστό κόσμο
«Το κοινό, κομπλεξαρισμένο, σπρώχνεται στην παραλογοτεχνία, στα μπεστ σέλερ και, προπάντων, στο λαϊκό τηλεοπτικό συσσίτιο, θρίλερ, σαπουνόπερα, σίριαλ της δεκάρας», έλεγε στη συνέντευξη του 1997 ο Δημήτρης...
«Παράθυρο» σ’ έναν κλειστό κόσμο
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
Δημοσιογραφία μιας άλλης εποχής
Δεν έλαχε, στην περίοδο της δημοσιογραφικής μου διαδρομής, να εργαστώ υπό τη διεύθυνση του Κώστα Νίτσου, ενός από τα μυθικά δημοσιογραφικά πρόσωπα της δουλειάς μας.
Δημοσιογραφία μιας άλλης εποχής
ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ
«Χρονογράφημα της ελληνικής ψυχής»
«Το ρεμπέτικο είναι ο μέγιστος κύκλος της λαϊκής αστικής μουσικής μας παράδοσης και συνάμα το χρονογράφημα της ελληνικής ψυχής». Είναι ο Ηλίας Βολιότης-Καπετανάκης και το τελευταίο του βιβλίο «Αδέσποτες...
«Χρονογράφημα της ελληνικής ψυχής»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας